Hack- kyykky koneella

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Meidän salilla goljatin hack, mikä on tosi loivassa kulmassa pystyy latomaan reilusti rautaa, eilen tuli 6x250kg+kelkka ihan pohjista. Pidän jalat kapeella ja levyn alaosassa.

Davidin normihack:ssa parhaat sarjat 5x7 130kg ( muutamia restpauseja ja jatkuvaa tuskanhuutoa ). Kyykyssä vastaavasti parhaat satsit 5x160&2x170... Kyllä hacki vaan on eruteiskoille se kuningas muuvi.

Sivukysymyksenä pitää heittää että miksi toisinaan jotkut tekevät hackia (nimenomaan viistohackia) "väärinpäin" eli rinta kiinni selkänojassa? Onko se vain yksi variaatio jolla saa hieman erilaisen tuntuman reiteen vai onko taustalla jotain suurempaa? mm Utti Hietala toisinaan tekee hack-reeniä näin.

Sivukysymyksenä pitää heittää että miksi toisinaan jotkut tekevät hackia (nimenomaan viistohackia) "väärinpäin" eli rinta kiinni selkänojassa? Onko se vain yksi variaatio jolla saa hieman erilaisen tuntuman reiteen vai onko taustalla jotain suurempaa? mm Utti Hietala toisinaan tekee hack-reeniä näin.

Mulla on treenissä etureisipäivänä ns. normaali hack kyykky. Jalat lähes kiinni toisissaan ja suunnattuna niin, että polvet vaeltaa suoraan eteenpäin, kun alaspäin mennään. Takareidet kun teen erillisenä päivänä niin hackissa käännynkin ympäri. Jalat niin ylhäällä, kuin suinkin vaan mahdollista ja jalkaterät suunnattuna ulospäin laitteesta. Selkä hyvällä ryhdillä rauhallisesti alaspäin vertikaalisen paineen tukeutuessa olkapäihin ja horisontaalisen paineen tukeutuessa kyynärpäihin vasten laitteen selkänojaa. Kun keskittyy juurikin noin hajareisin puristamaan liikkeen persuuksella ylös ja pitämään painoa enemmän kantapäillä niin tuntuma on varsin mukava. Myös painot on nousseet allekirjoittaneella neljässä kuukaudessa 40kg--->120kg, liikeradan ja 15 toiston sarjapituuden säilyessä. Me likey <3

Mulla on treenissä etureisipäivänä ns. normaali hack kyykky. Jalat lähes kiinni toisissaan ja suunnattuna niin, että polvet vaeltaa suoraan eteenpäin, kun alaspäin mennään. Takareidet kun teen erillisenä päivänä niin hackissa käännynkin ympäri. Jalat niin ylhäällä, kuin suinkin vaan mahdollista ja jalkaterät suunnattuna ulospäin laitteesta. Selkä hyvällä ryhdillä rauhallisesti alaspäin vertikaalisen paineen tukeutuessa olkapäihin ja horisontaalisen paineen tukeutuessa kyynärpäihin vasten laitteen selkänojaa. Kun keskittyy juurikin noin hajareisin puristamaan liikkeen persuuksella ylös ja pitämään painoa enemmän kantapäillä niin tuntuma on varsin mukava. Myös painot on nousseet allekirjoittaneella neljässä kuukaudessa 40kg--->120kg, liikeradan ja 15 toiston sarjapituuden säilyessä. Me likey <3

Tänx, pitääkin kokeilla seuraavassa jalkareenissä!

Saman asian ajaa myös jos tekee just hackin etureisille ja sumoprässin takareisille, itellä toi systeemi tuntuu toimivan, ja ainakin toi leveä prässi tuntuu tehokkaammalta ku SJMV.

Mulla tuntuu hackissa ikävästi painetta polvissa, tiedä mistä tämä sitten johtuu :|

Eilen kokeilin maven perään hack-konetta. Mun salilla se on kaapeli-vehe, mutta toimihan se etureisille. Painonnostokengät jalassa, jalat vierekkäin ja suoraan kropan alla tuntu polvissa aivan jäätävältä ja paino meinasi mennä varpaille. Siirsin jalkoja vähän ylemmäs ja käänsin varpaat ulospäin, jolloin liike vastasi reisissä tuntumaltaan aikalailla etukyykkyä eikä polvet sanoneet mitään.

Mulla tuntuu hackissa ikävästi painetta polvissa, tiedä mistä tämä sitten johtuu :|

legsInjury.png

What I consider of particular importance is that both in the case of the hack- as well as in the case of the "standard" barbell squat, going beyond parallel (knee angle <70°) is not worth the increased risk of injury

While the EMG activity of the quads may be marginally improved in the case of the hack squat (+0.38%), doing one's squats "ass to the ground", as some people like to call it, actually reduces the quad activity by -10.34%.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^Hack-koneessa ass to grass on huono?

Lisää paineita nivelsiteihin kierukoihin ja lumpioon ja heikentää nelipäisen reisilihaksen aktivointia mitä syvemmälle menee, eli jos haluaa kohdistaa liikeen etureisille, ei kannata juuri mennä alle 80 asteen.
Lisäksi syvissä hackeissa sarjapainojen lasku laskeuduttaessa alle 80 asteen, heikentää lisää nelipäisen reisilihaksen lihassyiden rekrytöintiä.

Mielenkiintoista, että luin Robert Kennedyn: Hardcore Bodybuilding kirjaa joka näyttäisi tukevan tuota Archeyn postia. Siinä myös sanottiin, että kyykyssäkään ei ihan syvälle pitäisi mennä. Tiedä tässä nyt enää mihin uskoa kun aina on tolkutettu, että niin syvälle vain kuin pääsee niin tulee parasta tulosta ja nyt sitten saa tuollaista tekstiä luettavaksi :p

Ite en hackia pysty tekemään juuri tuon perkeleellisen polvipaineen takia. Kaikki muut jalkaliikkeet kyllä toimii hyvin eikä polvivaivoja ole. Myös syvälle kyykkääminen/prässääminen ei aiheuta kipuja.

@Ironmauke: kyykkää vaan jatkossakin niin syvälle kuin liikkuvuus riittää. Hack on sitten eri juttu.

Kokeilin taannoin hackia jossa oli joku kiinteä stoppari, eli liike pysähtyi just siihen 90 asteen paikkeille eikä sitä voinu säätää yhtään alemmas. Tyhjälläki kelkalla liike oli ihan täyttä murhaa polville ja en ekan sarjan jälkeen enää koskenukkaan ko. laitteeseen.
Muuten kyllä tykkään hackista ihan pirusti, kunhan sillä pääsee vaan pohjaan asti. Ite ainaki saan sillee hiton hyvän tuntuman ja pystyy vetää yksinki melko kovia sarjoja koska tasapaino ei horju ja selkä pysyy helpommin suorana.

Eikös tuo polvien kipuilu ja rasitus ole ihan jalkojen asennosta kiinni? Välillä näkee salilla miten monet laittaa jalat liian lähelle kelkkaa - tottakai sellainen pistää kipeeks kun polvet karkaa yli jalkaterien pohjassa. Siksi pidän itse ainakin jalat tarpeeksi edessä, jolloinka asento on käytännössä sama kuin missä tahansa oikein tehdyssä kyykyssä. Ei tuossa tunnu pahalta kun etureiskoissa :whip:

Eikös tuo polvien kipuilu ja rasitus ole ihan jalkojen asennosta kiinni? Välillä näkee salilla miten monet laittaa jalat liian lähelle kelkkaa - tottakai sellainen pistää kipeeks kun polvet karkaa yli jalkaterien pohjassa. Siksi pidän itse ainakin jalat tarpeeksi edessä, jolloinka asento on käytännössä sama kuin missä tahansa oikein tehdyssä kyykyssä. Ei tuossa tunnu pahalta kun etureiskoissa :whip:

Tuo on juuri se yksi pahimmista mokista ja toinen on kun hackin saadettävä jalkalevy nostetaan ylös jolloin nilkkojen asento tulee luonnottomaksi ja alaskyykätessä ollaankin varpaillaan. Jalkalevy kannataa säätää loivaan nilkkakulmaan ja jalkaterät pitää levyn yläosassa, niin etteivät polvet karkaa varpaiden etupuolelle.

Tuo on juuri se yksi pahimmista mokista ja toinen on kun hackin saadettävä jalkalevy nostetaan ylös jolloin nilkkojen asento tulee luonnottomaksi ja alaskyykätessä ollaankin varpaillaan. Jalkalevy kannataa säätää loivaan nilkkakulmaan ja jalkaterät pitää levyn yläosassa, niin etteivät polvet karkaa varpaiden etupuolelle.

Et taitanut ymmärtää ihan oikein. Pidän siis jalkoja juuri levyn yläosassa - ja tuota taustalevyäkin olen säätänyt juurikin loivaksi. Säädöt laitteessa tekee jo puolet liikkeestä. Sama mm. prässissä selkänojan säätäminen loivempaan kulmaan ja taustalevy samoin

ps. eikun niin, tarkoititkin juuri samaa kuin itse :D

Nostetaas vanhaa ketjua ylös seuraavalla kyssärillä:

Kummassa pystyy yleisesti ottaen nostamaan isompia rautoja, takakyykyssä vai hack-kyykyssä? Mulla on aina ollut sellanen luulo, että takakyykyssä, mut nyt kun olen takakyykyn jättänyt hetkeksi lonkankoukistajien takia sivuun, niin hack-kyykyn tulokset on noussut takakyykyn ohitse. Takakyykkyä tein parisen kuukautta sitten maksimissaan 110 kilolla, ja hack-kyykkyä tein juuri eilen 120 kilolla (plus kelkan paino) 8 toistoa (alla oli tosin monen monta sarjaa, joten toistoja olis tuoreilla jaloilla tullut varmasti vielä enemmän).

Voi tosin olla, että tämä selittyy sillä, että lonkankoukistajat ovat aina vaivanneet kyykätessä. Näin ollen olen varmaankin automaattisesti varonut hajottamasta lonkankoukistajia lisää, jonka seurauksena en vain ole uskaltanut enempää malmia tankoon laittaa. Hack-kyykky kun ei satu mihinkään (aluks otti polviin, mutta tekniikkaa hiottua ollut aivan loistava liike IMO).

Tehtiin tuossa eilen hackia kaverin kanssa, joka on kyykkypainoissa noin 20-30 kiloa jäljessä. Hackissa kaverilla oli kuitenkin vain 20 kiloa (plus kelkka), kun meikäläisellä tuo aikaisemmin mainitsemani 120 kiloa (plus kelkka). Mistä tää oikein johtuu, sillä kummatkin vedettiin toistot ihan alas asti?

Se riippuu melkein kaikesta. Hack-kyykkyä koneella ei voi oikein verrata vastuksen puolesta takakyykkyyn rautamäärällisesti. Toisessa kuorma liikkuu melkein suoraan ylös ja alas ja toisessa kulmassa viistoon. Elikkä oikeat painot pitäis laskea jollain matemaattisella kaavalla jos meinaa soveltaa jotain suhdetta hackin ja kyykyn välillä. Toisaalta Takakyykyssä tyyli ratkaisee mitkä raudat siinä on milloinkin, mitä lihaksiä käytetään ja millä lihaksilla pääosa duunista tehdään. Kapealla jalka-asentoisella takakyykyllä homma pysyy mukavasti enempi etureiskoilla kun taas voimanostoleveydet ja muut semmoiset potkii voimia enempi irti takareisistä ja perseestä jolloin kilot kasvavat.

Samoin hackia voi veivata kapeilla asennoilla jolloin pääpaino on etureiskoilla, jolloin raudat on yleensä pienemmän ja vastaavasti leveämmillä homma menee enempi taka-akselille ja raudat kasvaa. Toisaalta liikkeitä voi tehdä nopeasti ja hitaasti jolloin rautamäärä on taas jälleen kerran suhteellinen.

Ja on eri asia tähdätä rautamäärällisesti johonkin tiettyyn lukuun itsessään, kuin käyttää rautamäärää työkaluna lihasten rakentamiseen. Ihan miten sen haluaa itse ajatella. Aina ei kannata voimantuollisesti tehdä raskaimmalla tavalla, vaikka rautamäärä kasvaiskin, jos isoimmat lihakset kasvavat kasvamistaan, mutta pienemmät ja halutuimmat kehityskohteet eivät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom