Hauku Helsinkiä tai maaseutua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haballe eka postaus parin vuoden tän foorumin tsekkailun jälkeen ja heti tollanen syvällinen avautuminen, siitä :thumbs:

Omalla sudettisavolaisen kokemuksella (5v. helsinki vs. 22v. maaseutu ja 1 v. ulkomailla 3:ssa eri maassa) voisin sanoa seuraavaa:

Helsinki:
+ messut ja palveluiden skaala
+ työmahdollisuudet
+ ei niin ennakkoluuloisia ihmisiä kuin maalla
- oman edun tavoittelu suurempaa kuin maalla
- paljon parjattu sohjo
- "kiire" ja laput silmillä kulkeminen johon itsekin toisinaan syyllistyn, --> asennekysymys
- maalaisjärki puuttuu välillä
- asuntojen hinnat, itselläni yksi maksussa
- lastenkasvatus, verrattuna maaseutuun

Maaseutu:
+ kiireettömyys
+ vilpittömyys
+ ystävällisyys jos itse osoitat ystävällisyyttä
+ avuliaisuus (oikealla maaseudulla, ei välttämättä maaseutukaupungeissa)
- kaverit muuttaneet pois
- työmahdollisuudet
- harrastusmahdollisuudet(kellonajat) omissa harrastuksissani
- ihmiset enemmän ennakkoluuloisia uutta kohtaan
- suvaitsemattomuus
- toisten kyttääminen/selän takana puhuminen
- maaseutukaupunkien pienet sisäpiirit

Siinä oli IMO listaa, itselläni ei ole ollut ongelmia slangin kanssa kumpaankaan suuntaan vaikka savoa vähän viännänki. Enkä kertaakaan ole kuullut "Helsingin herraa" negatiivisessa mielessä, vanhempieni luona käydessäni . Ylimielisiä ihmisiä asuu kaikkialla Suomessa, vaikka jotenkin tuntuu että Helsingissä tuo suhtautuminen voi olla töykeää maalta muuttaneen mielestä. Tällä hetkellä on parempi asua Helsingissä, mutta ehkä tulen kasvattamaan lapseni muualla...

PS. Olen saanut syntyperäiseltä helsinkiläiseltä siinä missä maalaistytöiltäkin :D

Itse asiassa oon seurannu palstan elämää syksystä 2001 alkaen, kun työkaveri kerto roina.da.ru -sivustosta. Kerran oon aiemmin kirjottanu, mut se on pyyhkiytynyt vissiin sitten pois. Keväällä 2002 aloin vipiksi, mut nyt en oo kyenny maksamaan sitä kaameeta vuosimaksua. Eli voi sanoa, että "tunnen" pakkiksen porukkaa. Tuli mieleen, ettei bencheristä oo kuulunu mitään. Siinä oli asiantunteva sälli, valittiin kuukauden postaajaksikin sillon joskus. Vai onksen nicki vaan muuttunut?

Oli mulla muuten tosta maalaisjutustakin omia kokemuksia, kun oon asunu Oulussa ja Oulunsalossa yht. 10 vuotta ja PALJASJALKAINEN STADILAINEN (ja nyt siis PKS:lla) ja avokki tuolta idästä päin n. 15 000 asukkaan "kaupungista" lähtöisin. En tiedä oisko pitäny itkeä vai nauraa, kun oltiin pari kesää sitten avokin kotiseudulla juhannuksen vietossa ja keskustassa menossa illalla paikalliseen raflaan. Ohi meni jotain pilluralliajajia, kun tää muijan kaveri heitti, et "meillä oli tollaset pölykapselit ekana NN:ssa!" Pääs juntilta lipsahtaa nousuhumalassa. Ja useinhan törmää siihen "faktaan" että just pääkaupunkiseutulaiset on pinnallisia. Tuntuu, et mitä pienempi paikkakunta, sitä pienemmät piirit eli aika rajottunutta toi maailmankatsomus. Kun näitä kavereita eka kerran tapasin muutama vuos sitten, niin ne oli muijalle sanonu et oon mukava vaik oonkin hesasta.

Ja se pitää sanoa, että oli helpottavaa muuttaa pohjoisesta väljään etelään, ku alko jo ahdistaa just se, että tiedetään naapurin asiat turhan tarkkaan. Toisista huolehtimisessa tulee tietyssä vaiheessa raja vastaan, millon se alkaa olla jo yksityisyyteen sekaantumista. Mutsikin sanoi sillon ku muutettiin, ettei ole yhtään ikävä takasin(just se ahdistavuus).

Vaikka PKS:lla asunnot maksaa ja joutuu tyytymään pienempään, niin oon sitä mieltä, että sen minkä fyysisessä tilassa menettää, sen henkisessä avaruudessa varmasti voittaa.

Lestadiolaisuudesta pitää vielä heittää, että "lesta" on musta ihan yhtä halventava nimitys kuin mustasta nekru tai juutalaisesta jutku. Täällä etelässä se on kuulemma "lessu". Peruskoulussa kun oltiin, niin ihan sama mistä oli riitaa, kun varmasti jossain vaiheessa keksittiin nimitellä lestaksi. Siinä missä ylipainoinen oli läski. Varmoja heittoja ;) Ja tällä aasinsillalla pääsenkin siihen, ettei muuten lestadiolaisissa ole samanlaista ylipaino-ongelmaa, kuin keskimäärin suomalaisilla. Se johtuu siitä, että harrastetaan urheilua, käsitöitä, musiikkia, kotitöitä jne. Kymmenen hengen talous vaatii kuitenki eri tavalla töitä kuin perus 4-henkinen. Eikä oo mainoskatkoja, jolloin pitää mennä kaapille tankkaamaan. Eikä oo samanlaista tarvetta ostaa herkkuja, kun ei TV-mainosten aivopesu tavoita. Puuttuu kuva, väri, ääni, liike ja näistä johtuva tunne, joka pistää ihmiset toimimaan. (Opiskelen alaa;)

Ulkopuoliset monesti ajattelee uskontoa vain niin, että mistä pitää kieltäytyä ja mitä EI saa tehdä. Musta tällaset fitnessalan ihmiset varmaan voi jossain määrin samaistua siihen, ku pitää selvittää, ettei syö donitseja koska niistä ei ole hyötyä tavoitteiden saavuttamisessa, eikä niin että niitä EI saa syödä. If U know whadda mean!

Tuli mulla muuten yksi juttu mieleen, mistä oon oikeesti vähän katkera lapsuudesta. Mä en saanu urheilla seurassa, koska se ei ollut sopivaa. Jälkeenpäin ajatellen siis ois kannattanu heittää poju ohjattuun hikoiluun, niin ois ollu vähemmän kiusaajia kotipihoilla. Johonkin se energia piti purkaa ;)

Memento sanoi:
PS. Olen saanut syntyperäiseltä helsinkiläiseltä siinä missä maalaistytöiltäkin :D

Hyvän listan väsäsit, tuo loppukevennys on huippu :thumbs: jääköön kommentoimatta kuitenkin omalta osaltani ;)

Memento sanoi:

No itseasiassa olen juuri maalaistytön kanssa ollut 4 vuotta ja mielestäni on hieman "villimpi" kuin kaupunkilaistytöt :)
Mutta varmaan keskiarvoisesti ei suurtakaan eroa ole saannissa...
Kuitenkin itselleni maalaistyttö sopii paremmin sillä mielestäni ovat hieman ronskimpia ja eivät ujostele/hienostele niin paljoa kuin kaupunkilaiset.

japa sanoi:
No itseasiassa olen juuri maalaistytön kanssa ollut 4 vuotta ja mielestäni on hieman "villimpi" kuin kaupunkilaistytöt :)
Mutta varmaan keskiarvoisesti ei suurtakaan eroa ole saannissa...
Kuitenkin itselleni maalaistyttö sopii paremmin sillä mielestäni ovat hieman ronskimpia ja eivät ujostele/hienostele niin paljoa kuin kaupunkilaiset.
Hmm... näin voisi sanoa, paljastettakoon sen verran, tosin löytyyhän niitä, öö, "vapautuneita" kaupunkilais-tyttöjäkin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom