HÄ HÄÄ---sainpahan ostettua kotiteatterin tänävuonna

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PacMan
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
make77 sanoi:
Tervetuloa mukaan vain.
Mistäs summista keskustellaan.
Ylimääräiselle rahalle on aina käyttöä.

Tehdäänkö vaikka niin että johdot ovat Taralabsin Klara vs. Air 2?
Vai Omni vs. Air2?

Parempi että jatkat tästä aiheesta tuossa ylläolevassa linkissä olevassa keskustelussa..minua ainakaan ei aihe kiinnosta.
Väitän edelleenkin ettet kukaan erota täysin oikein esim. 20 kertaa peräkkäin kaapeleita.
Ja tästä syystä juuri minulle ei ole merkitystä mitkä kaapelit minulla on. Jos erot ovat niin pienet ettei kukaan pysty niitä erottamaan varmasti ja jatkuvasti, niin silloin on minun mielestä turha laittaa rahojaan kalliisiin kaapeleihin.

VelttoV sanoi:
Kaapeleiden merkitseminen miinuksella ja plussalla on ihan tarkoitusperäistä. Värittömät/merkittömät kaapelit voisi olla vaikea kytkeä samaan vaiheeseen.

Make77 tulee häviämään siis rahojansa? Edes kaapelien valmistajat eivät uskaltaisi lähteä tuollaisiin vetoihin. Usein kun ääniero ei tule siitä kaapelista, vaan liitosten niin paljon paremmasta kontaktista, mitä 10 vuotta vanhassa paukkulangassa on. Kaapeleissa on eroja. Mutta usen merkityksettömän pieniä. Hyvälaatuisilla kaapeleilla usein _varmistetaan_ että soundi ei ainakaan siinä matkalla muutu. Ajatelkaapas paljonko kaiuttimissa on vastuksia, konkkia ja kuparikeloja, joiden toleranssit ei mene lähellekkään edes valohjohtojen eroja.

Kaapeleiden merkitseminen tehdään vain tuon takia minkä mainitsit.

Kyse on tällähetkellä siitä että pystynkö erottamaan kaksi eri kaapelia toisistaan.
Jos kaapelit ovat erilaiset soundiltaan niin kyllä pystyn ja olen jopa valmis sen todistamaan käytännössä.

Onko teillä sitten ongelma tunnistaa Pepsi ja Cokis toisistaan.
Jokainen huomaa kyllä eron mutta tietysti sokkona on vaikeaa nimetä että kumpi on kumpi. Vaikka onnistuuhan sekin erittäin helposti kun edes vähän treenaa.

Kokeilkaa vaikka jos ette muuten usko.

make77 sanoi:
Kaapeleiden merkitseminen tehdään vain tuon takia minkä mainitsit.

Kyse on tällähetkellä siitä että pystynkö erottamaan kaksi eri kaapelia toisistaan.
Jos kaapelit ovat erilaiset soundiltaan niin kyllä pystyn ja olen jopa valmis sen todistamaan käytännössä.

Onko teillä sitten ongelma tunnistaa Pepsi ja Cokis toisistaan.
Jokainen huomaa kyllä eron mutta tietysti sokkona on vaikeaa nimetä että kumpi on kumpi. Vaikka onnistuuhan sekin erittäin helposti kun edes vähän treenaa.

Kokeilkaa vaikka jos ette muuten usko.

Niin, merkinnöillä on ehkä enemmän hyötyjä nyt kotiteatterin aikakaudella. Vaiheistuksella on merkitystä juuri toisten elementtien välillä.

Nyt kyllä make77 puhut ihan eri asiasta. Täällä väitettiin, että kunnossa olevien kaapelien äänieroja ei juuri ole. Tietysti kaikki kuulevat selvästi eri soundisten kaapelien erot, jos sellaisia muka löytää. Mutta olikin kyse, että onko niissä kaapeleissa eroja.

Kuunneltuna on sokkona kotona omilla laitteilla hopeakaapelit vs hyvä kuparikaapeli. Eron huomasi juuri ja ja juuri, muttei joka kerta. En nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa johtimia niin pienen eron vuoksi, jota ei edes ilman tarkkaa analyysikuuntelua ja vertailua huomaa. Sonyn essi 50 +Krelli+ Magnepan oli yhtä viileän analyyttinen yhdistelmä kummillakin johdoilla.

VelttoV sanoi:
Nyt kyllä make77 puhut ihan eri asiasta. Täällä väitettiin, että kunnossa olevien kaapelien äänieroja ei juuri ole. Tietysti kaikki kuulevat selvästi eri soundisten kaapelien erot, jos sellaisia muka löytää. Mutta olikin kyse, että onko niissä kaapeleissa eroja.

Kunnossa olevien...?
No kunnossa kunnossa.
Vaikka kuinka ois kaapelit kunnossa niin eri sävyiset kaapeli ovat erilaiset vaikka kuinka saivarrellaan.

Minullehan heitettiin haaste että pytynkö erottamaan normaalin ja kalliin kaapelin toisistaan.

Olen tarjonnut normaaliksi kaapeliksi Taralabsin klaran tai Omnin ja kalliiksi Air sarjan kaapelin.

Ja omni ei edes ole ihan normaali kaapeli, vaan monien mielestä jo kallis kaapeli joten laitetaan se Klara normaali vaihtoehdoksi.

make77 sanoi:
Kunnossa olevien...?
No kunnossa kunnossa.
Vaikka kuinka ois kaapelit kunnossa niin eri sävyiset kaapeli ovat erilaiset vaikka kuinka saivarrellaan.

Minullehan heitettiin haaste että pytynkö erottamaan normaalin ja kalliin kaapelin toisistaan.

Olen tarjonnut normaaliksi kaapeliksi Taralabsin klaran tai Omnin ja kalliiksi Air sarjan kaapelin.

Ja omni ei edes ole ihan normaali kaapeli, vaan monien mielestä jo kallis kaapeli joten laitetaan se Klara normaali vaihtoehdoksi.
Nyt puhutaan ihan siis 2,5 neliön normaalista kaiutinpiuhasta vs. kallis piuha. Nyt käyt hakemassa jostain normaalia laadukasta 2,5 neliön piuhaa ja treenaat pari kuukautta, sitten tehään testi jossain, mä voin henk. koht. lyödä suoralta kädeltä 100€ vetoa, että et ikimaailmassa tiedä 20 kertaa putkeen onko kaapeli vaihdettu vai ei. 20 kertaa siksi, ettet säkällä arvaa. Siinä tulee käymään niin, että saat 10 kertaa oikein, mikä on tilastollisesti aivan normaalia vaikka et olisi edes kuunnellut kaapeleita. Ilmottautukaa vetoon mukaan.

On olemassa myös kalliita kaapeleita, jossa on "ihmerasioita" välissä. Nämä siis oikeasti muuttavat ääntä. Yleensä rauhallisempaan suuntaan, eli muokkaavat ylempien äänien toistoa tai siirtävät ylempien äänien vaihetoistoa. Mutta tällöin ääniero johtuu siitä rasiasta, ei kaapelista.

Lyökää keskenään nyt vetoa. Minä en lyö mistään asiasta ikinä vetoa, mutta siitä vaan järjestämään sokkokuunteluja. Näistä sokkokuuntelusessioissa on hauskoja tuloksia tullut. Esim kerran piti arvostella kolmen eri kaiutinpiuhat ja löytyihän eroja. Oikeasti johdonvaihtaja ei vaihtanut kertaakaan kaapeleita... :)

Myös hienot laitteet laittavat heput sekaisin. Ihanalta kuullosti eräs high-end laitteisto kuulemma. Ilmavuutta oli jne. 2 päivän päästä vasta menin kuuntelemaan parin muun kanssa ja mitäs nyt. Kitarat väärällä puolella. Ja outo fiilis soinnissa. Oli liikkeen myyjä asentanut kanavat väärinpäin ja vielä vaiheetkin väärin.. :D Kukaan ei ollut kehdannut haukkua kymmenien tuhansien laitteistoa.

Muistan sellaisenkin äänitweakin joltain palstalla että joku tsekkaa kaijuttimet ja rensselit ja tussilla kirjottaa "ok" kylkeen ja ajattelee lämpimiä ajatuksia. Kuuntelijan ei operaatiosta tarvi tietää mutta ääni paranee korvissa suhteessa toiseen samanlaiseen settiin :eek:

paskat niissä voi olla mitään eroja.luulotauti äitillä ja pojalla :) sama asia ku sokkona nostaa Leokon lätkillä tai Wrangen lätkillä------->ei eroja

make72 sanoi:
paskat niissä voi olla mitään eroja.luulotauti äitillä ja pojalla :) sama asia ku sokkona nostaa Leokon lätkillä tai Wrangen lätkillä------->ei eroja

Kuuntele äläkä heti tuomitse.

Ei kai sit eroja oo Bisheissä tai protskuissakaan.

Tervetuloa kuuntelemaan jos ei muualla onnistu.
Sisäänpääsy maksuna sikspäkki olutta.

Mike sanoi:
Nyt puhutaan ihan siis 2,5 neliön normaalista kaiutinpiuhasta vs. kallis piuha. Nyt käyt hakemassa jostain normaalia laadukasta 2,5 neliön piuhaa ja treenaat pari kuukautta, sitten tehään testi jossain, mä voin henk. koht. lyödä suoralta kädeltä 100€ vetoa, että et ikimaailmassa tiedä 20 kertaa putkeen onko kaapeli vaihdettu vai ei. 20 kertaa siksi, ettet säkällä arvaa. Siinä tulee käymään niin, että saat 10 kertaa oikein, mikä on tilastollisesti aivan normaalia vaikka et olisi edes kuunnellut kaapeleita. Ilmottautukaa vetoon mukaan.

Kiinnostava haaste.
Katson jos kaapin pohjalta löytyis 2.5 neliöistä.

Ja saan siis käyttää samaa omavalintaista biisiä kaikkien vaihtojen jälkeen.
Aloitan treenit heti kun flunssa on hellittänyt että sais edes korvat auki.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Shiny sanoi:
Sokkotestihaasteita...

Siitä vaan koittamaan onko kaapeleissa eroja. Toistaiseksi kukaan ei vielä ole osoittautunut rahojen arvoiseksi kultakorvaksi :)

:wanha:

Hei lukekaa hyvät ihmiset mistä tossa on kyse.
Laitteet ovat soundiltaan mahdollisimman samanlaiset ja mahdolliset taajuusvaste erot on säädetty pois.

Täysin eriasia kuin kahden erilaisen johdon erojen kuuleminen.

make77 sanoi:
:wanha:

Hei lukekaa hyvät ihmiset mistä tossa on kyse.
Laitteet ovat soundiltaan mahdollisimman samanlaiset ja mahdolliset taajuusvaste erot on säädetty pois.

Täysin eriasia kuin kahden erilaisen johdon erojen kuuleminen.

Oletko koskaan mitannut kahden eri kaiutinkaapelin taajuusvastetta?
Musta on ihan hyvä idea tasata kavanatasapainot ja äänenvoimakkuus silloin kun tehdään sokkotestiä kaapeleilla.

screwdriver sanoi:
Oletko koskaan mitannut kahden eri kaiutinkaapelin taajuusvastetta?
Musta on ihan hyvä idea tasata kavanatasapainot ja äänenvoimakkuus silloin kun tehdään sokkotestiä kaapeleilla.

:zzzz:
Kyse oli laitteista. Siis tossa mun edellisessä postauksessa.
Ja jos minulle heitetään haaste että tunnistanko kaapelit toisistaan 20kertaa peräjälkeen niin miten siihen liittyy mitenkään äänenvoimakkuuden tasaus.
Tai yhtään minkään muunkaan.
Kyse on nyt juuri siitä että onko johdoissa eroa vai ei.
Vastaus siihen on että KYLLÄ on. Johan sen todistaa jo tuokin tasojen säätely vai miten selitätte että kaapeleissa ei ole mitään eroa jos äänenvoimakkuuskin jo muuttuu.

Ja nyt ei todellakaan ole mittaamisesta kyse.
Minä en ole urpo joka mittaa kaikki mahdolliset löytääkseen jotain eroa ja sen mukaan pistä paremmuus jerjestykseen.
Eihän sitä musiikkiakaan mitata vaan sitä kuunnellaan perkele.

Että rupee risomaan.
Kuunnelkaa niitä perkeleen johtoja niin huomaatte eron.

make77 sanoi:
Kyse oli laitteista. Siis tossa mun edellisessä postauksessa.
Ja jos minulle heitetään haaste että tunnistanko kaapelit toisistaan 20kertaa peräjälkeen niin miten siihen liittyy mitenkään äänenvoimakkuuden tasaus.
Tai yhtään minkään muunkaan.
Kyse on nyt juuri siitä että onko johdoissa eroa vai ei.
Vastaus siihen on että KYLLÄ on. Johan sen todistaa jo tuokin tasojen säätely vai miten selitätte että kaapeleissa ei ole mitään eroa jos äänenvoimakkuuskin jo muuttuu.

Ja nyt ei todellakaan ole mittaamisesta kyse.
Minä en ole urpo joka mittaa kaikki mahdolliset löytääkseen jotain eroa ja sen mukaan pistä paremmuus jerjestykseen.
Eihän sitä musiikkiakaan mitata vaan sitä kuunnellaan perkele.

Että rupee risomaan.
Kuunnelkaa niitä perkeleen johtoja niin huomaatte eron.

En edelleenkään usko että erotat kaapelit esim. 20 kertaa putkeen.
En ota kantaa onko laitteissa ja kaapeleissa (huomattavaa) äänellistä eroa.
Eli sillä ei ole merkitystä minulle syystä jonka jo aiemmin mainitsin.
Tämä on kuivaa väittelyä. Parempi että palaat sitten asiaan kun olet erottanut ne kaapelit oikeasti kunnon sokkotestissä.

make77 sanoi:
Kyse oli laitteista.

Varmaan kaikilla on osuutensa mutta kaikista suurin lienee placebo. Itse uskon mutuna että voidaan löytää eroja kahden piuhan välille nopealla vaihteluvälillä samasta otoksesta, abx testi voisi alkaa olla jo vaikeampaa. Itse olen kokeillut lukuisia setin säätöjä eri vehkeillä (á 500-4000€) ja lopputulos on että vaikutuksiltaan tärkeimmät on järjestyksessä: akustiikka, kellonaika, ilmanpaine/lämpötila, muut paikallaolijat, kaiuttimet, cd-soitin, vahvistin, piuhat. Transistorivahvarien välille en ole löytänyt eroja jos kuorma on helppo, putkipeleissä ääni alkaa jo hahmottua täyteläisyytenä harmoonisen särön noustessa. Piuhoja en juurikaan ole kokeillut toisiin. :evil:

Tarkennetaas nyt sen verran, että kyse lienee yksinomaan kaiutinkaapeleista?

Ainakin USAssa myytiin myös helvetin paksua (ja kallista) jöötiä virtakaapeliksi vahvistimen ja seinän väliin. Kai nekin joillekin kelpasi, vaikka ko. matka lienee alle promille sen sähkön matkasta muuntamoasemalta sinne vahvariin :hyper:.

Dopey sanoi:
Tarkennetaas nyt sen verran, että kyse lienee yksinomaan kaiutinkaapeleista?

Ainakin USAssa myytiin myös helvetin paksua (ja kallista) jöötiä virtakaapeliksi vahvistimen ja seinän väliin. Kai nekin joillekin kelpasi, vaikka ko. matka lienee alle promille sen sähkön matkasta muuntamoasemalta sinne vahvariin :hyper:.

No voi jumanperkeleenlauta.
Pitääkö rautakangesta vääntää. Tuo linkki joka on jo kahteenkertaan tänne postattu jossa on säädetty taajuusvasteet samaksi kaikkien laitteiden kesken, kyse on siis laitteista isolla ÄLLÄLLÄ.

Minä hankin sen perkeleen 2x2,5 neliöisen johdon vaikka Biltemasta ja treenaan jos tarvii treenata ja kerron 20kertaa peräkkäin kumpi on kyseessä, Biltema vai Taralabs.
Mutta mitä se auttaa kun kukaan ei usko kuitenkaan vaan sanoo että huijasin tai näin kummat johdot on kyseessä. :wall:

Jokainen joka ei ole koskaan kuunnellut yhtäainoata oikeasti hyvää settiä ja verrannut johtoja, voisi lopettaa sen turhan spekuloimisen. :curs:

Johdot vaikuttavat ääneen niinkuin jokainen vähänkään asiasta tietoinen on kommentoinut, joten jos otetaan radikaalisti kaksi täysin erilaista johtoa vierekkäin niin miksi ei niiden tunnistaminen onnistuisi silmät sidottuina?

Dopey sanoi:
Ainakin USAssa myytiin myös helvetin paksua (ja kallista) jöötiä virtakaapeliksi vahvistimen ja seinän väliin. Kai nekin joillekin kelpasi, vaikka ko. matka lienee alle promille sen sähkön matkasta muuntamoasemalta sinne vahvariin.

Juu, nuo ovat aina yhtä hupaisia juttuja :) Sitten sen voisi _ehkä_ todella monella ja helvetin suurella varauksella ymmärtää, jos vahvistin olisi kytketty johonkin jännitetasaajaan tms. highend-pelleilylaitteeseen, mutta niin kauan kun mainoksissakin johto on seinän ja vahvistimen välillä, ei voi kuin haukotella.. se 10 kiljoonaa metriltä maksava jöötti onkin tosi hyödyllistä, kun seinässä menevä kaapeli on maksanut parhaillaan euron metriltä, usen paljon vähemmän :)

Onhan noita kaapeleita. En väitä itse, etteikö niitä eroja voisi olla (ja niitä kuulla), mutta aika turhaa on kaapelihifistellä ainakin jos ei muu laitteisto ole jo sillä tasolla. Joku totesi aikoinaan, että johtoihin sopisi käyttää 10% koko laitteiston hinnasta.. asettaisin itse määrät ehkä johonkin 2% tuntumaan. Tämähän toki riippuu laitteista itsestään jo, mutta jos kaiuttimista maksaa 1000e, niin ei se 20e ole paha hinta kaapeleista. Ja onhan nuo vähän arvokkaammat laitteet usein ihan hienon näköisiäkin :) Mutta jos lähtee kotiteatterinsa äänenlaatua parantamaan "normaalista" kohti "hifistyneempää" suuntaa kaapeleita vaihtamalla, niin silloin varmaan ternimaitoakin kannattaisi harkita apuna voimailuharjoitteissa.

Itselläni on yksi "hifistyneempi" kaapeli, audioquestin optinen digitaalikaapeli (ja minä voin lyödä vetoa sen 4000e heti siitä, ettei halvimman mahdollisen toimivan digikaapelin ja kalleimman superpuperhuper-highend-digikaapelin väliltä eroja kuule). Jouduin ostamaan moisen johdon, kun halvempia kaapeleita ei saanut tarpeeksi pitkänä (7m) kun tuota menin tietokoneeni ja vahvistimeni väliin hakemaan. Onnekseni Audiostarista moinen löytyi, vieläpä hirveästä umpisolmusta tuhannen muun johdonpätkän joukosta tiskin alta - ja hintakin oli päätähuimaavat 15e :)

Suositut

Back
Ylös Bottom