Hauku Helsinkiä tai maaseutua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
Massamaster sanoi:
Stadissa on 560 000 asukasta pienellä pläntillä, mutta jos lähiömme Espoo ja Vantaa otetaan mukaan on asukkaita 980 000 ja alue on silti pienempi kuin esim. Tampereen (maalaiskunta joka ei EU:n mukaankaan ole kaupunki; eikä ole muuten mitkään muut taajamat joita kaupungeiksi täällä kutsutaan).

Mikä tuo EU:n määritys sitten on? Onko Suomessa yhtään kaupunkia tuon mukaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Zealot sanoi:
Mikä tuo EU:n määritys sitten on? Onko Suomessa yhtään kaupunkia tuon mukaan?
Asukkaita tulee olla yli 500 kpl/km2.
Kyseessä on siis aukastiheys.
Tämän liäksi asukkaita tulle olla muistaakseni yli 50 000?

Kyllähän noita kaupunkeja tuon määritelmän mukaan suomessa olisi seitsemän kappaletta, mutta mm. Tampere ei kuulu tuohon joukkoon.

Fat Rat sanoi:
No suhteutetaan vaikka Ouluun. Paljos tsadissa on asukkaita, vähän yli 500 000 kai? No Oulussa jotain 125 000 kait. Enpä ole kuullut ikinä, että täällä olisi tullut reilu 30 kolaria päivän aikana.

No ei kai siellä mitään autokolareita tapahdu, kun töihin mennään porotokalla;) ja kaupassa käydään moottorikelkalla.

Mike sanoi:
Allekirjoitan tämän. Olin intissä Oulussa ja siellä tosiaankin haisee paska aina ja iankaikkisesti, AAMEN!
Sitäpaitsi siellä ei ole mikään kauppa lauantaina 1400 pidempään auki, ei ainakaan Anttila vuonna 1994.

Ilmeisesti hommat muuttunu vuodesta -94...

Ei haise enään paska kuin ehkä kerran kuukaudessa.
Kaupat auki ihan normaalisti.

Elchubagabra sanoi:
Rauhotu! Mikä sulla on hätänä? Onko joku perämetsien prinssi vokotellut naisesi plantaaseilleen asumaan vai mistä kiikastaa?

Jotkut pärjää maalla hyvin taloudellisesti ja muutenkin. Joillakin taas menee päin persettä. Riippuu ihan ihmisestä ja ahkeruudesta jne. kuten kaupungeissakin..

Koneet on varmasti jeesannut suhteellisen paljon. Silti maanviljelijät, varsinkin karjatilalliset on helevetin naimisissa sen homman kanssa. Vaikka liikevaihtoa saattaa olla paljonkin, ja maallista mammonaakin kertynyt, ei siinä hommassa tuntipalkka kovin kummoinen ole.

Karjalalaisista... Ihan hyvä, että valtio tuki kotinsa menettäneitä ihmisiä. Yhdessä sota hävittiin ja alueet menetettiin.

No ei mulla mikään hätä ole.Pitää mun nyt hiukan ärsyttää maajusseja.
onneks niitä ei ole enää niin paljon kun aikana ennen EU:ta. Ennenhän kun omistit yhden mansikin ja viljelit hehtaarin vehnää riitti siihen että valtion tukiaisilla elelit aika hyvin.Vielä kun salakaadat hirvet yms niin mikäs siinä, pakastimesakin on lihaa.

Lord sanoi:
Pistää aina silmään kun maalaiset väittävät helsinkiläisten pitävän omaa kaupunkiaan niin valtavan suurena metropolina. Olen itse asunut koko pienen elämäni täällä suomen pääkaupungissa ja en ole kyllä koskaan pitänyt tätä kaupunkia mitenkään erityisen suurena.
Hyvän kokoinen ja mukavan simppeli kaupunki tämä on verrattuna esim. Pariisiin tai Roomaan. Mutta toisaalta, arvatkaapa kuinka pieniltä ne maaseudun paikkakunnat tuntuvat.

Useat ihmiset ovat myös ihmetelleet sitä mihin ihmisillä on niin kova kiire täällä helsingissä. Toki monet ovat kaupungilla liikkuessaan menossa johonkin ja saattavat näyttää maalaisen silmissä pelottavan kiireisiltä, mutta suurin syy tuohon kiireellisyyden illuusion saattanee olla vain tämä ihmisten paljous verrattuna ulkopaikkakuntalaisen normaaliin arkimaisemaan.

Aika jännää että helsingin murre aiheuttaa niin paljon närää.
En itse ainakaan koe mitään negatiivisia tuntemuksia ihmisiä kohtaan jotka puhuvat voimakkaasti esim. savoa murtaen. Maalaiset tuntuvat niin usein kuvittelevan että slangia puhuvat yrittävät olla jotakin tms.

Itse en todennäköisesti koskaan tule muuttamaan suomen maaseudulle.
Arvostan toki maaseutua, siellä asuvia ihmisiä sekä maaseudun tarjoamaa elinympäristöä. En kuitenkaan tahdo luopua kaupungin keskustassa asumisen tuomista mahdollisuuksista.
Ei se maaseutu kuitenkaan huono paikka ole elää ja kasvaa, josta olen saanut omakohtaista kokemusta seurustelemalla jo useita vuosia maalta muuttaneen nuoren naisen kanssa.

Samoilla linjoilla tästä, maalaisia tuntuu ärsyttävän suunnattomasti slangin puhuminen tai täkäläinen puhetapa ylipäätään.Suomen mittakaavassa Helsinki on iso kaupunki mutta en ole mitään maailman keskipiste asennetta huomannut.

Työn vuoksi muuallakin olen joutunut oleilemaan ja aika usein on asenne paikallisilla ollut nurkkakuntainen.Tässä ketjussa paljon parjattu Jakomäki on HS:n taannoisen tutkimuksen mukaan eniten Helsinkiläistä alkuperäisväestöä asuttava kaupunginosa.

masai1967 sanoi:
Älä helvetti,eikö ole.Mä luulin että kaikki maalla asuvat luo paskaa päivittäin.
Maajusseista moni on tullut karjalasta ja niille annettiin maatilat ilmaiseksi.
Jos sä olet myynyt sun perintötilas ja dokannu fyrkat niin älä uikuta maanviljelyksen kannattamattomuudesta.Olisit tehnyt töitä sen tilan eteen niinkuin muutkin ihmiset tekee töitä kaupungeissa elääkseen.
Vitun maalaiset,take take take but give nothing.

No olen maalainen, mutten sentään noin juntti. Nyt siis maalaiset joutuukin tekemään töitä leipänsä ja tilansa eteen? Siis eikös niiden pitänyt vaan makoilla tukirahoilla? Et itsekkään usko mitä puhut. En mä ole mitään myynyt, rahaa revin metsästä joka ei ole tukiaisten piirissä ja yrittäjyyttä myös kovasti koetetaan. Viljelys onkin pelkkää pelleilyä nykyään. Se on ihan kiva harrastus, josta saa hieman taskurahaakin ja tulee tehtyä jotain hyväntekeväisyyttäkin, eli ruokaa. Syyllinen tähän EU pelleilyyn kaupunkilaiset, jotka jostakin syystä haluavat eurooppalaista ruokaa. Eikä Brasilialainen ruoka kelpaa.

Mä nyt en oikein ole päässyt selvyyteen että mitkä tässä threadissa lasketaan maaseuduksi ja mitkä kaupungiksi. Tuskin 50 000+ asukkaan paikat mitään maaseutua enää on. Yliopisto, lentokenttä ja kaikki normaalit palvelut omaava kaupunki mielestäni on ihan ok. Mittasuhteet vaan vaihtelee.

Helsingin hyvistä ja huonoista puolista vähän paha mennä sanomaan mitään erityistä kun en ole siellä asunut, käynyt kylläkin usein. Mutta sen huomasin että vaikka viettelin kesälomaa siellä niin silti oli helvetin kiire jatkuvasti kun kavereita halus nähdä. Meni liikkumisiin aika paljon aikaa ja aina kun joku asui toisella puolella kaupunkia niin sinne ei ajatakaan autolla/fillarilla ihan 5 minuutissa. Ja sitten jengi juoksee metroihin ja raitiovaunuihin vaikka seuraavan keula on melkein jo näkyvillä. Ja jos haluaa ihan vain mennä kavereiden kaa kahville ytimeen niin jos ei asu ytimessä niin kyllä siinä aika pitkän ajan maksaa matkoista päästäkseen juomaan kahvia.
Eli lähinnä tollaset pienet asiat vaivaavat, mut nehän on ihan tottumiskysymyksiä. Plussana varmasti on palvelut joka lähtöön, työpaikan saaminen ja suorat lentoyhteydet useimpiin maihin. Tosta muotihommasta mä nyt en oikein osaa sanoa... joka kaupungissahan on omat pintaliitäjänsä ja pääseehän sinne helsinkiin vaikka joka viikko hakemaan uudet Armanin kuteet jos haluaa.

Pienemmissä kaupungeissa sitten hermo lepää ihan mukavasti ja harvemmin on kiire mihkään kun liikenne sujuu aika joustavasti. Palveluita ainakin itselle löytynyt noista 50000-130000 asukkaan kaupungeista ihan riittävästi. Toki baarien ja erilaisten etnisten ravintoloiden vähyys pistää silmään, mutta mulla nyt ei niille ole käyttöä. Syö sitten vaikka Thaimaassa thaimaalaista safkaa muutaman viikon niin pärjää suomessa puoli vuotta ilmankin. Tuskin nyt kovin moni muuttaa helsinkiin ihan vain sen takia että siellä on enemmän kaikkea tarjontaa ja ihmisiä ja saa näillä jutuilla fiilistellä. Eiköhän siihen aina joku järkevämpi syy löydy ja sitten sopeudutaan tai ei.

Itse asustelen maalla, mutta toinen kotimme on Pietarissa, joskin PK-seudullakin on tullut asuttua ja nykyäänkin joutuu asioimaan siellä joka viikko.

Tässä hiukan huomioita

Helsingin rautatieasema on ihan hirvee esim verrattuna Pietarin Ladoskij Vokzaliin, Helsingin pää täynnä spurguja yms epämääräistä ainesta, Pietarin asemalla kaikki siistiä ja ryhdikkäät OMON-partiot pitävät yllä järjestystä, mitään epämääräistä sakkia ei näy missään.

Helsingin metroon pääsee pummilla ja väkeä siellä on vähän, pietarissa on poletti ja korttisysteemi ja väkeä on metrossa PALJON. Plussana pietarin metrossa on sisääntulokäytävien kaupat, joista voi ostaa mitä vaan, yhden tällaisen pikkukaupan DVD-valikoima hakkaa suomalaisen marketin mennen tullen.

Pietarissa ei ole lävistettyjä, napapaitaisia, kovaäänisiä, läskejä nuoria naisia, mutta Hip-hop lökäpöksy kulttuuri on uhkaavasti valtaamassa alaa nuorten miesten keskuudessa.

Pietarissa erityisesti ruokakaupat on aina täynnä, ja jatkuva tappituntumalla olo ja pujottelu väkijoukossa on hyvin stressaavaa.

Itse katson PK-seudun elämänmenoa aika huvittuneesti, on sen verran jo asuttua venäjällä, että on jo hieman perspektiiviä. Kyllähän se on niin, että ne, jotka ovat paljon maailmaa reissanneet monissa paikoissa asuneet eivät yleensä asuinpaikallaan brassaile. Joskin on aina erittäin maukasta vastata venäjäksi suomalaille pummeille...ja jos tapaa jonkun helsinkiläisyydellään ylvästelevän, voi aina sanoa, että "ai jaa meillä Pietarissa se menee noin...", eli teeskennellä ylväästi tietämätöntä...

aabo sanoi:
...Tuskin nyt kovin moni muuttaa helsinkiin ihan vain sen takia että siellä on enemmän kaikkea tarjontaa ja ihmisiä ja saa näillä jutuilla fiilistellä. Eiköhän siihen aina joku järkevämpi syy löydy ja sitten sopeudutaan tai ei.

Tai sitten kyse on siitä, että toisille nämä "fiilistely"-jutut vain merkitsevät enemmän kuin toisille. Itse olen asunut Helsingissä nyt aika tarkkaan 3 vuotta, ja vaikka tämä synnyinkaupunkini onkin, niin olen kyllä jo todella kypsä muuttamaan pois. Liian iso ja rauhaton (ja KALLIS) kaupunki pitemmän päälle.

Ja mitä Jyväskylään tulee, niin Seminaarinmäen ja Mattilanniemen liepeillä puhutaankin ehkä kirjakieltä, mutta eipä tarvitse mennä kuin Hankasalmelle asti, niin jopas aletaan viäntää savvoo :D (nimim. asunut pitkään sekä JKL:ssä että Kuopiossa)

VelttoV sanoi:
No olen maalainen, mutten sentään noin juntti. Nyt siis maalaiset joutuukin tekemään töitä leipänsä ja tilansa eteen? Siis eikös niiden pitänyt vaan makoilla tukirahoilla? Et itsekkään usko mitä puhut. En mä ole mitään myynyt, rahaa revin metsästä joka ei ole tukiaisten piirissä ja yrittäjyyttä myös kovasti koetetaan. Viljelys onkin pelkkää pelleilyä nykyään. Se on ihan kiva harrastus, josta saa hieman taskurahaakin ja tulee tehtyä jotain hyväntekeväisyyttäkin, eli ruokaa. Syyllinen tähän EU pelleilyyn kaupunkilaiset, jotka jostakin syystä haluavat eurooppalaista ruokaa. Eikä Brasilialainen ruoka kelpaa.

Niin eli sä harvennat sinun perintömetsää pari kuukautta kerran viiteen vuoteen ja sitten loppuajan se metsä kasvaa itsestään ja sä kaivat nenää vai?Tai voithan sä vaikka puhella niille puille mukavia jos ne kasvais nopeemmin, ei ole niin yksinäistäkään.Ja mulle on henk koht ihan sama missä se sika on kyntäny maata joka on mun joulupöydässä jos/kun se vähentäisi mun duunin verotusta.Kyllä sitä kysyntää on varmaan suomalaisellekin lihalle mutta se maksaa joka haluaa eikä siitä tarvitse jokaisen kansalaisen verotusta kiristää.
Eli yksinkertaisesti jos ei bisness kannata niin miksi tehdä keinotekoista bisnestä yhteiskunnan varoilla?

masai1967 sanoi:
Niin eli sä harvennat sinun perintömetsää pari kuukautta kerran viiteen vuoteen ja sitten loppuajan se metsä kasvaa itsestään ja sä kaivat nenää vai?Tai voithan sä vaikka puhella niille puille mukavia jos ne kasvais nopeemmin, ei ole niin yksinäistäkään.Ja mulle on henk koht ihan sama missä se sika on kyntäny maata joka on mun joulupöydässä jos/kun se vähentäisi mun duunin verotusta.Kyllä sitä kysyntää on varmaan suomalaisellekin lihalle mutta se maksaa joka haluaa eikä siitä tarvitse jokaisen kansalaisen verotusta kiristää.
Eli yksinkertaisesti jos ei bisness kannata niin miksi tehdä keinotekoista bisnestä yhteiskunnan varoilla?

Metsän hoito vaatii pirusti työtä. Se vaatii paljon suunnittelua, raivaamista, istuttamista, ensiharvennusta jne. Toisaalta näille kaikille löytyy tekijät, jos maksaa niiden tekemisestä muille.

Yhteiskunnan varoilla tuetaan maataloutta. Tämä on minusta ihan oikein. Minä ainakin syön mieluusti kotimaassa tuotettua ruokaa. Sitäpaitsi valtio kyllä tukee montaa muutakin yrittäjyyttä. Maanviljelijät voi jatkaa työtään, kun saavat tukea valtiolta/EU:lta. Vastaavasti esim. 90-luvun alussa valtio tuki työllisyyttä mielettömän kalliilla devalvaatioilla, telakkatuilla jne..

masai1967 sanoi:

Perintömetsää? Nykyään ei saa mitään ilmaiseksi. Ei edes perintöä. Metsä on sitä yrittäjyyttä, mutta ethän sä siitä mitään tiedäkkään, mitä sun juttuja lukee. Samaa vanhaa veijon baari propagandaa. Sitä tekee työn itse tai maksaa sen tekemisestä, niin kuin muutkin "yrittäjät".

Sun kannattaisi mennä tuonne EU:n ministereille jauhamaan parempaa maatalouspolitiikkaa. Kyllä kaikki haluaisi saada tuotteesta sen hinnan, eikä ihme tukiaisista. Se on ihan sama miten viljelijät saavat elantonsa. Aina löytyy kateellisia Jormia kaupungeista. Se on ihan sama mitä niille tonoille sanoo. Mielummin uskotaan sitä viiskymppistä baarin alkkista, joka on joskus kuullut ihan oikeasti kun viljelijät ovat pröystäilleet shatana. Sitten käydään telakalla töissä, joka on muuten ihan hemmetisti valtion tukema ala.

Lord sanoi:
Asukkaita tulee olla yli 500 kpl/km2.
Kyseessä on siis aukastiheys.
Tämän liäksi asukkaita tulle olla muistaakseni yli 50 000?

Kyllähän noita kaupunkeja tuon määritelmän mukaan suomessa olisi seitsemän kappaletta, mutta mm. Tampere ei kuulu tuohon joukkoon.
Wikipedian mukaan Tampereeseen liitettiin Teiskon kunta 1972. Se on hemmetin laaja alue (Tampereen pinta-ala kolminkertaistui), ja siellä ei ole nykyisinkään mitään muuta kuin kesämökkejä. En tiedä mitä on kaupunginhallituksen päässä pyörinyt silloin kun tuo liitos on tehty.

VelttoV sanoi:
Perintömetsää? Nykyään ei saa mitään ilmaiseksi. Ei edes perintöä. Metsä on sitä yrittäjyyttä, mutta ethän sä siitä mitään tiedäkkään, mitä sun juttuja lukee. Samaa vanhaa veijon baari propagandaa. Sitä tekee työn itse tai maksaa sen tekemisestä, niin kuin muutkin "yrittäjät".

Sun kannattaisi mennä tuonne EU:n ministereille jauhamaan parempaa maatalouspolitiikkaa. Kyllä kaikki haluaisi saada tuotteesta sen hinnan, eikä ihme tukiaisista. Se on ihan sama miten viljelijät saavat elantonsa. Aina löytyy kateellisia Jormia kaupungeista. Se on ihan sama mitä niille tonoille sanoo. Mielummin uskotaan sitä viiskymppistä baarin alkkista, joka on joskus kuullut ihan oikeasti kun viljelijät ovat pröystäilleet shatana. Sitten käydään telakalla töissä, joka on muuten ihan hemmetisti valtion tukema ala.

Mene sä nyt haukkomaan happea näin aluks sinne mehtääs ettet saa slaagia.
Ja sitten elä perkele eksy kylille..shaatana.Ja sua rauhoittaakseni tahallani hiukkasen kärjistin asioita kun on niin kiva huomata kuinka maajussit hyppää tasajalkaa heti kun puhutaan siitä mistä raha tulee.

En halua muuttaa Helsinkiin, siellä on tullu oltua tarpeeksi.

Pöndekään ei innosta, kun on heinänuha.

MÄÄ MUUTAN TAMPEREELLE NÄÄS.

(no en oikeesti muuta, mutta se on kiva paikka).

Aika monella näyttä olevan aika outo käsitys siitä paljonko Suomessa harjoitetaan maataloutta. Ei tämä ole mikään Puola jossa joku 60% on jyväjemmareita. Vaikka osa onkin provoa, niin silti.

Ja yksi syy tukea suomalaista maataloutta on omavaraisuus (Ei, en ole maaviljelijä enkä tunne yhtäkään, opiskelen kauppakorkeassa ja muuten suhtaudun yleensä kaiken maailman tukiin kriittisesti). Siihen ei tarvita edes sotaa, että muualta ei yhtäkkiä saadakaan tarvittavia ruoka-aineita. Ja kannataa ottaa huomioon sekin, että EU:n vuoksi Suomi ei saa enää pitää esim. suuria varmuuvarastoja, että siinä sitten ollaan jos tulee joku isompi kriisi tai puoli EU:ta menee lakkoon (tai suomessa kuljetusyritykset :) ).

Sorry :offtopic:

Mutta onko maalaiset niin vitun tyhmiä, että silti ne voi tosissaan vaatia, että jotain leivän hintaa voitaisiin jollain valtion määräyksellä nostaa. Kekkonen ja Neuvostoliito on jo kuolleet!

-maalaiset äänestää kepua
-maalaislla on amisviikset
-maalaiset käyttää salilla aina samoja kalsareita
-maalaiset varmaan räjäyttäis Helsingin jos mahdollist, kun siellä on ne kamalat Helsingin herrat. (MITKÄ VITUN HELSINGIN HERRAT?? Mulla menee heti hermot, kun aletaan puhua, että HELSINGIN HERRAT sitä jat tätä, saatana!)
-maalaisten mielestä on oikein väkisin pakkosiirtää valtion virastoja ym. pitkin maata, vaikka se tulee vaan helvetin kalliiksi, eikä kuulu demokratiaan ja markkinatalouteen
-maalaiset syyttää muita siitä, että muualla on työpaikkoja ja niillä ei

-helsinkiläiset ei pidä pipoa vaikka olis 30 astetta pakkasta
-helsinkiläiset luulee, että kaikki muut on maanviljelijöitä
-helsinkiläiset on niin tyhmiä, että ne luulee tulevansa toimeen ilman muuta maata
-helsinkiläiset pitää viisauden merkkinä sitä, ettei tiedä kotimaansa maantiedosta mitään.
-helsinkiläiset on niin uusavuttomia, ettei ne osaa halkoja hakata ja karttan mukaan metsässä suunistaa

Masai1967 olet ilmeisesti pistänyt ikääsi vahingossa 30 vuotta liikaa? (joo,joo, tosi lapsellista kommentoida toista iän perusteella, mut ei helvetti mikä daavitti!).
Miks ei kaikki ihmiset ole maajusseja jos ne kerran voi vaan maata kalsarit jalassa sohvalla ja kuunnella, kuinka metsä kasvaa ja tukiaiset kilahtelee tilille. Itse asun maatilalla (lehmiä(ei maitokarjaa), sikoja ja kanoja(muninta)), ja kun kuulee, kun joku vanhempi(lue, pitäisi tietää asioista jotain) selittää täällä maajussien helpoista oloista... :wall:
50 vuotta sitten maanviljelyllä tienasi hyvin, jos oli vähänkin isompi tila. Nykyään pitää kokoajan laajentaa, jotta pysyisi kilpailussa mukana. Nykyään karjankasvatus/maanviljelys ei ole pelkkää paskanlapioimista (oi kuinka paljon minä olinkaan tekemisissä tämän ihanan aineen kanssa kesällä :jahas: )
tai pellon kyntämistä. Se on myös tonneittain paperitöitä ja helvetinmoista stressaamista.(siis nyt ei ole kyse mistään 2 lehmästä, 10 kanasta ja yhdestä siasta)

lisäliha sanoi:
Se on myös tonneittain paperitöitä ja helvetinmoista stressaamista.(siis nyt ei ole kyse mistään 2 lehmästä, 10 kanasta ja yhdestä siasta)

No kyllä sä olet sitten tyhmä kun viittit tommosta paskaduunia tehdä. Muuta Turkku (älä tänne Stadiin).

lisäliha sanoi:
Masai1967 olet ilmeisesti pistänyt ikääsi vahingossa 30 vuotta liikaa? (joo,joo, tosi lapsellista kommentoida toista iän perusteella, mut ei helvetti mikä daavitti!).
Miks ei kaikki ihmiset ole maajusseja jos ne kerran voi vaan maata kalsarit jalassa sohvalla ja kuunnella, kuinka metsä kasvaa ja tukiaiset kilahtelee tilille. Itse asun maatilalla (lehmiä(ei maitokarjaa), sikoja ja kanoja(muninta)), ja kun kuulee, kun joku vanhempi(lue, pitäisi tietää asioista jotain) selittää täällä maajussien helpoista oloista... :wall:
50 vuotta sitten maanviljelyllä tienasi hyvin, jos oli vähänkin isompi tila. Nykyään pitää kokoajan laajentaa, jotta pysyisi kilpailussa mukana. Nykyään karjankasvatus/maanviljelys ei ole pelkkää paskanlapioimista (oi kuinka paljon minä olinkaan tekemisissä tämän ihanan aineen kanssa kesällä :jahas: )
tai pellon kyntämistä. Se on myös tonneittain paperitöitä ja helvetinmoista stressaamista.(siis nyt ei ole kyse mistään 2 lehmästä, 10 kanasta ja yhdestä siasta)

Valitettavaa kyllä mun ikä on ihan oikein. Noin puhuu aito,hyvinkasvatettu maajussin poika, isäs saa olla susta ylpeä.Ei se elämä aina niin helppoa ole kaupungissakaan, tule ihmeessä tänne kaupunkiin ja tee töitä jos elämä siellä on niin tukalaa.Myyt ensin sen maatilasi niin saat vielä kämpänkin ostettua heti alkuun. Niin ja vielä minä olen talousalan ihminen ja minun mielipide on että kannattamatonta yritystoimintaa ei kannata ylläpitää tuilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom