Harjoittelu lapsiperheessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete69
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
55
Olen uusi listalla, joten päätinpä minäkin avata uudella threadilla....

Näin yli 30-vuotiaana, kun perhettäkin on siunaantunut ja aika on kortilla, pitäisi silti päästä harjoittelemaan. Molemmilla lapsillani on runsaasti harrastuksia eli viikonpäivissä se tarkoittaa ma, ti, ke, to ja la. Noiden lisäksi sunnuntaisin on usein joko jalkkispeli tai kilpailut. Harrastusten kesto on tunnista puoleentoista eli samaan aikaan on melkoisen vaikeaa itselleen treenejä järjestää. Lisäksi myös vaimon pitäisi päästä treenaamaan. Yhtä aikaahan salilla ei voi käydä, koska jomman kumman on oltava lapsenvahtina. Käytännössä, mikäli haluaa kunnossa pysyä, salilla on käytävä joko hyvin myöhään tai sitten hyvin aikaisin aamulla. Tällä hetkellä käyn salilla sunnuntaina, tiistaina ja torstaina - jokaisen treenin päälle poljen kuntopyörää 20 min. Näiden lisäksi ma, ke ja pe -aamuisin käyn polkemassa HIITin klo 7:00 - 8:00 välillä. Onko muilla samanlainen tilanne ja miten olette aikataulunne järjestäneet? Helposti sitä luovuttaa tällaisessa tilanteessa, mutta luja tahto vie vaikka läpi harmaan kiven....

Pete69 sanoi:
Olen uusi listalla, joten päätinpä minäkin avata uudella threadilla....

Näin yli 30-vuotiaana, kun perhettäkin on siunaantunut ja aika on kortilla, pitäisi silti päästä harjoittelemaan. Onko muilla samanlainen tilanne ja miten olette aikataulunne järjestäneet? Helposti sitä luovuttaa tällaisessa tilanteessa, mutta luja tahto vie vaikka läpi harmaan kiven....

Taisin päivitellä samaa asiaa omassa eka postissani.
Nyttemmin on treenikin löytänyt oman paikkansa, mutta kyllähän se on aikamoista viilaamista sovittaa harrastuksia perheellisen aikatauluun.

Mulla nyt ei vielä tällaista ongelmaa ole, mutta onhan joillakin saleilla näitä ns. lapsiparkkeja, mihin saa viedä lapsen/lapset hoitoon treenin ajaksi, oiskohan tällainen järjestely teille avuksi??

Siihen ei ole keksitty mitään järjestelyä miten voitaisiin vaimon kanssa samaan aikaan treenata, mutta omat treenit sovitan johonkin väliin. Jos ei muulloin onnistu, niin viikonloppuna molempina päivinä treenit johonkin vaihtelevaan aikaan, ja yks treeni johonkin väliin viikolla. Kolmea treeniä useammasta en palautuisikaan tällä "ohjelmalla" mitä väännän.
Lasten harrastukset on maanantaina ja tiistaina. Aiemmin toisella lapsista oli perjantainakin ohjelmaa, mutta saatiin järjestettyä sekin tiistaille, niin sen puolesta nyt on jo helpompaa, vaikka tiistaina onkin kiireisempää. Sulla näköjään vielä hankalempaa, mutta tsempillä kaikki onnistuu :D

PS. Jos lapset ovat jo "isoja", ja kuntosali lasten harrastuspaikan lähellä, niin tuossa puolessatoista tunnissahan (eli tunti salilla) kerkeää tekeen jo yhtä sun toista?

Sumppari sanoi:
Siihen ei ole keksitty mitään järjestelyä miten voitaisiin vaimon kanssa samaan aikaan treenata, mutta omat treenit sovitan johonkin väliin. Jos ei muulloin onnistu, niin viikonloppuna molempina päivinä treenit johonkin vaihtelevaan aikaan, ja yks treeni johonkin väliin viikolla. Kolmea treeniä useammasta en palautuisikaan tällä "ohjelmalla" mitä väännän.
Lasten harrastukset on maanantaina ja tiistaina. Aiemmin toisella lapsista oli perjantainakin ohjelmaa, mutta saatiin järjestettyä sekin tiistaille, niin sen puolesta nyt on jo helpompaa, vaikka tiistaina onkin kiireisempää. Sulla näköjään vielä hankalempaa, mutta tsempillä kaikki onnistuu :D

PS. Jos lapset ovat jo "isoja", ja kuntosali lasten harrastuspaikan lähellä, niin tuossa puolessatoista tunnissahan (eli tunti salilla) kerkeää tekeen jo yhtä sun toista?

Meidän lapset ovat vielä sen ikäisiä että niitä omia harrastuksia ei vielä ole. Tilanteen mukaan olemme soveltaneet seuraavia konsteja.

1. Sovitaan aikataulut ja menemiset niin, että kumpikin vanhemmista pääsee vuorotellen salille riippuen tietenkin siitä millaista kiertoa kukin noudattaa.

2. Otetaan lapsi/lapset mukaan salille. Lapset on opetettu niin etteivät häiritse muita salillakävijöitä. Lisäksi tenavia on alkanut oikeasti kiinnostaa mitä ne vanhemmat siellä puuhaavat.

3. Lapsenvahti. Esimerkiksi paikalliseen Mannerheimin Lastensuojeluliittoon soittamalla saa luotettavan lapsenvahdin suhteellisen edullisesti muutamaksi tunniksi. Jos lähipiirissä on rahaa tarvitsevia, luotettavia teinejä, niin sitten asia hoituu sitä kautta.

Missä olet hommissa? Olisko mahdollista pitää vähän pitempi ruokis ja käydä silloin puntilla jossain lähisalilla?

Joustavasti

Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että sali on duunipaikan vieressä ja kerkiän käväseen pitkällä ruokiksella muutaman kerran viikossa. Lisäksi jätän kahvitauot pitämättä. Arkipäivien tilannetta paikkailen sitten tarvittaessa lauantaina mutta sunnuntai on aina pyhitetty kokonaan levolle ja lapsille.

Olen tehnyt joustavan saliohjelman jossa treenataan 1-4 kertaa viikossa mahdollisuuksien mukaan. Periaatteessa ohjelma on kaksijakoinen: 1. Jalat +selkä+vatsa 2. Muut + vatsa. Ihanne olisi vetää molemmat 2 kertaa viikossa eli yhteensä 4 salipäivää. Käytännössä tähän ei yleensä riitä aikaa, vaan yleensä kerkiän pari-kolme kertaa, joskus vain kerran viikossa, jolloin vedän koko kropan läpi kerralla ainoastaan perusliikkeitä (kyykky, pystypunnerrus, penkki, maastaveto, vatsa) käyttäen. Eli mitään tiettyä tiukkaa ohjelmaa ei pysty noudattamaan tarkasti vaan mahdollisuuksien mukaan. Olennaista on että ei tule yli viikon mittasia taukoja josta seuraa takapakkia joka syö motivaatiota vaan harjoittelu on jatkuvaa joskin vaihtelevalla ohjelmalla.

Sitten täytyy vaan koittaa priorisoida asioitten tärkeysjärjestyksia ja tehdä tietosia valintoja. Eli vapaa/laiskottelu/TV/muut harrastelut/lehden luku/sosiaaliset lässyt aikojen karsimista. Kunnon Yö unista ei kannata enää yrittää tinkiä, niitä kun ei lapsiperheessä taida olla muutenkaan...

Eli kyllä treenaus onnistuu kunhan kerkiää edes kerran viikossa 45 minuutiksi salille. :thumbs:

Monelle ne aamutreenit on ratkaisu.
Itse en olisi edes pakotettu niihin vielä, koska lapsi on niin pieni ettei harrastuksia vielä ole, mutta ilta on ainoa mahdollisuus viettää aikaa sen perheen kanssa, joten olen käynyt jo pitkään aamulla.
Ja siihen kun on tottunut, en vaihtaisi mistään hinnasta iltatreeniin, oli perhettä tai ei.

Nyt pari viikkoa HIITiä vetäneenä voin kyllä uskoa, että tuohon aamutreeniin voi jäädä koukkuun. Sen verran hyvä ole siitä tulee aamupäiväksi.

Vieläkin on vähän tervanjuontia kukonlaulun aikaan herätä, kun muut vetävät sikeitä ja mennä salille hikoilemaan. Mutta kun kroppa on käynnistynyt, niin siitä se lähtee. Uskon myös, että oikein pahassa aikapulassa esim. juuri perheellisillä tuo aamutreenaus on varteenotettava vaihtoehto, kunhan alkukankeuksista pääsee irti. Tietysti se edellyttää entistä enemmän säännöllistä elämänrytmiä eli illan leffat ja muut ohjelmat jätetään kiltisti väliin ja painutaan pehkuihin 9 - 10 aikoihin.

Perjantaina pidän ns. ansaitun mättöpäivän viikon hyvin sujuneen treenin jälkeen... :kippis1:

Nostetaas tällane vanha ongelma framille. Miten olette ratkaisseet perheellisten treeniongelmat? Varsinkin treenaava pariskunta ja taaperoikäinen tuottaa melkoisesti päänvaivaa, jos haluaisi silloin tällöin treenata kimpassa. Sukulaiset on kaukana, lapsiparkin aukioloajat on suppeat ja sitä rataa. Tähän vielä kun treenataan eri saleilla ja lapsiparkilliselle salille ei suvaita ulkopuolisia "trainereita". Kanssakarsijöitä on varmasti ja kokemuksia olisi mukava vaihtaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuossa S225T olikin melkein 10 vuotta sitten tän jo ratkaissut. Eli aamutreenit. Näitä teen itseki kun nyt olen kanssa se perheellinen. Olen usein salilla jo puol kuudelta aamulla, joskus ollut jo ennen viittäkin.

Iltapäivisin ei oikein tuppaa ehtimään. Mutta kun menee aamulla ennen duuniin menoa ja vaikka lykkää sitä duuniin menoa vähän myöhäisemmäksi (jos se on työn puolesta mahdollista) niin homma toimii hienosti. Treenit on sitten alta poisja työpäivän jälkeen on aikaa perheelle ja mitä nyt ikinä onkaan menoja ja asioida hoidettavana.

Ja sille joka nyt nillittää että ei aamutreeni toimi niin ei varmasti toimi jos sitä ei edes kokeile. Se vaatiin vaan asennetta että sinne aamulla menee. Vaatii myös sen että illalla sopivasti hiilareita ja ennen treenitä tyyliin banaani + prodejuoma tai muuta mikä sulaa nopeasti eikä tee pahaa oloa treenatessa. Itse treenaamiseen aamulla tottuu parissa viikossa. Sitten kun pääsee vauhtii niin ei sitä aamutreeniä halua edes vaihtaa pois.

EDIT: Ja aamulla voi salille ottaa tenvanakin mukaan jollei se nyt mikään alta 2 vuotias ole joka ei ikinä pysy missään paikoillaan. Mulla 5 ja 7 vuotiaat pojat ja molemmat olleet harvoi ja harkiten mukana. Siellä ne lukee lehtiä, pelaa kännykkää ja jumppaa jumppamatolla. Minä pidän ne 101% niin että ne ei säädä muiden tiellä. Mutta ei onnistuisi ruuhka-aikaan. Ei vaan uskaltaisi edes ottaa sinne. Olen itse ottanut aamulla viikonloppuisin ja silloinkin vain harvoin. On siellä muillakin lapsia ollut mukana ja aina homma toimii kun se AIKUINEN huolehtii siitä mitä ne pennut voi tehdä ja olla tekemättä.

Tuossa S225T olikin melkein 10 vuotta sitten tän jo ratkaissut. Eli aamutreenit. Näitä teen itseki kun nyt olen kanssa se perheellinen. Olen usein salilla jo puol kuudelta aamulla, joskus ollut jo ennen viittäkin.

Iltapäivisin ei oikein tuppaa ehtimään. Mutta kun menee aamulla ennen duuniin menoa ja vaikka lykkää sitä duuniin menoa vähän myöhäisemmäksi (jos se on työn puolesta mahdollista) niin homma toimii hienosti. Treenit on sitten alta poisja työpäivän jälkeen on aikaa perheelle ja mitä nyt ikinä onkaan menoja ja asioida hoidettavana.

Ja sille joka nyt nillittää että ei aamutreeni toimi niin ei varmasti toimi jos sitä ei edes kokeile. Se vaatiin vaan asennetta että sinne aamulla menee. Vaatii myös sen että illalla sopivasti hiilareita ja ennen treenitä tyyliin banaani + prodejuoma tai muuta mikä sulaa nopeasti eikä tee pahaa oloa treenatessa. Itse treenaamiseen aamulla tottuu parissa viikossa. Sitten kun pääsee vauhtii niin ei sitä aamutreeniä halua edes vaihtaa pois.

EDIT: Ja aamulla voi salille ottaa tenvanakin mukaan jollei se nyt mikään alta 2 vuotias ole joka ei ikinä pysy missään paikoillaan. Mulla 5 ja 7 vuotiaat pojat ja molemmat olleet harvoi ja harkiten mukana. Siellä ne lukee lehtiä, pelaa kännykkää ja jumppaa jumppamatolla. Minä pidän ne 101% niin että ne ei säädä muiden tiellä. Mutta ei onnistuisi ruuhka-aikaan. Ei vaan uskaltaisi edes ottaa sinne. Olen itse ottanut aamulla viikonloppuisin ja silloinkin vain harvoin. On siellä muillakin lapsia ollut mukana ja aina homma toimii kun se AIKUINEN huolehtii siitä mitä ne pennut voi tehdä ja olla tekemättä.
Tuo ei meidän tapauksessa oikein onnistu, eikä ratkaise sinänsä mitään. Salille tarvis lähtee 4 aikoihin ja se on vuorotyötä tekevälle äidille vähän ongelmallista. (Mukavuudenhalu myös rajoittaa). Ja vielä kun iltavuoroja on silloin tällöin, eikä vaikka viikko kerrallaan, menisi juniorin päivärytmi kohtuuttoman paljon sekaisin.
Tuo nuorin on just reilu vuoden ja ikä on aika haastava.

Tuo ei meidän tapauksessa oikein onnistu, eikä ratkaise sinänsä mitään. Salille tarvis lähtee 4 aikoihin ja se on vuorotyötä tekevälle äidille vähän ongelmallista. (Mukavuudenhalu myös rajoittaa). Ja vielä kun iltavuoroja on silloin tällöin, eikä vaikka viikko kerrallaan, menisi juniorin päivärytmi kohtuuttoman paljon sekaisin.
Tuo nuorin on just reilu vuoden ja ikä on aika haastava.

Yksi vaihtoehto on vaan olla stressaamatta treeneistä nyt vaikka seuraavan 1-2 vuotta. Käy silloin kun ehtii ja tekee jotai koko kropan settiä. Vaikka 1-2 kertaa viikossa max. Ei se elämä siihen kaadu jos ei jatkuvasti ehdi treenata neljästi viikossa. Itsellä oli tämä sama fiksaatio päässä vielä muutama vuosi sitten. Kun lapset oli n. 1 vuotiaita niin salilla tuli käytyä pari kertaa viikossa. Ja kun rakennettiin taloa, oli 7 kk totaalitauko jne.

Tässä painiskellut vähän samojen ongelmien kanssa ja nyt vaan olen päättänyt että treenaan joka päivä 30-40min kun mukula on mennyt nukkumaan. Tällä hetkellä se on n. 19-20 välillä, mutta jonain päivinä kun lapsi ei josain syystä tahdo nukahtaa heti, niin hommat venyy ja aamulla väsyttää entistä enemmän. Treenin laatu ole välttämättä niin hyvää, mutta tuleehan ainakin treenattua. Parempi sekin kuin maata sohvalla. Ei muuta kun kahvia aamulla koneeseen niin se siitä. Tietysti oma treenisali autotallissa auttaa asiaa, niin ei kulu aikaa paikasta toiseen liikkumiseen ja kyllä se vaimo kestää sen 30-40min odotella.

Yksi vaihtoehto on vaan olla stressaamatta treeneistä nyt vaikka seuraavan 1-2 vuotta. Käy silloin kun ehtii ja tekee jotai koko kropan settiä. Vaikka 1-2 kertaa viikossa max. Ei se elämä siihen kaadu jos ei jatkuvasti ehdi treenata neljästi viikossa. Itsellä oli tämä sama fiksaatio päässä vielä muutama vuosi sitten. Kun lapset oli n. 1 vuotiaita niin salilla tuli käytyä pari kertaa viikossa. Ja kun rakennettiin taloa, oli 7 kk totaalitauko jne.

Juurikin näin. Itse tulee salitreeni vedettyä pari kertaa viikossa ja kerta/pari lenkkiä, jos ehtii ja jaksaa. Meillä on tällä hetkellä alle kolmevuotias ja alle 2kk ikäinen. Jos ei mitään ikävää käy ja pysyy hengissä niin treenivuosia on kuitenkin vielä kymmeniä jäljellä:) Ei jaksa stressata. Kunhan nyt jonkinlaisessa kunnossa pysyisi ja terveenä niin on hyvä.

Juurikin näin. Itse tulee salitreeni vedettyä pari kertaa viikossa ja kerta/pari lenkkiä, jos ehtii ja jaksaa. Meillä on tällä hetkellä alle kolmevuotias ja alle 2kk ikäinen. Jos ei mitään ikävää käy ja pysyy hengissä niin treenivuosia on kuitenkin vielä kymmeniä jäljellä:) Ei jaksa stressata. Kunhan nyt jonkinlaisessa kunnossa pysyisi ja terveenä niin on hyvä.

Hyvä että edes joku tajuaa. Jos ne tavoitteet ei ole kisalavalla niin pari vuotta treeniä silloin kun ehtii, ei todellakaan merkitse mitään pitkässä juoksussa. Ylläpitää treeniä saa tehtyä vaikka vain kerran viikossa treenaamalla ja vaikka tulisi vuoden tauko, niin lihasmuisti toimii ällistyttävällä tavalla jos vähänkään on taustoja ennen taukoa.

Kohta ne lapset onkin jo isompia ja pääsee taas ihan eri tavalla harrastamaan. Aika vituiksi mennään silloin jos koko elämä pyörii vain harrastuksen ympärillä ja etenkin jos se johtuu vain omista "pakkomielteistä". Tuohon ei oikein voi muuta sanoa kuin että ois pitänyt varmaan miettiä ennenkuin teki niitä lapsia. Totta helvetissä ne rajoittaa harrastamista. Jos taas se herrastus on todella vakavaa niin sitten on tingittävä vaikka työnteosta.

Täällä samanlaisia "ongelmia". 2 lasta perheessä ja vaimo tekee vuorotyötä. Molemmat käy salilla ja tuttuja lapsenhoitajia ei asu lähellä. Mutta eipä tuosta ongelmaa ole tehty. Käydään silloin kun ehtii. Jos vaikka molemmat aamu- / päivävuorossa töissä, niin sitten käydään illalla vaikka vuorotellen salilla. Silloin jos vaikka itse päivävuorossa ja vaimo iltavuorossa, niin silloin jää salit väliin, eli lepopäivä. Tarkoittaa sitä, että turhaa edes yrittää noudattaa mitään tarkkaa päiviin sidottua saliohjelmaa orjallisesti ja yhtäaikaa ei päästä koskaan salille. Nyt dieetillä olenkin treenaillut täysin fiilispohjalta ja mitä milloinkin huvittaa treenata.

Silloin kun oli ihan sylissähoidettavan ikäisiä, niin ei viitsinyt joka ilta lähteä salille ja jättää toista yksin huutavien ipanoiden kans kotiin. Nyt tenavien ollessa jo sen ikäisiä, että leikkivät itsekseen pihalla, voi paremmalla omallatunnolla nakata muksut pihalle ja lähteä itse treenaamaan (toinen vanhempi totta kai jää kotiin).

Todella paljon helpottaa, kun sali avattiin 3 minuutin päähän kotoa. Helppo lähtä pistäytymään vaikka tekemään aerobiset treenit iltasella.

Niin no oli mulla tuossa jo reilu 6vuotta totaalitaukoa vanhempien muksujen ollessa pieniä. En mä ole mitään stressiä repinytkään, vaan kysyin ajatuksia ja mielipiteitä treenaavan pariskunnan aikatauluongelmiin. Kisoihin menen vielä tänä vuonna, kunhan kuntoutus on valmis. Enkä ole ajatellut mitään kuntopiiriä hyvin pitkään veivailla, vaan alan treenaamaan oikeasti, sitten kun on sen aika. Hyvin tämä on tähän mennessä toiminut. Treenataan eri aikoina silloin kun se on pakollista ja yhtäaikaa kun mahdollista.
Kysyin vinkkejä siihen, että päästäisiin yhtäaikaa sinne samalle salille, jossa ei ole sitä lapsiparkkia. Syy miksei mennä lapsiparkilliselle salille ilmenee edellä. Eipä ole tainnut kymmenessä vuodessa tulla uusia vinkkejä..? Aikaisemmassa viestissä mainittiin tuo MLL, josta täytyykin ottaa selvää.

Niin no oli mulla tuossa jo reilu 6vuotta totaalitaukoa vanhempien muksujen ollessa pieniä. En mä ole mitään stressiä repinytkään, vaan kysyin ajatuksia ja mielipiteitä treenaavan pariskunnan aikatauluongelmiin. Kisoihin menen vielä tänä vuonna, kunhan kuntoutus on valmis. Enkä ole ajatellut mitään kuntopiiriä hyvin pitkään veivailla, vaan alan treenaamaan oikeasti, sitten kun on sen aika. Hyvin tämä on tähän mennessä toiminut. Treenataan eri aikoina silloin kun se on pakollista ja yhtäaikaa kun mahdollista.
Kysyin vinkkejä siihen, että päästäisiin yhtäaikaa sinne samalle salille, jossa ei ole sitä lapsiparkkia. Syy miksei mennä lapsiparkilliselle salille ilmenee edellä. Eipä ole tainnut kymmenessä vuodessa tulla uusia vinkkejä..? Aikaisemmassa viestissä mainittiin tuo MLL, josta täytyykin ottaa selvää.

MLL ainakin Jyväskylässä toimii ja taitaa noita olla muitakin. Eivät ole kalliita ja siinä samalla sitten antaa työtä jollekin opiskelijalle. Lapsikin tykkää varmasti kun saa uusia virikkeitä.

En minä tarkoittanut mun "stressauskommentteja" yksinomaan sinulle vaan noi yleisesti kun tuntuu moni stressaavan ihan turhista, etenkin jos kyse on kuitenkin vain harrastuspohjalla olevasta treenailusta.

Mulla on kotisali, jonne otan lapset mukaan, mikäli vaimo on töissä. Ne kattoo jotain muumia dvd:ltä ja mä saan treenata.

Suositut

Back
Ylös Bottom