Haluaisin vielä joskus olla normaalipainoinen nainen, apuja siihen? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
edit. saatan samaan syssyyn kysyä; onko ne poliquinin ;kortisoli -> läskiä kertyy mahaan jne, estrot liian korkeella mieshormoneihin nähen-> fläsää pebaan ja ojentajaan yms väitteet kuraa? melkein uskoin jo kaiken mitä taubes sano, poliquin on myyntimies :D

Tiiäkkö tossa thredissä on mun kommentti siltä ajalta kun pidin taubesia jumalana. Hyvin äkkiä tuli siipeen kun alko huutelemaan tonne :D

Tosta poliquinin jutusta en tiiä, mutta hemmolla on niin järjettömiä juttuja podcasteissä että en vaan voi pitää sitä kauhean järkevänä. Myyntimieshän se on, ihan huippumyyjä. Sellanen puhelimen kautta persettä -myyjä, niin hyvä se on.

Päivittäin saan hieman vaihteelvasti kaloreita 1300-1500kcal.

---

Tosin pakko sanoa sen verran, että olin ulkomaanreissussa kuukauden, ja siellä ollessa laihduin 2kiloa. :D
Niin, eiköhän tämä anna jo aika hyvin kuvaa siitä mikä voisi toimia. Lisää puhdasta ruokaa ja vältä stressiä. Nostaisin ensin jonnekin lähemmäs 2000 kcal vähäksi aikaa ja sitten laskisin sinne 1800 kcal hujakoille.

Mieti mitä teit, söit tai joit siellä eri tavalla ja sit tee se sama Suomessa. Kaks kiloo kuussa ei oo lainkaan hassummin.

Jo rehellisiä ollaan, vedin melkein joka päivä suklaata, sipsii ja leivonnaisia ja muita paikallisia herkkuja + sitten paikallisia "kunnon ruokia"... Ja mitään liikuntaa en siellä harrastanut ollenkaan.

Jo rehellisiä ollaan, vedin melkein joka päivä suklaata, sipsii ja leivonnaisia ja muita paikallisia herkkuja + sitten paikallisia "kunnon ruokia"... Ja mitään liikuntaa en siellä harrastanut ollenkaan.

Eli toisin sanoen laihduit, kun oli vähemmän stressiä asiasta...

Tulee mieleen sellainen, että tuskin siellä reissussa vaan sängyllä makailit? Joka kerta kun olen ollut reissussa niin tuli käveltyä niin että jalat oli puuduksissa vielä viikon kotiintulon jälkeen. Minä en reissussa aikaani sisällä juurikaan vietä vaan heti aamusta liikenteeseen, päivällä välillä pieni huiluutauko ruuan jälkeen ja taas mennään iltaan asti kunnes nukkumaan. Siis koko ajan kävelyä. Kyllä sen voi laskea liikunnaksi kun suhde on kuusinkertainen verrattuna kotimaan normipäivään.

Muoks: Sanot laskeneesi kalorit, mutta jos olen oikein ymmärtänyt et kuitenkaan käytä tarkkaa keittiövaakaa ruuan määrissä? Nuo vaa'at ei maksa kun parikymppiä ja sen jälkeen tiedät tarkat määrät. Minun ja monen muun täällä on vaikeampi uskoa ettet laihdu jos annoskoko ja kalorimäärä menee silmämääräisesti arvioiden vaa'an sijasta. Itse diettillä ollessa tarkkailin ensin päiväkohtaisesti, mutta sitten totesin että viikon kokonaisseuranta on yksinkertaisempi, tuottaa saman tuloksen eikä tarvi jokaista päivää säätää niin älyttömästi. Excel taulukko helpottaa kummasti elämää sen kalorilaskurin kanssa. Itse ainakin koen kynä ja paperitouhut paljon vaikeammaksi.

Tämä alkaa jo mennä niin hämäräksi, etten tiedä onko edes totta. Dieettiruualla ja päivittäin alle 1500kcal syömällä ei laihdu edes kahdessa vuodessa, suklaalla ja muilla herkkuruuilla joka päivä nautittuina laihtuu 2kg kuussa. :confused:

Tämä alkaa jo mennä niin hämäräksi, etten tiedä onko edes totta. Dieettiruualla ja päivittäin alle 1500kcal syömällä ei laihdu edes kahdessa vuodessa, suklaalla ja muilla herkkuruuilla joka päivä nautittuina laihtuu 2kg kuussa. :confused:

No hullua mutta totta. Ennen matkaa ja vielä matkan aikana olin varma että kun kotiin päästään oon lihonnut ainakin 5kiloa sen reilun kuukauden aikana. Mutta toisin kävi, vaikka varmasti söin siellä yli kulutukseni _reilusti_ joka päivä.

No hullua mutta totta. Ennen matkaa ja vielä matkan aikana olin varma että kun kotiin päästään oon lihonnut ainakin 5kiloa sen reilun kuukauden aikana. Mutta toisin kävi, vaikka varmasti söin siellä yli kulutukseni _reilusti_ joka päivä.
Mä oon siinä käsityksessä, että jos on pitkään ns. Kitukuurilla, niin elimistöön voi helpostikin tulla jos jonkinlaisia jumi-tiloja, naisille etenkin hormonien takia. Lomalla stressihormoni on ollu vähemmällä ja kroppa on saanut riittävästi energiaa ja alkanut toimimaan paremmin.

Tässä aletaan olemaan lähellä ikiliikkujaa. Vaikka omistaisi mitä kilpparihäiriöitä niin silti paino putoaa jos syö vähemmän mitä kuluttaa. Määrä saattaa vaan olla melko pieni jos aineenvaihdunta ei toimi. Niin kauan kun ihminen on hengissä se kuluttaa energiaa ja sitä ei mistään muualta pysty imemään kuin sapukasta.

Se mistä energia otetaan on loppupeleissä ihan se ja sama.

Harrastaakohan tuo talvipäivä unissakävelyä välillä jääkaappi sänky:)
Joo,mutta kelailin tossa,että tuskimpa kovinkaan moni nainen noita kalorimääriä oikeasti kuluttaa mitä aiemmin mainitsin, taikka mitä nämä kalorilaskurit antaa viitteenä.
Luulen,että 2000kc:ssakin on jo tekemistä tavalliselle pullukalle, jolla ehkä kilpirauhanenkaan ei ihan täysillä käy.
Otetaampa esimerkkinä einesruoka, perunamuusi lihapullilla. 300g ja siinä kaloreita 390kc. Tämä kaksi kertaa päivässä = 780kc. Siihen laitetaan pari lasia maitoa ja vähän leipää+ jotain muuta pientä.
Päästään n.1000kc päivässä. Väitän,että aika moni nainen tulee ihan hyvin toimeen jo tuollakin syömisellä päivässä. Ei se ainakaan mitään aliravitsemusta ole todellakaan. Tuskin itsekkään kuolisin tuolla syömisellä.
Kehitysmaissa tuskin kukaan syö yli 500kc päivässä ja silti eletään ja kannetaan vesikannua 20kilometriä päivässä. Miettimistä, eiks vaa.

Talvipäivä, tsemppiä tavoitteeseen. On täysin saavutettavissa oleva tavoite. Ei ole mitään estettä tuo saavuttamiselle.

Toinen asia. Et ole ollut miinuskaloreilla jos painonputoamista ei ole tapahtunut. Fysiikan lakeja EI VOI KUMOTA. Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, alkaa käyttää omia vararavintoja => paino putoaa. Piste. Säästöliekki, stressihormoonit, feng-shui, korvakynttilät...ei ei ei. Ikiliikkujaa ei ole keksitty ja ei tulla keksimään. Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, alkaa käyttää omia vararavintoja => paino putoaa.
Jos matkalla ja rennolla syömisellä paino on tippunut, se johtuu siitä että jos syö vähemmän kuin kuluttaa, alkaa käyttää omia vararavintoja => paino putoaa, eli reissussa "yleisaktiivisuus" on ollut korkeampi ja energiaa on tullut kulutettua enemmän.

Muutamia pointteja ranskalaisilla viivoilla:
- Yksi vaihtoehto on tässäkin esitetty vlcd-dietti. Tuo ei ole mikään semmoinen rääkki joka pitäisi tehdä lääkärin valvonnassa. Valmiita pussikeittojakin on (esim. ackd) jotka ovat helppoja vaihtoehtoja. Hyviä ne ei ole, mutta syötäviä jos tarpeeksi tahtoo. Tätä vaikka 3-4vk ja paino on taatusti tippunut Sinun tapauksessasi useita kiloja, jopa lähemmäs 10kg. Tuo voisi tarjota semmoisen alkubuustin ja tuo uskoa että perkule, tämähän lähtee tästä sujumaan. Voi toteuttaa myös ruualla, ei ole tietenkään pakko noita valmispusseja ostaa.
- Vähähiilarinen ruokavalio. Foorumi on tästä tietoa täynnä. Tämän etuna on se että "saa syödä" maittavia ruokia. Oikein toteutettuna (kalorilaskuri.fi, keittiövaaka ja rehellisyys) paino tippuu varmasti. Nälänhallinta helppoa.
- Sitten semmoinen perinteisempi laihdutustapa. Periaatteessa kaikkea saa syödä mikäli syöty energiamäärä on pienempi kuin kulutettu. Ystävinä tuossakin kalorilaskuri.fi, keittiövaaka ja rehellisyys. Jos tuossa haluaa syödä "paljon" määrällisesti, ruokavalion painopiste menee siihen suuntaan että rasvojen määrää on syytä tarkkailla. Ihan vain siksi että kalori on kalori ja rasvagrammassa sitä on tuplasti vs. proteiini tai hiilihydraatti.
- Liikunta...periaatteessa sekin käy että kävelee hiljalleen metsässä, soittelee panhuilua ja syleilee maailmaa. Energiankulutusta on sekin ja henkiset diipit shitit tuosta tykkää. MUTTA, väliin liikunta pitää mennä pois mukavuusalueelta. Niin että paita on märkä ja nokanpäästä tippuu hikipisaroita. Joku sopiva ryhmäliikunta voisi aktivoida vielä reippaampaan liikuntaan.

Sanoinko jo muuten että jos syö vähemmän kuin kuluttaa, alkaa käyttää omia vararavintoja => paino putoaa :thumbs:

Et ole ollut miinuskaloreilla jos painonputoamista ei ole tapahtunut. Fysiikan lakeja EI VOI KUMOTA. Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, alkaa käyttää omia vararavintoja => paino putoaa. Piste. Säästöliekki, stressihormoonit, feng-shui, korvakynttilät...ei ei ei. Ikiliikkujaa ei ole keksitty ja ei tulla keksimään. Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, alkaa käyttää omia vararavintoja => paino putoaa.

Uskotko siis, että Talvipaiva syö todellisuudessa enemmän kuin kertoo syövänsä?

Itse en oikein tiedä mitä uskoa. Pieni osa minusta melkein uskoo, että voi olla niin suuri säästöliekki / hormoniepätasapaino / whatever, että aloittaja ei laihdu vaikka syö puolet kulutuksestaan. Suurempi osa kuitenkin uskoo, että kaikkea ei tässä nyt kerrota, ja todellisuudessa aloittajan kurkusta menee alas kulutusta lähellä oleva kalorimäärä...

Eiköhän tämä ollut tässä? Ensin väittää ettei paino tipu kun syö alle kulutuksen vaan päinvastoin jopa nousi ja nyt väittää, että reilusti yli kulutuksen syömällä laihtui kaksi kiloa. Aloittaja on selvästi trolli.

Mun vinkit:

1) OPETTELE laihduttamiseen (ja omaan kehoon) liittyvät keskimmäiset asiat, kun tuntuu että ruokapäiväkirjan (edes kuvitteellisen) pito on aivan totaalisen hukassa sulla. Kukaan ei tee sitä sun puolesta.
2) TOTEUTA suunniteltuja ruoka-, ja treenisuunnitelmia. Kukaan ei tee sitä sun puolesta.
3) KATSO mitä pistät suuhusi, tsekkaa sen suklaalevyn kalorit ja lue paljonko levy painaa, suhteuta paino siihen mitä ravintosisällössä todetaan 100g kalorimääräksi ja syö sen mukaan niitä lohtuherkkuja. Kukaan ei tee tätäkään sun puolesta.
4) LIIKU jos et voi vähentää kaloreita ja haluat välttämättä syödä niinkuin sun täytyy, että paino sun nykyiseen aktiviteettitasoon ja raportoituun saantiin nähden pysyy samana. Kukaan ei tee sitä sun puolesta.
5) MITÄÄN TAIKAKEINOA EI OLE. Ellet ole jollain tapaa diagnosoitu sairaaksi, ei ole mitään tekosyytä ylipainoon. Teet jotain väärin, et vain ehkä itse sitä tiedosta tai tuo tänne esille. Tosi moni raportoi aivan päin helvettiä omat syömisensä ja aktiviteettinsa. "En syönyt tänäänkään ruokaa" voi olla yhtä kuin "Söin vain karkkipussin ja jätskipaketin."

Sit ku kaikki muu feilaa niin kokeile sitä pätkäpaastoa.

Uskotko siis, että Talvipaiva syö todellisuudessa enemmän kuin kertoo syövänsä?

Itse en oikein tiedä mitä uskoa. Pieni osa minusta melkein uskoo, että voi olla niin suuri säästöliekki / hormoniepätasapaino / whatever, että aloittaja ei laihdu vaikka syö puolet kulutuksestaan. Suurempi osa kuitenkin uskoo, että kaikkea ei tässä nyt kerrota, ja todellisuudessa aloittajan kurkusta menee alas kulutusta lähellä oleva kalorimäärä...

Muotoilen asian niin että kulutus ja energiansaanti ovat hyvin lähellä toisiaan jos paino ei tipu. Siitä voi vetää johtopäätökset mielipiteestäni :) Tämä on syytä pitää yksinkertaisena. Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, paino tippuu. Säästöliekillä ei selitetä sitä miksi paino ei laske. Jos miinuskaloreilla ollaan riittävän kauan niin paino tippuu. Oli "säästöliekkiä" tai ei.
Jos vaikka kuukaudessa on 27pv -500kcal'illa ja yhtenä viikonloppuna repsahtaa, syö grillisapuskaa, karkkia, jäätelöä, sidukkaa jne. niin se on siinä. Paino ei putoa. Tämä siis vain yleisesti esimerkkinä. Painonpudotus on matematiikkaa.

Jos miinuskaloreilla ollaan riittävän kauan niin paino tippuu. Oli "säästöliekkiä" tai ei.

Mun isoisoisä selvis Auschwitzista koska hänellä oli säästöliekki päällä koko leirin ajan ja hän ei laihtunut. :)

/troll

Jos vaikka kuukaudessa on 27pv -500kcal'illa ja yhtenä viikonloppuna repsahtaa, syö grillisapuskaa, karkkia, jäätelöä, sidukkaa jne. niin se on siinä. Paino ei putoa.

Jep. Tää on se mitä tyypit ei vaan mitenkään tajua, se ei vaan mee kalloon.

Brad Pilon sanoi:
Can one weekend of bad eating really ruin a week of dieting? Well, can one quick trip to Vegas ruin 2 months of saving? Same thing basically.

Hyvin sanottu.

Läskiähän ei noin vain tule päivissä, mutta nestettä kyllä kerääntyy päivässäkin. Etenkin kun aloittelee liikuntaa, niin lihaksetkin "kasvavat", vaikka oikeasti eivät kyllä kasva mihinkään. Sitten jos juodaan vasta kun on jano ja epäsuhdassa suoloihin, niin nestettä kertyy kehoon ja ehkä pöhöttääkin? Kesän kynnyksellä on kuumempikin ja pitäisi vieläkin enemmän juoda. Jääkö sukan kumpparista jäljet, onko naama turvonnut, silmäpussit? Elimistö "pitää kiinni vähistä nesteistään".

Ei sitä vettä tietenkään niin paljon saa juoda, että saa vesmyrkytyksen tai suolatasapainonsa pilalle, mikä se on, munuaisten wash out? Mutta lasillinen janoon kuulostaa niukalta.

Ei se nyt selitä, miksi kuukausia jumittaa, mutta alkuun yleensä juurikin nesteitä tuppaa lähtemään, etenkin noin vähillä hiilareilla.

Suositut

Back
Ylös Bottom