Hauiksen ja etuolkapäiden yhteys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vuohi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
237
Olen treenannut vuosia ohjelmilla, joissa olkapäille on yleensä vain vipunostoja sivuille. Viime aikoina on tuntunut, että hauisten kehitys on pysähtynyt, melkeinpä kääntynyt laskuun ja samalla selkätreeni on alkanut junnaamaan paikoillaan. Etuolkapäitä en siis ole yleensä treennanut, koska olen katsonut, että ne rasittuvat rintatreenissä riittävästi.

Olen kuitenkin miettinyt ja tullut tulokseen, että hauisten huonolla kehityksellä ja etuolkapäillä on jokin yhteys. Nyt siis olen ottanut treeniin mukaan pystypunnerruksia tangolla ja käsipainoilla. Samalla olen vaihtanut treenijaon vetävät, työntävät ja jalat -ohjelmasta seuraavaan.
1. päivä: kädet, olkapäät
2. päivä: yläselkä, rinta
3. päivä: jalat, alaselkä

2. viikko on siis menossa uudella ohjelmalla. Kertokaahan, että teinkö viisaasti (tuntuu, että 1x viikossa on liian vähän käsille)? Vai pitäisikö palata vanhaan ja ottaa siihen vain mukaan pystypunnerrukset?

PS. olen 21v 179/84 ilman lääkeaineita treenaava mies
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
olkapäät

Taitaa olkapäät ylirasittua jos olkapäätreenin jälkeen on rintatreeni. Näin ainaki mulla oli yhessä välissä. Eli siirsin olkapäätreenin rintatreenin kanssa samalle päivälle.
 
Re: olkapäät

Originally posted by Maza
Taitaa olkapäät ylirasittua jos olkapäätreenin jälkeen on rintatreeni. Näin ainaki mulla oli yhessä välissä. Eli siirsin olkapäätreenin rintatreenin kanssa samalle päivälle.

Kyllä se riippuu mitä kullekin lihasryhmälle tekee ja kuinka paljon siinä on lepoa välissä.

itse teen juurikin tuollaisella jaolla kun työntö/veto/jalat- jako ei yksinkertaisesti enää toiminut/kiinnostanut.
Ja väitän, etten ole ensimmäisen puolen vuoden treenaamiseni jälkeen koko 10 v:na kehittynyt yhtä hyvin kuin nykyisin.

Pidän olka/käsipäivän jälkeen yleensä 2 lepopäivää ennen rinta/selkätreeniä. Eilen oli rinta/selkätreeni ja väliä edellisestä vain 1 lepopäivä ja hyvin kulki.

Jos tekee helvetisti punnerrusliikkeitä ja sarjat loppuun asti/yli niin voi olla että olkapäät ylirasittuu, mutta esim mulla ei, koska teen yhden punnerrusliikkeen olkapäille, 2 kunnon sarjaa. Päälle vain vipunostot sivuille ja taakse.
Rintapäivänä 1 raskas punnerrusliike/2 sarjaa ja sitten jotain muuta ja sitten 1 kevyempi punnerrusliike pumppauksena loppuun 1 sarja. Sitten tuleekin jo ainakin 4 päivää ennenkuin olkapäät saa treeniä.

Eli näin ei ainakaan ole pienintäkään ongelmaa.

Niin, ja en tee erikoistekniikoita käytännössä ollenkaan, se varmasti vaikuttaa asiaan.
 
Joo kyllä mä kans olisin sitä mieltä, ettei kannata ainakaan peräkkäisinä päivinä hinkata olkapäitä ja rintaa.

Threadin otsikko on just yks selkee merkki: Hauiksen jänne rasittuu pirusti, jos teet haukkarin, olkapääpunnerruksia ja penkkiä tms. peräkkäisinä päivinä. Ko. vamma on yleinen ja johtuu ylirasituksesta ja joskus väärästä tekniikasta. En suosittele. Kuntoutus monta kuukautta. Lisäksi tietenkään penkki ei toimi tolla systeemillä kovin hyvin, ellei sitten lepäile pari päivää kuten S225T. Yksi vaihtoehto on tehdä punnerrukset viimeisenä hartiatreenissä, niin ei niin kilot rassaa jänteitä.

Yksi toimiva jako vois olla:
1: Rinta, Hauikset, Ojentajat
2: Etureidet, Pohkeet
3: Lepo
4: Hartiat, Takareidet
5: Selkä, Vatsa
6: Lepo
7: Lepo tai kierto alusta

Kyllä niille hanskoille kerta viikossa riittää, kun selkätreenissä saavat kuitenkin turpiinsa myös.
 
Mun edellisessä ohjelmassa jako oli ihan hyvä, varsinkin jos treeni on kovaa, ja käytetään raskaampia rautojakin. Eli:

1. Rinta & Hauis
2. Jalat
-lepo-
3. Selkä
4. Olkapäät & Ojentajat
- lepo-
- lepo-


Tuossa jaossa hauiksen ja selän väliin jää kaks päivää ja rinnan ja olkapäiden väliin 3 päivää viikolla, ja sit 2 täydellistä lepopvää vkonloppuna. Mulla on nimittäin itsekin ongelmia olkapäiden rasituksem kans, ja pitää aina muokkailla noita ohjelmia aika paljon juuri olkapäiden mukaan. Mut peräkkäisinä päivinä rintaa ja olkapäitä ei kyllä missään nimessä. Mieluummin vaikka samaan treeniin, niinkuin itsekin tällä hetkellä teen. Silloin olkapäät saa sen viikon ainakin levähtää.

Mut kokeilkaapa eroja hauiskäännössä suoralla tangolla ja mutkatangolla. Mulla nimittäin pahimmat rasituskivut oli etuolkpäissä siihen aikaan, kun tein vielä hauistakin pitkällä tangolla. Sen jälkeen kun vaihdoin mutkatankooon, osa rasituksesta on hävinnyt. Eli kokeilkaa. Uskallan kyllä väittää, että suora tanko rasittaa sitä jännettä, mikä on etuolkapäiden ja hauiksen välillä.
 
Näitä lukiessa ja kaikkea aikaisempaakin keskustelua kun seuraa niin onko täällä ketään joka ei ikinä treenaisi kahtena peräkkäisenä päivänä salilla?

Suurin osa tuntuu treenaavan Yatesin jaolla ja tietysti toinen suuri osa työntö/veto/jalat-periaatteella. Molemmat toimivia ja joku aina toiselle parempi, mutta tekeekö kaikki aina niin, että ma-ti salilla, ke lepoa to-pe salilla, vlk lepoa tain jotain vastaavaa, niin, että aina tulee peräkkäisiä treenipäiviä?

Tämä ei ole mikään kyseenalaistus tai väite oikeellisuudesta tai ei-oikeellisuudesta, vaan olen huomannut itseni kohdalla, että varsinkin kolmijakoisella ohjelmalla toimii _paljon_ paremmin kun salipäivien välillä on aina ainakin 1 lepopäivä, välillä 2. Olenko uniikki siinä vai mistä on kysymys?

Tämä kysymys tietysti koskee enemmän natuja, koska roinatessa tilanne on vähän toinen. Itse en vielä sillä tiellä ole edes poikennut, joten tän mukaan eletään toistaiseksi.

Kommentteja??
 
Mä olen jotenkin viime aikoina ajautunut siihen, että treenan joka toinen päivä.

Osasyynä just noi jutut, että selkätreenissä rasittuu haba ja penkkaamisessa olkapäät ja rinta ja palautuakin pitäisi ehtiä. Eli olen viettänyt aikaa salilla ehkä 2/3 siitä, mitä syksyllä ja edistynyt suunnilleen samaa tahtia. Ja natuna tottakai (kunnes eräät tahot saavat minutkin ylipuhuttua?)
 
Kuului kyssäri, että reenaako kukaan kahta päivääkään putkeen? Minä treenaan 5 kertaa viikossa eli siinä tulee pakostikin treenattua 2-3 päivää putkeen.
 
Originally posted by S225T
Näitä lukiessa ja kaikkea aikaisempaakin keskustelua kun seuraa niin onko täällä ketään joka ei ikinä treenaisi kahtena peräkkäisenä päivänä salilla?
No kyllähän minäkin joskus treenaan peräkkäisinä päivinä, mutta olen kyllä nyt tehnyt jo jonkin aikaa 8päivän kierrolla, eli jokatoinen päivä salitreeni! tää toimii mulla, eikä siis ole syytä lähtee vaihtelemaan!
 
reeneistä

Joo vaihdoin ite kanssa n. kk sitten tohon 8 pv kiertoon eli reeni joka toinen päivä. Täytyy sanoo että vaikka ei kiertoon tullu ku yks päivä lisää ni kyllä huomaa eron. En tiä oisko se ollu ku ei tuu enää peräkkäisiä päiviä vai mikä, mutta kyllä reeni mukavuus parani!!
 
Mulla treenikierto on 7-9 päivää eli yleensä tulee vähintään yksi välipäivä joskus kaks. Toisin sanoen viikon eka treeni vaihtuu aina välillä, joka on ihan mukavaa vaihtelua. Todella harvoin treenaan kahtena päivänä peräkkäin, koska kyllä edellisen päivän treeni vie aina potkua.
 
Tässä vaiheessa olisi varmaankin hyvä sauma kertoa kaverista, joka pyrkii saamaan lepopäiviä riittävästi. "ainakin pari-kolme lepopäivää paria viikkoa kohti"... Ja penkkipäiviä 4-5 viikossa. Ja kun ei tehdä penkkiä, niin on hyvä treenata (välipäivänä, :-) )vinopenkkiä, koska "se on heikko kohta"...

Jotkut ne vaan ei suostu ohjeita kuuntelemaan...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom