Helsingin asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urkki
  • Aloitettu Aloitettu
Itse muutin pk-seudulle opiskelemaan. Opintojen jälkeen kyllä melko varmasti muutan takaisin maaseutumaisemiin. Mulle riittää, että isoja kaupunkeja on muutamien kymmenien kilometrien päässä ja itse asun vähän syrjemmässä. Se olis mulle ideaalitilanne sitten joskus jos työt ja muut sattuis täsmäämään.

Olen pk-seudulla asunut nyt Tikkurilassa ja Malminkartanossa. Tikkurilassa asustelin vuoden ja oli oikein miellyttävä mesta. Sopivasti palveluja ja kohtalaisen hyvät liikenneyhteydet etenkin junalla. Lisäksi plussaa oli vain parin kilometrin työmatka, jonka pääsi mukavasti fillaroiden ja rauhallisuus. En tainnut koko vuoden aikana nähdä mitään kummempaa härdelliä tai rauhattomuutta. Pirusti siellä kyllä amispojat kaahaa autoillaan, mutta ei tullu koskaan kuitenkaan jäätyä alle. Eli Tikkurilaa voin suositella lämmöllä kaikille.

Malminkartanossa olen asunut nyt reilun puoli vuotta ja tyytyväinen olen ollut tähänkin. Ostari ja aseman seutu on vähän rauhatonta, mutta täällä lähempänä Vihdintietä on oikeinkin mukavaa menoa. On puistoa ja lenkkimahdollisuutta, ruokakauppaa ja alkoa ja bussilla pääsee kouluun kohtalalaisessa ajassa. Tässä meidän taloyhtiön läheisyydessä vielä yllättävänkin rauhallista, vaikka opiskelija-asuntoja onkin. Eli Malminkartanoakin voin suositella ainakin täältä Vihdintien raunalta, sen sijaan lähemmäs asemaa en välttämättä itse muuttaisi. Malminkartanoon muutin, koska saatiin tyttöystävän kanssa halpa opiskelijakämppä ja vuokra puolittui. Mutta ei ole kyllä kaduttanut.

Sen sijaan jos rahaa olisi ja sopivia kämppiä löytyisi, niin asuisi todennäköisesti Kumpulassa tai Arabian seuduilla. Lyhyt matka kouluun, keskustaan ja töihin. Hyvät lenkkiseudut ja muutenkin mukavan oloista seutua. Hyvät lähipalvelut vaikkapa Arabian kauppakeskuksesta. HOAS:lla olis Arabiasta rivarikämppää jos sais tyttöystävän suostuteltua sellaseen. Vuokra vaan nousisis muutaman satasen ja jonottaa saisi kämppää varmaan ikuisuuden. Lisäksi näin 1,5 vuoden kokemuksella miellyttäviksi asuinalueiksi pk-seudulla on mun päässä muodostuneet etenkin Leppävaara, Lauttasaari, Töölö ja Pakkala (ja muu Jumbon seutu). Olisihan noita paljon muitakin jos oikein alkaisi miettiä.

Jos joitakin paikkoja välttelisin, niin Jakomäki, Suvela, Koivukylä, Korso, Hakunila, Hakaniemen seutu ja vastaavat. Noista paikoista mulle on jäänyt vaan sellainen kuva, etten oikein viihtyisi. Sen ei tarvi tarkoittaa, että ne on absoluuttisesti aivan totaalipaskoja kaupunginosia. Mulla vaan on jääny noista huonot fiilikset. Paljon on myös paikkoja joissa ei oo pk-seudulla tullut vierailtua, niin otanta on vähän suppee... :rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka moni teistä Jakomäkeä haukkuvista tietää millainen paikka se on?

Minä olen siellä nurkilla pari vuotta asunut ja bussia 77 (ajaa siis Jakomäen läpi) käyttänyt säännöllisesti ja Jakomäen ostarilla käynyt pari kertaa viikossa. Ne kaupungin betonikolossit on saaneet uuden pintakerroksen ja ovat siistejä. Alueella on paljon luontoa ja muutenkin kohtuurauhallista. Se ei ole yhtään niin kauhea paikka kuin voisi luulla.

Pakkala on kyllä aika ihkua seutua, tai jos ihan tarkkoja ollaan niin Kartanonkoski. Täynnä ihania värikkäitä taloja ja jotenkin visuaalisesti tosi söpö. Olen vuosikaudet haaveillut sinne muutosta. Väestörakenne on pääosin suomalaista ja työssäkäyvää. Alueella on paljon lapsiperheitä. Jossain vaiheessa varmaan tulee nuoriso-ongelma, koska siellä ei nuorisolle oikeen ole mitään järkevää tekemistä.
 
Jaa-ah, itse pikku kaupungista Helsinkiin muuttaneena ...

Eli perheen kanssa muutettu Pieksämäeltä ja siitä lähtien kalliossa asuttu. Voin suositella jos tykkää vähän värikkäämmästä elämästä. Nyt asun omassa kämpässä merihaassa, enkä mitään valittamista seudusta keksi. Omasta asunnosta suoraan maisema merelle ja kämpätkin iästä huolimatta hyvä kuntosia.

Plussat:

+ Täällä oikeasti tapahtuu jotain, festarit mitä kaupungissa ja mitä alle 100km säteellä on helvetin iso plussa. Pieksämäeltä matkaa karttu se vähintään 100km ensimmäiseen festariin mikä mua kiinosti.
+ Näin opiskelijana sanon, että paljon enemmän paikkoja mihin hakea ja paljon parempi laatusia.
+ Julkiset, 15km koulu matka -20 pakkasissa ja tiellä jota ei ole aurattu (+25cm lunta) on asia jota en ainakaan ikävöi..
+ Et tunne kaikkia, kaikki ei tunne sua. Omalla kohalla vielä, kun vanhemmat oli yrittäjiä ja muutenkin aika tunnettuja kaupungissa sain jo ensimmäisestä luokasta lähtien kuulla kuinka ollaan niin rikkaita ja kultalusikka suussa synnytty.. :rolleyes:
+ Laiva ja lento yhteydet.
+ Löytyy myös se luontokin jos vähän jaksat lähteä hakemaan. Esim. Viikkin luontopuisto on ihku :pano:
+ Todella helppo löytää töitä, näin ainakin ollut omalla kohdalla.

Miinukset:

- Hinnat on kalliimpia..
- Mamut, asia jota en katukuvassa kaipaisi norkoilemassa. Painotus sanalle norkoilemassa, työmatkalla hermannin rantatietä näet samat vitun mulatit norkoilemassa yöllä tismalleen samassa paikassa kuin siinä alkuillasta töihin lähtiessä. Ainut vaan, että ne on saanu sinne notski aikaseks! Oksennusreaktio ja saa veren kiehumaan, kun tietää että itekkin noiden elämistä oot jo rahoittanut kaksi vuotta... Toki tämä johtuu siitä, että olen juntti maalta enkä avarakatseinen metropolin asukas.
- Turkulaisten jälkeen vittumaisimmat asukkaat. Siis nämä alkuperäiset "stadilaiset".


Muita miinuksia en keksi, plussia varmasti. Toki veikkaanpa, ettei osa näistä sinua enää hetkauta mut näin nuoremman näkökulmasta. :thumbs:
 
Mitäs syitä ihmiset keksisivät pk-seudulle muuttamiseen? Mikä siellä on niin paljon parempaa? Asunnot maksavat noin 2x enemmän kuin muualla, tuohon asuntolainan korkoja, niin käytännössä joutuu tienaamaan jopa 3x enemmän kuin muualla. Onko se sen arvoista? Istua ruuhkassa päivästä toiseen vain tehdäkseen töitä ja maksaakseen velat.

Tietty jos vaihtoehtona on että
a) ei ole töitä lainkaan
b) työt otetaan pk-seudulta

...niin eihän sitä sitten tarvitse miettiä. Mutta jos on vapaus valita, niin kuinka moni muuttaisi/muuttaa/asuu pk-seudulla? Mutta entäs jos on mahdollisuus valita vaihtoehto:
c) saadaan sama liksa, mutta asutaan jossain muualla. Tietty muuallahan voi tienata vain puolet pk-seudun tienesteistä, silti saa saman toimeentulon käytännössä. Työmatka on vaikkapa 5 minuuttia, kaikki palvelut ovat vieressä jne.

Mitäs tuosta ollaan mieltä?

Onhan sekin totta että muualla on aika junttimeininkiä ja tuulipuvut ja viisumit venäjälle on se kova juttu. Kahvi juodaan Esson baarissa seisallaan pahvimukista ja kaverien kanssa keskustellaan lähinnä halon hakkuusta ja ryyppäämisestä.

Olin itse todella kovasti Helsingissä asumista vastaan, ennenkuin sinne itse muutin opiskelujen perässä. Nykyään kyllä tykkään kovasti. Asunnot on kalliita, mutta Helsingissä on niin paljon kaikkea saatavilla ja kyllä ainakin Etu-Töölö alueena on kiva (Hietsu lähellä :) ). Vaikka puhun lähinnä edelleen karjalan murteella, eksyilen sinne sun tänne ja olen muutenkin suht juntti varmaankin alkuperäisten stadilaisten näkökulmasta niin viihdyn silti hyvin. Voisin kuitenkin kuvitella asuvani myös mm. Turussa, Tampereella tai Jyväskylässä, eli stadi ei ole ns. ainut vaihtoehto, vaikka hyvä vaihtoehto sekin on.
 
Pk-seudulla harva pääsee ikinä OKT-elämään ja suurin osa saa elää koko elämänsä betonilähiössä ja kulkea 40min bussilla töihin. Minusta tuo ei olisi sen arvoista, että jaksaisi tehdä 40v duunia tuollaisen elämän eteen.
 
Pk-seudulla harva pääsee ikinä OKT-elämään ja suurin osa saa elää koko elämänsä betonilähiössä ja kulkea 40min bussilla töihin. Minusta tuo ei olisi sen arvoista, että jaksaisi tehdä 40v duunia tuollaisen elämän eteen.

Nämä on mielenkiintoisia asioita, meitä kun on niin moneen junaan - ja hyvä niin. :)

Itse asun kantakaupungissa, kaupat, palvelut ja baarit alakerrassa. Työpaikka keskustassa, jonne kävelen mukavasti töistä, ruuhkassa ei siis tule istuttua. Omaa pihaa tai nykyään edes parveketta ei ole, mutta sen sijaan kaupungin puistot ovat ainakin toistaiseksi riittäneet.

Kallistahan tämä on, mutta kun olen kauempanakin keskustasta asununt, niin tärkeämpää minulle on asuntoni sijainti ei koko.
 
Ovesta kun astuu ulos, niin on keskustassa. Työpaikalle on tasan nolla metriä. Leffaan tennariin kerkee 3 minuutissa kävellen. Metro 200m päässä kuten myös yksi Suomen suurimmista ostareista. Autopaikka A-alueella 36 euroa vuosi. Ihan sama mitä maksaa, en muuta ikinä Suomessa muualle kuin Stadin keskustaan.
 
Pk-seudulla harva pääsee ikinä OKT-elämään ja suurin osa saa elää koko elämänsä betonilähiössä ja kulkea 40min bussilla töihin. Minusta tuo ei olisi sen arvoista, että jaksaisi tehdä 40v duunia tuollaisen elämän eteen.

Määrittele betonilähiö?

Puotila on kuin skuugessa asuisi, paitsi että töihin kestää max. 30 min jos vuoroväli on syystä tai toisesta huono, Itäkeskukseen on 500 metriä ja (hiekka)rantaan alle kilometri. No okei, kämppä ei oo oma vaan vuokralla ja rivarinpääty olis kiva..
 
Omalta kohdaltani tulee kyllä koettua tuollainen pienempi kaupunki todella ahdistavaksi. Helsingissä hienoa juuri tuo palveluiden, kulttuurin ja kaiken muun keskeisyys. Suomessa voisin ajatella asuvani Helsingin lisäksi ehkä Turussa, mutta tällä hetkellä muutto pois olisi uran kannalta tyhmää.
 
Omalta kohdaltani tulee kyllä koettua tuollainen pienempi kaupunki todella ahdistavaksi. Helsingissä hienoa juuri tuo palveluiden, kulttuurin ja kaiken muun keskeisyys. Suomessa voisin ajatella asuvani Helsingin lisäksi ehkä Turussa

Kuin mun näppikseltä. Kyllä se Turku ois jos täältä joutuis pois!
 
Kyllähän tää Helsinki on. Nyt kymmenen vuotta asunut ja en kyllä enää muuttaisi takaisin tuonne Kanta-Hämeen suuntaan mistä oon, vaikka asunkin pienessä kopissa sinkkuna.

Duuniin kilometrin kävelymatka, baariin 40 metriä. Duunissa on tullut oltua joka ainut päivä tekun jälkeen, ilman suhteita. On harrastusmahdollisuuksia (saa esim. valita minkälaista musaa täsmälleen soittaa bändiharrastuksen kera).

Ja kyllähän se joku oma koppi täältä tulee vielä ostettua. Vallilassa siis asustelen. Yksin en oikeastaan muualle muuttaisikaan (siis ulos Kallio, Alppila, Vallila - akselilta).
 
Ovesta kun astuu ulos, niin on keskustassa. Työpaikalle on tasan nolla metriä. Leffaan tennariin kerkee 3 minuutissa kävellen. Metro 200m päässä kuten myös yksi Suomen suurimmista ostareista. Autopaikka A-alueella 36 euroa vuosi. Ihan sama mitä maksaa, en muuta ikinä Suomessa muualle kuin Stadin keskustaan.
Haluisin ottaa Miken elämän. :(
 
Ovesta kun astuu ulos, niin on keskustassa. Työpaikalle on tasan nolla metriä. Leffaan tennariin kerkee 3 minuutissa kävellen. Metro 200m päässä kuten myös yksi Suomen suurimmista ostareista. Autopaikka A-alueella 36 euroa vuosi. Ihan sama mitä maksaa, en muuta ikinä Suomessa muualle kuin Stadin keskustaan.

Tennaria, metroa ja Kampin keskusta en kyllä rankkais kovin korkealle, ko. paikat menneet pilalle yhteiskunnan pohjasakan myötä, joten pakon edessä vain enää kyseisiin paikkoihin.
Kaikken noiden paikkojen vessat aivat järkyttävässä kunnossa, ja noissa riittää maahanmuuttaja kakaraa niin perkeleesti ja ryyppääviä porukoita, joilla lippikset isommat kun pää. Samoin kerjäläisiä pyörii jaloissa. Todella luksusta :hyvä:

Esim. Flaminon elokuvateatteri on todella siisti ja viihtyisä, samoin myös Jumbo, joissa ei näy mitään edellämainituista asioista.

Kampin ohi kävellessä olenkin kauhistellut, että kampin keskuksen asuinkiinteistöstä noin 50 neliön kaksion pyynti on 600-700ke, ja mitä sillä saa? Ei jumalauta edes lattialämmitystä ja parvekkeen alle nuo ryyppäävät mamu ja suomi kakarat. Niin mutta onhan se silti hienoa kun keskustassa :hyvä:

Mielestäni keskusta asuminen on yliarvostettua, tietty sellaiselle joka tykkää käydä baareissa, kahviloissa, ja hypistellä kaikenmaailman turhia kulutushyödykkeitä päivittäin, niin silloin ymmärrän jos haluaa maksaa keskustassa asumisesta.

15 min ajomatkan päässä keskustasta on viihtyisiä omakotiasuinalueita, joissa saa samalla rahalla 3-4kertaa enemmän neliöitä, oman autotallin jossa pysäköinti 0e jossa kukaan ei hypi konepellin päällä tai naarmuta, oman leffateatterin jossa ei tartte naapureista välittää, oman pihan ja kerjäläisiä ei ole 10km säteellä.
 
Meinasin vastata, mutta vastaanpa vain, että hupaisaa kun näkee näitä, jotka marmattaa jostain 700 tonnin asunnosta kun itellä ei ole varaa :D

Ostaisin heti jos olis fyffeä, ei tulis mieleenkään kelaa jotain vitun lattialämmitystä, LOL.


Pistä galluppi pystyyn, ois mienlenkiintosta nähdä tulokset.
700 tonnilla kampista 50 neliöö vai 15 min päässä keskustasta 250 neliön uusi omakotitalo omalla tontilla.

Itse valitsin v.2007 jälkimmäisen.
 
Pistä galluppi pystyyn, ois mienlenkiintosta nähdä tulokset.
700 tonnilla kampista 50 neliöö vai 15 min päässä keskustasta 250 neliön uusi omakotitalo omalla tontilla.

Itse valitsin v.2007 jälkimmäisen.

15 minuutissa pääsee ruuhka-aikaan keskustasta hädintuskin 5km päähän, sieltä tuskin tollasia kämppiä löytyy... Kummasti pitemmällä asuvilla nuo matka-ajat tuntuu "lyhentyvän"...
 
15 minuutissa pääsee ruuhka-aikaan keskustasta hädintuskin 5km päähän, sieltä tuskin tollasia kämppiä löytyy... Kummasti pitemmällä asuvilla nuo matka-ajat tuntuu "lyhentyvän"...

No kukapa nyt ruuhka aikaan kaikki menot ajoittaisi.
Ja jos pilkkua kerta ruvetaan viilaamaan, niin keskustasta juna tulee lähimmälle asemalle 10-15 minuutissa, josta kävelee n.3 min kotiin.
Keskustaan ei onneksi juuri ole koskaan asiaa, siellä ei ole mitään mitään mitä tarvitsisin, paitsi jos vaimo pakottaa makutuomariks johonkin vaatekauppaan.

Edit, juuri tarkistin oikotieltä hintoja, niin kampin keskuksesta saakin jo 50 neliöö 499000e, alas on tultu siitä kun viimeks hinnat silmään osui.
 
Hahahaa. Ei kyllä helsinkiin, vaikka kyllä sielläkin tulee oltua osan opiskeluviikosta. 20 minuuttia kuuntelee spurguja junassa että pääsee betonihelvettiin.

Tampereella pyörällä joka paikkaan 10 minuuttiin, luontoa ja järviä lähdellä. Vuokra 177 euroa yksiössä.

Tampere rules:rock: Ja oon kyllä stadista kotoisin.
 
Hahahaa. Ei kyllä helsinkiin, vaikka kyllä sielläkin tulee oltua osan opiskeluviikosta. 20 minuuttia kuuntelee spurguja junassa että pääsee betonihelvettiin.

Tampereella pyörällä joka paikkaan 10 minuuttiin, luontoa ja järviä lähdellä. Vuokra 177 euroa yksiössä.

Tampere rules:rock: Ja oon kyllä stadista kotoisin.

Itsekin heti lähtisin muualle Suomeen, jos vain yhtä hyvä työpaikka löytyisi kuin pk-seudulta.
 
Back
Ylös Bottom