Helsingin asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urkki
  • Aloitettu Aloitettu
Ensisijainen kysymykseni: Munkkiniemi... Kokemuksia? Millainen paikka tuo on? Entä sen lähistöt? Lauttasaaresta tiedänkin kun olen itse siellä asustellut, mutta miten esim Munkkiniemeä ympäröivät Haaga ja vaikkapa Kuusisaari ja Lehtisaari (kaksi viimeistä täysin vieraita mulle). Käsitykseni mukaan kaikki ihan hyviä alueita ja kelpoja asumiseen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuusisaari ja Lehtisaari on pitkälti helvetin rikkaiden rivari/omakotitaloalueita. Siellä siis on Räikkösten ja kumppaneiden rantatontteja. En kyl tiedä miten neliöhinnat siellä niissä muutamassa kerrostalossa on, tuskin ytimen tasoa. Yhteyksien osalta Munkka helvetisti fiksumpi.

Munkka ja Haaga rauhallisia mummoalueita, vähän kuin Käpylä. Ihan hyviä paikkoja.
 
Ei ole mitään pahaa noista mun korvaan ainakaan kuulunu. Yleensä se valitus koskee Itäkeskusta, Kontulaa, Sörkkää ja Kalliota :D Tosin vasta sen 4v asustellu täällä niin en ole ehkä se paras lähde!
 
Me ostettiin kämppä Merihaasta. Muutto heinäkuussa. Aika betonihelvetiltähän tuo kauemmas näyttää mutta vaikuttaa kyllä tosi jees mestalta. Ainakaan ei tuntunut olevan juoppoja hillumassa. Ja meren läheisyys iso plussa.
Kaveri asu joskus Merihaan betonikerrostaloissa ja tykkäs kyllä kovasti. Hyvät liikenneyhteydet ja käsittääkseni suht rauhallinen alue.
 
Me ostettiin kämppä Merihaasta. Muutto heinäkuussa. Aika betonihelvetiltähän tuo kauemmas näyttää mutta vaikuttaa kyllä tosi jees mestalta. Ainakaan ei tuntunut olevan juoppoja hillumassa. Ja meren läheisyys iso plussa.

Mä oon siitä hassu tyyppi ettei ulle meinaa mitään joku kerrostalon ulkonäkö. Asuinympäristö jos on kohdillaan ja asunnossa hyvä pohjaratkaisu niin ok. Eipä ne monet vanhemmat rivitaloyhtiötkään talon puolesta kummalta näytä...
 
Olen asustellut Malminkartanolla (kaiketi aika paskaseutua) mutta olin tyytyväinen itse taloon ja sen välittömään lähiympäristöön. Siitä lähti kohtuullisen matkan päästä juna keskustaan mutta tuntui että se on aivan saatanan kaukana kaikesta. Malminkartanonhuippu (eli jätemäki) oli ihan vieressä. Siellä tuli juoksenneltua ja laskettua mäkeäkin talvella :D Myöskin Vuosaaressa on tullut majailtua, talo oli aivan ihana ja meri näkyi, ja siinäkin välitön lähiympäristö oli jees mutta esim. illalla jos kävi Mäkissä saattoi oikeasti olla ainoa joka ei ollut somali. Ja sieltäkin törkeen pitkä matka kaikkialle muualle paitsi Itikseen (ja tuntui että siltä seudulta kukaan ei koskaan käynyt ytimessä, tosin ei välttämättä ollut tarvekaan).

Ihan tosi tosi tosi keskustassa Uudenmaankadulla oli aikoinaan työsuhdeasunto, siellä viihdyin sen keskustan takia mutta siinä nyt ei muuta hyvää ollutkaan. Lauttasaaresta tykkäsin ehdottomasti eniten. Sitä voisin muillekin suositella mutta esim. tuosta Munkkiniemestä en tiedä mitään. Joka tapauksessa Helsingissä asuntojen hinnat on pilvissä, oli se paikka melkein mikä tahansa...
 
Jos meinaa muuttaa jonnekin, josta ei tule käytyä koskaan stadin keskustassa, niin eikös kannattaisi muuttaa samointein jonnekin ihan hevonvittuun, eihän se Helsingissä asuminen nyt mikään itseisarvo varmaan ole. Jos duunin takia muuttaa, niin tietysti duunin lähelle sitten jos kerran paikalla ei ole yhtään mitään merkitystä. Mä en kyllä muutoin tajua, miksi kukaan ehdointahdoin muuttaisi asumaan Malminkartanoon, en vain tajua. Sieltä on vitun pitkä matka tosta vain lähteä mihinkään, joten samantein voisi asua vaikka Riihimäellä, juna se sieltäkin puksuttelee ja mitä sillä junalla jos ei koskaan ole tarvetta keskustaan lähteä. Uudenmaankatua ja Malminkartanoa ei saisi edes samassa lauseessa mainita, niillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin että ovat kummatkin Suomessa.

Vantaalla ja Espoossa on helvetisti metsää, sinne kannattaa muutta jos ne puut nyt on niin tärkeitä. Lauttasaaressa ei ole metsää nimeksikään, se on ihan täyteen ammuttu, enemmän puita on Espan puistossa.
 
:D

Mä kämppäsin toisen ihmisen kotona silloin kun aikoinaan Malminkartanolla asustelin, en itse olisi vapaaehtoisesti niin hevonpersuksiin muuttanut. Uudenmaankadun sijainti oli loistava, siksi siitä tykkäsinkin ja se oli ihan työpaikan kämppä. Oli kaikki tarvittavat palvelut lähellä, ja kaikki nekin mitä ei tiennyt tarvivansa.

Tosiaan mun mielestä järkevin olisi muuttaa sen paikan luo missä on duuni ja muut itselleen tärkeät asiat (tai vähintään hyvien kulkuyhteyksien päähän, mutta mieluiten lähelle). Itse en alkaisi tuhlaamaan 20-30min kauempaa työmatkoihin, vapaa-aika ja palveluiden läheisyys on tärkeintä.

Edit: Paitsi jos duuni on jossain paskalla alueella niin en mä sitten semmoisessa asuisi. Työpäivä vaan ja äkkiä pois.
 
Ensisijainen kysymykseni: Munkkiniemi... Kokemuksia? Millainen paikka tuo on? Entä sen lähistöt? Lauttasaaresta tiedänkin kun olen itse siellä asustellut, mutta miten esim Munkkiniemeä ympäröivät Haaga ja vaikkapa Kuusisaari ja Lehtisaari (kaksi viimeistä täysin vieraita mulle). Käsitykseni mukaan kaikki ihan hyviä alueita ja kelpoja asumiseen?


Munkkiniemi on ohikulkureissujen perusteella rauhallista seutua. Hintatasoltaan ei halvimmasta päästä, mutta nistit, spuget ja muu ei-toivuttu aines kaiketi melko vähissä. Porvarille sopivaa seutua.
 
Jos meinaa muuttaa jonnekin, josta ei tule käytyä koskaan stadin keskustassa, niin eikös kannattaisi muuttaa samointein jonnekin ihan hevonvittuun, eihän se Helsingissä asuminen nyt mikään itseisarvo varmaan ole. Jos duunin takia muuttaa, niin tietysti duunin lähelle sitten jos kerran paikalla ei ole yhtään mitään merkitystä. Mä en kyllä muutoin tajua, miksi kukaan ehdointahdoin muuttaisi asumaan Malminkartanoon, en vain tajua. Sieltä on vitun pitkä matka tosta vain lähteä mihinkään, joten samantein voisi asua vaikka Riihimäellä, juna se sieltäkin puksuttelee ja mitä sillä junalla jos ei koskaan ole tarvetta keskustaan lähteä. Uudenmaankatua ja Malminkartanoa ei saisi edes samassa lauseessa mainita, niillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin että ovat kummatkin Suomessa.

Vantaalla ja Espoossa on helvetisti metsää, sinne kannattaa muutta jos ne puut nyt on niin tärkeitä. Lauttasaaressa ei ole metsää nimeksikään, se on ihan täyteen ammuttu, enemmän puita on Espan puistossa.

Pääkaupunkiseudulla on huomattavasti parempi julkinen liikenne kuin muualla Suomessa (joitain poikkeuksia lukuun ottamatta). Työ pitää monet ihmiset pk-seudulla, joten vaikka ei Hgin keskustassa jostain syystä käy niin asuminen pk-seudulla voi silti olla järkevin vaihtoehto.

Mä asun Vantaalla Pakkalassa. Täällä ei juurikaan ole puita enkä käy Hgin keskustassa juuri koskaan. Alue on ihana. Ei juuri lainkaan ongelmaväkeä (vaikka täällä onkin jonkin verran vuokrataloja, itse asun kaupungin vuokratalossa). Täällä on paljon lapsiperheitä ja palvelut on lähellä (Jumbon kauppakeskukseen 5min kävelymatka). Väestörakenne on täällä aika hyvä. Valtaosa väestä käy työssä. Ne, jotka eivät käy, ovat äitiyslomalaisia/hoitovapaalla. Korkeakoulutus on miltei puolella täällä asuvista. Ostaisin täältä kämpän, jos olisi varaa. Muutan parin viikon päästä Tuusulaan, jos asuntokaupat menee ihan putkeen. Haikein mielin jätän tämän ihanan asuinalueen.

Malminkartanosta pääsee aika hyvin keskustaan, jos asuu junan lähellä. Se on 15min keskustaan ja junat kulkee 10min välein. Mä olen asunut Malminkartanossa lapsuuteni ja nuoruuteni. Pohjois-Malminkartano on parempaa aluetta kuin Etelä-Malminkartano. Nykyäänhän Maltsu on aika slummiutunut. Siellä ei juurikaan ole palveluja ja alueesta ei pidetä kovin hyvää huolta. Jättäri (=Malminkartanon huippu) on ihanaa ulkoilualuetta, mutta siinäpä se.

Kaikki eivät voi asua luksusalueella, vaikka haluaisivatkin. Sehän siinä onkin mälsää. Mulla nyt on onni, kun voin asua melkeen missä vaan, koska töitä löytyy kyllä.

Nykyään kun käyn Hgin keskustassa niin se on ihan kamala paikka. Hirveästi kaikkea häröväkeä :D
 
Nykyään kun käyn Hgin keskustassa niin se on ihan kamala paikka. Hirveästi kaikkea häröväkeä :D
Jää muuten aika lahjakkaasti sitten kokematta matkustelussa kaupungit, meinaan tämä ei ole mitään edes verrattuna Tukholmaan. Saati jos joudut ikinä aseella pakotettuna vaikka New Yorkiin tai muuhun vastaavaan, mieti miten kamalaa siellä olisi. Mut ainahan sitä voi linnottautua lopuksi elämäänsä jonnekin rauhalliselle alueelle, olla sillai hissukseen rauhassa, aloittaa semmoisen eläkeläisen elämän jo nuorena. Kävelee puistossa ja ruokkii puluja.
 
Jää muuten aika lahjakkaasti sitten kokematta matkustelussa kaupungit, meinaan tämä ei ole mitään edes verrattuna Tukholmaan. Saati jos joudut ikinä aseella pakotettuna vaikka New Yorkiin tai muuhun vastaavaan, mieti miten kamalaa siellä olisi. Mut ainahan sitä voi linnottautua lopuksi elämäänsä jnnekin rauhalliselle alueelle, olla sillai hissukseen rauhassa, aloittaa semmoisen eläkeläisen elämän jo nuorena. Kävelee puistossa ja ruokkii puluja.

En mä välttele Hgin keskustaa siksi, kun siellä on häröväkeä. Mulla ei vaan ole enää tarvetta käydä siellä. Eikä asua siellä. Olen vain huomannut sen, että kun on tottunut elämään jossain skuugessa niin sitten sitä huomaa helpommin keskustan ongelmat. 10 vuotta sitten en voinut kuvitellakaan asuvani Hgin ulkopuolella. Niin se mieli vaan muuttuu.

Matkustelen ihan mielelläni eikä häröväki sitä asiaa miksikään muuta. En vaan halua asua siellä häröväen joukossa.

Jokainen elää tyylillään. Ymmärrän täysin, miksi jotkut ihmiset haluaa asua keskustoissa. Varmasti haluaisin itsekin, jos ei olisi lapsia.
 
Mut ainahan sitä voi linnottautua lopuksi elämäänsä jonnekin rauhalliselle alueelle, olla sillai hissukseen rauhassa, aloittaa semmoisen eläkeläisen elämän jo nuorena. Kävelee puistossa ja ruokkii puluja.

Heh, hauskintahan tässä on se, että tuo on juuri mahdollista aivan HKIn keskustassa, kun valitsee alueen oikein. :D
(tosin pulujen ruokkimista ei tueta.)
 
Jää muuten aika lahjakkaasti sitten kokematta matkustelussa kaupungit, meinaan tämä ei ole mitään edes verrattuna Tukholmaan.
En ole Tukholmassa nyt hetkeen käynyt, mutta niihin mestoihin verrattuna missä olen käynyt, on suomessa selkeästi häröimmät jengit. Ihan vaan tampesterin keskustassa on sen näköistä narkkia kulmat väärällään että voi perkele. Keskellä puistoa vedetään mäyriskaupalla kaljaa keskellä päivää. Jotenkin ne sivistysmaissa saavat siivottua epämääräisimmän väen muualle, tai sitten pohjoismaiden ulkopuolella ei vaan ole niin paljon alkkiksia ja avohoitopotilaita.
 
En mä välttele Hgin keskustaa siksi, kun siellä on häröväkeä. Mulla ei vaan ole enää tarvetta käydä siellä. Eikä asua siellä. Olen vain huomannut sen, että kun on tottunut elämään jossain skuugessa niin sitten sitä huomaa helpommin keskustan ongelmat. 10 vuotta sitten en voinut kuvitellakaan asuvani Hgin ulkopuolella. Niin se mieli vaan muuttuu.

Matkustelen ihan mielelläni eikä häröväki sitä asiaa miksikään muuta. En vaan halua asua siellä häröväen joukossa.

Jokainen elää tyylillään. Ymmärrän täysin, miksi jotkut ihmiset haluaa asua keskustoissa. Varmasti haluaisin itsekin, jos ei olisi lapsia.
Kamppi ja rautatieasema on kyllä ällöjä.
Tukholmassa näin neljän päivän aikana kaksi puliukkoa tai muuten epäilyttävää tapausta. Täällä näin enemmän äsken Lidlissä käydessäni.
 
Munkkiniemi on ohikulkureissujen perusteella rauhallista seutua. Hintatasoltaan ei halvimmasta päästä, mutta nistit, spuget ja muu ei-toivuttu aines kaiketi melko vähissä. Porvarille sopivaa seutua.
Asuin aikanaan pitkän tovin Otaniemessä ja nyt taas Tapiolassa, joten Munkkiniemi (etenkin Fiskis ja uimaranta) on tuttua seutua. Yhteydet ytimeen on sporalla ja dösällä OK, metroa tai junaa ei taida tuonne olla edes suunnittelemassa. Laajalahden maisemat viehättävät ainakin omaa silmää ja luovat ulkoilumahdollisuuksia vuoden ympäri (auraavat talvella jäälle retkiluisteluradan). Palvelut ovat lähinnä tyyliä lähikauppa, joten isommat ostosreissut vaatinevat auton vähän samaan tapaan kuin Larussakin.

Taidan olla porvari, sillä kyllä mä tuolla asuisin.
 
Lande maalta kaupunkiin

Olen muuttamassa Helsinkiin, mielellään tämän vuoden puolella ja kyselisin pakkotoiston mielipiteitä asuinalueesta.
Aloitan Helsingin yliopistossa fysiikan lukemisen syksyllä ja tästä syystä olen etsinyt kämppää lähialueilta.
Ongelmaksi on vaan muodostunut mitätön tietotaito Helsingin asuinalueista/hinnoista.

Kriteereitä:
-Yksiö, yli 30 neliöinen
-Alle 2 km koulumatka yliopistoon
-Hyvät liikenne yhteydet(en omista autoa)
-Hyvät ulkoilumaastot
-Ei lukeudu Helsingin pahimpiin nisti/spurgu/mamu-alueisiin
-Ruokakauppa/ostoskeskus kävely etäisyydellä
-Rentoja kuppiloita/räkälöitä lähistöllä missä pystyy bissen juomaan ilman suomi vs. muu maailma painiotteluita

Hinnoista
Mitä olen katsonut netistä, niin vuokrataso näyttää olevan +600€/kk. Olenko oikeassa?
Olen ymmärtänyt, että saan n.470€ tukia, minkä lisäksi voin maksaa noin 300€ maksimissaan omista tuloista(pokeri).
Eli todellinen kipuraja on 800€, millä luulisi saavan jo suhteellisen uuden ja hyväkuntoisen yksiön.

Alueista
Google Maps etsinnällä mahdolliksi asuinalueiksi on löytynyt:
-Itä/länsi-Pasila
-Käpylä
-Alppila
-Harju
-Hermanni
-Arabianranta

Onko suositutuksia noista alueista? Voi myös ehdotella muita alueita, mitä tälläinen puusilmä ei huomannut/tiennyt.
Arabianranta näyttää erittäin porvari alueelta ainakin, myös kulkuyhteydet on huonommat kuin Pasilan betonilähiöissä. Toisaalta merialue on todella iso plussa, entäs lenkkeily mahdollisuudet? Ainakin iso ostari näyttää olevan vieressä, tuoko laitapuolen kulkijoita myös apajille? Enkä ole varma riittääkö edes meikän vuokraan varatut rahat siellä elämiseen.

Pahoittelen pitkää ja epäselvää viestiä, mutta toivottavasti joku jaksais antaa mielipiteitä!
 
Arabianranta on ihan ykkösmesta. Loistavat ulkoilualueet, kauppakeskus, hyvät liikenneyhteydet, meren läheisyys ja vaikka mitä. Asukkaat pääasiassa nuoria pareja, perheitä, opiskelijoita ja vanhuksia. Ei juuri lainkaan maahanmuuttajia, kadulle kuseskelijoita, ojiin sammuvia spugeja tms. Paras kaupunginosa mielestäni koko Helsingissä, etenkin meikäläiselle, kun opiskelen samalla kampuksella johon olet suuntaamassa.

Tästä läheltä jos kämppää ettisin ja Arabian seudulta ei tärppäis, niin Kumpula, Hermanni, Alppila ja Käpylä on kaikki mukavia mestoja. Mieluiten kuitenkin Kumpula, jossa erinomaiset ulkoilumahdollisuudet, hyvät kulkuyhteydet, lyhyt koulumatka ja Arabian kauppakeskuskin lähellä (ei ole ollenkaan rauhaton "ostari". Joskus teinit saattaa räkiä pihalla toimettomana, mutta muuten ihan viimisen päälle siisti). Noista edellä mainituista mikään ei ole ns. huonoo seutua, joskin kohti Sörnäistä kuljettaessa alkaa olla metri metriltä rauhattomampaa.

En ole ite seurannut, että millä hintaa Arabiaan tai Kumpulaan pääsee asumaan yksityisten markkinoiden kautta, mutta niistä itse etsisin ehdottomasti ensimmäisenä.

Edit:
Arabianranta tais olla Suomen 13. himotuin kaupunginosa. Ja jos rahaa löytyy, niin myös Vanhakaupunki on aivan upeeta seutua. Tosin matka koululle jo vähän pidempi, mutta suorat bussit kulkee ja fillarillakin pääsee minuuteissa. Kauppareissutkin vähän pitenevät, mutta on nätin näköstä aluetta.
 
Back
Ylös Bottom