HARTIARENGAS, eli missä sen lapaluun pitäisi oikeastaan olla?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen kärsinyt eteenpäin kääntyneistä olkapäistä jo 1-2 vuotta. Ryhtini ei varmasti saliharrastusta aloittaessa ollut hyvä, nyt on muuten ihan ok mutta olkapäät edelleen edessä vaikka treenaan selkää ja takaolkapäitä kovaa. Takaolkapäiden kohdalla on "kuoppa". Tämän lisäksi aloitin kamppailulajin alkeiskurssin ja huomasin että kun pidän käsiä pitkään ylhäällä, ne puutuvat pikkuhiljaa ns. verenkierto lakkaa. Silloin on pakko käyttää käsiä alhaalla hetki ja voi jatkaa. Paraneeko tämä vaiva itsestään pikkuhiljaa jatkamalla kamppailutreenejä? En ole koskaan käynyt hieronnassa, nyt varasin ajan ensi viikolle. Salilla ja riittämättömällä venyttelyllä varmaan tähän tilanteeseen on päästy. Voisko olla ns. TOS-oireyhtymä? Tuo tennispallorullauskin on ollut välillä käytössä ja ns. wall extensions liike seinää vasten.

Kirjoitin viestiä toiseen ketjuun mutta sieltä ei vastausta tullut niin ajattelin kirjoittaa tänne. Sinulta on hyvää kommenttia tullut mitä olen juttuja täältä lukenut.

Kuten tässäkin ketjussa on mainittu, myös leveä selkälihas voi vetää olkapäitä eteen. Ton oirekuvauksen perusteella voi olla TOS tai voi olla olematta. Fyssarin tms. pitäis tehdä muutamat testit, kun se TOS voi olla vaskulaarista tai neuraalista. Toki siellä voi olla myös ihan hermoston pinnetila. Tarkoitatko puutumisella sitä, että se alkaa "tikkuilla", vai rupeaako koskemaan? Tuleeko sulle paha olo, hakkaako pulssi tai onko muita tollasia sydänoireita silloin kun kädet ovat ylhäällä? Kirjoitin jotain yhteen toisiin ketjuun tonne vippipuolelle, mutta copypaste: Koska on hankala selittää testejä netissä väärinymmärrysten takia, niin googlaa Roos test (Roosin testi) ja Phalen's test (Phalensin koe), tee kokeet ja voit saada viitteitä hermoston pinnetiloista. Pystytkö tekemään tämän venytyksen, vai aiheuttaako se oireita kun pidät kättä siinä jonkun aikaa?

On mahdoton sanoa paraneeko kamppailutreejenä jatkamalla. Kun meet hierojalle, niin pyydä sitä katsomaan sun ryhti.

Kiitos vastauksesta, hemmetin mukavaa kun joku jaksaa neuvoa. Tein nuo Roosin testin ja Phalensin kokeen, Phalensin kokeesta en huomannut mitään mutta Roosin testin aikana alkoi puutua, sitä tunnetta on vaikea selittää, ihan kun puutuisi kädet kainalosta ranteeseen. Ei sattunut tai mitään, mutta puutui. Rintalihas on salitreenistä tällä hetkellä hemmetin kireällä, voisko vaikuttaa asiaan, eli paranis jos lihasta sais venytettyä ja hieronnalla rennommaks? Kun nostaa käden ylös ja tunnustelee kainaloa niin siellä on selvästi kireellä ylärinta ja joku jänne (ei ole minulla mikään paras anatomian tuntemus, mutta en osaa paremminkaan selittää :D).

Pystyn tekemään tuon mainitsemasi venytyksen, ja teen sitä muutenkin aika usein. Ei tule paha olo, ei hakkaa pulssi, eikä tule sydänoireita tai mitään sellaista. Pitää pyytää hierojaa vilkasemaan ryhti. Ryhdissä on eteenpäinkääntyneitten olkapäitten lisäksi vähän notkaselkää, joka tuli lapsena eikä varmaan koskaan kokonaan häviä.

