Hammaslääkäripelko, kuka tunnustaa?

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Viime perjantaina tie vei viikonlopun aloittajaisiksi YTHS:n hammashoitoon, ja tulipa siinä mieleeni, miten sitä hampilääkärille menoa tuleekin aina lykättyä ja venytettyä ties millaisiin tekosyihin vedoten. No, itselläni kävi sitten viime syksynä niin, että reikiintynyt hammas lohkesi, joten oli PAKKO mennä, ja tutkittuaan tilanteen lekuri käski samantien varata useammankin ajan, kun reikiä löytyi vielä pari lisääkin. :evil: No, onni onnettomuudessa on se, että nytpähän tulee sitten laitettua purukalusto kuntoon useamman vuoden meinaamisen jälkeen... Anyway, lueskelin siinä odotellessani lehtistä, jossa kerrottiin hammaslääkäripelosta, ja täytyy myöntää että hieman taidan minäkin siitä kärsiä. En nyt mitenkään pahasti, mutta kuitenkin :rolleyes: Tosin, nyt kun olen tajunnut että hammashoidon ja paikkaamisen EI tarvitse tehdä kipeää kiitos puudutuksen, niin olen ainakin päässyt hyvin tuon niskan päälle tuon pelon suhteen :)

Mitenkäs muilla pakkislaisilla? Aiheuttaako ajatuskin hammaslääkärin tuolista tuskanhikeä ja kalpenemista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mullakin oli pelko mutta lähti pois kun poraaminen ei sattunut. Pikemminkin jollain kierolla tavalla tuntu ihan hyvälle. :rolleyes:

Puudutus ja ilokaasu lienee niitä yleisimpiä keinoja vältää kipu.

Missäs tuota ilokaasua voi saada? Mulle ei oo koskaan tarjottu muuta kuin piikkiä. Kyse siis edelleen hammaslääkäristä :D

Mua on peloteltu alusta asti puudutus piikin kivulla joten en ole sitä koskaan ottanut ;).. aina kestänyt poraamisen ilman puudutusta mutta seuraavan kerran aion kyllä sen ottaa..

Originally posted by otr
Mua on peloteltu alusta asti puudutus piikin kivulla joten en ole sitä koskaan ottanut
Se puudutuspiikin hienoinen nipistys ei tunnu oikeasti yhtään missään. Kylläkin monta tuntia puudutuksen jälkeen tuntuu kuin naaman tilalla olisi korvameduusa.

Poraaminen ei tee tiukkaa, puudutuksella tai ilman. Viisaudenhampaiden leikkaukset (kaikki neljä) oli kevyttä heinää.

Kaikki on hyvin niin kauan kun pysyy kärryillä, että mitä siellä mun pääni onteloissa tapahtuu ja mikä on tilanne. Mutta hammastarkastuksessa menee järki kun tohtoritäti alkaa kuvailemaan kollegalleen mun purukaluston kuntoa sillä hammaslääkäreidin muinaisella salakielellä, josta ei kukaan ota selvää että onko sieltä kaivauksista nyt löytynyt kultasuoni vai mitä.

Siispä pyyntö kaikille hammaslääkäreille; kertokaa selkokielellä eli "tässä on nyt iso reikä, sitä pitää porata ja se tulee sattumaan aika perhanasti" tai "kaikki hyvin" tai vaikka "multa tippui sun torveen käynnissä oleva pora, sori". Ihan mitä vaan, mutta tietämättömyys tappaa.

No ei pelota, mutta ei ole koskaan tarvinut poratakkaan, kun ei ikinä ole yhtään reikää ollut. Sattuuko se sitten niin paljon kuin sanotaan, vai onko se enemmänkin psyykkistä pelkoa?

Ei muakaan pelota, ei ole kyllä koskaan porattukaan.
Tarvii pitää tilanne siten myös. :thumbs:

Minä otan kyllä aina puudutuksen. Minulla ei vaan nuo takahampaat oikein tahdo koskaan puutua kunnolla. Eli pientä vihlontaa on, jos on syvä reikä.
Juurihoidossa ei puudutus auttanut oikein mitään. En ole ikinä sellaista kipua kokenut ja jos joskus vielä tehdään juurihoito, niin haluan morfiinia.

Pelottaa niin perkeleesti! Oon käyny hammaslääkärissä vain kun on pakko. Eli, kun on jonkun kerran ulkoisten seikkojen vaikutuksesta etuhampaat katkeilleet. Onneks ei ole vielä perinteisiä reikiä ollut. Viimeksi kävin Brasiliassa. Korjattiin haljennut etuhammas ja poistettiin hammaskiveä. Siellä oli reilu meininki. Kun kerroin että, pelkään kuollakseni hammaslääkäriä, nätti hoitsu toi pillerin ja sanoi että tämän kun otat ei enää pelota. Eikä pelottanut! Leijuva meininki oli ja nauratti koko toimitus. Se oli kai samaa lääkettä mitä Suomessa annetaan leikkaspotilaille esilääkitykseksi. Saiskohan tuota mistään että, uskaltais taas mennä hammaskivet poistamaan?

Mun äippä on hammaslääkäri niin se kirjoittaa esilääkitykseksi diapam 10mg sellasille ihmisille joilla on tosi kova hammaslääkäripelko... Mutta ite en ainakaa rauhoittavia alkas vetään jonku hammaslääkäri käynnin takia.

Originally posted by gnut
Ikinä en oo puudutusta ottanut, enkä ota!:evil:

Onko viisauden hampaita poistettu? Ne jos sattuu olemaan vähän tiukemmin kiinni niin ilman puudutusta you will DIE for the Pain. Jotkut sanovat, että sitä voi verrata kidutukseen. Itse kävin yhden viisaudenhampaan poistattamassa puudutuksen kanssa. No eihän siinä muuten mitään, mutta kun se lääkäri ei saanut millään sitä hammasta irtoamaan. Parikymmentä pitkää minuuttia se siinä väänti ja käänti ja ei irronnut. Kamala rutina kuului vaan ja suussa oli hemmetisti verta jota virtasi myös naamalla. Veriroiskeissa olivat myös lääkärin kädet, rinta ja kasvosuojus. Sitten se tajusi, ettei se vääntämällä lähde vaan pitää leikata. Siinä sai kyllä oikeasti taistella ettei taju lähtenyt kankaalle.

Originally posted by Tomi
Se puudutuspiikin hienoinen nipistys ei tunnu oikeasti yhtään missään. Kylläkin monta tuntia puudutuksen jälkeen tuntuu kuin naaman tilalla olisi korvameduusa.

Juu.. Samaa tyttöystäväni mulle hokee ;).. ens kerralla kyllä otan puudutuksen. on se sen verran tuskaa ollut ilman!

Originally posted by Gillyanne
Mitenkäs muilla pakkislaisilla? Aiheuttaako ajatuskin hammaslääkärin tuolista tuskanhikeä ja kalpenemista?

Ei enää. Pikkupoikana kyllä. Silloin keinona oli ennen hampilekuria rueta haukottelemaan. Siis ensin parit haukotukset silleen tekemällä tehtynä, sitten luonnollisesti. Koetin rentouttaa itteeni. Tää siis joskus 10-vuotiaana. Nykyään keskityn lähinnä hengittämään mahd. syvään hampilekurin tuolissa, se lievittää kipua ja mahd. jännitystä. Eli vähempi jännitystä & pelkoa -> vähempi oikeaa kipua, näin mun kokemuksen mukaan. Tuon hengitysjutun neuvoi muuten eräs nuorehko naishammaslääkäri Oulun YTHS:llä. Oli muutenkin pätevä lekuri.

Hmm, no niinkuin em. voi päätellä, niin kai se vähän jännittää mennä hampilekurille, mutta ihan pikkusen vaan! :D

Puudutuksen otan toki reikien paikkausta (joita ei ole ollut enää moneen vuoteen :)), juurihoitoa ja viisaudenhampaiden (tai muiden) poistoa varten, mutta mitään hammaskiven poistamista varten ei tarvii, ei se satu paljon yhtään.

Mulle ei ole ikinä tarjottu puudutusta. Pitääkö sitä erikseen pyytää :confused:
Hankala puhua imurit ja sorvit suussa. :D

Kivusta pääsee eroon kun puristaa sitä penkkin kaidetta. ;)

Itsekin kävin juuri vähän aikaa sitten hammaslääkärissä helvetin moneen vuoteen ja olo oli kieltämättä hieman varovaisen utelias. Eipä paha toimitus ollenkaan. Puudutuspiikin pelko on kyllä mielestäni turhaa, eihän sitä melkein edes huomaa ja tehoaa nopsaan. Se on sitten eri asia jos pistäjä on joku turkkilainen kuulantyöntäjä, joka tökkää neulan niin syvälle pystyyn, että voi siinä välillä vapain käsin puristella finnejä selästään. Viimeksikin lekuri lyhenteli yhtä mun hammasta noin puoleen pituuteensa varmaan 20 minuuttia, ja ei tuntunut pahalle. Veikeää ainetta, joka takaa kunnon Stallone-hymyn.

Vinkkejä hampilääkärikauhuisille voisi olla, että kannattaa pitää silmät kiinni, hengittää syvää ja rentoutua ajatuksella, että sinua hoitavat alan huippuammattilaiset ja sinulla ei ole mitään hätää. Sinä tuskin olet niin erikoinen, että poikkeaisit muista ihmisistä. Pelko on usein vain illuusiota. Jos on niin hullu, ettei halua puudutusta, niin pitää kyllä olla pientä masokistin vikaa.

Itseäni jäi häiritsemään, ettei tämä muuten miellyttävä nainen missään vaiheessa kertonut MITÄÄN mitä tekee, mikä on tilanne jne. Jouduin joka kerta jälkeenpäin kysymään, että mikä on status. Silmät tykkään itsekin pitää kiinni, neulat, pihdit, tongit ja muut härpättimet tekee mulle ainakin vähän epämukavan olon, vaikkakin yrittää ajatella, että nehän on vaan ammattilaisen työvälineitä.

Tai sitten sanot vaan tylysti, että "prkl jos sä satutat mua, mä satutan sua, comprende?!" :D

Originally posted by Gillyanne
Eipä tuo. Suurimmat operaatiot ollu "fluoraus ja hammaskivenpoisto"-tyyliin. Tällä hetkellä kaikki viisaudenhampaat suussa ja nolla reikää.:D

Hampaiden harjaaminen kunnolla kannattaa. :) :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom