Haluaisin vielä joskus olla normaalipainoinen nainen, apuja siihen? :)

itse en pilaisi kahviani rasvattomalla maidolla edes dietillä.. ei tässä nyt niin pienestä ole kiinni..
ja jossei paino ala tippumaan, rupea miettimään noiden ruokailujen supistamista, esimerkillä kevyt aamupala (klo8-9), kunnon päivällinen(klo11-13), kevyt välipala(lue protskujuoma)(klo15-16) ja iltaruoka kevyt/normaali sen mukaan että onko treenattu tai menossa treenaamaan.. iltapalan pois ottaminen voi kuulostaa oudolta mutta siihen tottuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja tiesitkö, että esim. 10km juoksu kuluttaa yhtä paljon kaloreita kuin 10km kävely, mutta kävely polttaa suhteessa enemmän rasvaa!

Ei pidä paikkaansa, vaan väite rasvanpolttosykkeistä on naistenlehtien tuputtamaa hömppää. Keho saattaa kovatehoisen treenin aikana ottaa enemmän energiaa hiilarivarastoista kuin rasvasta, mutta ero tasoittuu kuitenkin niin, että myöhemmin keho ottaa vastaavasti enemmän energiaa rasvavarastostaan.

Matalatehoinen liikunta on laihduttajalle siksi suositeltavaa, että sitä jaksaa tehdä pitkään, sitä tulee tehtyä kun ei tarvitse pinkoa hiki päässä, ja se ei todennäköisesti riko paikkoja.

Kalorivaje on se juttu. Kuulostaa kyllä todella oudolta ettei noin iso ihminen laihdu tuollaisilla annoksilla, voikohan syynä olla se rasvan puute, tai sitten jättikokoiset lautaset?

^ Suhteessa sykkeeseen se voi varmaan polttaa enemmän rasvaa, mutta kaloreita ja rasvaa kuluu silti yhteensä enemmän juostessa.

Edit: Eiku vitut nyt unohdin kokonaan, että tietty se pienemmällä sykkeellä kävely tekee liikuntasuorituksesta ajallisesti pitemmän joten kyllä tuo samalla matkalla voikin olla sinneppäin, mutta samassa ajassa juokseminen tietty kuluttaa enemmän.

Kalorivaje on se juttu. Kuulostaa kyllä todella oudolta ettei noin iso ihminen laihdu tuollaisilla annoksilla, voikohan syynä olla se rasvan puute, tai sitten jättikokoiset lautaset?

No ainakaan mitkäät jättikokoiset annokset eivät ole syypäänä laihtumattomuuteeni. Syön tavallista pienempiä annoksia, en sellaisia että ruoka pursuaa normikokoisen lautasen reunoja myöden. Mutta toki enemmän kuin kaksi haarukallista.

Monet läheiset ovat ihmetelleet myös sitä kun en laihdu. Olen muuttanut elämäntapani niin radikaalisti ja tehnyt paljon töitä, mutta silti minua ei olla palkittu painon laskemisella ollenkaan.

Pelottaa että pitää turvautua samaan vanhaan kikkaan kuin aiemmin; liikuntaa paljon ja ruokaa todella vähän. Sillä tavoin painoni on aina pudonnut. Tippui melkein 15kiloa puolessa vuodessa kun söin yhteensä joka päivä 3palaa ruisleipää levitteellä ja kalkkunalla ja 2paistettua munaa, omenan, tomaatin ja yhden pihvin. Ei huvittais lähtee tolla linjalle, joka olikin tosi typerää.
Mutta on se kumma kun normaalilla - syö vähemmän kuin kulutat - mun paino ei ole IKINÄ laskenut.

Ja joo unohdin mainita, että oon käyttänyt 2vuota kalorilaskuria.

Tippui melkein 15kiloa puolessa vuodessa kun söin yhteensä joka päivä 3palaa ruisleipää levitteellä ja kalkkunalla ja 2paistettua munaa, omenan, tomaatin ja yhden pihvin.

Eli toisin sanoen olit helvetillisessä kalorivajeessa aluksi ja sitä mukaa kun paino tippui aloit lähestyä ylläpitokaloreita. Kannattaa vähentää sitä ruokaa vähän kerrallaan (vaje -500 kcal / päivä) sitten aina kun paino lopettaa laskemisen.

Käytitkö kalolaskuria tuolloin? Mitä tuossa oli kaloreita? Oliko Vaasan ruispaloja (jolloin yksi viipale on 27g) vai jotain muuta? Kuinka paljon pihvi painoi?

Syötin nuo ruuat laskuriin ja näyttäs olevan aika hiton vähän ruokaa sinun kokoisellesi naiselle. Arvioin vieläpä lohen määrän jne yläkanttiin.

1260 kcal
hh 65 g
pro 130 g
r 60 g

Mun yhteenveto: Liian vähän ruokaa, liian vähän rasvaa, liian vähän proteiinia ( ja itselle olisi kyllä liian vähän hiilareitakin, mutta et ilmeisesti käy salilla tai liiku muutenkuin kävelylenkkejä tehden?). Söisin ainakin sen 1800 kcal ja lisäisin hyviä rasvoja noihin salaatteihin esim öljyn muodossa.

Tosi vaikea käsittää että ihmiskeho voisi pitää reilusta ylipainosta kiinni vaikka saa energiaa puolet tarpeestaan. Säästöliekki ei voine vaikuttaa niin paljon, että keho pystyisi laskemaan energiankulutustaan yli tuhannella kalorilla / vrk, vaikka liikunnalla provosoidaan aineenvaihduntaa.

Siten en myöskään käsitä miksi reilusti ylipainoinen voisi laihtua vasta pienennettyään kalorivajetta. Toki pienempi kalorivaje on terveellisempi ja helpompi ylläpitää, mutta mikä fysiikan laki voi selittää sen, että suurehkolla kalorivajeella ylipainoinen ei laihdu ollenkaan ja pienellä laihtuu?

Mystistä. Luulisi että tuollainen energiaa kuluttamaton ja rasvavarastosta mahdottomuuksiin asti kiinnipitävä keho kiinnostaisi tutkijoita.

Niin ja vanki- ja keskitysleireillä olisi ollut +25bmi henkilöitä säästöliekin kurjimuksessa. Kai täytyy todeta, että shenannigans.

Olen kuluneen 3kuukauden aikana jälleen koittanut pudottaa painoa käyden 4iltana viikossa 40minuutin ripeällä lenkillä ja vaihtelevasti 3kertaa viikossa joko uimassa tai kuntosalilla tai pyöräilemässä niin että hiki tulee.
Ootko huomannu kunnon tai jaksamisen parantuvan tänä aikana? Esimerkiksi ehditkö nyt 40 minuutissa pitemmälle kuin kolme kuukautta sitten?

Kun kävit lääkärissä mittauttamassa kilppariarvoja ja muuta, oliko hänellä mitään ajatusta mikä vois olla syynä jos arvot on normaalit?

E: Ja tää on varmasti tyhmä kysymys mutta kysynpä kuitenkin, mitä juot päivän mittaan kun juomia ei ollut tuohon merkattu? Juomallakin on aika helppo ottaa huomaamattaan kaloreita, vaikka varmasti sen tiesitkin.

Ei kannata uskoa kun porukka sanoo että 6 ateriaa päivässä etc. En ole ikinä saanut paria kiloa enempää pois millään salaatin puputtamisella eikä tämä ole pitkä aikainen ratkaisu..

Kaikki tyypit ketä tunnen ja ketkä ovat "vatsalihakset esillä kunnossa" syövät harvoin

Taitaa olla aika pieni kaveripiiri? Itsellä on vatsalihakset ollut esillä ainakin yli 6 vuotta ja rasvat alle 10%. Syön 6 kertaa päivässä, jos palkkari lasketaan mukaan. Ei mulla ainakaan päkki ole minneen kadonnut.. välillä on ollut vähän enemmän rasvaa ja sitten taas tiukentunut.

Tosin itse urheilen paljon ja syön yli 3600kca päivässä. Punttailua tosin rajoittanut vuoden verran kipuilu, jonka takia olen elokuussa menossa kuvauttamaan käden. Suurin osa kavereistani ketkä "omistavat" sixpackin niin syövät kyllä aika paljon ja usein.

Täytyy tosin muistaa, että kaikki ovat yksilöitä ja pitää löytää itselle sopiva rytmi syödä. Ei ole sitä yhtä oikeaa tapaa, vaan testaamalla se löytyy! Jonkun mielestä 5 ateriaa päivässä on sopiva ja joillekin 4 on parempi.

Dragofix sanoi:
Niin että kofeiini kuten nikotiinikin vähentää ruokahalua

Tupakointi lisää perusaineenvaihduntaa about 200kcal päivässä. Lopettamisen takia useimmat juuri tuon takia useimmat lihoavat hieman. Nikotiinistä itsessään en tiedä. Luulisi, että tupakoinnin jälkeen tulisi sitten nälkä? En itse ole polttanut, joten en tiedä käytännössä :)

Ootko huomannu kunnon tai jaksamisen parantuvan tänä aikana? Esimerkiksi ehditkö nyt 40 minuutissa pitemmälle kuin kolme kuukautta sitten?

Kun kävit lääkärissä mittauttamassa kilppariarvoja ja muuta, oliko hänellä mitään ajatusta mikä vois olla syynä jos arvot on normaalit?

E: Ja tää on varmasti tyhmä kysymys mutta kysynpä kuitenkin, mitä juot päivän mittaan kun juomia ei ollut tuohon merkattu? Juomallakin on aika helppo ottaa huomaamattaan kaloreita, vaikka varmasti sen tiesitkin.

Kyllä oon huomannut että kunto on kasvanut, ainakin mitä tulee kävelyyn tai uintiin.
Lääkäri sanoi, että varmaan huomaamattani napsin ylimääräisiä herkkuja, joista sitten tuleekin pluskaloreita, ja siksi en laihdu. Tosi ilkee homma, kun kaikki on tolla kannalla. Meille ei mitään herkkuja olla ostettu kuukausiin kaapin kätköihin, kun niitä ei täällä kukaan syö. Joten on paha napsia mitään.
Enkä kyllä huomaamattani soffalla ala vetämään rasvattomia maitorahkoja illalla kitaani tosta noin vaan. :D

Vaikka söisin _liian vähän_ ( ja näin siis ilmeisesti sitten syön) joka ei ole ollenkaan terveellistä, luulisi reippaasti ylipainoisen ihmisen kuitenkin laihtuvan, ainakin jossain kohtaa. Minulla kun kuitenkin paino on suuri pituuteeni nähden (97kg & 173cm).

Niin ja tosta juomapuolesta (josta muutama muukin kysyi), niin juon vain vettä ruokajuomana ja silloin kun janottaa. Ainoa juoma päivässä, joka ei ole vettä on kupillinen aamukahvia.
Ja toinen henkilö kysyi alkoholista; sitä nautin kerran tai pari vuodessa.

Testaa 2-3 viikkoa ACKD diettiä vetämällä pelkästään noita keittoja, niin kalorit jää n. 500 kcal niin varmasti saat hyvät lähtöpudotuksen ja sitten voit pikkusen lisäillä muutakin syötävää mutta pidä hiilarit alhaalla(proteiinia ja rasvoja kyllä) ja seuraile että paino putoaa edelleen pikkuhiljaa jos lähtee nousuun niin syöt liikaa.
Lisäksi liikuntaa esim. uintia ja kävelyä tai pyöräilyä, kuntosalia ym. niin paljon kuin vain kerkiät ja jaksat.
Jos tuolla ei paino putoa niin ihme on!

Testaa 2-3 viikkoa ACKD diettiä vetämällä pelkästään noita keittoja, niin kalorit jää n. 500 kcal niin varmasti saat hyvät lähtöpudotuksen ja sitten voit pikkusen lisäillä muutakin syötävää mutta pidä hiilarit alhaalla(proteiinia ja rasvoja kyllä) ja seuraile että paino putoaa edelleen pikkuhiljaa jos lähtee nousuun niin syöt liikaa.
Lisäksi liikuntaa esim. uintia ja kävelyä tai pyöräilyä, kuntosalia ym. niin paljon kuin vain kerkiät ja jaksat.
Jos tuolla ei paino putoa niin ihme on!

Kai tiedät, että tollaset dieetit pitäisi tehdä lääkärin valvonnassa? Ei ole normaalia. Uiminen ja pyöräily ei kyllä matala hiilihydraattisella dieetillä kovin hyvin onnistu. Itse katson kieroon esim. karppaajia, jotka väittävät olevansa urheilijoita.

E: Itse en menisi alle 40% hiilareissa.

Tässä kyllä joku nyt mättää. Jos herkuttelua ei tule, niin päivän kalorien täytyy olla liian korkealla eli kyseessä joku laskuvirhe tms. Laihtuvathan anorektikotkin syömällä ei mitään. Tosiaan ruokien määriä ei kannata ajatella lautasellisina/purkillisina, vaan ihan suoraan kaloreina. Ihmisillä kun on tapana yliarvioida kulutuksensa liikunnassa ja aliarvioida syömiensä ruokien kalorit. Kokeile vaikka tuonne kalorilaskuriin pistää viikon ajalta ruokasi, siis ihan KAIKKI, ja katso paljonko tulee. Toinen hyvä sivusto on kiloklubi. Se on ilmainen ja jopa antaa neuvoja miten syödä: että mm. saat tarpeeksi kuituja ja että kasviksia tulee tarpeeksi.

Vaikka tekee totaalisen ruokaremontin, siis vaihtaa ns. höttöruuat parempiin, ei se yksistään riitä laihtumiseen. Kehonkoostumus kyllä varmasti muuttuu pitemmällä aikavälillä = läskiä lähtee ja lihasmassaa alkaa kertymään, kun proteiinia syödään tarpeeksi. Lohi on todella terveellistä ja sisältää mm. paljon hyviä rasvoja, mutta tässäkin täytyy muistaa että rasvassa kaloreita on paljon, ja sitten vastaavasti paljon tällaista ruokaa syövä joutuu nipistämään ne ylimääräiset kalorit pois jostakin muualta laihtuakseen.

Kai tiedät, että tollaset dieetit pitäisi tehdä lääkärin valvonnassa? Ei ole normaalia. Uiminen ja pyöräily ei kyllä matala hiilihydraattisella dieetillä kovin hyvin onnistu. Itse katson kieroon esim. karppaajia, jotka väittävät olevansa urheilijoita.

E: Itse en menisi alle 40% hiilareissa.

Normaalille terveelle ihmiselle ei ole vaarallista tuommoinen 2-3 viikkoa 500kcalorilla ja sillä käynnistyy hyvin painonpudotus.Sinun +40% hiilarin syömisellä ei kyllä 100kg paino putoa alaspäin ja tuohon dietin aikana liikkumiseen niin kyllä pystyy kokeiltu on.

Ei sitä paino putoa jos syö normaalisti(hilarit +40% ja kaloreita liikaa) ja ei liiku riittävästi:hyper:
Jos keksit laihdutuskeinon jossa sohvalla makaamalla ja runsaalla syömisellä laihtuu niin kerro muillekin:hyvä:

Kokeile vaikka tuonne kalorilaskuriin pistää viikon ajalta ruokasi, siis ihan KAIKKI, ja katso paljonko tulee. Toinen hyvä sivusto on kiloklubi. Se on ilmainen ja jopa antaa neuvoja miten syödä: että mm. saat tarpeeksi kuituja ja että kasviksia tulee tarpeeksi.

Mainitsin jo aiemmin tässä keskusteluketjussa, että olen käyttänyt kalorilakuria (ja kiloklubia) 2vuoden ajan. Päivittäin saan hieman vaihteelvasti kaloreita 1300-1500kcal.

Viikon sisään paino on taas noussut 500g. Viikon ajan oon saanut vaihtelevasti kaloreita 1300-1500kcal per päivä. Lenkillä oon käynyt 4iltana viikossa, ja 2kertaa pitemmällä pyörälenkillä. Ja tietty kaikki hyötyliikunta päälle. :)
Ja tällasta ihan samanlaista menoa ollut tosiaan useampi kuukausi ja paino hilautuu aina vähän ylöspäin. Kertaakaan ei oo ollut vielä alakantissa.

Tosin pakko sanoa sen verran, että olin ulkomaanreissussa kuukauden, ja siellä ollessa laihduin 2kiloa. :D

Suositut

Back
Ylös Bottom