Kiitos vastauksesta, hemmetin mukavaa kun joku jaksaa neuvoa. Tein nuo Roosin testin ja Phalensin kokeen, Phalensin kokeesta en huomannut mitään mutta Roosin testin aikana alkoi puutua, sitä tunnetta on vaikea selittää, ihan kun puutuisi kädet kainalosta ranteeseen. Ei sattunut tai mitään, mutta puutui. Rintalihas on salitreenistä tällä hetkellä hemmetin kireällä, voisko vaikuttaa asiaan, eli paranis jos lihasta sais venytettyä ja hieronnalla rennommaks? Kun nostaa käden ylös ja tunnustelee kainaloa niin siellä on selvästi kireellä ylärinta ja joku jänne (ei ole minulla mikään paras anatomian tuntemus, mutta en osaa paremminkaan selittää :D).

Pystyn tekemään tuon mainitsemasi venytyksen, ja teen sitä muutenkin aika usein. Ei tule paha olo, ei hakkaa pulssi, eikä tule sydänoireita tai mitään sellaista. Pitää pyytää hierojaa vilkasemaan ryhti. Ryhdissä on eteenpäinkääntyneitten olkapäitten lisäksi vähän notkaselkää, joka tuli lapsena eikä varmaan koskaan kokonaan häviä.

Eipä kestä, mikäs tässä neuvoessa (kuhan vaan aina ehtis)... Tolla pahalla ololla ja sykkeen nousuilla hain lähinnä sitä, että jostain syystä nikamavaltimot jäisivät puristuksiin. Aina parempi että tohon ei liity mitään tollaista liitännäisoiretta. Thoracic outlet syndroomaa ei voi sulkea täysin pois ilman fyssarin live-konsultaatiota. Veikkaan hermopinnettä, mutta sitä mistä se johtuu, ei voi näin netin yli sanoa. Ehkä jossain kaularangan ja olkavarren välissä, ehkä ei. Rintalihas ja olkapään etuosa kannattaisi kokeeksi hierotuttaa. Jos hieroja tajuaa mistään mitään, niin se osaa katsoa sun ryhdin ja hakea sitä kautta ratkaisua ongelmaan... tosin se ei välttämättä osaa sitten puuttua mahdolliseen liikettä ylläpitävien ja asentoa ylläpitävien lihasten epätasapainoon. Jos ei hieronta auta, niin käväise fysioterapeutilla.

Notkoselästä sen verran, että sehän häviää jos se ei ole luutunut notkolle :) Jos kattois sun ryhtiprofiilia sivusta, niin sieltä vois löytää esim. kaula- tai rintarangasta jonkun helposti korjattavan asentomuutoksen.

Olen päässyt jo eteenpäin vähän. Ft tarkasti vielä lavatkin kunnolla ja sanoi, että siirrottaa molemmat. Ei pahasti, mutta oikea vähän enemmän kuin vasen. Vaikka vasemmalla on ne ongelmat lähinnä. Vasen olkapää on kuitenkin se, joka on pudonnut alas ja samalla isot lihakset vetää asentoa myös alaspäin ja lavan asento mm. vaikuttaa siihen, että vasen olka on löysä. Antoi taas kaksi hyvää harjoitusta, vaikka ne stabiloinnit auttoi jo, mutta ei tietenkään korjaa koko ongelmaa. Sanoi ettei salilla ainakaan saisi tehdä ylätaljaa, kun se "pudottaisi" lapaa ja olkapäätä vain entistä alemmas. Lupasi sitten joku kerta tulla kanssani salille ja kertoa mitä voi tehdä ja mitä ei ja näyttää kunnolla tekniikan ettei se pahenna tuota pudonnutta okapäätä. Haluan todellakin kuntoon, kun tää nyt vaikuttaa mun muuhunkin terveydentilaan mikä ei korjaannu ennen kuin tuo olkapää ja yläselkä on kunnossa..

Pystyykö treenauksella oikeesti vaikuttamaan olkapään ja lapaluun asentoon?
Ootko HexenHammer käyttäny tota terveysliiviä, onko auttanu?

Itselle on tullut jonkinlainen hartiarenkaaseen liittyvä vamma. Huomasin noin 2kk sitten penkatessa kipua yläselässä suunnilleen vasemman lapaluun yläkärjen kohdalla. Penkkaaminen on kivuliasta ja myöskin tuki puuttuu tältä kädeltä melko pahasti. Myös pystypunnerrus on hankalaa kivun ja voimattomuuden takia.

Asia paheni koska jatkoin tuolloin treenamista kivusta huolimatta. Jouduin myös mattojen tamppaus hommiin, josta kroppa sitten kunnolla suuttuikiin. Molempien puolien hartia/olkapää seutu tulehtui pahasti, myös hauisjänteet tai niiden ympärillä olevat lihakset tulehtui. :rolleyes: Voimakkainta tulehdus tuntuu olevan heti takaolkapään kohdilla ja heti kainalon alla, ilmeisesti teres majorin aluetta?

Taukoa salilta on nyt 3 viikkoa eikä tulehdus tunnu laskevan. Tulehduskipulääkkeitä on syöty parin viikon kuureina, kortisoniakin on tökitty olkapäihin.

Häiritsevin homma silti on vasemman lapaluun törrötys joka ilmestyi tämän vamman yhteydessä. Serratuksen aktivointi onnistuu mielestäni hyvin kun tein "seinätestin" niin pystyn pitämään lavan paikoillaan selässä. Mutta kun lähden nostamaan käsiä vaakatason yli nousee tuo lavan yläkärki irti ja hieman voimaton ja epäluonnollisen tuntuinen tuo on. Myös kun kurotan vasemman käden oikean hartian yli nousee lapa inhottavasti irti. lapa myös viettää hieman ulospäin eli olkapää on hieman eteenpäin kääntynyt. Epäkästä ja rhomboiusta jännittämällä pienenee tuo siirrotus. Tosin näiden lihasten aktivaatio on hieman hankalaa.

Nyt olen tehnyt voimistavia jumppaliikkeitä olkahartia seudulle, jotka on tuntuneet ihan hyviltä, mutta seuraavana päivänä tuntuu kuin tulehdus olisi pahentunut.

Miten olisi kannattava jatkaa? Niin ja olen menossa kyllä fyssarille ensiviikolla.

Kertooko ojentajien rasitus vetoliikkeissä jostain tietystä lihasheikkoudesta hartiarenkaassa? Eli kompensoiko ojentaja jonkin lihaksen heikkoutta yrittämällä stabiloida liikettä? Kokeilin wall sliden innoittamana vastaavaa liikettä ylätaljassa eli kevyellä painolla niskan taakse ryhdikkäästi yläselkää supistamalla. Liike tuntui ensialkuun hyvältä. Eli useita treenejä tein huoltavana liikkeenä, mutta sitten alkoikin tuntua olkapäässä aivan yllättäen ja lopetin siihen. Myös pystypunnerrus alkoi tuntua huteralta samassa olkapäässä, joten jätin senkin väliin. Ei tullut kipua siinä, mutta nostossa tuntui, että jokin kohta ei tukenut nostoa oikein ja muut lihakset kompensoivat ympärillä.

Sahalihas lienee ainakin heikko ja sen treenaamisen olen nyt aloittanut. Rintalihakset, etuolkapää ja leveä selkälihas ovat varmaan vahvimmat lihakset alueella. Olkavarren uloskiertäjiä olen myös treenanut säännöllisesti jonkin aikaa joten se tuskin heikoin lenkki on vaikkei tietenkään vahvinkaan. Keskimmäinen deltoid lienee myös heikko.

"Kertooko ojentajien rasitus vetoliikkeissä jostain tietystä lihasheikkoudesta hartiarenkaassa? Eli kompensoiko ojentaja jonkin lihaksen heikkoutta yrittämällä stabiloida liikettä?"

Sinänsä hauska yhteensattuma, kun kaveri eilen jumpatessa sanoi, että kulmasoutu käy tosi paljon ojentajiin. Eli jos joku haluaa kertoa, mistä tämä johtuu, olisi hauska mielenkiinnosta tietää.

"Kertooko ojentajien rasitus vetoliikkeissä jostain tietystä lihasheikkoudesta hartiarenkaassa? Eli kompensoiko ojentaja jonkin lihaksen heikkoutta yrittämällä stabiloida liikettä?"

Sinänsä hauska yhteensattuma, kun kaveri eilen jumpatessa sanoi, että kulmasoutu käy tosi paljon ojentajiin. Eli jos joku haluaa kertoa, mistä tämä johtuu, olisi hauska mielenkiinnosta tietää.

No, ojentajan pitkä pää kiinnittyy lapaluuhun, joten hartian liikuttaminen periaatteessa antaa hieman osumaa myös ojentajalla. Mutta vain hieman.

Jos pitäisi arvata, niin kyynärpään kulma on teidän kulmasouduissanne yli 90 astetta, eli kämmen tulee taaemmaksi kuin kyynärpää. Jos laitat käsipainokulmasoudussa käden suoraksi alaspäin ja siirrät kättä taaksepäin, niin tunnet jännityksen ojentajassa, koska se jännittyy pitäen käden suorana. Jos ojentaja ei aktivoituisi, niin käsipainon painopisteen muutos vetäisi käden koukkuun kun sitä siirretään taaksepäin. Jos käsi pysyy suorana taakse vietäessä, niin liikehän on silloin kick back.

- - - Updated - - -

Kertooko ojentajien rasitus vetoliikkeissä jostain tietystä lihasheikkoudesta hartiarenkaassa? Eli kompensoiko ojentaja jonkin lihaksen heikkoutta yrittämällä stabiloida liikettä? Kokeilin wall sliden innoittamana vastaavaa liikettä ylätaljassa eli kevyellä painolla niskan taakse ryhdikkäästi yläselkää supistamalla. Liike tuntui ensialkuun hyvältä. Eli useita treenejä tein huoltavana liikkeenä, mutta sitten alkoikin tuntua olkapäässä aivan yllättäen ja lopetin siihen. Myös pystypunnerrus alkoi tuntua huteralta samassa olkapäässä, joten jätin senkin väliin. Ei tullut kipua siinä, mutta nostossa tuntui, että jokin kohta ei tukenut nostoa oikein ja muut lihakset kompensoivat ympärillä.

Sahalihas lienee ainakin heikko ja sen treenaamisen olen nyt aloittanut. Rintalihakset, etuolkapää ja leveä selkälihas ovat varmaan vahvimmat lihakset alueella. Olkavarren uloskiertäjiä olen myös treenanut säännöllisesti jonkin aikaa joten se tuskin heikoin lenkki on vaikkei tietenkään vahvinkaan. Keskimmäinen deltoid lienee myös heikko.

Pyydä joku katsomaan pystypunnertaessa, että pysyvätkö molemmat lavat rintakehässä kiinni/onko niiden liikkuvuudessa eroja.

Minkälaista vinkkiä, kun olkapäät vähän eteenpäin kääntyneet todennäköisesti olemattoman yläselän takia? Tai lähinnä lapojen välissä lukee, että tässä pitäisi olla epäkkäät. Etuolkapäät taitaa olla muuta olkapäätä edellä reilusti sekä rinnan alaosa yläosaa edellä paljon. Otin mavea kunnolla reeniin mukaan niin voi olla, että on lähtenyt pikkasen parempaan suuntaan.

Kiitos jo näin etukäteen

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minkälaista vinkkiä, kun olkapäät vähän eteenpäin kääntyneet todennäköisesti olemattoman yläselän takia? Tai lähinnä lapojen välissä lukee, että tässä pitäisi olla epäkkäät. Etuolkapäät taitaa olla muuta olkapäätä edellä reilusti sekä rinnan alaosa yläosaa edellä paljon. Otin mavea kunnolla reeniin mukaan niin voi olla, että on lähtenyt pikkasen parempaan suuntaan.

Kiitos jo näin etukäteen

Tarvitsetko siis vinkkejä treeniliikkeiden suhteen? Itse meinaan jo "ongelmasi" aika hyvin tuossa kirjoitit: lapaluiden/yläselän lihakset pahasti etuosaa heikommat. Siispä kaikenlaisia rhomboideuksia, latissimusta ja koko selkää ja lapaluita aktivoivia liikkeitä. Esim. ylä- ja alatalja, kulmasoutu, yms. Vähennä penkin tekemistä, jos se on isossa osassa (usein on), koska jo sen liikerata ohjaa olkapäät eteen.

Treenin lisäksi tietysti huomioit olkapäiden asennon jokapäiväisessä elämässä: töissä, kävellessäsi, istuessasi... joka paikassa. Eli tietoisesti vedät kevyesti olkapäitä taakse-alas, ikäänkuin "avaat rintakehää". Samalla pää/leuka taaksepäin, ettei leuka roiku edessä. Kyseessä ei ole mikään iso ja näkyvä liike, vaan aika pieni ja kevyt asennon korjaus. Samalla myös ryhti paranee. (Tämä on se osio, johon joutuu eniten kiinnittämään huomiota itsessä, koska niin helposti se asento "valahtaa" entiselleen, jos ei tietoisesti huomioi, missä ne olkapäät on. Eikä asento muutu parissa viikossa, vaan useiden kk:n aikana. Vaatii siis pitkäjännitteisyyttä.)

Kannattasko penkin tilalla tehä esim flyersit tasapenkillä ja kulmassa? Tai muutenkin varmaan keskittyä enemmän rinnan yläosaan, mutta miten välttää kauhea etuolkapäiden rasitus?

Kannattasko penkin tilalla tehä esim flyersit tasapenkillä ja kulmassa? Tai muutenkin varmaan keskittyä enemmän rinnan yläosaan, mutta miten välttää kauhea etuolkapäiden rasitus?

Kuten The Apina tuossa jo mainitsi, tarkasta tekniikka. Mitä lähempänä kyynärpäät ovat kylkiä, sitä enemmän liike menee ojentajille. Vastaavasti mitä kauempana ne ovat, sitä enemmän paino siirtyy olkapäille. Penkki on anyway mun mielestä enemmän statusliike, vaikka hyvä punnerrusliike onkin. Jos tavoitteet eivät ole voimanostossa vaan kehonmuokkaamisessa, niin penkki ei ole ollenkaan välttämätöntä.

Rintaa pystyy muokkaamaan nätisti liikkeillä joissa liikerata on elliptinen, kuten ristitaljassa ja flyeseillä. Kun kämmenet kääntää flyeseissä pronaatioon (vastaote), niin rasistus olkapäille vähenee ja siirtyy enemmän rinnalle. Elliptinen liike loppuun saakka, tai jo useasti tällä palstalla mainitsemani Svend-punnerrus, ottavat todella hyvin rinnan sisäosaan. Jos nämä tekee vinopenkillä, niin rasitusta saa myös rinnan yläosaan.

Omassa massatreenissä ei ole ollenkaan penkkiä, vaan edellä mainittujen lisäksi muun muassa giljotiinipunnerrusta käsipainoilla sekä etunojadippiä.

laitan tähän vähän NSFW-matskua näytille, jos Timo tai joku muu osais kertoa mikä mua vaivaa, tai minkä alan tohtorille voisin mennä itkemään:

WP_20130717_007.jpg

eli toinen solisluu sojottaa jossain ihan muualla kuin pitäisi (kai). Missään en ole itseeni telonut ja tämä on ollut niin kauan kuin olen ollut tietoinen itsestäni, eikä mitään vaivaa ole aiheuttanut, tai luultavasti on, mutta luulen etten enää tunnista mikä on normaalia ja mikä ei. Näyttää ainakin tyhmältä jos ei muuta. Ja oon niin perfektionisti että haluaisin tän kuntoon, jos se vaikka haittaa treeniä jotenkin mun huomaamatta? Ps. anteeksi mun irvokas rintasänki.

No kyllähän tuo sun oikea solisluu on ihan miten sattuu. Ovatko käsien liikesuunnat symmetriset, vai rajoittuuko johonkin? Jos se on aina ollut noin, niin ei sille välttämättä mitään tehdä jos se ei mitään aiheuta. Joskus skidinä ottanut osumaa?

laitan tähän vähän NSFW-matskua näytille, jos Timo tai joku muu osais kertoa mikä mua vaivaa, tai minkä alan tohtorille voisin mennä itkemään:

Rintalastan ja solisluun välinen nivel ei ole paikallaan.

Jos mulla olis tuollanen ollut koko ikäni (oireettomana) niin sille ei tehtäs tasan mitään. Kyllä siitä puukolla rassaamalla ainakin huonomman voi saada.

edit: itseasiassa saan itse muljuteltua itseltäni tuon sc-nivelen pullottamaan tuohon tapaan vinopenkissä.

Tervehdys!

Nyt on jo pidemmän aikaa tuntunut leposärkyä (ei varsinaista lihaskipua) vasemman lapaluun alueella. Olen paikantanut ongelman painamalla ja hieromalla aivan lapaluun ulkoreunaan (ei siis selkärangan viereen) melko ylös. Eli saavutan kipukohdan joko kainalon alta tai olkapään päältä oikean käden sormilla painellessa kylkiluiden lopusta hieman selkärankaan päin ja epäkkäästä jonkun sentin alas. Kipualue tuntuu hyvin pieneltä ja "pattimaiselta", eli kyseessä ei liene ainakaan mikään suurempi lihas.

Vaiva ei aiheuta mitään liikerajoitteita ja se paranee ylipäätään hartia-aluetta aktivoitaessa, siis liikkuessa tai venyteltäessä (rinta, selkä, olkapää erityisesti takaa). Kipu alkaa tuntua erityisesti levossa sängyssä maatessa ja päätetyöskentelyssä (ilmeisesti kun olkapäät ovat eteen kääntyneinä). Vaikka edellä kuvailemani venyttely auttaa väliaikaisesti kivun tunteeseen ei se poista kipua kuin muutamiksi minuuteiksi enkä tunnu saavan venyttävää tunnetta lainkaan kipukohtaan (kohta tuntuu painettaessa suorastaan "maitohappoiselta").

Osaisikohan joku täsmentää vaivaani ja antamaan mahdollisesti jotain ongelmakohtaan pureutuvaa venyttelyä ja pitkäaikaista vahvistavaa liikeohjeistusta?

Tervehdys!

Nyt on jo pidemmän aikaa tuntunut leposärkyä (ei varsinaista lihaskipua) vasemman lapaluun alueella. Olen paikantanut ongelman painamalla ja hieromalla aivan lapaluun ulkoreunaan (ei siis selkärangan viereen) melko ylös. Eli saavutan kipukohdan joko kainalon alta tai olkapään päältä oikean käden sormilla painellessa kylkiluiden lopusta hieman selkärankaan päin ja epäkkäästä jonkun sentin alas. Kipualue tuntuu hyvin pieneltä ja "pattimaiselta", eli kyseessä ei liene ainakaan mikään suurempi lihas.

Vaiva ei aiheuta mitään liikerajoitteita ja se paranee ylipäätään hartia-aluetta aktivoitaessa, siis liikkuessa tai venyteltäessä (rinta, selkä, olkapää erityisesti takaa). Kipu alkaa tuntua erityisesti levossa sängyssä maatessa ja päätetyöskentelyssä (ilmeisesti kun olkapäät ovat eteen kääntyneinä). Vaikka edellä kuvailemani venyttely auttaa väliaikaisesti kivun tunteeseen ei se poista kipua kuin muutamiksi minuuteiksi enkä tunnu saavan venyttävää tunnetta lainkaan kipukohtaan (kohta tuntuu painettaessa suorastaan "maitohappoiselta").

Osaisikohan joku täsmentää vaivaani ja antamaan mahdollisesti jotain ongelmakohtaan pureutuvaa venyttelyä ja pitkäaikaista vahvistavaa liikeohjeistusta?

Oikealla puolella? Hiirikäden lavassa? Oisko infra- tai supraspinatuksen tai ehkä teres minorin triggeri? Et ehkä saa itse sitä painettua, mutta tuntuuko siinä sellainen jännittynyt "kieli" jonka yli sormi hypähtää kun liikuttelee edes takaisin? Säteileekö kipu johonkin jos saat painettua sitä kohtaa kunnolla?

Back
Ylös Bottom