hauis ei kehity

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja raymond
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
eli ongelmana on että hauis ei vaan kehity.
tiedän, että hauistreeneistä on puhuttu.
mutta haluaisin vinkkejä/huomautuksia omasta treenistäni.

heti alkuun pitää sanoa, että olen kokeillut erilaisia sarjoja ja liikeitä mutta ei.. ei se vaan kasva!

olen treenannut noin 5 vuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti. eikä ole kiva katsoa kun junnut alkaa jo vetään hauiksella enemmän kuin meikäläinen. muut lihasryhmät ovat kyllä kehittyneet.

oli noin puolen vuoden tauko tässä sairastelun takia, mutta nyt olen taas käynyt 3 kertaa viikossa salilla noin kuukauden ajan.. ja aina kerran viikossa olen treenannut hauiksen olkapäiden kanssa.

olen kokeillut seuraavilla sarjoilla..
3 x 8 scotti
3 x 6 mutkatanko
2 x 10 hammer
treenin aikana tuntuu että hauikset räjähtävät, mutta eivät kipeydy.
tämä sama ongelma on ollut aina!
tuntuu että melkein seuraavana päivänä voisi mennä vetämään uuden hauistreenin.
onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan?

ovatko treenini liian löysiä?!
vai pitäisikö treenata hauista useammin kuin kerran viikossa? vai pitäisikö käyttää enemmän lisäravinteita? vai mistä tämä johtuu? geeneistä?! alan kohta käyttämään aineita, jos hauis ei ala kasvamaan!! :D

ikää on 19v, pituutta 178cm ja painoa 78kg.
treenipäivinä olen nyt ottanut viking poweria ja reco2 tai hera85

Moi!
Itsellä tuntuu myös seuraavana päivänä, ettei hauikset ole kipeinä, mutta kyllä kehitystä on tullut silti ihan hyvin. Kannattaa kokeilla pudotus-sarjoja ja supersarjoja. Noita ei kyllä ´kannata tehdä liikaakaan, kohtuus kaikessa. Vaihtelua tuo myös hauistreeni "isoilla romuilla" tehtynä. Eli tingitään siitä tekniikasta ja laitetaan sen edestä rautaa lisää, koko aikaa ei tätäkään kannata harrastaa.
Liikkeitä kannattaa tosiaan vaihdella useamminkin kuin muissa lihasryhmissä. Tsemiä treeneihin!

Löylyä:

-haballe VOI ihan hyvin tehdä (kuten muillekin lihaksille) useamman treenin viikossa. Kädet palautuu nopeesti. Esim tangolla ma, punteilla ke, hammeria pe. Joka kerta vaikka 4x10 samalla painolla niin että vika ei ole ihan piippuun vedetty

-habat eivät toisaalta tarvitse ollenkaan suoraa treeniä, eli taljat ja soudut rasittaa niitä hyvin, etenkin koko kropan ohjelmissa kun freq on tiheä. Jos oot liikaa hinkannu haboja niin ne voi kasvaa yllättävän paljon jos jätät ne nyt kokonaan ohjelmasta pois.

-habat kasvavat silloin kun muukin kroppa kasvaa, natu ei voi priorisoinnilla ihmeitä saada aikaan, geenit merkkaa niin paljon. Tietysti priorisoinnista voi olla apua mutta ei mitään hyvin merkitsevää.

-kovien lyhyiden sarjojen ja pitkien sarjojen kierrätys vuoroviikoin toimii monilla niillä jotka split-ohjelmilla treenaavat

Eli millasella ohjelmalla ja systeemillä treenaat? Treenaatko haban selän kanssa ja vedät vain kovia treenejä? Työntö-veto-jalat-jako monilla sillä treenaavilla on ehkä yleisin syy siihen miks haba ei kasva, ja muutenkin voi olla ongelmia penan ja ojentajien kanssa.

Vanhoista vastauksista kyllä löytyy näitä ihan samoja juttuja..

-edit- oho siis olkapäiden kanssa treenaat haban? Kokeilisin sinuna sellasta että ottasin yhen habatreenin lisää kiertoon vaikka jalkapäivälle, niin että joka toinen-kolmas päivä treenaisit haban, yksi näistä olisi selkätreeni; epäsuora treeni. Ja niiden kahden treenin pitää olla kevyempiä kuin nykyisen treenisi, yksikin liike riittää.

vois kyllä heittää koko treeniohjelman uusiksi ja lisätä yhden treeni päivän..
eli kävisin salilla 4 kertaa viikossa
ja tekisin 2 kertaa viikossa hauistreenin
(toisella kertaa vaikka jalkojen kanssa, joka olisi vaikka 4x10 tai supersarja).

kahden viikon välein vaihtaisin sarjoja ja liikkeitä niin ei pääse lihas-parat tottumaan rautoihin. :)

onko ehdotuksia ohjelmasta?
päivät voisivat olla ma, ti, ke ja pe

ja jokaisen treenin päälle muutama pitkä sarja vatsiksia(3x50?) kun on taas päässyt toi rekkamiehen lihas kasvamaan vähän liikaa..;)

Originally posted by jpm
Moi!
Itsellä tuntuu myös seuraavana päivänä, ettei hauikset ole kipeinä, mutta kyllä kehitystä on tullut silti ihan hyvin. Kannattaa kokeilla pudotus-sarjoja ja supersarjoja. Noita ei kyllä ´kannata tehdä liikaakaan, kohtuus kaikessa. Vaihtelua tuo myös hauistreeni "isoilla romuilla" tehtynä. Eli tingitään siitä tekniikasta ja laitetaan sen edestä rautaa lisää, koko aikaa ei tätäkään kannata harrastaa.
Liikkeitä kannattaa tosiaan vaihdella useamminkin kuin muissa lihasryhmissä. Tsemiä treeneihin!

Samaa mieltä. Isot painot vaan ja kaveri jeesaamaan loppuun asti.

Jos sä kahdesti viikossa meinaat hauikset tehdä, niin tee toinen kerta isoilla painoilla ja toinen vähän kevyemmin. En kyllä ymmärrä miksi pitäisi kahdesti viikkoon ne tehdä, kyllä ne kasvaa sillä yhdelläkin treenikerralla per viikko.

Originally posted by raymond
vois kyllä heittää koko treeniohjelman uusiksi ja lisätä yhden treeni päivän..
eli kävisin salilla 4 kertaa viikossa
ja tekisin 2 kertaa viikossa hauistreenin
(toisella kertaa vaikka jalkojen kanssa, joka olisi vaikka 4x10 tai supersarja).

kahden viikon välein vaihtaisin sarjoja ja liikkeitä niin ei pääse lihas-parat tottumaan rautoihin. :)

onko ehdotuksia ohjelmasta?
päivät voisivat olla ma, ti, ke ja pe

Esim:

ma jalat, haba1

ke olkapäät, kädet (haba2), pohkeet

pe selkä (haba3), vatsa

la rinta, sivuolkapäät, pohkeet

Ja muista että haba2 treeni pitää olla myös kevyempi kuin nykyinen treenisi.

Jos joku muu paikka ei tunnu palautuvan esim ojentajat niin treenaa 8:n päivän kierrolla; (treeni-lepo)x4. Sekin on tietenkin kiinni siitä millasia rintaolkaojentajatreenejä teet.

Voi hieman "oikeita" voimailijoita hymyilyttää salilla tuo joka treeniin hauiksen treenaus:lol2:

Originally posted by teijo
Voi hieman "oikeita" voimailijoita hymyilyttää salilla tuo joka treeniin hauiksen treenaus:lol2:

Sitä "oikeiden voimailijoiden" hyväksyntäähän sieltä saliltahan lähdetään tuloksien sijasta hakemaankin.

Mun mielestä vastausta ei todellakaan kannata lähteä hakemaan monta kertaa viikossa toistuvista hauistreeneistä, vaan esim. olkavarsien paikallaan pysymisestä ja negatiivisen toiston kestosta. Itse teen habaa yhteensä 5 sarjaa viikossa ja silti se on ihan kevyesti paras lihasryhmä. Oon aina tehnyt hauisliikkeet huolellisesti ja ilman cheattia, kiinnittänyt huomiota siihen, että olkavarret pysyy suht paikallaan ja negatiivinen vaihe on negatiivinen vaihe, eikä mikään levytangon benji-hyppy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen välillä tehostanut hauberitreeniä 3 treenikerralla viikossa parin viikon ajan ja sitten taas tiputtanut treenikertoja. Jonkin aikaa pystyy tekemään enemmän, mutta nopeesti kyllä tehottomaksi ainakin mulla menee. Vaihtelevuus on mun mielestä se avainsana. Välillä enemmän ja välillä kevyemmin.

Originally posted by Tomi
Oon aina tehnyt hauisliikkeet huolellisesti ja ilman cheattia, kiinnittänyt huomiota siihen, että olkavarret pysyy suht paikallaan ja negatiivinen vaihe on negatiivinen vaihe, eikä mikään levytangon benji-hyppy.

Suunnilleen samoilla linjoilla, negatiiviseen vaiheeseen keskittyminen on jonkun sentin tuonut tulosta, vaikka sarjamäärät on oikeastaan tippunut.

Jonakin viikkona on sitten kiva runtata kunnon painot tankoon, ja katsoa mitä habasta löytyy. Sitten taas päkistelemään siististi pienemmillä painoilla keskittymällä siihen negatiiivseen vaiheeseen.

Itse olen varmaan huono henkilö sepittämään hauiksen treenaamisesta koska se ei ole mitenkään vahva lihasryhmä minulla. Kuitenkin, aion tuoda oma näkemykseni esille :)
Muutamia liikkeitä:

Voimakääntö, tehdään hieman niin kuin raaka riippuva rinnalleveto, mutta niin että ote on käänteinen. Tangon voi laskea suunnilleen polville kun ottaa vauhtia toistoon. Toiston loppusosassa voi nojata taaksepäin jotta hauikselle tulee enemmän hommia. Kannattaa lämmitellä hyvin, muuten voi napsahtaa. Hirveän isoja romuja ei pidä käyttää. Itse olen tehnyt liikkeen negatiivisen osan suht. hitaasti kun on riittänyt paukkuja. Tällä tulee kyllä hauis kipeeksi.

Käsipainolla voi ottaa esim scotissa niin että korostaa käden supinaatiota, eli kääntämistä sisäänpäin niin että hauisnuppi nousee hieman korkeamalle. Supinaatio on kuitenkin hauiksen melkein tärkein tehtävä..

Voit treenata vaikka tällaisilla liikkeillä esim. kuukauden. Se että joku lihas ei enää kipeydy tulee yleensä kun on vetänyt kauan samaa systeemiä.

Originally posted by Ämmbee

Voimakääntö, tehdään hieman niin kuin raaka riippuva rinnalleveto, mutta niin että ote on käänteinen. Tangon voi laskea suunnilleen polville kun ottaa vauhtia toistoon. Toiston loppusosassa voi nojata taaksepäin jotta hauikselle tulee enemmän hommia.

Onko toi sama kun Egokääntö tangolla? Tuttu liike, tulee joskus tehtyä vaihtelun vuoksi :)

Oon aina tehnyt hauisliikkeet huolellisesti ja ilman cheattia

Kai sitä cheattia voi viimeisillä toistoilla harrastaa, et saa kaikki loputkin mehut irti hauiksista... jos siis tarkoitit tota selällä heiluttamista?

Mun mielestä vastausta ei todellakaan kannata lähteä hakemaan monta kertaa viikossa toistuvista hauistreeneistä, vaan esim. olkavarsien paikallaan pysymisestä ja negatiivisen toiston kestosta. Itse teen habaa yhteensä 5 sarjaa viikossa ja silti se on ihan kevyesti paras lihasryhmä. Oon aina tehnyt hauisliikkeet huolellisesti ja ilman cheattia, kiinnittänyt huomiota siihen, että olkavarret pysyy suht paikallaan ja negatiivinen vaihe on negatiivinen vaihe, eikä mikään levytangon benji-hyppy.

Tekniikka on toki selvä juttu ja itse asiassa pitäisi etenkin habaliikkeissä keskittyä kolmeen osaan; nopeaan nostoon, kovaan huippusupistukseen ja tohon hitaaseen negatiiviseen osaan. Sulla on Tomi raivot hanskat (hyvät geenit) mutta onko kokemusta muista treenimetodeista tai systeemeistä kun spliteistä? Ja kuten sanottu tässä ja muissa topikeissa niin toisilla toimii löylympi tekniikka ja toisilla ei, usein vaihtelu jyllää. Ja usein tuntuma on merkki siitä, saako kyseinen treenaaja pumpin lihaksiin ja tekeekö liikkeet oikein. Topikin aloittaja kirjoitti:

"eikä ole kiva katsoa kun junnut alkaa jo vetään hauiksella enemmän kuin meikäläinen. muut lihasryhmät ovat kyllä kehittyneet.

....

....treenin aikana tuntuu että hauikset räjähtävät, mutta eivät kipeydy"

Ite käsitin että noiden perusteella ei tosiaan ole kysymys ainakaan ihan paskasta tekniikasta. Sarjoja Raymondilla on tosin aika paljon.

Ja kaveri on treenannut 5 vuotta..

Mites Raymond on kiinnitätkö huomiota tekniikkaan ja onko tuon nuo treenisi kaikki sarjat olleet kovia?

Originally posted by VahvaJussi
Kai sitä cheattia voi viimeisillä toistoilla harrastaa, et saa kaikki loputkin mehut irti hauiksista... jos siis tarkoitit tota selällä heiluttamista?
Toki. :) Monesti näkee vain salilla suorituksia, joissa sarjan jokainen toisto on cheattausta ja ne "viimeiset toistot" alkavat heti ensimmäisen toiston jälkeen.

Joillakin tuo varmaan toimii, joillakin ehkä joku toinen tapa paremmin. Itse olen yrittänyt saada hauista kasvamaan tekemällä välillä puhtaammin, olkavarret siististi, ja välillä cheat-curl-tyyliin. Käsitreenissä 4-5 sarjaa yhteensä, selkätreenin päälle sarja tai kaksi keskitettyä kääntöä jos jaksaa. Yleensä homma tuntuu menevän niin, että siistinä käsipäivänä hauikset tuntuvat räjähtävän, mutta eivät kipeydy jälkeenpäin, cheat-päivänä toisinpäin.

Kävin kuviasi katsomassa. Tuplahanskat edestä -kuvassa hauikset hyppäävät silmille. Ensimmäisenä tuli mieleen muistikuva savo-makesta SM-finaalissa -93 Keräsen vieressä vertailussa. Ihan oikeasti :). Savo-maken hanskat hyppäsivät silmille. Yleisö tuntui ulvovan (puoliksi naurusta, puoliksi epäuskosta?), tuplahanskojen kokoero herrojen välillä oli järkky.

Veikkaisin, että olet hanskoillasi tehnyt hyviä pohjia jollain tavoin ennen saliharrastuksen aloittamista ja olet valinnut geenisi hyvin? Jos veikkaukseni meni väärin, teen jatkossa hanskakääntöni aina siististi ja olkavarret paikallaan. :)

Mulla on myös kädet ylivoimaisesti paras lihasryhmä. Kyllä ne mehukatit saa irti hauiksista vaikka viimeisillä toistoilla ei selkää käytettäisikään apuna.

Nimenomaan viimeisissä toistoissa selkä suorana ja kyynärpäät kiinni kyljissä, näin mun mielestä hauiksista saadaan kaikki irti. tämä pätee myös silloin kun tehdään lyhyitä 5-6 toiston sarjoja! Vaatii tietysti tahdonlujuutta, että saa selän pidettyä suorana vikassa toistossa ja nostettua pelkillä haboilla, sen enempää ei hauiksista tarvitsekaan saada irti yhdellä sarjalla. Seuraavaan sarjaan sitten lisätään tai vähennetään painoa tai siirrytään seuraavaan liikkeeseen etc.

Originally posted by Hannibal
Veikkaisin, että olet hanskoillasi tehnyt hyviä pohjia jollain tavoin ennen saliharrastuksen aloittamista ja olet valinnut geenisi hyvin? Jos veikkaukseni meni väärin, teen jatkossa hanskakääntöni aina siististi ja olkavarret paikallaan. :)
Hmmm... No siinä suhteessa veikkasit oikein, että "jotain on tehty", mutta se jotain oli joskus 8-10 vuotiaana, jolloin harrastin karatea (aikuisten treeneissä) ja pumppasin kotona sellaisilla 3-kiloisilla vinyl dumbellseilla. :) Muistan nähneeni jonkun vanhan kotivideon, jossa mä fleksaan n. 10-vuotiaana kameralle hanskaa ja kyllä se "huipun" muoto sieltä jo silloin näkyi. Mutta sitten tuli murrosikä ja 30 cm lisää pituutta, joten sen jälkeen on pitänyt kyllä uudelleen tehdä tuo kaikki työ. Mutta varmasti tuolla pohjatyöllä ja geeneillä on paljon merkitystä. Tai helpolla on ainakin pala kasvanut. :whip:

Suositut

Back
Ylös Bottom