- Ikä
- 43
Tätä vähän "pelkäsinkin". Ja kyllä se hermotus mulla perseessä ihan oikeasti kusee. Tai mistä sen oikeasti tietää? Itse olen päätellyt sen siitä, kun en pysty puristamaan / supistamaan pakaroita kunnolla sillei "ruttuun" vaikka miten yritän vaan se jää aina semmoseks huteraks. Ja muut lihakset on kyllä kasvanut ja kehittynyt mut ei pakaralihas, reidetkin vähän huonommin.Kyllä hermotuksen saaminen kuntoon on pitkä projekti, tuosta esilämmittämisestä on lähinnä "hetkellistä" hyötyä treeneihin. Jos oikeasti hermotus kusee niin sen korjaamiseen saa tehdä päivittäin työtä. Tuosta olen nähnyt kirjoittelua suuntaan jos toiseen, osa tekee harjoituksia päivittäin osa sen 2-3 viikossa itse suosittelisin tekemään joka päivä jonkun pienen setin.
Kyykyn kohdalla voisin tätä kyllä kokeilla.Yksi juttu mitä vielä voisi kokeilla rimpulajaloille ja hermotukselle: Kyykkääminen eksentrisesti, elikkäs alaslaskuvaihe korostetun hitaasti (vaikka 5 s) ja reippaasti sieltä ylös. Sarjoilla ei tarvitse olla hirvittävästi pituutta, 6-8 toistoa riittänee.
Joo mun kohdalla kyse on siis enemmänkin pakaran aktivaatiosta ja sitä kautta on tullut ongelmia myös kyykyn kehittymiseen. Eli se on semmosta säälittävää n. 50 kg:lla kökkimistä vaikka muuten treenipainot kehittyykin ihan hyvää tahtia.Ja ihan varmasti muuten kasvaa jalkalihaksetkin jos pistän kyykyn sarjapainoihin 50 kiloo lisää. Millä lihaksilla se rauta nousee sieltä pohjasta jos ei jaloilla? Tietty jos esim. haluaa etureisiä treenata mutta kyykky osuu aina takareisille tms. niin sitten esiväsytykset on yksi apu.
Oon kyykännyt jo useemman vuoden säännöllisesti eli treenannut tavoitteellisesti semmosen 3 vuotta ja sitä ennenkin monipuolista urheilua ja epäsäännöllistä salia. Tekniikka on tsekattu 3 eri PT:n toimesta ja sen suhteen pitäisi olla ok. Ehkä pyrin nyt tekemään niitä aktivointiharjoituksia ja lisäksi otan treeniohjelmaan eristäviä liikkeitä pakaralle kyykyn, SJMV, sumo-maven lisäksi. Niitä tuskin kannattaa telakalle laittaa kuitenkaan sillä aikaa kun tätä hermotus-projektia vien eteenpäin?Tämä siis oletuksena että aloitteluvaiheessa on kyykkyhommat, jos on tullut pitään tahkottua ilman mainittavampia tuloksia, kannattaa harkita vaihtoehtoisia liikkeitä tai tekniikan täysmittaista tarkistusta.