Helsingin asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urkki
  • Aloitettu Aloitettu
Elämänlaadusta ei kyllä tingitä kuin vasta viimeisenä. Jokainenhan tietysti määrittelee sen mistä se elämänlaatu viime kädessä kumpuaa.

Itse tunnustaudun enemmän cityihmiseksi kuin maaseudun rauhaan lukeutuvaksi. Mökkielämä ei nappaa yhtään eikä muukaan maaseudun hiljaisuus.

On asuttu hesassa, espoossa ja vantaalla sekä parissa alle 8t asukkaan pitäjässä. Pääkaupunkiseudun eroja en huomaa, enkä näe eroa esim espoon ja vantaan välillä, mutta maaseutu.. huh.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lahdessa on halpaa, eikö kannattaisi sinne muuttaa, vaikka kävis stadissa duunissa, niin silti voittais rahassa ja olis perkele hiljasta.
Ei se ilmaista ole käydä junalla töissä, että voi tulla kalliimmaksikin. Helsingissä pärjää sisäisellä lipulla.
 
No miksi Kontula? Mikä siis Kontulassa on erilaista, että kannattaa asua?

Kontulassa on tosi rauhallinen rento meininki. Iso ostikka josta saa mitä tarvii päivittäin ja itäkeskus lähellä ja jos joskus keskustaan asiaa niin 15 minuuttia metrolla. Autoilijalle isot kehätiet vieressä ja päätiet pohjoiseen. Metsääkin löytyy paljon. Itellä ei mitään valittamista ja oon asunu varmaan 10 eri paikassa hesassa, espoossa ja vantaalla ja mulle kontula on se 'oikea' paikka eikä mitään valittamista. Duuni sopivan matkan päässä. Joku toinen tykkää sitten jostain muusta.

Mutta en ymmärrä miksi ei muuta sitten kunnolla syrjemmälle, miksi lähiöön, jotka ovat järjestäen aika hanurista?

En nyt mihinkään korpeen todellakaan haluaisi, pitäkööt hyttysensä ja lehmänpaskansa.

Lahdessa on halpaa, eikö kannattaisi sinne muuttaa, vaikka kävis stadissa duunissa, niin silti voittais rahassa ja olis perkele hiljasta.

Ei ikinä hesasta pois se on varma suomessa kun ollaan :D

Edit: Taitaa muuten olla 13 vuosi menossa jo kontulassa...
 
En tarkoittanut, että pitää asua ytimessä, vaan sitä, että asunnon hinta tai vuokra kävelee elämänlaadun ylitse.
Kai se elämän laatu koostuu muustakin kuin pelkästä kämpästä? Nämähän ovat pitkälti arvostusasioita. Toinen tykkää, että asumisesta säätetyt rahat käytetään muuhun elämänlaatua parantaviin asioihin, kuten harrastuksiin joihin ei välttämättä olisi varaa jos maksaisi kallista hintaa asumisesta.
 
Meitsi asunut nyt puoli vuotta Etelä-Haagassa. Tykkään alueesta, sen verran kuin nyt "maalta" tuleva voi Helsingistä ylipäänsä pitää;) Kuuden viikon päästä takas metsien,peltojen ja järvien keskelle Keski-Suomeen eikä tänne oo kyllä paluuta, ellei tulevaisuudessa tarjota jotain hyväliksaista toimitusjohtajan paikkaa, jotta voi oikeesti vaikuttaa siihen missä ja miten asuu. Pukinmäessä, Kannelmäessä ja Malmilla tullut lähinnä pyörittyä, joten täytyy myöntää etten koko kaupunkia tunne. Veikkaan kuitenkin, et mun asuinviihtyvyys löytyis jostain vähintään 30km päästä kehäkolmosesta.
 
Keskellä Helsinkiä, julkinen liikenne erittäin hyvä, palvelut lähellä, todella rauhallista ja muutenkin hieman uniikki mesta ja 50m2 mistä pitää maksaa alle 500e kuussa. Reilu 20 vuotta on nyt näitä stadin kujia dallattu ja olen todennut tämän aika täydelliseksi paikaksi asua.
 
Meitsi asunut nyt puoli vuotta Etelä-Haagassa. Tykkään alueesta, sen verran kuin nyt "maalta" tuleva voi Helsingistä ylipäänsä pitää;) Kuuden viikon päästä takas metsien,peltojen ja järvien keskelle Keski-Suomeen eikä tänne oo kyllä paluuta, ellei tulevaisuudessa tarjota jotain hyväliksaista toimitusjohtajan paikkaa, jotta voi oikeesti vaikuttaa siihen missä ja miten asuu.

Onko maalta tulevan kiva asua Helsingin tienoilla? Mitäs mieltä noin yleisesti siitä pienestä vilskeestä?;)
 
Pientä se vilske tosiaan on. Olin eilen kiertelemässä keskustan katuja ennen lentoa kotiin tänne Ateenaan. Kyllä Helsinki on niin rauhallinen pääkaupunki, ettei sitä todeksi usko. Sunnuntaina illalla hotellille kävellessäni parista vaalivalvojaistilaisuudesta näin ehkä 30 ihmistä. Tai ok, ehkä 100 kaikkiaan tunnin aikana, kun oikein ympärin keskustaa tallustelin.

edit: Varmuuden vuoksi tiedoksi: olen kotoisin suurehkosta kunnasta Etelä-Pohjanmaalla ja muutin opiskelemaan Helsinkiin 1989, ulkomailla olin 92-93 ja sitten vuodesta 96 jatkuvasti.
 
Slummilla tarkoitetaan määritelmällisesti kun puhutaan Helsingin asuinalueista paikkaa josta suurin osa asukkaista haluaisi muuttaa pois jos olisi fyrkkaa. Vai väitätkö löytäväsi Jakomäestä yhtäkään varoissaan olevaa ihmistä joka vaan yksinkertaisesti haluaa asua Jakiksessa koska siellä on niin kivaa.

Jotkut hulluthan on jopa rakentanut erehdyksessä omakotitaloja paritaloja sekä rivareita siihen Jakomäentien varteen.

Ha haa kyllä naurattaa ku ne hokaa olevansa slummissa!!!
 
Onko maalta tulevan kiva asua Helsingin tienoilla? Mitäs mieltä noin yleisesti siitä pienestä vilskeestä?;)

Noo, mähän olen siis Jyväskylästä ja kohta taas palaamassa sinne. Helsingissä on mielestäni paljon hyviä puolia kuten esimerkiksi toimiva/edullinen joukkoliikenne, hyvinä aikoina hyvät mahdollisuudet löytää oman alan työpaikkoja ja jopa valikoida. Keikkoja pääsis katsomaan joka ilta jos haluaisi. On paljon erilaisia tapahtumia ja ihmiset tuntuu avoimilta. Mutta musta tuntuu et erkaantuisin täällä kokonaan luonnosta, jossa kovasti viihdyn ja se viimeinenkin rentous ja hiljaisuus katoaisi elämästä. Muuttuisin itsekin ehkä sellaiseksi uraihmiseksi joita täällä tuntuu olevan hirveästi.

Ruuhkat ihan hirveitä, maahanmuuttajista iso osa sais mennä sinne mistä on tulleetkin, asuntojen hinnat ihan naurettavia ja juoppohin ja narkkeihin törmää ratikoissa ja kadulla lähes päivittäin.

Kun haaveilee omakotitalosta järven rannalla, väh. sadasta metristä lähimpään naapuriin ja siitä, et tapaa kadulla tuttuja ihmisiä niin ei tää oo mun paikka :D

Mut Etelä-Haagassa ja tossa Huopalahdessa on mahtava puistoalue ja rauhallistakin täällä on ollut asua. Kokemuksena ihan jees :)
 
Onko maalta tulevan kiva asua Helsingin tienoilla? Mitäs mieltä noin yleisesti siitä pienestä vilskeestä?;)

Itse olen asunut maalla 20 vuotta ja täytyy sanoa etten kaipaa maaseutua pätkääkään. Ymmärrän syntyperäisiä hesalaisia jotka haluavat maaseudun rauhaan vaihtelun vuoksi, mutta en niitä jotka on siellä asunut ja vielä kaipaa sinne.

Kesällä on kivaa kun valoa riittää ja säät suosii enemmän, mutta talvella maaseutu on pimeää, ankeaa ja surkeaa. Katuvaloja ei ole missään eikä naapureistakaan paljo valoa paista..
 
Kai se elämän laatu koostuu muustakin kuin pelkästä kämpästä? Nämähän ovat pitkälti arvostusasioita. Toinen tykkää, että asumisesta säätetyt rahat käytetään muuhun elämänlaatua parantaviin asioihin, kuten harrastuksiin joihin ei välttämättä olisi varaa jos maksaisi kallista hintaa asumisesta.
Edelleenkään en tarkoita kämppää herranjumala, vaan sitä, minkälaisessa ympäristössä asuu, siihen kannattaa panostaa. Thaimaan matka ei ikinä korvaa asumista jossain paikassa, josta ei vain pidä.
 
Kai nyt mistä tahansa löytyy taloja missä naapureina on muitakin kuin sosiaalitapauksia tai vilkkaita opiskelijoita.

Vittumaiset naapurit varmasti saa hermoromahduksen partaalle, mutta missä on niin hirveää muuten ettei siellä millään voisi asua?
 
Edelleenkään en tarkoita kämppää herranjumala, vaan sitä, minkälaisessa ympäristössä asuu, siihen kannattaa panostaa. Thaimaan matka ei ikinä korvaa asumista jossain paikassa, josta ei vain pidä.
Sama päteen niin ikään siihen asuinympäristöön. Laitat sen kämpän tilalle sanan "asuinympäristö" eikä tilanne muutu mihinkään. Luulempa, että aikas lailla suurin osa ihmisistä "tyytyy" asumaan jossain, että rahaa jää elämiseenkin. Sehän se olisikin laadukasta elämää, että lyö kaikki rahansa unelmakämppään ja -asuinalueeseen syöden makaroonia. Ei tarvitse mennä ääripäästä toiseen vaan voi tasapainoilla niiden välillä ja näin saavuttaa se resursseihin nähden laadukkain elämä mikä on saavutettavissa.
 
Kontulassa on tosi rauhallinen rento meininki. Iso ostikka josta saa mitä tarvii päivittäin ja itäkeskus lähellä ja jos joskus keskustaan asiaa niin 15 minuuttia metrolla. Autoilijalle isot kehätiet vieressä ja päätiet pohjoiseen. Metsääkin löytyy paljon. Itellä ei mitään valittamista ja oon asunu varmaan 10 eri paikassa hesassa, espoossa ja vantaalla ja mulle kontula on se 'oikea' paikka eikä mitään valittamista. Duuni sopivan matkan päässä. Joku toinen tykkää sitten jostain muusta.



En nyt mihinkään korpeen todellakaan haluaisi, pitäkööt hyttysensä ja lehmänpaskansa.



Ei ikinä hesasta pois se on varma suomessa kun ollaan :D

Edit: Taitaa muuten olla 13 vuosi menossa jo kontulassa...
Kontulan ostarista on kyllä rauha ja rento meininki kaukana, niin täynnä spugeja ettei mitään rajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä ois nyt edessä muutto pääkaupunkiseudulle ja todennäköisesti just helsinkiin. Oon pörränny jo Helsinki-Vantaa-Espoo alueella melkeen kaks vuotta mutta helsingin asuinalueista en tiedä oikeastaan mitään. Työn takia tartten autoa ja tyttökaverin takia ehkä kahta mikä ehkä rajaa asuinalueita jo pois koska aamu ruuhkat ihan keskustassa on varmaan melko perseestä puhumattakaan että sais kaksi autopaikkaa jostain taloyhtiöstä.

Tähän mennessä on tullu kämpättyä melkeen vuosi vantaan puolella pakkalassa, muutamia viikkoja helsingin puolella viikissä ja nyt espoon puolella keskellä metsää. Kaikki mestat on ollu kyllä rauhallisia mutta joku piru siinä helsingissä kuitenki vetää puoleensa. Vaikka olenki täälläpäin jo paljon pyöriny niin olen tehnyt täällä vain töitä ja sitte v-loput biletelly pohjosemmassa.

Eli kysymys kuuluu.. Jos ei tykkää katella narkkeja partsilta eikä kuunnella mitään eläintarha metelöintejä vaan on suhkot rauhaa rakastava tyyppi jota pelkkä normaali elämisestä syntyvä ääni ei kuitenkaan häiritse ollenkaan, niin minnepäin pääkaupunkiseutua ei ainakaan kannate muuttaa?

Uskon että tästä topickista varmaan löytyy jo valmiiksi vastauksia ja alotanki sen läpi käymisen just nyt mutta jos jollekkin tulee jotain todella paskoja mestoja mieleen niin voi kertoa :).
 
Lauttasaareen vain, ilmaista parkkia perkeleesti ja rauhallista on. Ruoholahti myös mukava paikka, tosin uutta aluetta, joten ei stadin fiilistä arkkitehtuurin osalta, Espoon näköinen osa.

Mutta stadissa toki on autoilijat otettu huomioon parkkitilanteen osalta. Alueet on jaettu osiin, joissa asuvat sitten saavat oman alueensa parkkiluvan hurjaan 36 euron hintaan / vuosi.

Narkkareita nyt ei kauheammin näy missään ikinä, spurguja sitäkin enemmän. Ei stadissa siis missään porttikongissa makaa tajuttomia nistejä, ne hengaa jossain luukuissa. Spurguja hengaa jokapaikassa, jopa Eirassa.

Kulosaari olisi myös rauhallista aluetta, arvostettua mestaa. Käpylä, rauhallista, mummoja ja omenapuita, Salomaa lähistöllä.

Merihakaan ei kannata muuttaa, se on perseestä, ruma ja ankea mesta liiankin lähellä keskustaa.
 
Itellä ois nyt edessä muutto pääkaupunkiseudulle ja todennäköisesti just helsinkiin. Oon pörränny jo Helsinki-Vantaa-Espoo alueella melkeen kaks vuotta mutta helsingin asuinalueista en tiedä oikeastaan mitään. Työn takia tartten autoa ja tyttökaverin takia ehkä kahta mikä ehkä rajaa asuinalueita jo pois koska aamu ruuhkat ihan keskustassa on varmaan melko perseestä puhumattakaan että sais kaksi autopaikkaa jostain taloyhtiöstä.

Tähän mennessä on tullu kämpättyä melkeen vuosi vantaan puolella pakkalassa, muutamia viikkoja helsingin puolella viikissä ja nyt espoon puolella keskellä metsää. Kaikki mestat on ollu kyllä rauhallisia mutta joku piru siinä helsingissä kuitenki vetää puoleensa. Vaikka olenki täälläpäin jo paljon pyöriny niin olen tehnyt täällä vain töitä ja sitte v-loput biletelly pohjosemmassa.

Eli kysymys kuuluu.. Jos ei tykkää katella narkkeja partsilta eikä kuunnella mitään eläintarha metelöintejä vaan on suhkot rauhaa rakastava tyyppi jota pelkkä normaali elämisestä syntyvä ääni ei kuitenkaan häiritse ollenkaan, niin minnepäin pääkaupunkiseutua ei ainakaan kannate muuttaa?

Uskon että tästä topickista varmaan löytyy jo valmiiksi vastauksia ja alotanki sen läpi käymisen just nyt mutta jos jollekkin tulee jotain todella paskoja mestoja mieleen niin voi kertoa :).
Jos sulla kerran kaikki kulkeminen tapahtuu autolla, niin suosittelen ettet muuta ihan metroasemien välittömään läheisyyteen, niiden lähettyvillä se pahin rymyäminen on. Poislukien ehkä Kulosaari. Ei tietenkään tarkoita, ettäkö paikat, joista metrikset löytyvät, olisivat kokonaan ankeita ja meluisia yms. mutta asemien lähiympäristö kyllä on. Mikäli ihan ydin ei kiinnosta, niin idästä esim. Kulosaari, Laajasalo, Herttoniemi/Siilitie (pl. siis asemien lähiympäristö), Viikki ja Vuosaaren Aurinkolahti on aika hyviä ja rauhallisia. Tapanila on myös varsin rauhallista ja mukavaa seutua.



Sen sijaan en suosittelisi (ainakaan lapsiperheelle) Kontulaa, Vesalaa, Mellunmäkeä, Jakomäkeä. Kallion voisi melkein laittaa myös tälle listalle, vaikkei se samanlainen lähiö olekaan. Pohjoisesta Helsingistä ei juurikaan ole kokemusta, joten siitä en osaa sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Helsinki meluinen/äänekäs kaupunki ole, minkä kuvan saa joistakin kirjoituksista. Vai luuleeko jengi, että ikkunan alla tööttää ratikka joka minuutti ja rumpuparaati kulkee kaupungin halki keskellä yötä? Mä veikkaan, että ihan ydinkeskustassakin saa elää ihan rauhassa ja voi käydä aamulenkillä vaikkapa töölönlahdella. Ite asuin 5 vuotta Helsingissä radanvarrella ja se ei häirinnyt tippaakaan, eikä nykyinen elämä Bangkokissa, jossa vieressä menee 6 kaistainen tie, eikä liikenne siinä lakkaa juuri koskaan. Eli kaikkeen tottuu niin äkkiä, vaikka olisikin koko elämänsä herännyt maaseudulla kukon karjasuun.
 
Herttoniemenranta kannattaa myös tsekata. On nopea yhteys keskustaan omalla autolla sekä metrolla. Fillarilla vartti. Muutaman sadan metrin säteellä on useita kauppoja, saleja, tenniskentät, katukoriskentät, futiskenttä, alko, uimaranta, meri, lenkkipolut meren rannalla jne. Sijaitsee toisella puolen Itäväylää kuin metroasema.
 
Back
Ylös Bottom