Heikot ranteet ongelmana

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ongelmana on siis varsinkin oikeassa kädessä raneen venahtaminen.. Tarina alkoi oikeastaan useita vuosia sitten kun treenasin ensimmäisiä kuukausia.. kännissä olin heittänyt turvat jossain portaissa ja aamulla huomasin herätessä että prkl.. ku on ranne kipeä.. silloin se haittasi treenausta niin paljon että lopetin sen kokonaan.. Nyt olen melkein vuoden pääsyt treenaamaan ilman mitään loukkaantumisia kunnes olkapäitä treenatessa sivuvipareita tehdessä yhtäkkiä vihlasi ranteessa ja alkoi sattuun niin että sen päivän treeni loppui siihen.. ranne vaivaa siihen malliin että penkissä se juurikaan ei haittaa mutta vetoliikkeitä kuten mave.. kulmasoutu ei pysty tekemään ilman vetoremmejä. myös yhden käden hauis liikket on mahdottomia tehdä kun tuntuu että puristusvoimaa ei oikeassa kädessä ole juuri ollenkaan ja ranteeseen sattuu kun joutuu roikottamaan käsipainoa vaikkei olisi 15kg isompia painoja.. Toden näköisesti nyt on pakollinen tauko edessä sillä ranne ei tunnu paranevan muuten. olen sen kanssa koittanut kitkuttaa ja tehdä kaikki mahdollisimman vähän ranteita rasittamatta mutta ei kun ei.. prkll kun vituttaa.. kokeilen olla kuukauden koskematta yhteenkään painoon ja aloittaa sitten kevyesti uudestaan.. mitenkähän saisin tällä kertaa ennaltaehkäistyä moiset ranne ongelmat.. onko mitään hyviä konsteja vahvistaaa ranteita ja estää niiden venähtelyä.. ranne siteitä olen käyttänyt kaikissa työntö liikkeissä kun teen raskailla kuormilla.. ja useasti myös hauiskäännösä en muuten.. antakaa nyt jotain hyviä vinkkejä ranteiden venahtelun lopettamiseksi

Ranteita vahvistavia liikkeitä löytyy kyllä ja kunnon rannesiteen on kans hyvä juttu. Mutta mun mielestä toi sun selostus kuulostaa siltä, että kannattas käydä asiantuntevalla lekurilla tarkastamassa, ettei oo mitään rikki ennenkuin rupee vahvisteleen. Saattaa muuten mennä vain pahempaan suuntaan.

Edit: vaimo kaatui joskus kätensä päälle ja sai kanglian ranteeseensa, se estää aika tehokkaasti just noiden vetävien liikkeiden tekemisen. Ja se myös saattaa olla jonkin aikaa täysin oireeton ja kipu alkaa sitten ihan yllättävästi.

Jees, mars lääkärin pakeille. Toi kuulostaa vähän siltä, kuin siellä ranteessa ois venähtänyt joku ja nyt olisi sen verran löysä, että tollasia vetoliikkeitä tehdessä se venyttää juuri sitä vammautunutta kohtaa ikävästi.
Mee ihmeessä lääkärille, muuten voi olla vähän pitempikin tauko edessä, kuin toi pari kuukautta.

Kuulostaa jotenki tutulta.
Mulla meni ranne sählyssä. Kun olin juuri tekemässä maalia, niin joku hyppäs eteen ja maila pysähty kaverin jalkaan. Ranne ei pystähtynyt ja tietenki sen venähti.
Seuraavalle viikolle pistin kunnon siteen, jotta pystyin hammastapurren pelaamaan ja kävi just samalla tavalla. Juuri kun olin tekemässä hienoa lämärimaalia, niin sama äijä löi jalkansa eteen, taas maila pysähty ja ranne taittui.
Olin pitkään pelaamatta, koska ei pystynyt.

Salilla ei pystynyt tekeen ollenkaan vipunostoja sivulle. Tuntu että ranne irtoaa käsivarresta.
Mutta olin reilusti tekemättä niitä liikkeitä joita ei pystynyt tekeen ja yritin vahvistaa rannetta kevyesti, niin että se ei päässyt kipeytymään ollenkaa. Eikä varsinkaan venymään.
Nyt ranne on taas pelikunnossa. Kaikkia liikkeitä pystyy tekeen.
Mutta kuntoutukseen meni vuosi.
Lääkärille en jaksanut lähteä, kun ajattelin, että sieltä kuitenki kuuluu vaan : "yritä olla invalidisoimatta itseäsi".

Mitä tästä kaikesta opimme? Mulle siis auttoi niiden liikkeiden välttäminen jotka tuotti tuskaa, ranteen vahvistaminen, aloittamalla todella varovaisesti ja kärsivällisyys.
Ranne on herkkäpaikka. Siinä on miljoona hermoa jotka voi jäädä puristuksiin ja tulla kipeäksi. Älä hajoita sitä..

