Helsingin asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urkki
  • Aloitettu Aloitettu
Kovasti täällä tarjotaan Vuosaaren aluetta alkuperäisen kysymyksen esittäjälle. Pieni ongelma mun mielestä just tossa Vuosaaressa on se, että kävellen/metrolla kestää Stokkalle n. 30min ja fillarilla ~50min-1h, eli Vuosaari on aika kaukana ja silti kämppien hinnoissa on jonkin verran Stadi-lisää.

Kuten joku mainitsikin, niin Helsingissä on paras asua sellaisessa paikassa, että kuulee spåran kutsuhuudon;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä tossa 30 minuutissakin on Stadi-lisää. Vartin verran, maks 20 minuuttia muistelisin, että matka kestää Rautatieasemalle metrolla. Ja onko kaikilla joka päivä tarvetta mennä keskustaan ellie sitten työpaikka ole siellä? Ei mulla ainakaan.
 
lej sanoi:
Mun mielestä tossa 30 minuutissakin on Stadi-lisää. Vartin verran, maks 20 minuuttia muistelisin, että matka kestää Rautatieasemalle metrolla. Ja onko kaikilla joka päivä tarvetta mennä keskustaan ellie sitten työpaikka ole siellä? Ei mulla ainakaan.
Joo siis toi metromatkahan kestää sen 19min, mutta harva asuu metro asemalla tai on matkalla vain rautatieasemalle. Tietty jos duuni on idässä, niin Vuosaarihan on varmasti hyvä paikka asua. Aiheen aloittajan työpaikka nyt olisi kuitenkin Manskulla, eli todennäköisesti matka Vuosaaresta duuniin veisi sen 35-40min mikä on mun mielestä liikaa.
 
lej sanoi:
Ja onko kaikilla joka päivä tarvetta mennä keskustaan ellie sitten työpaikka ole siellä? Ei mulla ainakaan.
Ei varmaan olekaan, mutta onhan se siistiä kun pääsee käymään 10 minuutissa Stokalla vain katselemassa tyttökaverin kanssa. Meet leffaan, niin voit lähteä 5min ennen leffan alkua himasta. Miinuspuoli noissa kaukaisissa alueissa on se, että ne ovat kaukana. Aurinkolahtikin on aivan vitun kaukana ja neljän ruuhkassa kestää tuntitolkulla käydä keskustassa kaupassa.
 
Mike sanoi:
Ei varmaan olekaan, mutta onhan se siistiä kun pääsee käymään 10 minuutissa Stokalla vain katselemassa tyttökaverin kanssa. Meet leffaan, niin voit lähteä 5min ennen leffan alkua himasta. Miinuspuoli noissa kaukaisissa alueissa on se, että ne ovat kaukana. Aurinkolahtikin on aivan vitun kaukana ja neljän ruuhkassa kestää tuntitolkulla käydä keskustassa kaupassa.
Nää nyt on aika henkilöstä riippuvia asioita, joten tavallaan aika turha kiistellä. Mua ei haittaa, vaikka leffaan pitää lähteä 30 minuuttia aikaisemmin. Ja Aurinkolahdestakin pääsee melkein viidessä minuutissa kuitekin Itäkeskukseen, josta löytyy vähintään lähes kaikki mitä voi tarvita.

Tällä viittaan siihen, että on kuitenkin aika eri asia asua Helsingissä kauempanakin keskustasta, koska eri alojen liikkeitä löytyy ympäri kaupunkia tuhottomasti verrattuna vaikka siihen, että asuu jossain Nummi-Pusulassa, jossa kaksi ruokakauppaa ja Esso.

Keskustassa en edes haluaisi itse asua. Tärkeintä on se, että ei tarvitse asua missään pikkukylässä, missä on vain Siwa ja Esso ja missä kaikki tuntee toisensa ja jokainen puukottaa toisiaan selkään ala-asteelta kunnanvaltuustoon. En onneksi Nummi-Pusulassa ole asunut, mutta mikäli mahdollista niin Suomessa en pääkaupunkiseudulta enää ikinä pois muuta.

En enää tiedä mikä tän mun jutun pointti oli. Ehkä se, että Helsingissä "huonommatkin" alueet on hyviä mikäli vähääkään pitää kaupungissa asumisesta.
 
Misanthrop sanoi:
Kielimies ja Hulkki :thumbs:

Koko elämäni idässä (Kontula-Myllypuro-Roihuvuori-Vesala) asuneena olen jopa uponnut niin syvälle, ettei minua Herttoniemen länsipuolelle enää saisikaan! Koskaan en ole kokenut turvattomuutta Kontulan tai Myllypuron ostarilla tai ylipäänsä missään muuallakaan asuinalueellani -ulkomaalaisten, narkkarien, dokujen tahi minkään muunkaan ihmisryhmän taholta.
Larua hehkuttavien kannattaa tutustua vaikkapa Hertsikan tai Roihikan 50-luvulla rakennettuihin osiin. Melkoisen samanlaista miljöötä ja merikin yhtä lähellä. Itse olen oppinut arvostamaan paitsi 50- myös 60-luvun lähiörakentamista. Esimerkiksi Kondeka ja Myllikä on todella väljästi ja ympäröivä luonto huomioonottaen rakennettu verrattuna moniin uusiin asuinalueisiin. Nykyään vallalla tuntuu olevan (tonttipulan vuoksi?) aivan liian ahdas kaupunkisuunnittelu. Puutkin tulevat istutettuina..

Ja älkääkä nyt hyvät ihmiset pelätkö niitä spugeja. Ei se döfis teitä tapa. Menkää vaikka pokkana jututtamaan joskus, saatatte oppia jotakin.. Kuten Georg Dolivo joskus aikoinaan totesi, inhimilliseen kulttuuriin kuuluu koko elämän kirjo!
niin se onkin kokonaan toinen asia kenen interesseihin kuuluu haistella tai katella noita spurguja tai muita epäsosiaalisia tapauksia,mun elämänlaatu ainakin paranee jos niitä on mahdollisimman vähän,tuskimpa kellekään suoranaista turvallisuus ongelmaa noista tulee vaan kyse lienee enempi yleisestä viihtyisyydestä kuin muusta.
 
Johan sanoi:
Jos vielä rauhallisempaa paikkaa haetaan niin Suomenlinna on aika lähellä ydintä mutta asunnon saanti "saattaa" olla vaikeaa tosin löysin jostain sellasen asunto hakemuslapun jostain. Somppuja ja spugeja ei siellä takuulla näy ;)

Mutta kesällä siellä on känniläisiä ja muita "turisteja" sitäkin enemmän :rolleyes:
 
Palataanpa hetkeksi alkuperäisen kysyjän uteluun pyöräilystä. Jos tosiaan kuljet töihin pyörällä, sitä on hyvä miettiä myös asuntoa valittaessa. Et tarkentanut, missä kohtaa Mannerheimintietä (joka on melkein koko Helsingin niemen mittainen) työtäsi teet.

Jos haluat vältellä julkisilla kulkemista, esim. et halua polkea talvisin, unohda Espoo ja Vantaa. Matka on pyöräillenkin pidempi ja seutuliput ovat kalliita. Ihan keskustassa liikkuminen pyörällä on myös ikävämpää. Itselläni on hyvä onni, pääsen käytännössä koko matkan pyöräteitä keskustaan. Julkisten kulkuvälineiden käyttö on äärimmäisen vähäistä, myös talvisin.

Suhtaudu myös kriittisesti pk-seutulaisten kertomuksiin kotimatkansa pituudesta. Useimmat kertovat, kuinka matka keskustaan kestää 'junalla 15 minuuttia'. Ei muisteta kertoa, että molemmissa päissä kävellään 10 minuuttia. Mikä tärkeämpää, unohdetaan vuorovälit. Vantaalla aiemmin asuneena tiedän, että satunnaisena hetkenä keskustaan tulo kesti pahimmillaan tunnin - edellinen vuoro lähti juuri jne. Tässä suhteessa ainoa toimiva kulkupeli on metro, jolloin aikatauluja ei tarvitse katsoa, kunhan kävelee asemalle. Muista kuitenkin, että liittymäbussi metroasemalle ei kulje yhtä usein, jos sellaiseen joutuu turvautumaan.

Ratikkaa moni kehuu, mutta se kulkee usein tuskaisen hitaasti. Kolmosella kun lähdet vaikka Runeberginkadulta keskustaan, pääset ruuhka-aikana jopa kävellen nopeammin 1.5 km matkan kuin ratikassa minuutteja laskien. Pyörää vastaan ei ole mitään saumaa, joten sinun tapauksessasi tuskin paljon merkitystä on tällä kulkuvälineellä.
 
lej sanoi:
Nää nyt on aika henkilöstä riippuvia asioita, joten tavallaan aika turha kiistellä. Mua ei haittaa, vaikka leffaan pitää lähteä 30 minuuttia aikaisemmin. Ja Aurinkolahdestakin pääsee melkein viidessä minuutissa kuitekin Itäkeskukseen, josta löytyy vähintään lähes kaikki mitä voi tarvita.

Itiksestä löytyy muuten leffateatterikin, en tosin ole käynyt, mutta varmaan aika tunnelmallisen pieni. :)

Keskustassa en edes haluaisi itse asua. Tärkeintä on se, että ei tarvitse asua missään pikkukylässä, missä on vain Siwa ja Esso ja missä kaikki tuntee toisensa ja jokainen puukottaa toisiaan selkään ala-asteelta kunnanvaltuustoon. En onneksi Nummi-Pusulassa ole asunut, mutta mikäli mahdollista niin Suomessa en pääkaupunkiseudulta enää ikinä pois muuta.

Mäkään en haluaisi ihan keskustaan. Liikaa meteliä ym. mulle. Landellakaan en haluaisi asua, pitää olla palvelut lähellä. Ja niitähän löytyy täältä idästä, niinkun jo muutaman kerran on tullut todettua!

Ja tosta matkan pituudesta vielä: Joka paikastahan ruuhka-aikaan (eli normaaleihin duuniin meno ja tulo aikoihin) kestää tyyliin puol tuntia, ellet asua metron varrella. Töölöstä kun tuut, tukossa on, larusta, tukossa, mansku on tukossa ja kehä on tukossa jnejne. Eli pyörällä pääsee, muuten ei.
 
Mike sanoi:
Eldd, ei ole pelkoa että kakkoasuntoja tämän maan verotuksessa hommataan. Jos tässä olisi rahaa ylenpalttisesti, niin kyllä sitä ostettaisi asunto Eiranrannan superalueelta mitä ovat puuhailemassa.

Se on totta, että asunnonvalinta on niin henkilökohtainen juttu, että siihen ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. Alue ja asumismuoto on omista mieltymyksistä kiinni ja niin pitää ollakin. Rahasta myös. Tietysti voi kysyä, maksaisitko Mike edes ylenpalttisen varakkaana 1.5MEUR Eiranrannan asunnosta, jos 6 km keskustasta saat samalla näköalalla samantasoisen asunnon kolmasosan hintaan? Vai ostaisitko säästyvällä miljoonalla vaikka kelohuvilan Leviltä Pakkotoiston sidosryhmien vierailuja varten ja pari autoa talliin?

Itseäni kiinnostaisi Eiranranta kovastikin, jos olisi varaa, mutta vähän tuntuu, että siinä tilanteessa rupeaisin kuitenkin pihistelemään ja tinkisin hieman esim. sijainnista, absoluuttinen rahamäärä tuntuu niin isolta (oletetaan, että rahaa ei jäisi yhtään yli asunnon oston jälkeen).
 
Kyllä stadissa on parasta asua. Töölö/Meilahti/Etelä-Haaga/Munkka akselilta vetäsee fillarilla niin nopsaan stadiin että ei huomaakkaan. Töölö Metsku alueella asustelin kolmisen vuotta. Sitten oli pakko muuttaa isompaan muijan kanssa ja itäiseen suuntaan kyllä piti tulla, että rahat riitti. En kyllä metroa-aseman lähellä asu kuitenkaan. Kokemusta on idässä asumisesta ainakin tuommoiset 16v nuorempana sällinä. Semmoiseen tulokseen tullut, että siellä missä on metro-asema, ostarit, kaupungin vuokrakämpät, niin siellä noi mokkakikkelit ja muut känni-huumeapinat asuvat. Siellä aina tapahtuukin jotain. Ei kyllä naista sinne uskalla päästää.. Jatkuvasti sai nuorempana kuulla kun nää tummat kaverit ja mustalaiset ahdisteli naista.. Ryöstelee pikku pentuja yms.. Onneksi on nykyään varaa valita missä asuu. Kyllä stadissa on ihan eri meininki asua.. Kerran vielä täältä pääsen pois, niin en enää tänne eksy. Sen verran häiriköintiä täällä nykyäänkin esiintyy. Mutta ei mulla ole mitään sitä vastaan jos joku toinen täällä viihtyy. Itse en vaan enää lämpene.. Keskustan kämppä on etsinnässä..
 
Jason sanoi:
Sen verran häiriköintiä täällä nykyäänkin esiintyy.

Nyt taas yleistit 50 neliökilometriä aluetta. Jos omassa asuinpaikassasi esim. Jakomäessä on noin, tuskin voit väittää, että sama pätee hyviin asuinalueisiin samassa ilmansuunnassa - varsinkin kun sinulla on melkoisen laaja kokemus Helsingissä asumisesta?

Jotenkin nämä yleistykset jaksaa huvittaa minua. Kun itse vuosikaudet sitten ensimmäistä kertaa kävin Helsingissä, kaikki puhuivat ja varoittelivat Asematunnelista. Sinne jos uskaltautuu, hyvällä tuurilla lähtevät vain rahat. Se oli sitä aikaa. Nyt puhutaan idästä. Jännä seurata, mikä on seuraavan vuosikymmenen tilanne: keksiikö joku vaikka Kaisaniemen puiston, joka on viime aikoina ollut otsikoissa. Muodostakaa hyvät ihmiset mielipiteenne itse älkääkä vain toistelko mantraa.
 
Johan sanoi:
Jos lähellä ydintä hakee paikkaa missä ei somppuja ja spugeja pyöri niin paikka on Kattan perällä missä on 4 ratikan päätöspysäkki.

Höpöhöpö. Siinä kääntöpaikan vieressä on kaupungin vuokra-asuntoja, ja Alepassa käydessä harva se kerta spurgut istuu näköetäisyydellä. Olen ollut töissä Skattalla.


Mappanan kanssa samaa mieltä Aurinkolahdesta. Kaiken maailman pumppausta vaativia kanavia ja ylihinnoiteltuja asuntoja. Dynamiittia olisi vailla.
 
Rai rai-veikot on kuin torakat. Niitä löytyy joka paikasta ja selviävät perkeleet vaikka neutronipommista, halusit tai et. Laitapuolen kulkijoista selviät muuttamalla jonnekin todella syrjään tai hommamalla korkeat aidat talosi / elämäsi ympärille.

Meillä Vallilassa noita piisaa ehkä keskivertoa enemmän ja niihin nyt on tottunut. Yleensä harmittomia housuunsakuseksijoitahan nuo ovat. Tietty jos haluat saada "juttuseuraa" niin katso nanosekunniksi suoraan silmiin ja ei tarvi yksikseen enää olla, heh.
 
eldd sanoi:
Palataanpa hetkeksi alkuperäisen kysyjän uteluun pyöräilystä. Jos tosiaan kuljet töihin pyörällä, sitä on hyvä miettiä myös asuntoa valittaessa. Et tarkentanut, missä kohtaa Mannerheimintietä (joka on melkein koko Helsingin niemen mittainen) työtäsi teet.

Siinä rautatientorin lähistöllä olis työpaikka.
 
eldd sanoi:
Nyt taas yleistit 50 neliökilometriä aluetta. Jos omassa asuinpaikassasi esim. Jakomäessä on noin, tuskin voit väittää, että sama pätee hyviin asuinalueisiin samassa ilmansuunnassa - varsinkin kun sinulla on melkoisen laaja kokemus Helsingissä asumisesta?
Tossahan taisi olla puhe metroa lahellä olevista alueista. Jos asuu metron lähellä, niin silloin niitä häiriköijiäkin on enemmän kun on yleensäkin enemmän porukkaa koko ajan liikkeellä. Jos taas asuu kauempana metrosta, niin matka keskustaan (tai itikseen) vie enemmän aikaa. Lisäksi aiheen aloittaja haluaisi kulkea joskus fillarilla töihin ja Vuosaaresta on kuitenkin aika pitkä matka ajella fillarilla duuniin. No mulla on vähän asenteellinen kanta tähän kun mä haluan asua sellaisessa paikassa, että fillarilla pärjää ainakin 80% päivittäisistä matkoista.

Itäkeskuksen ostarista vielä...Sehän on ihan hirveä paikka...Joskus junnuna se oli oikea ihmemaa, mutta viimeksi kun siellä kävin niin se alkoi ahdistaa aika pahasti.
 
Mike sanoi:
Itää kannattaa välttää kuin ruttoa, ei ole mikään kumma että siellä on halpaa. Lauttasaari on rauhallista aluetta ja lähellä keskustaa.
...Sanoo tamperelaisnuorukainen, joka on asunut muutaman kuukauden Stadissa:-)

Tästä on näemmä kehittynyt pitkä thredi, enkä lukenut kaikkia, mutta ei noin saa sanoa jos ei tiedä. Herttoniemi ainakin on erittäin mukava mesta vaikka häiriöitäkin on. Missä niitä ei ole? Ja kyllä Marjaniemi ja Kulosaarikin ovat Itä-Helsinkiä, että se siitä.
 
ozzie sanoi:
...Sanoo tamperelaisnuorukainen, joka on asunut muutaman kuukauden Stadissa:-)

Tästä on näemmä kehittynyt pitkä thredi, enkä lukenut kaikkia, mutta ei noin saa sanoa jos ei tiedä. Herttoniemi ainakin on erittäin mukava mesta vaikka häiriöitäkin on. Missä niitä ei ole? Ja kyllä Marjaniemi ja Kulosaarikin ovat Itä-Helsinkiä, että se siitä.
Eli pitäisi asua 100 vuotta joka paikassa suomessa että voisi sanoa paikan olevan perseestä? En ole Tesomallakaan asunut, mutta voin sanoa että ihan hirveä mesta. Ei se itä siitä paremmaksi muutu jos maikki muuttaa sinne.

Oikein vitun perinteinen junttiasenne "hei sä olet landelta, älä ala meille stadilaisille vittuileen".
 
Back
Ylös Bottom