Helsingin asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urkki
  • Aloitettu Aloitettu
Pohjois-Haagastakin on moneksi; Lassilan alue, teuvo pakkalan tien alue ja ostari on aika jäätäviä. Muutenhan alue on ihan mukavaa ja vehreää, nyt tietenkin hämää se monttu entisen nesteen paikalla johon on tulossa niitä Hitas rivi/kerrostaloja.
Kukas niitä rakentaa? Missä tietoa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin eilen kirkossa ja siellä pyydettiin jo yläkerrasta apua itähelsingin kouluihin eri rotujen välisiin jengisotiin. Mitähän siel itähelsingin kouluissa oikein tapahtuu :eek:
 
Onkos kellään kokemuksia Tapaninkylästä/Tapanilasta? Aika rauhallisen oloista siellä on ja pientalomeininkiä suurimmaksi osaksi mutta millaista porukkaa siellä sitten asuu?
 
Onkos kellään kokemuksia Tapaninkylästä/Tapanilasta? Aika rauhallisen oloista siellä on ja pientalomeininkiä suurimmaksi osaksi mutta millaista porukkaa siellä sitten asuu?

Lepposta ja rauhallista aluetta.

Lapsiperheitä ja vähän varttuneempaa väkeä asustelee. Asuntojen hinnatkin ovat kyllä kohtalaisen rapeita.
 
Onko täällä Etu-töölöläisiä? Olen ennenkin asunut helsingissä, mutta en jotenkin tykästynyt krunikkaan tai eiraan - liian nukkuvia ja täynnä mummeleita. Mikään trendikäs Kallio tai punavuorikaan ei oikein kiinnosta, niin mietin Kamppia tai Etu-töölöä. Hintataso ei ole ihan ullanlinnan ja kumppanien tasolla ja vaikuttaa ainakin lenkkien perusteella aika lupsakalta paikalta asustaa - vanhaa kaunista kivitaloa ja melko hyvät yhteydet. Esim. Arkadiankatu voisi olla hyvä vaihtoehto.

Vanha vanha viesti, mutta pakko vähän tykätä Etu-Töölöstä :) Hietsu lähellä, samoin lenkille pääsee kivasti joka suuntaan, yhteydet mahtavat mutta silti rauhallinen alue, ei spugeja (ole ainakaan näkynyt). Suht hintavaa on asuminen mutta itse tykkään kyllä todella paljon. Etu-Töölön lisäksi oon asunut Vantaalla neljä kuukautta Tikkurilan lähellä, en tykännyt juurikaan ja Arabianrannassa, joka oli myös kiva paikka, vaikka esimerkiksi ruokakauppa tuntui olevan kämpiltä vähän turhan kaukana.
 
Mut aika lailla on eroa kuitenkin sinne Pohjois-Haagaan, varsinkin aseman seudulle eli Lassilaan. Kävin siellä aikoinaan salilla ja olihan siellä asemalla usein epämääräistä porukkaa.
Aika masentavia ne talotkin siellä pohjoispuolella on,...

Se Asemahan on Pohjois-Haagaa eikä Lassilaa. Lassila alkaa vasta Kaupintien toiselta puolelta. Tuossa myöhemminkin joku väitti että Lassila on "jäätävää" aluetta joka ei pidä paikkansa. Lassilan porintien puoleinen pää on kyllä paskaa slummia mutta itäpää jossa on laurinniityntiet ja leiviskätiet on erittäin kaunista, porvarillista ja vitun kallista.

Olen nähnyt lukuisia asuntojen myynti-ilmoituksia joissa väitetään että joku vitun Hopeatie yms. asemalla olisi Lassilaa...not in a million years.

Ensin 18 vuotta Pohjois-Haagassa ja sen jälkeen 8 vuotta Lassilassa asuneena olen sitä mieltä että Pohjois-Haaga noin yleisesti ottaen on todella kuppainen paikka verrattuna Etelä-Haagaan. Pahin imppauslähiö on tietysti se Maiju Lassilantien ja Teuvo Pakkalantien alue. Ehkä ainoa paikka jossa voisin kuvitella asuvani Pohjois-Haagassa on ne kivat pienet punatiiliset 2-kerroksiset talot Adolf Lindforsintien päässä.

Mutta Kondis on kyllä lähiösalien aatelia jossa kävin mielelläni :o )
 
Voin taas ihmetellä, kun nyt jo Lassilaa haukutaan slummiksi.

Niin kuin joku jossain (en enää muista missä), laittoi joskus rinnakkain oikean slummin ja suomalaisten kutsuman slummin kuvat.

Toki Helsingissä on parempia ja huonompia alueita, mutta tosi törkysiä ja levottomia paikkoja on tosi vähän.

Oikea slummi:
Slummi.jpg


Suomalainen "slummi" (Jakomäki):
75a-jakomaki.jpg
 
Vanha vanha viesti, mutta pakko vähän tykätä Etu-Töölöstä :) Hietsu lähellä, samoin lenkille pääsee kivasti joka suuntaan, yhteydet mahtavat mutta silti rauhallinen alue, ei spugeja (ole ainakaan näkynyt). Suht hintavaa on asuminen mutta itse tykkään kyllä todella paljon. Etu-Töölön lisäksi oon asunut Vantaalla neljä kuukautta Tikkurilan lähellä, en tykännyt juurikaan ja Arabianrannassa, joka oli myös kiva paikka, vaikka esimerkiksi ruokakauppa tuntui olevan kämpiltä vähän turhan kaukana.
Onhan tämä tosi herraskaista ja rauhallista asumista. Missäpäin itse olet? Oma on siinä museokadun ja mechelinin kulmien tienoilla.

Kulosaari, Ullanlinna ja kaivari kelpaisi myös:|
 
Niin kuin joku jossain (en enää muista missä), laittoi joskus rinnakkain oikean slummin ja suomalaisten kutsuman slummin kuvat.

Slummilla tarkoitetaan määritelmällisesti kun puhutaan Helsingin asuinalueista paikkaa josta suurin osa asukkaista haluaisi muuttaa pois jos olisi fyrkkaa. Vai väitätkö löytäväsi Jakomäestä yhtäkään varoissaan olevaa ihmistä joka vaan yksinkertaisesti haluaa asua Jakiksessa koska siellä on niin kivaa.
 
Slummilla tarkoitetaan määritelmällisesti kun puhutaan Helsingin asuinalueista paikkaa josta suurin osa asukkaista haluaisi muuttaa pois jos olisi fyrkkaa. Vai väitätkö löytäväsi Jakomäestä yhtäkään varoissaan olevaa ihmistä joka vaan yksinkertaisesti haluaa asua Jakiksessa koska siellä on niin kivaa.

Joku voi halua asua siellä, koska säästyneellä rahalla voi tehdä jotain muuta kuin maksaa vuokraa. Elämä on valintoja.
 
Itse miettisin lapsellisena asuinaluetta ainoastaan koulujen kannalta. En tahdo lastani ns. "monikulttuuriseen ympäristöön" kouluun, kauniisti sanottuna siis.
 
Joku voi halua asua siellä, koska säästyneellä rahalla voi tehdä jotain muuta kuin maksaa vuokraa. Elämä on valintoja.
Tämä on yksi asia jota en vain osaa ymmärtää. Oletetaan nyt, että ihminen on kovin paljon kotinsa lähialueilla elämänsä aikana, oli koti sitten missä tahansa. Miksi säästää siinä, missä ympäristössä asuu? Elämänlaadusta maksetaan ja saahan sitä asua vaikka teltassa, niin jää rahaa, mutta monikaan ei telttaan muuta. Sama homma, miksi Jakomäestä otetaan sitten se kolmio, kun voisi säästää siinäkin ja ottaa solun tai yksiön koko perheelle? Jos siis kyse on säästämisessä asumiskuluissa. Jos sitten taas yhtään tulee argumenttia, että pitäähän sitä mahtua asumaan, niin yhtälailla pitäähän sitä asua mieleisessään paikassa. Joku vertasi toisessa ketjussa Vantaalla olevaa rivaria Bulevardilla olevaan kaksioon, täysin järjetön vertaus.
 
Mä nyt sitten taas tuun hulluksi, jos asunnossa ei riitä tilaa hengittää, mutta miellyttävä ympäristö on sikäli tärkeä, että lenkkimaastot pitää olla. Kolmio on silti kahdelle ihmiselle ja kahdelle koiralle vähimmäisvaatimus mulla ja siitä en ole valmis tinkimään.

Nykyinen kämppä sijaitsee Pasilassa, onhan se Töölön jälkeen aikamoinen puistokemisteineen, mutta toisaalta helppo valinta, koska Kumpulan puskat on vieressä, ja sieltä pääsee nopeasti pois, plus että siellä on nappulana ison palan elämää viettänyt.

Oon myös asunut Kampissa oman aikani, ja ihan totta en muuttaisi enää takaisin, vaikka mulle maksettaisiin siitä se, mitä maksaisin asumisesta. Musta se oli vaan jotenkin todella epämiellyttävää.
 
Tämä on yksi asia jota en vain osaa ymmärtää. Oletetaan nyt, että ihminen on kovin paljon kotinsa lähialueilla elämänsä aikana, oli koti sitten missä tahansa. Miksi säästää siinä, missä ympäristössä asuu? Elämänlaadusta maksetaan ja saahan sitä asua vaikka teltassa, niin jää rahaa, mutta monikaan ei telttaan muuta. Sama homma, miksi Jakomäestä otetaan sitten se kolmio, kun voisi säästää siinäkin ja ottaa solun tai yksiön koko perheelle? Jos siis kyse on säästämisessä asumiskuluissa. Jos sitten taas yhtään tulee argumenttia, että pitäähän sitä mahtua asumaan, niin yhtälailla pitäähän sitä asua mieleisessään paikassa. Joku vertasi toisessa ketjussa Vantaalla olevaa rivaria Bulevardilla olevaan kaksioon, täysin järjetön vertaus.
Joku voi asua Jakomäessä yksiössä ja sitten 5v päästä ostaa Lahdesta OKT:n. Elämä on valintoja. Ei kaikki halua asua ytimessä.
 
Samaa mieltä olen kuin Mike tässä asiassa. Asuinympäristö on merkittävä osa asumismukavuutta ja elämänlaatua. Sijainti saattaa antaa anteeksi montakin neliömetriä, varsinkin, jos ei ole kovin suurta perhettä.

Vaikka 20-30 -vuotiaana laskeskelin ja olin sitä mieltä, että vuokralla asuminen on viisainta, koska ei tiedä, minne elämä heittelee (ja niin heittelekin), se, mitä eniten kadun on, etten ostanut asuntoa ennen kuin viime vuonna, 38-vuotiaana. Parempi ostaa pienikin ja myydä ja ostaa ja myydä. Se vaatii vaivaa, mutta rahallisesti kannattaa lähes varmasti paremmin. Ja siinä tapauksessa, että ostaa, asunnolla on vain kolme kriteeriä, joihin kiinnittää huomiota: sijainti, sijainti ja sijainti.
 
Pakko sanoa että tykkään asua kontulassa. Yksiön nyt olis voinu ostaa mistä vaan mutta olen vuoden asunut keskustassa aikoinaan ja se riitti. Kaikki ei vaan ole city ihmisiä. Liikun yleensä omalla autolla ja tykkään rauhasta ja siksi keskusta-asuminen olisi lähinnä painajaista nykyiseen verrattuna. Säästyy tossa tietysti rahaakin asumisesta muuhun käyttöön mikä on ihan kiva koska rahalla saa sitä elämänlaatua ostettua kuten ulkomaan matkoja mutta ei siis niin että asuisin kontulassa siksi kun se on halpaa vaan siksi kun tykkään asua siellä. Ton monikulttuurisen koulun välttämisen kyllä ymmärrän, tosin siinä lapset oppiikin jotain somaleista, mustalaisista ja muista samalla ja etenkin oppii tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa mutta siltikin joopa joo...
 
Joku voi asua Jakomäessä yksiössä ja sitten 5v päästä ostaa Lahdesta OKT:n. Elämä on valintoja. Ei kaikki halua asua ytimessä.
En tarkoittanut, että pitää asua ytimessä, vaan sitä, että asunnon hinta tai vuokra kävelee elämänlaadun ylitse.
 
Pakko sanoa että tykkään asua kontulassa.
No miksi Kontula? Onko siellä jotain erilaista versus vaikka Korso? Entäs joku Keravan metsä? Halvempaa siellä on. Mikä siis Kontulassa on erilaista, että kannattaa asua? Vai meinaako sijoitus nyt sittenkin jotain?

Ja joo, olen itse asunut aina niin keskustassa myös Mansessa kuin vain voi, ymmärrän toki kaikkia, jotka haluaa asua syrjemmässä. Mutta en ymmärrä miksi ei muuta sitten kunnolla syrjemmälle, miksi lähiöön, jotka ovat järjestäen aika hanurista?

Lahdessa on halpaa, eikö kannattaisi sinne muuttaa, vaikka kävis stadissa duunissa, niin silti voittais rahassa ja olis perkele hiljasta.
 
Oon myös asunut Kampissa oman aikani, ja ihan totta en muuttaisi enää takaisin, vaikka mulle maksettaisiin siitä se, mitä maksaisin asumisesta.

Juu ei muakaan sais ytimeen asumaan ikinä. Rivitalo/omakotitalo-alue on oma valinta. Junalla kuitenkin pääsee kädenkäänteessä keskustaan sitä melua kattelemaan jos tarve tulee. Malmi oli oikeastaan ihan hyvä ja kohtalaisen rauhallinen paikka, nyt Ala-tiksi vielä monta kertaa rauhallisempi alue. Ei mielellään muualle muuttaisi.

Vuokrat vaan noussu aika maukkaiksi kautta linjan, ei oikeastaan löydä yli 50 neliöistä kämppää alle 700e mistään Helsingin suunnalta enää.
 
Back
Ylös Bottom