Ja mene sitten ihan alaan erikoistuneen lääkärin vastaanotolle. Arvauskeskukseen on melko turha mennä, ne korkeintaan kuvaa sen ja jos ei kuvissa näy mitään niin särkylääkettä ja lepoa määräävät todennäköisesti.

Edit: vaimo kaatui joskus kätensä päälle ja sai kanglian ranteeseensa, se estää aika tehokkaasti just noiden vetävien liikkeiden tekemisen. Ja se myös saattaa olla jonkin aikaa täysin oireeton ja kipu alkaa sitten ihan yllättävästi.
Joo mulla kanssa oli tuo kanglia joskus tossa ranteessa, kun olin vissiin kaatunu. Mut en sit tiiä ite pystyin ainakin treenaamaan ihan hyvin, ei tuntu nu ranteessa oikeen mitään kipua..

MiF sanoi:
Joo mulla kanssa oli tuo kanglia joskus tossa ranteessa, kun olin vissiin kaatunu. Mut en sit tiiä ite pystyin ainakin treenaamaan ihan hyvin, ei tuntu nu ranteessa oikeen mitään kipua..

Tarkennusta vähän. Se kanglia tuli jo aikasemmasta tapauksesta ja se leikattiin. Tämä kaatuminen tapahtui n. puoli vuotta sen leikkauksen jälkeen ja uusiutui. Sitä vaan ei heti lääkäri suositellut leikkaamaan, mutta pientä vaivaa siitä on ja jotain neuvoja vaimokin kaipais, et miten sitä vois treenata jotta rupeis kestämään...

Selittäkää mulle vielä tarkemmin minkälainen tuo KANGLIA on ? Mulla nimittäin on ollut monta vuotta vasemman ranteen kanssa sellainen ongelma, että jos sillä ottaa esimerkiksi kaatumisen vähänkään rajummin vastaan niin se kyllä tuntuu ja itse ranteen taitoskohdan "ulkopuolelle" nousee patti aina kun rannetta kääntää. Tämä on ollut haitaksi varsinkin punnerruksia tehdessä, koska silloin ranne vääntyy paljon ja sen varaan tulee paljon painoa. Itse olen suurinpiirtein kusessa tuon kanssa kun on inttiin lähtö heinäkuussa enkä suoraan sanottuna pysty tuolla ranteella tekemään normaalipunnerruksia kovin paljon kun se kipeytyy nopeasti. Kutsunnoissa ja lääkärintarkastuksessa tuosta mainitsin ja sanoivat, että jos siitä tulee vielä ongelmia niin se joudutaan leikkaamaan.

Positiivista tässä on kuitenkin se, ettei tuo ranne vaivaa näin normaalielämässä yhtään ja salillakaan en ole vielä tavannut liikettä, joka siihen sattuisi.

Timba79 sanoi:
Ja mene sitten ihan alaan erikoistuneen lääkärin vastaanotolle. Arvauskeskukseen on melko turha mennä, ne korkeintaan kuvaa sen ja jos ei kuvissa näy mitään niin särkylääkettä ja lepoa määräävät todennäköisesti.
Joopa joo mistähän semmosenki löytää itse en asu pääkaupunki alueella.. enkä usko että kaupungissa jossa asun on yhtään asiaan erikoistunutta lääkäriä.. Lähin kaupungin kokoinen paikka on Tampere sinnekkin tosin vähän matkaa... joo jos koitan googlella etsii.. pistäkää mailii jos joku tietää hyvän asiaan erikoistuneen lääkärin pori-tampere akselilta esim.... :(

Tarkennusta vähän. Se kanglia tuli jo aikasemmasta tapauksesta ja se leikattiin. Tämä kaatuminen tapahtui n. puoli vuotta sen leikkauksen jälkeen ja uusiutui. Sitä vaan ei heti lääkäri suositellut leikkaamaan, mutta pientä vaivaa siitä on ja jotain neuvoja vaimokin kaipais, et miten sitä vois treenata jotta rupeis kestämään...
No menin n. vuosi sitten lääkäriin kun oli ranne kipeänä. No lääkäri sano että se on kanglia, ja sano myös että ei saisi rasittaa vähään aikaan niin kipu häviää. No olin siinä viikon ilman rasitusta ja kipu hävisi eikä ole oikeastaan sen jälkeen ollut kipeä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
MiF sanoi:
No menin n. vuosi sitten lääkäriin kun oli ranne kipeänä. No lääkäri sano että se on kanglia, ja sano myös että ei saisi rasittaa vähään aikaan niin kipu häviää. No olin siinä viikon ilman rasitusta ja kipu hävisi eikä ole oikeastaan sen jälkeen ollut kipeä.
No minä kans koitan nyt ekana olla kuukauden koskematta mihinkään.. toivottavasti se sillä paranee... kun alottaa sillain kevyesti aluksi, mutta mitkä olisi parhaita ranteita vahvistavia harjoituksia

Taby sanoi:
Selittäkää mulle vielä tarkemmin minkälainen tuo KANGLIA on ? Mulla nimittäin on ollut monta vuotta vasemman ranteen kanssa sellainen ongelma, että jos sillä ottaa esimerkiksi kaatumisen vähänkään rajummin vastaan niin se kyllä tuntuu ja itse ranteen taitoskohdan "ulkopuolelle" nousee patti aina kun rannetta kääntää.

Kuulostaa just ganglialta, mä en siihen mitään tieteellisiä selostuksia osaa sanoa, mutta jonkinnäköinen nesterakkula se on ja just kuvaamallasi tavalla se nousee ranteeseen just "sellainen patti" ja sen voi lekuri sitten vaikka tyhjentää tai leikata tai sitten se vaan häviää, mutta vissiin se ei kokonaan mihinkään häviä ilman jonkinnäköstä operointia.

Timba79 sanoi:
Kuulostaa just ganglialta, mä en siihen mitään tieteellisiä selostuksia osaa sanoa, mutta jonkinnäköinen nesterakkula se on ja just kuvaamallasi tavalla se nousee ranteeseen just "sellainen patti" ja sen voi lekuri sitten vaikka tyhjentää tai leikata tai sitten se vaan häviää, mutta vissiin se ei kokonaan mihinkään häviä ilman jonkinnäköstä operointia.

Itselläkin oli kanglia vasemmassa ranteessa. Se oli vuodenpäivät todella kipeä, mutta kiukulla koitin elää sen kanssa. Lopulta kävin jopa armeijan kanglia kädessäni. Vasta armeijan jälkeen menin lekurille ja se leikattiin pois. Ranne oli niin kipeä että kuukauteen ei jaksanut kannatella vasurilla edes 1,5litran maitotölkkiä. Mutta kyllä se pikkuhiljaa siitä parani. Nyt nostellaan rautaa ihan täysillä ilman kipuja.

Ennen muinoin kanglia saatettiin korjata lyömällä käteen "patin" kohdalle lujaa puukalikalla tms... Siten että se räjähti käden sisälle rikki. Tällöin se paranee parhaiten. Jos se leikataan, niin se voi uusiutua. Mutta harvoin uusiutuu.

Eräällä tutulla kävi niin että hän istui lattialla ja oli nousemassa ylös. Punnersi toista kättä vasten itseään ylös istuma-asennosta ja kuului tosi kova pamaus. Kanglia pamahti paineesta rikki käteen ja pari päivää meni niin kipua ei kädessä ollut enää ollenkaan. Tämä antoi uskottavuutta siihen mitä ennen muinoin kanglialle tehtiin.

Itsekin koitin räjäyttää oman kangliani silloin väkisin punnertamalla ja pari kertaa lyömällä ranteen patin kohdalta ovipieleen, mutta ei auttanut. Kangliani oli liian pieni eikä pamahtanut. --> leikkaus. Suosittelen.

hartiapankki sanoi:
Joopa joo mistähän semmosenki löytää itse en asu pääkaupunki alueella.. enkä usko että kaupungissa jossa asun on yhtään asiaan erikoistunutta lääkäriä.. Lähin kaupungin kokoinen paikka on Tampere sinnekkin tosin vähän matkaa... joo jos koitan googlella etsii.. pistäkää mailii jos joku tietää hyvän asiaan erikoistuneen lääkärin pori-tampere akselilta esim.... :(

Puhelinluettelon keltasilta sivuilta katsot jonkun lääkärikeskuksen ja soitat sinne ja kyselet lisää. Takuulla löytyy Porista ja Tampereelta erikoislääkäreitä. On sitä elämää edelleenkin myös Kehä III ulkopuolellakin... :hyper:

Timba79 sanoi:
Puhelinluettelon keltasilta sivuilta katsot jonkun lääkärikeskuksen ja soitat sinne ja kyselet lisää. Takuulla löytyy Porista ja Tampereelta erikoislääkäreitä. On sitä elämää edelleenkin myös Kehä III ulkopuolellakin... :hyper:
Joo no mä oon tämmönen perus suomalainen juntti etten mielelläni jaksaisi lekurille mennä...kokeilen eka josko pieni tauko auttaisi.. itselläni kumminkin selvästikkin on kyse venahdukesta.. jossei kuukauden parin lepo auta niin sitten ei ole enään vaihtoehtoja kuin käydä näyttämässä rannetta alan lääkärille

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom