Hauiksen kehitys jumissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lapa
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tämä saattaa olla ikuisuuskysymys jo täällä, mutta.. :rolleyes:

Olen käynyt n. 1,5v salilla säännöllisesti. Treeniohjelma on nelijakoinen, jolloin treenaan hauista yhtenä päivänä rinnan kanssa. Ohjelma ja ravintopuoli pääpiirteittäin pitäisi olla kunnossa ja kehitystä onkin tullut ihan mukavasti muiden lihasryhmien osalta.

Mutta ne käsivarren koukistajalihakset! Ne junnaa paikallaan. Alussa kehitystä oli, mutta ei enää ja painoissakin pakko olla paikoillaan kun ei vaan kehity edes voiman puolesta.

Nyt treeni sen osalta koostuu seuraavista osista:
1. scott tangolla käännöt 3x12
2. vastaotteella alataljassa 3x12
3. käsipainoilla vasarakäännöt 3x12
4. alataljassa myötäotteella 3x8

Miten tilannetta olis mahdollista korjata? Vai alanko :itku:

Pitäisikö treenata useammin.. eikai sentään? Vai onko sarjoissa jotain vikaa? Lisäksi olen huomannut sen että vaikka kädet on aivan hellänä tuon jälkeen niin seuraavana päivänä ei tunnu missään. Outoa?

Toshan on sarjoja aivan vitusti yhteensä toistoja tulee yli 130:kippis1:

Jos tuossa olisi syy.

Voisit koittaa lyhentää sarjoja joksikin aikaa ja tällä tavoin koittaa nostaa treenipainoja, myöhemmin sitten jaksaa vetää pitempää sarjaa isommilla painoilla.

Moi!

Koitappa vähentää noita sarjoja vaikka puolella. Minulla ainakin kehitys palasi kun puotin liike ja sarja määrät vähemmälle. Nykyisin kaksi liikettä joissa molemmissa kaksi sarjaa. Mutta kukin tavallaan.

-Make

-Vähennä sarjoja
-Vaihtele toistomääriä eli tee välillä lyhempää sarjaa isoilla painoilla rajummin vääntäen ja välillä pienillä painoilla pitempää sarjaa superpuhtaasti keskittyen tuntumaan.
-Vaihtele liikkeitä ja liikkeiden suoritusjärjestystä

Kokeile jättää hauistreenin liikkeiden määrä 2-3:een joita vaihtelet viikottain ja toistot 8-11(12).

Eli ensi viikolla teet esim. hauiskääntö scottipenkillä lämmittelyjen jälkeen
1x11-12, 1x10, ja 1x8 niin että viimeinen toisto tulee todellakin suonet päässä pullistuen.

Sen jälkeen esim. käsipainoilla vasaraotteella samat. Ja lopuksi esim. alataljassa 1-2sarjaa 10-12 toistoa viimeiseen asti puristaen.

Seuraavalla viikolla taas suoralla tangolla seisoalteen 1x11-12, 1x10, ja 1x8 jonka jälkeen 2x10 keskitettyä hauiskääntöä käsipainoilla. Ja lopuksi esim. scott-tangolla myötäotehauiskäännöt 2x10-12.

Huomaa, että sarjoja tulee vähemmän mutta ne väännätkin sitten täysiä naama punasena hehkuen.

Liikaa sarjoja vai? Ja paskat.

Ensinnäkin nämä liikkeet

Ei edes rasita hauista paljoa koska ne on ennemminkin tarkoitettu forkun Brachioradialis-lihakseen.

Tee ainakin 10 sarjaa jotka treenaa suoraan hauista. Mielummin sillai että teet seisaaltaan osan ja osan istueltaan (esim scott-penkki), niin että hauiksen ylä ja ala osiin tulee rasitusta ja käsipainoilla voit vaikka viimeistellä.

Originally posted by Jimbe
Ensinnäkin nämä liikkeet

Ei edes rasita hauista paljoa koska ne on ennemminkin tarkoitettu forkun Brachioradialis-lihakseen.
Toi 2. liike ottaa kyllä pääasiassa hauiksiin (myötäotteella tehtynä se olisi enemmän forkkuliike).

Mielestäni kymmenen kovaa sarjaa hauiksille on liikaa (treenintaustaa kysyjällä 1,5 vuotta). Valitse jokaiseen hauistreeniin kaksi liikettä, joita vaihtelet eri treenikerroilla. Kummassakin liikkeessä kolme kovaa sarjaa, toistot välillä 8-10. Jos keskityt tekemään joka sarjan loppuun asti, hauiksissasi pitäis tuntua mukava palkitseva pumppi treenin päätteeksi.

Originally posted by AnaMaki
Toi 2. liike ottaa kyllä pääasiassa hauiksiin (myötäotteella tehtynä se olisi enemmän forkkuliike).

Mielestäni kymmenen kovaa sarjaa hauiksille on liikaa (treenintaustaa kysyjällä 1,5 vuotta). Valitse jokaiseen hauistreeniin kaksi liikettä, joita vaihtelet eri treenikerroilla. Kummassakin liikkeessä kolme kovaa sarjaa, toistot välillä 8-10. Jos keskityt tekemään joka sarjan loppuun asti, hauiksissasi pitäis tuntua mukava palkitseva pumppi treenin päätteeksi.

Siis vastaote, eli kämmenet maata kohdin? vai onko se sitten myötäote, perkele näistä käsitteistä ota välillä erkkikä selvää :)

No kuitenkin siis Bicep curl/hauiskääntö/kämmenet taivasta kohti,
Reverse Curl/kämmenet maata kohti.

Ja jos on käynyt salilla säännöllisesti 1.5 vuotta niin kyllä siinä alkaa oleen jo semmoisessa kunnossa että voi vähän kovemminkin vetää. Itsekin olen nyt n. 1.5 vuotta harrastanut tätä.

Siis vastaote, eli kämmenet maata kohdin? vai onko se sitten myötäote, perkele näistä käsitteistä ota välillä erkkikä selvää :)

No kuitenkin siis Bicep curl/hauiskääntö/kämmenet taivasta kohti,
Reverse Curl/kämmenet maata kohti.

Ja jos on käynyt salilla säännöllisesti 1.5 vuotta niin kyllä siinä alkaa oleen jo semmoisessa kunnossa että voi vähän kovemminkin vetää. Itsekin olen nyt n. 1.5 vuotta harrastanut tätä.

Myötäote on se kun kämmenpohjat on itsestä poispäin (tässä tapauksessa maata kohti) ja vastaote taas päinvastoin...

Juu juu kyllä kovemmin voi vetää mutta ei siihen nyt kymmentä sarjaa hauista tarvita.. On jokseenkin pieni lihas..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Mun mielestä taas on aivan turha liikaa viilata niitä sarjamääriä. Lopettaa sarjat siihen kun pumppi on se sellanen että meinaa hauberi räjähtää, silloin on mun mielestä enää turha jatkaa...yleensä huomaa myös siitä että ei painot enää liiku vaan pitää ottaa reilusti painoa pois. Joillakin voi vaatia sen 10 sarjaa ja jotkut pärjää jopa 4-5 sarjalla. Itellä riippuu paljon liikkeistä. Viimeks tein scottia taljalla aluksi 3*12 ja sitten 3*12 käsipainoilla istuen pienessä takakenossa ja tarkotus oli tehdä vielä tangollakin mutta eipä tarttenut enää tehdä! Joskus taas saa hinkata sen lähemmäks 10 sarjaa eikä tunnu oikeen missään. Eli kannattaa ettii ne itelle tehokkaan liikkeet ja tehdä niistä sitten erilaisia jakoja ja systeemejä.

mä en käsitä miten hauistreenissä voi tietää ennalta montako toistoa ja sarjaa tehdään?! hyvä olisi pitää toistot 8-16 välillä mutta mielestäni hauistreenissä tuntuma on tärkeintä ja se saavutetaan omaa kroppaa (tässä tapauksessa käsivartta) kuuntelemalla...(eli ei voi sanoa tarkkaa lukua tavoitteen eli pumpin saamiseksi)...joskus riittää 4 sarjaa, joskus taas joutuu vetämään vajaat kymenen sarjaa lisää saadakseen helvetillistä tuskaa muistuttavan pumpin...

eli kun tuntuu että nyt hauberi räjähtää, lopeta siihen. vaikka olisi sarjoja tekemättä. joskus tuntuu että hauistreenissä on menty "ohi pumpin"...paras polte on mennyt kun on ottanut liikaa sarjoja.

Originally posted by timba79
Mun mielestä taas on aivan turha liikaa viilata niitä sarjamääriä. Lopettaa sarjat siihen kun pumppi on se sellanen että meinaa hauberi räjähtää, silloin on mun mielestä enää turha jatkaa.
Tässähän se pointti tulikin, mitä itse ajoin takaa. Eli nyrkkisääntö on se, että kun pumppi ei enää lisäänny, on aika lopettaa treeni. Ajatuksena oli, ettei ole mielekästä vääntää sitä 10-12 sarjaa kuuliaisesti ohjelman mukaan mikäli sama pumppi saadaan puolittamalla sarjamäärät. Riippuu tietysti yksittäisen henkilön ominaisuuksista kuinka kovalla intensiteetillä ja kuinka loppuun asti sarjat kykenee tekemään.

Toistomäärissä toi 8-10 on tietysti myös suuntaa antava, eli valitsee sellaiset painot, joilla luulee saavansa n. 8-10 toistoa. Sarja jatketaan luonnollisesti loppuun asti, vaikka menisi enemmän kuin 10 toistoa.

Toistomäärissä toi 8-10 on tietysti myös suuntaa antava, eli valitsee sellaiset painot, joilla luulee saavansa n. 8-10 toistoa. Sarja jatketaan luonnollisesti loppuun asti, vaikka menisi enemmän kuin 10 toistoa.

Juuri näin, mutta yli 15 toiston en itse henk. koht. lähde, vaan siinä tapauksessa jätän sarjan "kesken" ja lisää rautaa peliin! ja jos vähääkään kehoaan tuntee, on toistot aika helppo haarukoida 8-12 väliin.

Ja juurikin hauiksessa ainakin mulla sen sarjojen määrän määrään tasantarkkaan pumppi, muissa lihasryhmissä tuleekin sitten tehtyä vähän orjallisemmin sen ohjelman mukaan, tai no pohkeet menee aikalailla samoilla linjoilla...

Ensinnäkin nämä liikkeet

Tee ainakin 10 sarjaa jotka treenaa suoraan hauista. Mielummin sillai että teet seisaaltaan osan ja osan istueltaan (esim scott-penkki), niin että hauiksen ylä ja ala osiin tulee rasitusta ja käsipainoilla voit vaikka viimeistellä.

Ai ei rasita vai? En mä saatana ehdottelisi noita ellen olisi itse tehny ko. liikkeitä ja saanu hyvää tuntumaa ja pumppia HAUIKSIINI. Että sama mille ne on ennemmin tatkoitettu. Tosin jokainen on yksilö, jos ei tunnu treeni noilla liikkeillä hauiksessa niin kannattaa varmaan kokeilla eri liikettä.
Esimerkiksi itselläni viimeisenä liikkeenä käsivarsipäivänä toimii helvetin hyvin scottitangolla myötäotehauiskäännöt. Rasittaa forkkuja hyvin, mutta myös viimeistelee hauistreenin käsipainojenkin jälkeen.

Tee ainakin 10 sarjaa jotka treenaa suoraan hauista.
Kuinka monta sarjaa muille lihasryhmille sitten pitäs tehdä, kun niin pienelle lihakselle ku hauis pitäs tehdä 10 sarjaa? Esim. selälle? 30?

Huhhuijakkaa... Taitaa olla siulla Viikinki84 Personal Trainerina. Jospa vaan keskittyisit siihen nakkikioskin jonossa etuilemiseen.

Rasittaakos istuen treenaaminen nyt sitten hauiksen ylä- vai alaosaa? Ja seisaalta tehdessä sitten toisin päin?

Itse olen saanut parhaiten tuntumaa ja tulosta 3-4 sarjalla selkätreenin jälkeen. Mutta tosissaan miksi rasittaa yhtä pienimmistä treenattavista lihaksista yli kymmenellä sarjalla?

Originally posted by yajo
Kuinka monta sarjaa muille lihasryhmille sitten pitäs tehdä, kun niin pienelle lihakselle ku hauis pitäs tehdä 10 sarjaa? Esim. selälle? 30?

tosta 10 sarjoista sais omasta mielestä puolet karsia pois.
ai meinaisit tehdä selälle 30 sarjaa kerralla? jos sen pystyt tekemään nii voipi olla aika lupsakka olo sen jälkeen/seuraavana päivänä. aika lähelle samoja sarjamääriä selällekkin kuin haubereille :rolleyes: muista että se ei ratkaise aina kuinka monta sarjaa tehdään vaan myös intensiteetti......

Originally posted by Nightrider
Joo, siis en mä tosissaan kysyny. Ois pitäny laittaa david hymiö siihen perään.

Itse olen saanut parhaiten tuntumaa ja tulosta 3-4 sarjalla selkätreenin jälkeen.
Mäkin teen hauiksen selän jälkeen ja 3-4 sarjaa riittää hyvin.

Originally posted by Nightrider
tosta 10 sarjoista sais omasta mielestä puolet karsia pois.
ai meinaisit tehdä selälle 30 sarjaa kerralla? jos sen pystyt tekemään nii voipi olla aika lupsakka olo sen jälkeen/seuraavana päivänä. aika lähelle samoja sarjamääriä selällekkin kuin haubereille :rolleyes: muista että se ei ratkaise aina kuinka monta sarjaa tehdään vaan myös intensiteetti......

samaa mieltä.

itelläni hauikselle sopinut parhaimmiten noin 6-7 sarjaa (joskus 8:kin)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom