Hammaslääkäripelko, kuka tunnustaa?

aina pelänny hammaslääkäriä ja aina tuun pelkäämään. ei auta purkat, pikkuautot tai muut härpäkkeet mitä sieltä saa. oon aivan kalmanvalkonen ennen ja jälkeen käynnin.

kerran tosi vaan ollu reikä, mut se olikin sit ainakin lekurin mukaan iso. viisaudenhampaita on siunaantunu kaksin kappalein. tän vuoden puolella viä hampulääkäri niin siellä sit kuulee mitä niille tehdään.. pelottaa kohtalaisesti:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ikinä reikiä. Hammaslääkärissä on kivaa ja nauran teille kaikille:D:D:D:hyper::D

Hammashoitaja kertoi että jos olisin syntynyt -70 luvulla. Olis hampaistani otettu jotain kuvia yliopistoon, kaupalliseen käytttöön sitten -80 luvulla.

REPIKÄÄ SIITÄ:dance::hyvä:

:evil:

Kauas siitä on kun maitohampit putosi suusta? 6-7 vuotta? Saattaa leijuminen loppua lyhyeen kun ikää tulee. :D

Sopivasti pompannu esille tämäkin aihe!
Huomenna aamulla 9 aika yths:lle poraukseen.. koko päivän oon paniikissa odotellu huomista.
Luulisi, että olisi jo tottunut hampilääkärikäynteihin kun koko ikäni ravannu millon minkäkin reikien paikkauksen tai oikomishoitojen takia siellä. Mutta aina on samanlainen tuskanhiki päällä koko toimenpiteen ajan ja kädet ihan krampissa ku pitää puristaa niitä käsinojia :D
Pakko oli kuitenkin varata aika kun todennäköisesti seuraava vaihe tälle reikäselle hampaalle olisi juurihoito :itku: voi itku ja parku.

Mullakaan ei ole koskaan ollut reikiä hampaissa, mutta silti pelkään hammaslääkäriä kun ruttoa!:eek: Mitään ikävää siellä ei ole koskaan tapahtunut. Maitokulmiksien poistokin lähinnä nauratti, kun sieltä kuului vaan semmonen hassu rutina eikä sattunut yhtään, kun oli niin kovat puudutukset päällä:D. Jotenkin se tilanne on vaan niin ahdistava, kun oot siinä tuolissa ja kirkas valo paistaa silmiin, joku ronkkii suutas siinä päällä jollain metripihdeillä ja et pääse karkuun ja se desinfiontiaineen haju... hrrrr.

En ole pariin vuoteen käynyt hammaslääkärissä, osittain pelon, osittain rahatilanteen takia (=tekosyy). Nyt aattelin rohkaistua ja mennä intissä, kun se on ilmaista. Tosin sen verran monta kauhutarinaa on tullut kuultua intti + hammaslääkäri yhdistelmästä, että en tiedä onko toi ihan viisas valinta...:D

Lykkäsin aikanaan viisureiden poistoa kaksi vuotta poistotuomiosta. Lääkkeet piti hakea vuoden lykkäämisen jälkeen kun resepti oli menossa vanhaksi mutta keksin ihan helposti liudan huonoja tekosyitä homman jättämiseksi seuraavaan vuoteen. Eikä se edes ollut niin kamalaa..

Kävi just melkoinen pulla, eli sain eilen paikkausajan vuorokauden varoitusajalla. Tuossa ajassa ei ehdi ahdistua vielä yhtään. Eikä sekään ollut niin kamalaa :D

Joo kyllä sitä on tullut pelättyä kersasta saakka. Johtuu siitä että mulla on aina ollut paljon reikiä hamppipampeissa ja mulla tulee aina olemaan paljon reikiä hamppipampeissa. Just kävin maanantaina yksityisellä kun paikka joka laitettiin viime perjantaina irtosi vain muutamaa tuntia myöhemmin kun se oli sinne laitettu, meni onneksi takuuseen.

Pystyykö kukaan rikkomaan tätä ennätystä jonka tein ala-asteella: 52 reiän alkua ja kolme reikää! :wtf::dance:

Pelkäsin. En enää. Kun olin ala-asteella, niin minulta revittiin suusta rautahampaita, joissa oli noin 1,5 sentin juuri parhaimmillaan, niin sen jälkeen ei ole enää jaksanut pelätä. Nyt ei ole tosin aikoihin tarvinnutkaan käydä.

Pelkään. Meinaan aina antaa ylen odotushuoneessa ja siihen "kidutuspenkkiin" jää useasti käsistä ja selästä märät läntit tuskanhikeä. En koskaan muista että porauksen takia olisi puudutettu vaikka eipä ole ollut tarviskaan kun ei ole juuri sattunut. Luojan kiitos mulla on "oma" hammaslääkäri joka ei ole halunnut kajota viisaudenhampaisiini joten niitä ei leikellä. Viksu mies se Henry, ei minua leikkaukseen tajuissani saisikaan.

Edittiä: kannattaa muuten suhtautua viisaudenhampaiden repimisvimmaan pienellä epäilyksellä. Se "oma" lääkär'setä nimittäin kertoi ettei se ole lainkaan niin välttämätön toimenpide kuin monet muut lääkärit sanovat (ja siis se hemmo on oikeasti todella pätevä). Tietysti virheasennot jne. on toinen juttu, mutta esim. mulla on niitä neljä kappaletta eikä mitään haittaa ole niistä.

Meikä pelkäsi pienenä kaikkia valkotakkeja, myös hammaslääkäriä. Hammaslääkärissä en tahtonut millään avata suuta, huusin ja huidoin sen minkä ehdin. Kerran äiti haki lääkäriltä pari Diapamia, syötti ne meikäläiselle ja raahasi hampilääkärille. Olin 5-vuotias ja vaikka olinkin kauheissa Diapamihuuruissa, sain silti potkaistua hammashoitajaa ja huusin: "Miksi te rääkkäätte pieniä lapsia?" Hammaslääkäri jaksaa edelleen muistuttaa mua asiasta kun käyn vastaanotolla....

Huomenna hammaslääkäri Pulssissa...Suu jälleen täynnä hammaskiveä (vuoden mömmöt kerääntyny).

Tulkaa joku pitää mua kädestä. :itku:

Sitä ennen ehkä salille? :dance:

Pelkään ihan helvetisti; kun henk. koht. helvetissä porataan hampaaseen 24 h vuorokaudessa. Alkukesästä kävin ensi kertaa 10 vuoteen hammaslääkärissä (löytyi vain 11 reikää) ja puudutuksen olisin halunnut pelkkää tarkastusta varten :) Mulla ei jostain leukaluun rakenteesta tms. johtuen koskaan alakerran puudutus koskaan onnistu ja voihan saatana sitä tuskan määrää. Itkeä, potkia ja huutaa tekisi mieli, mutta kun ei vaan kehtaa :itku: Eikös noita suun täysremontteja ainakin joskus sanut tehtyä diakonissalaitoksella narkoosissa, voipi olla että seuraavan kerran menen sinne...

Ei pelota. Tämä johtunee siitä, että luotan lääkäreiden ammattitaitoon. Enkä ole vielä joutunut pettymään.

helmikuussa pitää mennä, vituttaa jo nyt kun tietää mikä on edessä. puudutuspiikkiä tökitään niin että rustot rutisee.

sinäänsä ihan hyvä kun ahdistaa pelkästään puuduttaminen. jäänyt traumoja kun kerran ei auennut puuduttelun jälkeen suu kunnolla puoleen päivään (se tuntuikin vähän erilaiselta se yks pisto...oiskohan osunut lihakseen :D)

esim joku viisureiden poisto oli ihan hauskaa heti kun puudutusosio oli valmis. mielenkiintoista kattoa kuinka paljon sitä verta voidaan suusta pois pumpata ja tunnottoman hampaan lohkaisu tuntuu kans aika jännältä ja siitä kuuluu hassu poks - ääni.

Tunnustan suosiolla, että pelkään hammaslääkäriä kuin ruttoa, ja että viime käynnistä alkaa olla lähemmäs 10 vuotta aikaa... Tarttis varmaan tehrä jottai;)

Nuorena en pelännyt hampilekuria oikeastaan ollenkaan, mutta tämä 10 vuoden takainen insidentti aiheutti sellaisen kammon että kiitti vaan sille lääkärille. Porattiin iso reikä takahampaassa ilman puudutusta ja vasta jälkeenpäin tyyppi totesi iloisella äänellä "jos olisin päällepäin nähnyt että se oli noin iso, olisin automaattisesti antanut puudutuksen!" No, kiva kuulla.:jahas: Tietysti olisi itsekin voinut kesken touhun kai vaatia puudutusta, mutta mä kilttinä asiakkaana luotin tohtorin sanaan ("tä on niin pieni reikä että ei tähän mitään puudutusta tarvita") ja sitten vaan kärsin urhoollisesti. Brrr...
Edittiä: kannattaa muuten suhtautua viisaudenhampaiden repimisvimmaan pienellä epäilyksellä. Se "oma" lääkär'setä nimittäin kertoi ettei se ole lainkaan niin välttämätön toimenpide kuin monet muut lääkärit sanovat (ja siis se hemmo on oikeasti todella pätevä).
Tämä oli todella lohdullinen uutinen! Nimittäin mulla on puhjennut tänä hammaslääkärittömänä aikana kaikki neljä viisaudenhammasta, ja yksi tuttu (jonka äiti on hammaslääkäri) aina pelottelee, että ne on pakko yleensä poistaa sillä ne eivät kuulemma mahdu luonnollisesti olemaan siellä. Ja itse oon inttänyt vastaan että siellähän ne ovat möllöttäneet kaikki nämä vuodet eikä ainakaan toistaiseksi naama ole vääntynyt mihinkään kummalliseen muotoon! Eli pitäisiköhän mennä Shiban kanssa samalle lääkärille...

Kuun lopussa pitäis visurit poistaa. Vähän pelottaa, että alkaako puudutusaine toimimaan tarpeeksi nopeasti. Viime kerralla kun porattiin setä tökkäsi neljästi puudutusainetta ja siltikään se ei puuduttanut, kuin vasta jälkeenpäin. :(

Tämä oli todella lohdullinen uutinen! Nimittäin mulla on puhjennut tänä hammaslääkärittömänä aikana kaikki neljä viisaudenhammasta, ja yksi tuttu (jonka äiti on hammaslääkäri) aina pelottelee, että ne on pakko yleensä poistaa sillä ne eivät kuulemma mahdu luonnollisesti olemaan siellä. Ja itse oon inttänyt vastaan että siellähän ne ovat möllöttäneet kaikki nämä vuodet eikä ainakaan toistaiseksi naama ole vääntynyt mihinkään kummalliseen muotoon! Eli pitäisiköhän mennä Shiban kanssa samalle lääkärille...
Multa repästiin viisaudenhampaat yläkerrasta 11 v sitten ja silloin alakerta kuvattiin ja todettiin "nää on ihan solmussa" eli todella oudossa asennossa ja hammaskirurgille ois pitänyt painua ASAP. Siellä ne edelleen möllöttää oudossa asennossa eikä mitään oireita ole tullut. Ja en muuten tasan tarkkaan tee niille yhtään mitään ennenkuin niistä aidosti on jotain harmia. Mulla noi ei siis ole puhjenneet; ne on kääntyneet niin vinoon näkyviä hampaita kohden että tuskin puhkeavatkaan :rock:

Multa repästiin viisaudenhampaat yläkerrasta 11 v sitten ja silloin alakerta kuvattiin ja todettiin "nää on ihan solmussa" eli todella oudossa asennossa ja hammaskirurgille ois pitänyt painua ASAP. Siellä ne edelleen möllöttää oudossa asennossa eikä mitään oireita ole tullut. Ja en muuten tasan tarkkaan tee niille yhtään mitään ennenkuin niistä aidosti on jotain harmia. Mulla noi ei siis ole puhjenneet; ne on kääntyneet niin vinoon näkyviä hampaita kohden että tuskin puhkeavatkaan :rock:

Mulla oli joskus 11 vuotiaana hammaslääkärillä käydessäni viisaudenhampaan juuret kierossa. Juuret olivat kasvaneet jotenkin erityisen haitallisesti, niin hammas piti poistaa(yläleuasta). Oon käyny vatsatähystyksessä, umpisuolen leikkauksessa ja ympärileikkauksessa, mutta toi hampaan poistaminen oli kivuliainen operaatio koskaan. Edes kolarit yms. ole olleet niin pahoja.

Jos kaikki viisurit on paikallaan, niillä on kaikilla vastahammas --> ei tule niin herkästi ongelmia. Multa on ylhäältä toiselta puolelta vedetty, koska alhaalta ei koskaan puhjennut kuin 1/4 näkyville, eli hankausta, tasku ja muuta kivaa. Molemmat on alhaalla olleet poskessa, kierossa ja vain osittain näkyvillä eli pakko poistaa. Toinen on leikattu, toinen marraskuussa kun menee jollekin spesialistille.

Asiaan: pelkään ja ihan helvetisti. 6 vuotta meni tuossa välissä, onneksi ei ollut kuin 3 reikää + nuo viisurit hoitoon (eivät olleet kamalasti kyllä vaivanneet) sekä tietysti hammaskiveä. Kovasti se tarkastajakin ihmetteli, että taidat aika fanaattisesti noita hampaita hoitaa kun ovat noin hyvät. En kyllä anna noin pitkäksi mennä välin enää.

Kannattaa jo aikaa varatessa mainita pelosta, oon kesän aikana käynyt neljällä eri hammaslääkärillä ja kaikki ovat ottaneet hyvin huomioon. Ja ovat lohduttaneetkin, ja pumpanneet täyteen puudutusta. Viisurileikkaus oli todella hankala ja verinen, vissiin 7 piikkiä laitettiin ja viikko jälkeenpäin vielä yhtä helvettiä. Itkettää kun ajattelen sitä marraskuuta, sillä on etukäteen jo tiedossa että siitä tulee hankalampi. Onneksi on sitten ohi, neljäs viisuri tuskin enää tässä vaiheessa puhkeaa.

Pelkäsin. En enää. Kun olin ala-asteella, niin minulta revittiin suusta rautahampaita, joissa oli noin 1,5 sentin juuri parhaimmillaan, niin sen jälkeen ei ole enää jaksanut pelätä. Nyt ei ole tosin aikoihin tarvinnutkaan käydä.
Sama juttu, paitsi vedettiin vain yksi rautahammas.

Oli siis yksi hammas liikaa suussa... Aika nopeasti se rako pieneni poistetun hampaan kohdalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom