HARTIARENGAS, eli missä sen lapaluun pitäisi oikeastaan olla?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla oli tarkoitus laittaa jo viime viikon lopussa videoita tosta lapaluusta, mutta mun hieno htc ei nyt sitten toimi. Uus kamera on jo tilattu, mutta siinä kestää. Tosta rhomboideus-soudusta voisin kuitenkin laittaa todella hyvän esimerkin, jolla itse olen saanut hyviä tuloksia aikaan. Eli jos suunnikkaat ovat heikot, lavat pääsevät kääntymään eteen. Jos ne ovat vahvat, pysyvät yläraajat siellä missä pitääkin. Koska ne vetävät lapaluuta paikalleen ja samalla käsiä taaksepäin, ovat vahvat suunnikkaat oiva keino parantaa etukyykyn kestävyyttä. Monilla alkaa tässä kädet väsyä, kun painopiste tuleekin eteen. Tässä t-natskan artikkelissa on hyvät ohjeet ton soudun (bat wings) tekemiseen. Peukut kainaloon vaan soutaessa.

Laitan vielä noi kuvat tähän erikseen, jos joku on ihan liian laiska naputtamaan tuota linkkiä. Kreditit näistä siis Dan Johnille. John Danille. Whatever.

bat-wings1.webp

bat-wings2.webp

No onhan se jos solisluut eivät ole samassa asennossa toisiinsa nähden. Se, kuinka paljon se aiheuttaa vaivaa, on toinen juttu. Onko se synnynäistä vai mistä johtuu? Koetko että siitä on jotain haittaa?
joskus 1,5 vuotta sitten kun harrastusta alottelin niin vasta kiinnitin huomiota tohon. Tuli solisluun alue kipeeksi penkkiä tehdessä ja aloin tutkiin itseäni niin tohon kiinnitty huomio, en tiedä onko se ollut aina vai ei, tai liittyykö tohon kipuun mitenkään. Enää ei ole ollut mitään kipuja pitkiin aikoihin.

Ristiote kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Jos vetää paljon ristiotteella, voi olla vaarana selän epätasainen kehittyminen. Tämä taas johtaa siihen, että selkä alkaa vetää kireämmällä (kehittyneemmälle) puolelle. Tämä taas johtaa selkärankaongelmiin, ja siitä helposti esim. hermojen puristuksiin. Ristiote - tai siis se toinen puoli, vastaote - rasittaa myös hauista ihan eri tavalla, joten ristiotteet ja isot romut = hauisjänteen vammariski kasvaa. Itse vetäisin myötäotteella, mutta tämä on varmaan taas yksi vänkäyksen aihe täällä :)

Miten ristiote voi aiheuttaa epätasaista selän kehittymistä, jos kuitenkin vuorottelee vastakkaisia ristiotteita?

tosta t nation artikkelista
Don't do a set of twenty reps. To fix symmetry issues, you do twenty sets of one.

onko toi nyt noinkaa, vaikka kärjistetty toki... tossa puhutaan souduista joten viitataanko epäsymmetrialla nyt soutuliikkeeseen vai noihin suunnikkaisiin yms lavan väliin. ku tuo esimerkkihä fixailis nimen omaan liikkeen symmetriaa mut jos lihaskoossa on eroa nii se fixaus jää vaan tohon liikkeeseen?

Mulla oli tarkoitus laittaa jo viime viikon lopussa videoita tosta lapaluusta, mutta mun hieno htc ei nyt sitten toimi. Uus kamera on jo tilattu, mutta siinä kestää. Tosta rhomboideus-soudusta voisin kuitenkin laittaa todella hyvän esimerkin, jolla itse olen saanut hyviä tuloksia aikaan. Eli jos suunnikkaat ovat heikot, lavat pääsevät kääntymään eteen. Jos ne ovat vahvat, pysyvät yläraajat siellä missä pitääkin. Koska ne vetävät lapaluuta paikalleen ja samalla käsiä taaksepäin, ovat vahvat suunnikkaat oiva keino parantaa etukyykyn kestävyyttä. Monilla alkaa tässä kädet väsyä, kun painopiste tuleekin eteen. Tässä t-natskan artikkelissa on hyvät ohjeet ton soudun (bat wings) tekemiseen. Peukut kainaloon vaan soutaessa.

Laitan vielä noi kuvat tähän erikseen, jos joku on ihan liian laiska naputtamaan tuota linkkiä. Kreditit näistä siis Dan Johnille. John Danille. Whatever.

katso liitettä 85267

katso liitettä 85268

Kokeilin tänään tuota soutua ja oli kyllä aivan tulessa oikean puolen suunnikas. Vasemmassa ei tuntunut juuri mitään. Jalat on eri mittaiset, vasen jalka lyhyempi ja vasen puoli selästä selkeästi paksumpi ja vahvempi kuin oikea puoli... ehkäpä se selittää miksi oikea puoli otti niin paljon osumaa. Käytin korkeampaa penkkiä kuin mitä tuossa kuvassa ja joka toistolla pysäytys ja uudelleenhermotus, teki muuten eetua. :thumbs:

Kahdeksan kilon kahvakuulilla aloitin, sitten 12kg ja lopuksi 16kg. 20 toistoa kullakin, sitten normi selkätreeni sen jälkeen eli lämppärinä käytin. Oli kyllä koko treenin ajan mukavan lämmin tuntuma tuolla selän keskellä. Kokeilen sen kuus viikkoa. :)

Ajattelin kirjoittaa tähän, kun oli niin hyvä ketju ja en aikaisemmin ole tätä lukenut. Aiemmin olen itse aloittanut tämän ketjun :
http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/103416-ylaeselkae-vaivaa/

Siin'ä kerron mistä alun perin tämä vaiva alkoi ja koska.. Keväällä vähensin istumatyötä ja aloitin salillakäynnin. Minulla oli hyvä ohjelma ja sainkin siitä aluksi apua, kunnes tein hauiskääntöjä väärin, käänsin ranteita ja se meni ilmeisesti etuolkapäille. Tein sen vielä ohjatusti, mutta ranteista ei sanottu mitään ja niinpä en itse muistanut edes koskaan saaneeni sellaista ohjetta. Nyt kesäkuusta olo on taas ollut huonompi. Mulle fysioterapeutti antoi ohjeet kuminauhajumppaam ja sanoi että hartiakortissa on ongelma, hartia kääntyy eteen ja putoaa alas samalla. Nyt kesäkuusta noin on tuossa rintalihaksessa ollut ärsyttävä tunnoton tunne.. Ja kun yritän tehdä esim ylätaljaa tai kuminauhalla soutua niin tuo etuolkapää vain "rasittuu" ja tulee tuohon vasemmalle sellainen ahdistava tunne. Samalla etuolkapää (vasen siis) tuntuu välillä vähän kuin "rautalangalta" niin kuin joku tuossa kuvasi. 2 viikon päästä olis aika ortopedille. Mitä nyt voisin tehdä? Vai voinko mitään?`Ärsyttävän tuntuinen vaan tuo rintalihas ja etuolkapää ja tunutuu siltä kuin ne ei reagoisi treeniin vai pitääkö treeniä vain jatkaa.. Kipua tai särkyä ei ole. Tai tuli viimeksi vähän, kun teki vastuskuminauhalla niin tuosta olkapään päältä sivusta vähän kipeäksi hetkeksi. Rintalihasta yritän muistaa venytellä.

Niin unohdin kai aika tärkeän asian, tuo olkapää tuntuu sen jälkeen jännittyneeltä kun esim teen kuminauhalla, siis se ei oikein rentoudu.. Ja olkapää on tosiaan kankea ja naksuu jonkin verran.

Miten ristiote voi aiheuttaa epätasaista selän kehittymistä, jos kuitenkin vuorottelee vastakkaisia ristiotteita?

Kaikki ei vuorottele. Ja jos tekee sarjoja nousevalla painolla, niin siinä saattaa toinen puoli silti saada rasitusta enemmän kuin toinen, jos vuorottelee otetta esim. ihan randomilla.

- - - Updated - - -

Ajattelin kirjoittaa tähän, kun oli niin hyvä ketju ja en aikaisemmin ole tätä lukenut. Aiemmin olen itse aloittanut tämän ketjun :
http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/103416-ylaeselkae-vaivaa/

Siin'ä kerron mistä alun perin tämä vaiva alkoi ja koska.. Keväällä vähensin istumatyötä ja aloitin salillakäynnin. Minulla oli hyvä ohjelma ja sainkin siitä aluksi apua, kunnes tein hauiskääntöjä väärin, käänsin ranteita ja se meni ilmeisesti etuolkapäille. Tein sen vielä ohjatusti, mutta ranteista ei sanottu mitään ja niinpä en itse muistanut edes koskaan saaneeni sellaista ohjetta. Nyt kesäkuusta olo on taas ollut huonompi. Mulle fysioterapeutti antoi ohjeet kuminauhajumppaam ja sanoi että hartiakortissa on ongelma, hartia kääntyy eteen ja putoaa alas samalla. Nyt kesäkuusta noin on tuossa rintalihaksessa ollut ärsyttävä tunnoton tunne.. Ja kun yritän tehdä esim ylätaljaa tai kuminauhalla soutua niin tuo etuolkapää vain "rasittuu" ja tulee tuohon vasemmalle sellainen ahdistava tunne. Samalla etuolkapää (vasen siis) tuntuu välillä vähän kuin "rautalangalta" niin kuin joku tuossa kuvasi. 2 viikon päästä olis aika ortopedille. Mitä nyt voisin tehdä? Vai voinko mitään?`Ärsyttävän tuntuinen vaan tuo rintalihas ja etuolkapää ja tunutuu siltä kuin ne ei reagoisi treeniin vai pitääkö treeniä vain jatkaa.. Kipua tai särkyä ei ole. Tai tuli viimeksi vähän, kun teki vastuskuminauhalla niin tuosta olkapään päältä sivusta vähän kipeäksi hetkeksi. Rintalihasta yritän muistaa venytellä.

Kerrotko minkälaisen jumppaohjeen sait fyssarilta?

Jos vuorottelee otteita oikeasti randomilla, niin silloin juuri ei voi tulla merkittävää lihasepätasapainoa, koska todennäköisyydet pitää siitä huolen. Tosin nyt huomas sellaisen, että kun ei ole pitkään aikaan tehnyt ristiotteella, mutta sitäkin enempi rinnallevetoa sormilukolla, niin tuntui kuin ei osais nostaa tankoa oikein, jos ottaa ristiotteen. Joten vetelen nyt sormilukolla maveakin niin kauan kuin sormet kestää. Lähtee paljon luontevammin ja kun mave on tällä hetkellä vain riveä tukemassa niin hyötykin lienee suurempi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos vuorottelee otteita oikeasti randomilla, niin silloin juuri ei voi tulla merkittävää lihasepätasapainoa, koska todennäköisyydet pitää siitä huolen.

Voi kuule, niin kauan kun puhutaan sellaisesta rodusta kuin ihminen, niin todennäköisyydet voi heittää helevettiin. Vaikka se ei ole todennäköistä, niin silti ihminen osaa ajaa rullatuolilla hissien ovien läpi tyhjään kuiluun tai sahata itseltään pään irti. Nimimerkkisi perusteella tiedätkin, että jos on edes promillen mahdollisuus saada ristiotteella selkä jumiin, niin joku darwin awards -sankari onnistuu tekemään niin :)

Sain sellaisen ohjeen, missä teen 3 eri lihasliikettä ja lisäksi venytän rintalihaksen kolmessa eri asennossa.. Käsi ylhäällä, keskellä ja alhaalla seinää vasten. Ne liikkeet on: Istu tai seiso, vastusnauha molemmissa käsissä. Vedä nauhaa niin, että lavat menee yhteen. Toista 10-15kertaa, 2-3 sarjaa. Hartiat kunnolla taa.

Istu polvet ja lonkat hieman koukussa. Vastusnauha on edessä. Vie vastusnauhaa vuoroin oikealle ja vasemmalle kädellä taaksepäin niin että lantio pystyy paikoillaan. sama toisto ja sarjamäärä.

Alasveto kuminauhalla. Vedä käsivarret suorina ylhäältä alas vartalon sivuille. Loppuasennossa kämmenet osoittaa taakse. Pidä selkä suorana.

Sitten oli vielä: Hartian etuosan koukistja.
Pidä olkavarret suorina ja nosta kämmenet korkealle pöydälle. Koukista polvet ja laskeudu alaspäin, painaen hartioita taaksepäin..
Pidä 20-30 s. toista 2 kertaa.

Kävin muutama pvä sitten myös syvähieronnassa. Ajattelin että auttais. No rintalihastakin hierottiin vähän ja varovasti, tuo etuolkapään kohta vaan naksahti ja otti vähän kipeääkin kun hieroja vähän painoi kovempaa. Nyt on ollut taas enemmän sellanen tunnoton, vähän ahdistava tunne tuossa rintalihaksessa ja se jotenkin tärisee, tuntuu melkein voimattomalta. Särkyä ei ole kuitenkaan. Mitähän siinä hieronnassa mahd tapahtui..`? Huomenna olis uusi aika, kun tarkoitus että sais rentoutettua tuota rintalihasta, mutta nyt mietin perumista kuitenkin. Tai ehkä se nyt vain aluksi reagoi noin kun kuitenkin sen verran kireällä.

Todennäköisyydet voi heittää helvettiin, mutta todennäköisesti se ei kannata. Mielekästä idioottivarmaa toimintatapaa ei olekaan. Jos rullatuolikuski olisi pysähtynyt mietimään todennäköisyyttä, että suljettujen ovien takana on hissi odottamassa, sen sijaan että heitti todennäköisyydet helvettiin...

Kävin nyt sitten ortopedillä ja hän sanoi, että vasen olkanivel on instabilli. Ja antoi lähetteen fysioterapiaan missä tarkoitus stabiloida tuota niveltä harjotuksilla. Eli siksi varmaan tuo olkapää ei oikein "reagoi" treeniin ja tuntui myös ärtyvän hieronnasta, jos siellä kerran löysyyttä. Ajattelin nyt sitten kysyä noita harjoitteita ft:lta, varmaan ihan hyvä ajatus? Olen myös ajatellut harjoittaa nyt enemmän vatsalihaksia ja jatkaa venyttelyä. Kuinkahan nuo lapaluun alueen lihakset? varmaan tarttis kanssa vahvistaa jossain vaiheessa.

Todennäköisyydet voi heittää helvettiin, mutta todennäköisesti se ei kannata. Mielekästä idioottivarmaa toimintatapaa ei olekaan. Jos rullatuolikuski olisi pysähtynyt mietimään todennäköisyyttä, että suljettujen ovien takana on hissi odottamassa, sen sijaan että heitti todennäköisyydet helvettiin...

No joo. Mutta tais olla viimeksi eilen kun luin tältäkin foorumilta, että joku oli saanut selkärankansa mutkalle kun ei ollut vaihdellut ristiotetta :)

Kävin nyt sitten ortopedillä ja hän sanoi, että vasen olkanivel on instabilli. Ja antoi lähetteen fysioterapiaan missä tarkoitus stabiloida tuota niveltä harjotuksilla. Eli siksi varmaan tuo olkapää ei oikein "reagoi" treeniin ja tuntui myös ärtyvän hieronnasta, jos siellä kerran löysyyttä. Ajattelin nyt sitten kysyä noita harjoitteita ft:lta, varmaan ihan hyvä ajatus? Olen myös ajatellut harjoittaa nyt enemmän vatsalihaksia ja jatkaa venyttelyä. Kuinkahan nuo lapaluun alueen lihakset? varmaan tarttis kanssa vahvistaa jossain vaiheessa.

Sori kun kesti tääkin vastaus, mutta tässä on kaikenlaista... hyvä että kävit ortopedilla. Fyssari luultavasti antaa sulle hyvät harjoitteet olkapään stabilointiin, mutta en ehkä lähtisi salille säätämään lapaluun lihaksia ihan randomilla ennen kuin olet käynyt siellä fyssarilla. Se lapakin olisi hyvä nähdä ennen kuin siihen alkaa harjoituksia askartelemaan.

Joo ok. Kävin fyssarilla ja sain muutaman harjoitteen:

1. aktivointiharjoitus makuulla. Opettelen "imemään" olkaniveltä sisään ja alaspäin ja käännän käsivartta (olkavartta) samalla ulkokiertoon ja sitten vien käsivarren suorana taakse pään yli..

2. takakapselin venytys, teen senkin makuulta, olkavarsi 90 asteen kulmassa ja siitä vähitellen alaspäin. täälläkin foorumilla oli jossain joku kuva siitä.

3. ulkokierto käsipainolla (tätä en nyt niin muista miten se meni) mutta tämäkin makuulta ja mahdollisimman suorassa asennossa vartalo.

On tuntunu nuo harjoitteet ainakin ihan hyvältä mitä pari kertaa olen tehnyt. Voi ja kannattaa tehdä kuulemma joka päivä ja pitäs auttaa ainakin jotain 1-2 viikon jälkeen. Huomasin kyllä jo ekasta kerrasta että auttoi vähän. Sanoi muuten, että tuo vasen lapaluu on kiertynyt hieman muistaakseni sisäänpäin ja että ne on "erkaantuneet" hieman toisistaan.. Varmaankin tukilihakset siis huonot mutta tää ft lupasi tulla kanssani salille joskus ja näyttää mitä voin tehdä siellä.

Olen kärsinyt eteenpäin kääntyneistä olkapäistä jo 1-2 vuotta. Ryhtini ei varmasti saliharrastusta aloittaessa ollut hyvä, nyt on muuten ihan ok mutta olkapäät edelleen edessä vaikka treenaan selkää ja takaolkapäitä kovaa. Takaolkapäiden kohdalla on "kuoppa". Tämän lisäksi aloitin kamppailulajin alkeiskurssin ja huomasin että kun pidän käsiä pitkään ylhäällä, ne puutuvat pikkuhiljaa ns. verenkierto lakkaa. Silloin on pakko käyttää käsiä alhaalla hetki ja voi jatkaa. Paraneeko tämä vaiva itsestään pikkuhiljaa jatkamalla kamppailutreenejä? En ole koskaan käynyt hieronnassa, nyt varasin ajan ensi viikolle. Salilla ja riittämättömällä venyttelyllä varmaan tähän tilanteeseen on päästy. Voisko olla ns. TOS-oireyhtymä? Tuo tennispallorullauskin on ollut välillä käytössä ja ns. wall extensions liike seinää vasten.

Kirjoitin viestiä toiseen ketjuun mutta sieltä ei vastausta tullut niin ajattelin kirjoittaa tänne. Sinulta on hyvää kommenttia tullut mitä olen juttuja täältä lukenut.

Wildindian: onko sinulla mitään sellasta tunnetta olkapäissä ettet saisi niihin kunnon tuntumaa esim kun treenaat takaolkapäitä?

kysyn vain, kun itselläni on sellainen tunne helposti, johtuu kai tuosta löysyydestä.

Niin minulle laitettiin sitte´n kinesioteippikin tuohon olkapäähän, auttoi selvästi, mm. ns. rentoutti tuota olkapäätä. Mutta kun se lähti, oli olo taas hetken vielä huonompi kun ennen sitä teipinlaittoa.. Eli oisko hyvä teipata sitten jatkuvasti..? mulla ei nyt ole teippiä ja en sitä itse osais laittaakaan. Oon tehny harjotukset joka ilta siis nuo kolme tossa yllä. Ja en tiedä, jotenkin en saa kunnon tuntumaa tuohon olkapäähän vaikka aluksi sain. mistähän vois johtua..? Siis tosiaan sen jälkeen en oikein ole saanut tuntumaa kun se teippi lähti. On sellainen tunne, että enemmänkin vika vois olla lähinnä tossa lapaluussa ja lihaksistossa, kun se koko ajan puutuu tosta lapaluun vierestä.. kuitenkin tuo olkapää ei ole nyt enää tuntunut ihan niin jäykältä kuin mitä se oli vielä viikko sitten mikä on kai hyvä asia

Saan mielestäni ihan hyvän tuntuman takaolkapäihin, varsinki facepullia tehdessä. Joskus oikeen kuumottaa takaolkapään aluetta treenin jälkeen. Voi olla, että osa toistoista menee latseille tai muille apulihaksille, mutta pyrin pudottamaan sarjapainoa jos tuntuu että näin käy. Viparit taakse maaten vinopenkissä on myös hyvä liike mutta siinä meinaa helpommin viimeiset toistot mennä latseille enemmän kun takaolkapäille, kuin facepullia tehdessä.

Toivottavasti tässä on kyse vaan niska/hartiaseudun jumista. En ole teippailuja kokeillut. Liekkö sitten normaalia että käsien pitäminen ylhäällä kamppailutreeneissä minuuttitolkulla on aluksi rankkaa kun menee kädet hapoille nopeasti, jos ei ole sellaista pahemmin harrastanut.

Wildindian: onko sinulla mitään sellasta tunnetta olkapäissä ettet saisi niihin kunnon tuntumaa esim kun treenaat takaolkapäitä?

kysyn vain, kun itselläni on sellainen tunne helposti, johtuu kai tuosta löysyydestä.

Niin minulle laitettiin sitte´n kinesioteippikin tuohon olkapäähän, auttoi selvästi, mm. ns. rentoutti tuota olkapäätä. Mutta kun se lähti, oli olo taas hetken vielä huonompi kun ennen sitä teipinlaittoa.. Eli oisko hyvä teipata sitten jatkuvasti..? mulla ei nyt ole teippiä ja en sitä itse osais laittaakaan. Oon tehny harjotukset joka ilta siis nuo kolme tossa yllä. Ja en tiedä, jotenkin en saa kunnon tuntumaa tuohon olkapäähän vaikka aluksi sain. mistähän vois johtua..? Siis tosiaan sen jälkeen en oikein ole saanut tuntumaa kun se teippi lähti. On sellainen tunne, että enemmänkin vika vois olla lähinnä tossa lapaluussa ja lihaksistossa, kun se koko ajan puutuu tosta lapaluun vierestä.. kuitenkin tuo olkapää ei ole nyt enää tuntunut ihan niin jäykältä kuin mitä se oli vielä viikko sitten mikä on kai hyvä asia

Voihan tosiaan olla kyse jostain jumistakin "vain", kun tuollasta oiretta sulla on. Mulla tuo face-pull vois ehkä olla kans hyvä liike, tai en tiedä. Jostain luin että olis hyvä mutta jossain taas luki että ei olis hyvä löysäolkaiselle, mutta kai sekin on tapauskohtasta.. Pitää pyytää, että se ft neuvois salilla mitä vois tehdä ja mitä ei.

Back
Ylös Bottom