Heikot lihasryhmät (ja mitä olette tehneet niille)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

Hulkki

Pieni ja vihreä
VIP
Kartoitetaanpa nyt jannujen heikkoja lihasryhmiä ja tapoja saada ne paskatkin kasvamaan. Puhun lähinnä rakennusmielessä eli lihasten koosta.

Itselläni on 2 lihasryhmää, jotka ovat selvästi muita jäljessä:
-Reidet
-Kädet

Reidet eivät ole uskoakseni geneettisesti huonot, treenasin vain ekat pari vuotta pelkkää yläkroppaa joten nyt on keksittävä kaikkea "kivaa" reisien kasvattamiseksi. Palstalaiset varmasti tuntevat vähintäänkin fanaattisen asenteeni jalkatreeniä kohtaan, ja se johtaa juurensa tästä heikkoudesta.

Kädet taas on selvästi mulla se geneettinen heikko kohta, niitä olen aina treenannut kovaa vaan eivät tunnu kasvavan millään.

Näiden lihasten kehittämiseksi olen yleensäkin jättänyt OK-lihasryhmien treenit aika vähälle, esim. rinta/olkapää/ojentajatreenissä otan vain yhden liikkeen rinnalle ja olkapäille teen ehkä yhden pudotussarjan vipunostoja. Ojentajille teenkin sitten monta kovaa liikettä, raskaita sarjoja ja pumppia loppua kohti. Sama systeemi pätee selkä/hauispäivänä. Varmistan tosin, että kädet saavat tarpeeksi lepoa (kierto 8 päivää) ja olen joskus jättänyt käsitreenin kokonaan pois (jos vaikka kyse olisikin ollut ylitreenauksesta).

Reidet treenaan nykyisin omana päivänään (pohkeet ei ole heikko kohta) ja tietysti aina parin lepopäivän jälkeen ensimmäisenä treenikierrossa. Siitä lähtien kun otin jalkatreenit mukaan ohjelmaan parin vuoden treeni jälkeen on jalkapäivä ollut aina se tärkein päivä, sitä ei jätetä väliin.

Luen koko ajan uutta tietoa kyseisten lihasryhmien treenaamisesta ja kehittelen entistäkin pirullisempia ohjelmia niille. Treenit keskittyvät lähes kokonaan näiden heikkouksien ympärille ja jossain vaiheessa ajattelin esim. treenata pelkästään jalkoja ja käsiä kuukauden pari.

Eiköhän se useimmilla ole kädet tai pohkeet, kädet siksi että vaikka ne oikeasti olisikaan jäljessä kehityksestä, ei jengi ole niihin tyytyväinen koska sopusuhtainen kroppa ei välttämättä korosta käsiä juurikaan, pieniä lihaksia kun ovat. Pohkeet taas siksi, että ne nyt harvalla kovin isoiksi kasvavatkaan joten näyttävät aina hieman rimpuilta.

Itse haluaisin myös käsien kehittyvän nopeammin, mutta eipä mulla siihen mitään lääkkeitä ole, toisin kuin useilla täällä ;) Virhe nyt olisi ainakin alkaa treenaamaan niitä lisää, pakko kai se on vain hyväksyä.
Vaihtelen käsitreenien paikkoja mutta aina tulee tehtyä ne kuitenkin kakkoslihasryhmänä: olkapää-ojentaja, olkapää-hauis, rinta-ojentaja, rinta-hauis, selkä-hauis. En ole huomannut eroja riippuen siitä minkä parina kädet olen treenannut. Syömällä nekin kasvavat.

Heikoin lenkki ehdottomasti vatsalihakset (ja paras pohkeet).

Syynkin tiedän: olen laiska tekeen vatsoja, teen kyllä joka treenin alussa mutta en tarpeeksi ja vaikka siellä lihasta onkin, niin siinä on niin paljon fläsää päällä, ettei auta ellei ala dieetille. Sitä taas en viitsi, kun normaali ruokavaliokin on vain 1500 kcal. Dieetti olisi kai sitten 1000.

heikoin lenkki mulla lienee nuo olkapäät ja siinä ne taisi olla.

olkapäät on heikot ja ne menee salamannopeasti tukkoon.on pakko treenata niitä hyvin kevyesti....taikka muuten käy kalpaten.
pakkohan niitä heikkoja kohtia on vahvistaa

Mul on vitun pohkeet vittu! Ei kasva muutaku syntholilla tai silikoneilla! Käsiin ois hyvä saada kanssa tavaraa, ettei näytä kireenä urpolta, koska on lyhkäset kädet ja suht iso olkapää. Selkään on kans tilattu lihasta lisää, sinne sitä kyl tulee suht helposti.

massallisesti heikkoja:

1.reidet, pohkeet
2.kädet
3.olkapäät

voimallisesti heikkoja:

1.olkapäät
2.reidet
3.alaselkä

Tuossa on pahimmat ongelma-alueet. Eli käsivarsiinkin on voimaa tarttunut ihan tyydyttävästi, mutta massaa ei meinaa tulla tarpeeksi sitte millään. Voimapuolella olkapäät on todella perseestä. Menee heti tukkoon, ja kehitystä ei tuu millään.

VAHVAT:

1. epäkkäät:D

heikot lihasryhmät

Olkapäät on heikoin ryhmä. Ne on todennäkösesti ollu ylirasittuneet, mutta nyt vaihdoin ne rinnan kanssa samalle päivälle niin ovat alkaneet jo paremmin kehittymään. (Pohkeita ei lasketa ku ne on superhuonot rimpulat :mad: penikkataudin takia niitä ei ole pystyny treenaamaan kunnolla PIIIITKÄÄN aikaan :( )

kädet ja reidet on jääny jonkin verran kehityksessä jälkeen ja tietenki pohkeet. Pitäis laittaa jotkut 5 desin silikoonit pohkeisiin nii ei tarviis enää treenata niiitä ikinä...

Ootko Hulkki kokeillu tehdä käsiä tiheemmällä frekvenssillä kuin tuo 8-päivää? Kuulostaa liian pitkältä tuommoinen palautumisaika, käsien pitäisi kuitenkin palautua nopeasti kun ovat pieni lihasryhmä. Jos tekisit pari sarjaa käsiä joka treenissä ja vielä ennen muita lihasryhmiä, se saattaisi antaa uutta vauhtia kasvuun. T-magissa oli taannoin tuon tyyppinen ohjelma myös.

Originally posted by naiskovis
Syynkin tiedän: olen laiska tekeen vatsoja, teen kyllä joka treenin alussa mutta en tarpeeksi

Minä olen kyllä sitä mieltä että vatsoja ei kannata treenata ensimmäisenä. Nehän toimivat tukijana kuitenkin lähes kaikissa muissa liikkeissä, joten ei kantsi väsyttää niitä heti alussa. (joku on tainnut kirjoittaa johonkin kirjaan saman ohjeen, näyttää niin tutulta tekstiltä)

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Kädet ehdottomasti. Kun pituutta löytyy niin käsien pitäisi olla kunnon mörssärit, että näyttäis yhtään miltään. No, ainakin alhaiset rasvat antaa illuusion isommista käsistä...ja vaikka geenit sanois mitä niin kyllä noi silti (tuskallisen) hitaasti kasvaa.

Eikä sovi ikinä unohtaa pohkeita!

Mulla ehdottomasti selkä. Useimmissa liikkeissä mulla väsyy kädet ennen selkää :( Pitää varmaan treenata käsiä kovempaa.

Mun heikko kohta on ehdottomasti kädet! tai tarkemmin hauis..se on vaan sellanen lihas, jota mun ei edes tekis mieli treenata! yhtä tervanjuontia koko treeni...:(
Vahvoja aluieta (ainakin voimallisesti) on selkä (varsinkin ylä) ja olkapäät...pitäs kai sitä hauistakin alkaa treenaileen kunnolla :rolleyes:

Hauis sucks!!! Ei tuu voimaa, ei kokoa vaikka mitä koittaisi. No nyt on taas uudet reseptit hauikkatreeniin, mutta suhtaudun järkevästi skeptisesti siihenkin...

Ja yläselkään kokonaisuudessaan ottaisin mieluusti lissää, tai oikeastaan joka paikkaan :D Mutta nuo haukkarit ovat pahimmat.

Pohkeet, ne perkeleet ei sitten kasva millään! Samaten haukat paisuvat melko huonosti.

Hyviä puolia sen sijaan on silmissä lweviävä ;) yläselkä sekä suhteellisen vahvat ojentajat

Poikkean yleisestä linjasta: Olen tyytyväinen käsiini. Treenaan varsinaisia hauistreenejä aika vähän, usein vedän vain raskailla painoilla vastaotteella leukoja sekä silloin tällöin hauiskääntöjä käsipainoilla ja suoralla tangolla, mitään erikoisia liikkeitä en niille tee. Ojentajilla sama juttu, teen lähes pelkästään ranskalaista punnerrusta ja dippiä, harvoin taljoja yms... En näe syytä muuttaa liikkeitä pahemmin koska tuntuvat toimivan hyvin.

Huonoin on ehdottomasti reidet, puuttuu lähinnä kova perusvoima jolla tehdä mm. raskaita kyykkyjä. Pitäisi varmaankin tehdä pari kuukautta pelkkiä vitosia ja kutosia kyykyssä jos sitä voimaa rupeaisi pikkuhiljaa tulemaan...

Originally posted by AutoScum
Pitäisi varmaankin tehdä pari kuukautta pelkkiä vitosia ja kutosia kyykyssä jos sitä voimaa rupeaisi pikkuhiljaa tulemaan...
En kyllä suosittele kovin pitkään tekemään saman mittaisia sarjoja - varsinkaan noita raskaita! ei se voima reisiin tule hetkessä,vaikka kovasti treenaisitkin! ethän tee pankkiäkään kerran vuodessa muutaman kk:n ajan ja pumppaile loppu aikaa?! elikkä toki niitä lyhyitä sarjoja pitää tehdä,jos voimaa tahtoo, mutta turha niitä on liian pitkään tehdä! ohjelmaan vain raskaampi jakso sopivin väliajoin mukaan, niin siitä se lähtee! :)

Selkääni ja ojentajiini olen jotenkin tyytyväinen, muut tulevat selvästi jäljessä.

Pohkeet ovat heikot, sen rintatreenin yhteyteen siirtämisen jälkeen ovat kuitenkin hiukan menossa parempaan päin.

Olkapäät ovat suurin heikkouteni, niihin ei tule kokoa millään, vaikka teen mielestäni oikein hyvin ja keskittyneesti treenit.

Rinta on heikko, mutta pientä valoa tunnelin päässä, jos ranteet ja olkapäät mahdollistavat treenauksen.

Jalat. Kokoa ei ole alkuunkaan riittävästi, mutta toisin kuin muut heikot lihasryhmäni, ne eivät ole lopettaneet kasvua. Kasvavat tosin hitaasti, mutten ole tarvinnut mitään erikoisuuksien hakemista niiden kasvattamiseen. Kasvavat ihan perustreenillä vielä.

Hauikset on huonot. Kokoa uupuu todella pahasti. Menin aikoinaan siihen sudenkuoppaan, kun hyvähabaiset ammattilaiset sanoivat lehdissä, että kannattaa treenata kaikkia tasapuolisesti. Ilmeisesti ovat itse kuitenkin panostaneet habaan useita vuosia tavallista kovempaa, ja sitten vasta, kun habat ovat kunnossa, neuvovat muita treenaamaan tasapuolisesti. Joka tapauksessa, kerran viikossa kova habatreeni ei taida toimia mulla. Varmasti kusettavat tässä, ettei uudet tulokkaat pärjäisi niille kisoissa ja neuvovat päin persettä lehdissä. Salaliitto!

Vatsa olisi kohtalaisessa kunnossa, muttei tietystä syystä näy kovin hyvin. (se mainostamani dieetti muuten kusi, ja lopulta tyttöystävä sano, että "ala syömään, kuihdut muuten pois". Uus yritys ens vuonna, josko sillon olisi hiukan lihastakin siellä alla. )

Eli tilanne on ikävä, kun heikkoja lihasryhmiä on enemmän kuin niitä hiukan parempia. Toivottavasti vaikka vuoden päästä voin vastata samaan kysymykseen paremmin. Josko saisi edes pari noista heikoista lihasryhmistä siirretyä sinne parempien osastolle...

Paljon tekstiä, mutta kun piti heikkoja listata.

mulla on liikaa lihasta , voisin lahjoittaa pois jos tuo ylimääräinen rasva lähtisi samalla pois ja voimat pysyisivät kuitenkin entisellään.:D

Originally posted by jpm

En kyllä suosittele kovin pitkään tekemään saman mittaisia sarjoja - varsinkaan noita raskaita! ei se voima reisiin tule hetkessä,vaikka kovasti treenaisitkin! ethän tee pankkiäkään kerran vuodessa muutaman kk:n ajan ja pumppaile loppu aikaa?! elikkä toki niitä lyhyitä sarjoja pitää tehdä,jos voimaa tahtoo, mutta turha niitä on liian pitkään tehdä! ohjelmaan vain raskaampi jakso sopivin väliajoin mukaan, niin siitä se lähtee! :)

No ei mun mielestä kyllä normaalit 8-12 toiston kovat sarjat mitään pumppailua vielä ole :)

Mulla on ehkä vähän se vika että otan usein vain 2 sarjaa kyykkyä ja otan ensimmäisen aika maksimipainoilla ihan niin loppuun kuin menee ja sitten muutama minuutti taukoa, painoja pois ja taas niin loppuun kuin menee. Eihän tollasella mitään perusvoimaa saa, mutta kun uupuu sitä kokoa!!

Kädet palautuvat suhteellisen nopeasti, varsinkin hauikset. Sen takia voisit Hulkki muuttaa tuota ohjelmaasi vaikka 4-jakoiseksi jolloin mm. hauikset saisivat "lisätreenin" selän kanssa, ja ojentajat samoin rintatreenissä.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom