Hammaslääkäripelko, kuka tunnustaa?

Itselläni on ollut pelkopersiissä aina mutta jotenkin se on mennyt ohi kun on siirtynyt yksityiselle. Jotenkin luottaa niihin. Viisaudenhampaankin repäs varmaan 30sek. irti, ensiks tökki puudutusainetta, sit vähän kaiveli sitä ja sano käännäs päätä vähän niin saa paremman otteen *RUTINAA* ja apteekin kautta kotia :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos leikellään viisaudenhampaita pois, niin kannattaa syödä leikkauksen jälkeen ahkerasti niitä säkrylääkkeitä, mitä lääkäri määrää. Ite popsin kahden viisaudenhampaan poistoleikkauksen jälkeen noin viikon putkeen 3x päivässä 800mg buranan ja 1-2 kertaa päivässä jonkun vahvemman kolmiolääkkeen eikä tuntunu mitään särkyä tai jomotusta. :)

Jos leikellään viisaudenhampaita pois, niin kannattaa syödä leikkauksen jälkeen ahkerasti niitä säkrylääkkeitä, mitä lääkäri määrää. Ite popsin kahden viisaudenhampaan poistoleikkauksen jälkeen noin viikon putkeen 3x päivässä 800mg buranan ja 1-2 kertaa päivässä jonkun vahvemman kolmiolääkkeen eikä tuntunu mitään särkyä tai jomotusta. :)

Mä oon vissiin immuuni parasetamolille tai jotain; alkuun antoi 3 x 600 mg Buranaa + yöksi Panacodia. Yksi Panacod auttoi nukkumaan 2 h, siitä herättiinkin sitten sellaiseen säteilykipuhelvettiin että voi jee. Buranaa sai sitten ottaa neljännen päivään (eli määrä tuon saman 2400 mg päivässä mutta tiheämmällä välillä), yöksi 2 Panacodia ja silti yleensä aamusta meni sen verran limittäin, että en ehtinyt ottaa lääkettä vaan heräsin kipuun. Reilun viikon päästä loppui melkein seinään, mutustelin lääkkeet loppuun kuitenkin.

Mulla siis säteili poskesta vasempaan etualahampaaseen niin, että teki mieli repiä se etuhammas irti. Sellainen jääkylmä, mutta polttava kipu. Itku tuli monta kertaa ihan siitä kivun määrästä.

Tänään tuli oltua hammaslääkärissä, jossa yksi reikä porattiin ja paikattiin. Olin kuukausi aiemmin ilmoittanut että haluan puudutuksen ja sen sainkin. Ei kovin miellyttävä tunne piikki ikenessä :(. Heti kun puudutuspiikki oli annettu niin alkoi ikenessä ja vasemmassa huulessa tuntua aine. Eipä kauaa mennyt kun alkoi tuntua että suu ei aukea kuin oikealta puolelta ja vasen puoli ylähuulesta olisi ihan löysänä :D. No lääkäri alkoi poraamaan mutta joutui 2 kertaa lopettamaan ja odotettiin että aine alkaisi vaikuttaa hampaassa, lisäsi kerran vielä puudutusainetta.
No loppuaika meni miettiessä että miltä sitä näyttää kun vasen puoli tuntui olevan aivan turvonneena ja löysänä. Itse poraus ja muut toimenpiteet eivät sitte tuntuneet miltään enää.
Vielä 3,5 tunnin päästäkin tuntui puudutus ja lääkäri vielä naureskeli että moni valittaa että puudutus alkaa tuntua vasta kotona :D

Perjantaina putsattiin vuoden hammaskivet ja suuhygienisti sanoi, että minua tarvitsee nyt potkia persuksille, kun en ole käyttänyt hammaslankaa ahkerasti. Vielä pitäisi mennä toiselle lääkärille tutkituttamaan vasemman alaleuan viisaudenhammas, koska se näyttää hieman "ongelmalliselta". Ei ole kylläkään luojan kiitos vaivannut, paitsi silloin kun se puhkesi kunnolla ikenestä läpi. Tosin saattaa kuulemma ruveta puskemaan muita leegoja vasten, joten pakko tod. näköisesti poistaa se. Lisäksi se kuuleman mukaan sinertää hieman (mitä helvettiä se sitten tarkoittaakin?)..Vittu että hirvittää.

Inhoan varmaan eniten puudutuspiikkiä, koska siitä on vuosienkin jälkeen jäänyt traumoja, koska kerran ala-asteella hammasta poistettaessa lekuri tökkäsi kylmästi todella arkaan kohtaan (minä mukamas liikahdin). Toisekseen mä pelkään muutenkin neuloja ja rokotuksia aivan perkeleesti.

Ei mitään pelkoo. Kysyin aikanaan viisaudenhampaita poistettaessa, että lieköhän kukaan antanu nykiä viisarit ilman puudutusta. Kuulemma joku sotaveteraani joskus oli. Itselläni on kaks viisaria vielä jäljellä, ja ne tulee lähtee ilman puudutusta.

Joskus kauan aikaa sitten poistettiin viisaudenhampaat (4kpl), ja siitä on jäänyt ihan ok kammo.
Kaikesta huolimatta säännöllisesti käyty tarkistuksissa, mutta on se aina niin karsee tilanne.. jostakin syystä.

Loppukevennys: Kysäisin kerran lekuriltani että mikä ajaa ihmisen hammaslääkäriksi. Mietti vähän aikaa ja totesi että "meinasin ensin alkaa ala-asteen opettajaksi, mutta tässä ammatissa saa kiusata ihmisiä ympäri vuoden" :)

Kyllä, tää pelkää hammaslääkäriä. Jos on ollut pidempi tauko käyntien välillä, niin jalat meinaa tehdä stopin ja kävely hammaslääkärille ei meinaa onnistua. Sitten kun istuu odottamaan vuoroaan, niin alkaa vapina. Ja sitten jännittäminen aiheuttaa vielä yökkäysrefleksin, great..

Nyt on YTHS:llä ollut tosi mukava hammaslääkäri, ja olen käynyt vuoden välein tarkastuksissa niin kammo on hieman helpottanut. Ilman puudutusta miulle ei kyllä sais tehtyä mitään :D

Itselle jäi moneksi vuodeksi hammaslääkäripelko armeija-ajoilta. Utissa ei ollut omaa hammaslekuria joten leegot piti hoidattaa Vekarajärvellä. Hammaslääkäri oli lihava ja hikinen, hieman super Mariota muistuttava tapaus. Noh aluksi tarkasteltiin ja reikähän se siellä teki alkuaan. Puudutusta tiedusteltaessa vastasin että laitetaanpas vaan. Noh siihen loppuikin se hyvän olon tunne. Lääkäri tökkäsi piikin keskelle kitalakea, joka sattui aivan perkeleesti! Samalla joku huusi lääkäriä ovelta, jolloin hän kylmän viileästi alkoi tarinoimaan jotain päivän polttavaa asiaa. Kohta hän naureskeli jollekin asialle ja hytkyi samalla väännellen piikkiä kitalaessani. Vaikerointini sai sitten hänet havahtumaan taas työtekoon, jolloin hän totesi ettei tainnut piikki mennä ihan oikeaan osoitteeseen. Ja eikun uusi yritys joka meni edes hieman sinnepäin, mutta kuitenkin päin persettä. Suu oli helvetin kipeä ja ihan väärästä paikasta puutunut. Poraaminen sattui aivan järkyttävän vihlovasti ja homman jälkeen olin hiestä läpimärkä. Kesti monta vuotta ennenkuin uskaltauduin hammaslääkäriin. Tosin seuraava kokemus olikin niin hyvä, etten ole vuosiin mennyt kenenkään muun hoidettavaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom