HÄ HÄÄ---sainpahan ostettua kotiteatterin tänävuonna

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PacMan
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by sama
heh heh...olikos tää vitsi tai provo ? Sähän oot ihan pihalla perusasioista. Vai, että hai endi harrastaja

No ei kaikki ole lukeneet sähkötekniikkaa tai -fysiikkaa. Tai sähköakustiikkaa. Eipä noi kyllä itselläkään enää hyvin ole hallussa, mutta pari juttua muistan:

1) elektronit (virta) kulkee kovin hitaasti johtimessa, mutta tällä ei ole mitään väliä.

2) signaali kulkee kovaa, käytännössä karkeasti nopeus on c ilmassa. Pinnoitetuilla piuhoilla (= käytännössä kaikki piuhat) vähemmän. Tälläkään ei ole mitään väliä. 3*10^8 m/s on sen verta paljon ettei tarvitse liikaa odotella, vaikka siitä vähän ottaisikin pois.

3) styrkkari yrittää pitää taajuusvasteen tasaisena (olettaen että eq on tasainen) jolloin on vaikea ellei peräti mahdoton (?) tehdä sellaista styrkkaria josta kaikki taajuudet 20Hz-20kHz menisi läpi täsmälleen yhtä nopeasti läpi. Jos viivästetään koko signaalia, sitten voisi onnistua tasainen vahvistus eikä ryhmäviivettä. Käytännössä pieni ryhmäviive ei haittaa, ei sitä kuule että vaihe vähän kääntyy taajuuden funktiona. Tai ainakaan minä en kuule.

4) Normaalien johtojen kapasitanssi on niin pieni, ettei sillä ole merkitystä kuuloalueella. Ei vaikuta taajuusvasteeseen. Tämä ei sitten päde sähköskitan mikkien kanssa, huom. Skitan piuhan kapasitanssilla on väliä, mutta se piiri onkin impedanssiltaan vähän toisenlainen kuin mitä löytyy vahvarin ulostulosta.

5) Johtojen resistanssilla voi olla jotain merkitystä taajuusvasteelle, jos kaiuttimien hyötysuhde on huono ja halutaan soittaa lujaa. Joku puhelinpiuha ei siis ihan ehkä aina riitä (yleensä riittää, olen käyttänyt eikä sitä kukaan koskaan kuullut), mutta mistään todella paksuista ei ole juuri enemmän iloa, ellei jouduta pelaamaan pienillä jännitteillä ja pieniohmisilla kaiuttimilla (s.o 2 ohmiset joita käytetään joskus autossa).

Turha hifistellä, perussetti riittää, loppu on psykologiaa.
 
LG 28" laajakuva
5v vanha JVC 2-kanava
Tannoy mx-2:et
ja levyt pyörittää tietokoneessa oleva dvd-asema, tv-out:sta telsuun --->

hai,
 
Täytyy sit kait munkin kertoa laitteistoni...

Videotykki Sanyo PLV-Z1
Xoro HSD303 DVD-soitin
Yamaha RXV-620RDS
Kaiuttimina NADit (takana) ja Audio Pro (edessä)
Subina Jamon 12" aktiivisubba.

Sit löytyy myös Digiboxi, videot sekä karaokemikseri.
 
En jaksanut lukea koko threadia läpi mutta kertokaa mulle mikä on sohvantäristin? kenties subbari? vai? :david:
 
Originally posted by torquemada
En jaksanut lukea koko threadia läpi mutta kertokaa mulle mikä on sohvantäristin? kenties subbari? vai? :david:

Semmoinen pieni massattu kaiutin, mikä kiinnitetään esim sohvan pohjaan. Tärisee sitten matalilla taajuuksilla, aika siisti vehje.

Sinus live
 
Originally posted by Mike
Semmoinen pieni massattu kaiutin, mikä kiinnitetään esim sohvan pohjaan. Tärisee sitten matalilla taajuuksilla, aika siisti vehje.

Sinus live

Mihinkä rööriin tomonen sitten ihan oikeaoppisesti pitäis kytkeä? Nyt heräskin sitten kiinnostus tuollaista kohtaan? Minkä hintasia yleensä? :)
 
Originally posted by sama
heh heh...olikos tää vitsi tai provo ? Sähän oot ihan pihalla perusasioista. Vai, että hai endi harrastaja

No sanoinpa vähän huonosti se myönnettäköön. Provoksi tuon voi luulla tosin ainoastaan hernenenäinen deivid joka pääsee brassailee pikkuasioilla.. IMO sanavalinta "nopeuden" suhteen nyt oli hieman vepätarkka. Jos tarkkoja ollaan niin 90% viesteissä täällä on kieliopillisia virheitä, puutu niihin samalla hartaudella.

Kuparin resistiivisyys (20C) 1,678 × 10-8 ohm m
Hopean resistiivisyys (20C) 1,590 * 10-8 ohm m

.."väärillä merkinnöillä" tähän pantuna.

Taajuusvasteen osalta käytännössä viivat toki on aikalailla samat molemmissa mutta jotkut silti "havaitsevat" eroja.
 
ja vielä sen verran että en todellakaan tiedä paljoakaan sähköjutuista, ainoastaan mitä ne käytännössä merkitsee. Se riittää useimmitenoikeassa elämässä

:david:
 
Originally posted by torquemada
Mihinkä rööriin tomonen sitten ihan oikeaoppisesti pitäis kytkeä? Nyt heräskin sitten kiinnostus tuollaista kohtaan? Minkä hintasia yleensä? :)

Tarvii melkein oman vahvistimen, vaikka voikin kytkeä keskarin kanssa samaan. Jos on subilähtö vahvistettuna, niin siihen vain. Itsellä on Sherwoodin vahvistimessa typerä systeemi, missä matalat ohjataan subille jos sen kytkee päälle, ei oikein ole käypä vaihtoehto tuon täristimen kanssa. Ajelin tota niinkin HC vahvarilla kuin Cyrus ykkösellä. Nyt ei ole vielä mitään mihin kiinnittää, pitää myöhemmin laittaa taas kii. Maksavat siinä 30-70€
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by quaz
RiQ:

http://tvtool.info/index_e.htm
Tuolla saat ne mustat reunat pois siitä tv-outin kuvasta.

Viimeksi kun käytin kyseistä softaa niin se futasi vain nvidian kortiien kanssa, ei voodoo3:sen. Loistava softa muuten...

Voodoo mulla sen takia tossa, koska se antaa kuvan jo bootatessa (tv koneen ainoa näyttö) toisin kuin esim. GF:t, joissa TV out hyppää päälle vasta Windows ajurin (tai tvtoolin) herättyä...
 
Pistetäänpä nyt sitten omaakin pakettia:

Philips 32" 100 hz
sony str-db80 vahvari (ihan tyytyväinen olen ollut)
sony dvp-ss250 dvd-soitin
Philipsin jotkut hifi-stereo-videot??
Jamo D265 pääkaiuttimet (perseestä)
Jamo Center 7.2 keskikaiutin
Takakaiuttimina vanhat etukaiuttimet (perseestä)
12" aktiivisubbari
Sony cdp-cx235 cd soitin (200 levyn vaihtaja)
Ja sitten on tää Fujitu-Siemens amilo a 7600 läppäri joka käy sitten hyvin DivX soittimesta...

Noi takakaapit pitäs vaihtaa kunnon surroud-kajareihin, toi on tollanen neljä vuotta käytössä ollut väliaikanen ratkasu toi nykynen ja pääkaiuttimet pitäs kans vaihtaa...vois vaikka harkita niitä kehuja saaneita or:n kaappeja (sitten kun on ylimäärästä valuuttaa...ulkonen kiintolevy on vielä ekana listalla...:D )

Mutta se on totta et kun on 100hz kuvaa aikansa kattonut niin välkkyy se 50hz ainvan liikaa...toisinpäin ei eroo huomaa niin helposti läheskään...mutta vertailkaapas joskus huviksenne jossain alan liikkeessä samankokoisia 50 ja 100 hz telkkuja niin on niissä aika ero...ja älkää ostako 28" laajakuvatelkkaria, parilla kaverilla on ja ne on onnettoman pieniä...
 
Originally posted by Mike
Tarvii melkein oman vahvistimen, vaikka voikin kytkeä keskarin kanssa samaan. Jos on subilähtö vahvistettuna, niin siihen vain. Itsellä on Sherwoodin vahvistimessa typerä systeemi, missä matalat ohjataan subille jos sen kytkee päälle, ei oikein ole käypä vaihtoehto tuon täristimen kanssa. Ajelin tota niinkin HC vahvarilla kuin Cyrus ykkösellä. Nyt ei ole vielä mitään mihin kiinnittää, pitää myöhemmin laittaa taas kii. Maksavat siinä 30-70€

Anteeksi jo valmiiksi typeryyteni, mutta.. Toi mun subbari on kiinni siinä yhdessä rca-reijässä missä lukee subwoofer(ihanko totta?:eek: ) No mahdollisuus on myös kytkeä subi etukaijjuttimien avulla, eli etuämyreitten rööreistä johdot subbariin ja subbarista johdot vahvisimeen etukajareitten rööriin.. Kysymys kuuluu että jos kytkisin subbarini noitten etukajarien avulla ja ostaisin sen täristimen ja kytkisin sen tohon subwoofer holeen niin mahtaisko se olla hyvä idea? Omistaako kukaan muuten aktiivisubia jonka olis kytkenyt noitten etukajareitten avulla? Onko paljon eroavaisuutta? Anteeksi vielä kerran tyhmyyteni? :D
 
Originally posted by ketjupökäle

Kuparin resistiivisyys (20C) 1,678 × 10-8 ohm m
Hopean resistiivisyys (20C) 1,590 * 10-8 ohm m

.."väärillä merkinnöillä" tähän pantuna.

Taajuusvasteen osalta käytännössä viivat toki on aikalailla samat molemmissa mutta jotkut silti "havaitsevat" eroja.

Aikalailla? Oujee. Laita paksumpaa kuparia, niin saat helpommin ja halvemmalla alhaisen resistanssin piuhaasi. Ei sillä että se mitään vaikuttaisi, mutta jos nyt kuitenkin haluat. Toisaalta hopeajohdoissa on tiettyä eksklusiviteettia. On kai silläkin jotain arvoa.

Ero kuuloaistimuksessa on varmasti totta. Historian saatossa on tutkittu laitteiden ulkoasun, merkin, värin yms. vaikutusta kuuloaistimukseen, ja näillä todellakin on havaittu selviä vaikutuksia. Vaikka tosiasiassa soitetaankin kuulijalle aina täsmälleen samalla laitteistolla, ihminen kuulee äänessä selkeitä eroja, riippuen siitä minkänäköinen tai merkkinen laite on näennäisesti päällä, tai mistä materiaalista piuhat muka ovat. Jännää.
 
Originally posted by torquemada
Anteeksi jo valmiiksi typeryyteni, mutta.. Toi mun subbari on kiinni siinä yhdessä rca-reijässä missä lukee subwoofer(ihanko totta?:eek: ) No mahdollisuus on myös kytkeä subi etukaijjuttimien avulla, eli etuämyreitten rööreistä johdot subbariin ja subbarista johdot vahvisimeen etukajareitten rööriin.. Kysymys kuuluu että jos kytkisin subbarini noitten etukajarien avulla ja ostaisin sen täristimen ja kytkisin sen tohon subwoofer holeen niin mahtaisko se olla hyvä idea? Omistaako kukaan muuten aktiivisubia jonka olis kytkenyt noitten etukajareitten avulla? Onko paljon eroavaisuutta? Anteeksi vielä kerran tyhmyyteni? :D

Jos sulla on aktiivisubbari, niin et kyllä voi sitä kytkeä kaiutinlinjaan, se vaatii nimenomaan linjatasoisen lähdön.
 
Originally posted by Mike
Jos sulla on aktiivisubbari, niin et kyllä voi sitä kytkeä kaiutinlinjaan, se vaatii nimenomaan linjatasoisen lähdön.

Mun subbari on audio pron sub evidence jonka ohjekirjassakin lukee että sen voi kytkeä kahdella tavalla.. Siinä on takanakin liittimet speakers in 4kpl ja speakers out 4kpl.. Kyllä luultavasti voin kytkeä sen kaiutinlinjaan..
 
monissa on sisaantulot seka linja- etta kajautintasoiselle signaalille. Kaijutintasoinen varmasti vaimennetaan ja sitten taas vahvistetaan mika on tehty jo vahvarissa kertaalleen joten turhaa lisaa signaalitiella. En tosin ole varma tuosta kun harrastan hifia enka kotiteatteria. Ja mika perkele firman nappikselle tuli kun erikoismerkit ei enaa toimi.
 
Originally posted by ketjupökäle
No sanoinpa vähän huonosti se myönnettäköön. Provoksi tuon voi luulla tosin ainoastaan hernenenäinen deivid joka pääsee brassailee pikkuasioilla.. IMO sanavalinta "nopeuden" suhteen nyt oli hieman vepätarkka. Jos tarkkoja ollaan niin 90% viesteissä täällä on kieliopillisia virheitä, puutu niihin samalla hartaudella.

Kuparin resistiivisyys (20C) 1,678 × 10-8 ohm m
Hopean resistiivisyys (20C) 1,590 * 10-8 ohm m

.."väärillä merkinnöillä" tähän pantuna.

Taajuusvasteen osalta käytännössä viivat toki on aikalailla samat molemmissa mutta jotkut silti "havaitsevat" eroja.

Hei pökäle, vastasin aiemmin, koska noissa viesteissäsi kiinnittää huomiota

a) halu olla high end harrastaja tyyliin "Oma settini sisältää modatun Edisonin vahvarin hopeajohdotuksilla ja Philipsin NOS putkilla, Duntechin perus d´appolito ämyrit, Cambridgen modattu cd soitin, hopeasta kiedotut DIY johdot ja VanDenHullin hiilikuitu/hopea linjatason piuhat"...

b) tiettämättömyys perusasioista joilla perustelet hankintapäätöksiäsi esim. sähkön nopeus ja sähkön johtavuus on kaksi eri asiaa eikä pelkää epätarkkuutta sanavalinnoissa

Olen lähinnä pahoillani puolestasi jos tämä ei ollutkaan provo...
 
-Harman Kardon AVR 2550
-LG DVD 4730
-edessä Wharfedale Diamond 8.4
-keskellä Wharfedale Diamond center
-takana Wharfedale DFS (bipolääriset)
-Audio Pro B1.35
-wanha Panan 24" 50herz.. Tykki tulossa tilalle, toivottavasti PIAN..
 

Suositut

Back
Ylös Bottom