Nukuin pari tuntii viime yönä joten toivottavasti en kirjoita mitä sattuu...
Tyydyttyneet rasvat ovat välttämättömiä ja se 1/3 rasvoista pitääkin tulla niistä elimistön hormonitoiminnan optimoimiseksi.
Epäterveiden elämäntapojen piikkiin voi noista laittaa suurimman osan. Liian vähän liikuntaa ja epäterveet ruokatottumukset kattavat suurimman osan ja hormonitasapainon ja elimiston toimintojen järkkyminen on vain seurausta edellisistä.
Totta kai esim tressaava työ varsinkin erillaiset vuorotyösystemit vaikuttavat ihmisiin, mutta ne ovatkin osa epäterveitä elämäntapoja , joista pitäisi hankkiutua eroon. Aika paljon noista syistä voi pistää yhteiskunnan piikkiin, monilla ei ole mahdollisuutta syödä kallista luomusapuskaa tai kieltäytyä jatkuvasta viisivuorotyöstä.
Onhan nyt tehty tutkimusta siitäkin että yli 8h työvuorot monikertaistavat sydänkuolemariskit.
Lisäaineiden saantia on teollistuneessa yhteiskunnassa vaikea rajoittaa kun valtavia määriä falaatteja tulee jo elintarvikkeiden pakkauksista ja meikeistä.
Mistä sinä olet Archey keksinyt tuon 1/3? En ota tässä yhteydessä kantaa arvon oikeellisuuteen, mutta perustele jos väität jotain. Ei sun tartte kaivaa mitään tiedeartikkelia tähän tueksi, mutta johonkin sä kai uskomuksesti perustat? Ymmärrän kyllä Paletaanin kannan, että tieteellä perustellaan kaikki. Niin pyrin itsekin tekemään loppujen lopuksi. Toisaalta ymmärrän myös Archeyn kannan napata joitain lukuja ja perustella sillä itselleen miksi joku on hyvä. Mun ukki selvitti kerran, että sianliha on parempaa kuin naudanliha. Kun kysyin että miksi, niin perustelu oli, että naudanrasva hyytyy lautaselle kun se jäähtyy ja sianrasva ei. Vanha kansa perustelee asiat itselleen käytännön kautta, mikä voi joskus olla ihan hyvä juttu. Kuitenkin, kun perustelu liikkuu ihmisten suusta suuhun, niin alkuperäinen idea unohtuu ja vaahdotaan vain siitä miten jotain pitää tehdä, tai kuinka joku on parempaa, mutta ei osata kertoa että miksi.
Loppujen lopuksi terveysongelma on aina yksilötasolla, vaikka sen aiheuttaisi tietämättömyys tai yhteiskunta. Nykyajan yhteiskunta on mun mielestä kaikkea muuta kuin hyvinvoiva. Nuoret syrjäytyy ja syö skeidaa, ja mun mielestä päättäjät eivät kyllä oikeasti tunnu tajuavan mistä on kyse. En nyt puhu koululääketieteestä - se kulkee sitä omaa rataansa - vaan siitä kuka teollisuuden ja terveyden rahoittaa. Luomusapuskan ei tartte olla kallista, sillä suomalainen ruisleipä on tiukkojen säädösten takia käytännössä luomua vaikka siinä ei olisikaan luomu-leimaa kyljessä. Mutta silti se on ihminen joka sairastuu/kuolee (yksilötaso) ei yhteiskunta.
Vuorotyö ja pitkään istuminen ovat perseestä ja terveydelle haitallisia. Väitän kyllä, että ihminen pystyy silti kieltäytymään suurimmasta osasta epäterveellisiä asioita. Taukoliikunta on keksitty ja ruoat voi tehdä itse. Ai niin, mutta sitä vartenhan pitää nousta seisomaan tai nähdä muuten vaivaa. Kyllä se on ihminen itselleen aiheuttanut ongelmat työpaikalla tms. Vuorotyössä voisi keskittyä paremmin ergonomiaan jne.
Kaikilla ei tietty ole samoja kortteja syntymästä lähtien, mutta kyllä kovalla työllä ja oikealla asenteella pitkälle pääsee. Siinä olet oikeassa, että terveyskasvatuksessa olisi huomattavasti Suomessa parantamisen varaa, sillä sitä kautta ihmisen elämänlaatu paranee. Ihmiselle kun kertoo mitä pitää syödä ja miten pitää liikkua, niin kyllähän siinä jo vastuu siirretään sitten yksilölle itselleen.
Lisäaineet saattavat olla yksi syy muun muassa hormonitoiminnan häiriöihin. Uskon itse, että esim.
huonolaatuinen ruoka, ftalaatit, liika aspartaami, parabeenit iholle, BPA (tän vaikutus taitaa muuten olla vielä periytyvä) ovat vastuussa viimeisen sadan vuoden aikana tapahtuneelle miesten siemennesteen heikkenemiselle ja naisten kuukautisten aikaistuneelle alkamiselle (100v sitten jotain 17v, nyt 12-14v). Itse käytän semiluonnonkosmetiikkaa, ja vältän muun muassa muovin mikrottamista ja aina yhtä tyhmän näköisiä crocseja. Ei mun omaatuntia kuitenkaan soimaa, jos silloin tällöin nappaan aspartaamilla makeutettua protskujauhetta. Kokonaisuus ratkaisee. Jos mä syön 10 % mitä haluun ja 90 % mitä tartten, niin voin hyvin fyysisesti ja HENKISESTI. Ja muutamilla pienillä ratkaisuilla sain muun muassa itseltäni parran kasvamaan enemmän/nopeammin/tuuheammin = testotasot nousivat tai estrogeenitaso laski. Jee.
Olen maalta, ja voin sanoa, että monille isännille maistuu myös muutamat possumunkit kaffen kera.
Ja ehkä myös pari toppaa norttia päivässä ja minttuviinapullo illassa?
Selitäppäs miten hormonitasapaino voisi vinksahtaa jos kaikki muu ihmisen elintavoissa on kunnossa,eikä sairasta mitään perinnöllistä.
Kuitenkin lihavat naiset jotka eivät harrasta liikuntaa ja syövät mitä tahansa eivät voi tulla raskaaksi tai miksi nuorilla alle kaksikymppisillä miehillä on manboobsit ja jopa tarvetta korvaushoitohin tai miksi lihavilla/huonokuntoisilla ihmisillä on melko usein kilpirauhasen vajaatoimintaa?
Ympäristömyrkyt, ilmansaasteet, pakokaasu, nanopartikkelit, säilytysaineet, stressi, yhteiskunnan luoma henkinen paine... näitähän riittää.
Eivät edelleenkään ole välttämättömiä. Kroppa pystyy valmistamaan tyydyttyneitä rasvoja. Välttämättömiä rasvahappoja ovat vain ALA ja LA sillä niiden valmistukseen meillä ei ole tarvittavia entsyymejä.
MUTTA nyt tulee järkyttävää tietoa: ihmisen 'hormonitoiminta' kattaa
pari muutakin muuttujaa testosteronin lisäksi. Nyt ei muuta kuin todisteita pöytään sen puolesta, että SFAa pitää olla 1/3 rasvoista jotta esim. tromboksaani-, angiotensiini- ja aldosteronipitoisuudet "optimoituvat".
Itsehän lähden ruokavalion suunnittelussa siitä, että ensin ruoan laatu kuntoon. Sitten protskujen määrä kuntoon, sitten välttämättömien rasvahappojen saanti kuntoon (ALA ja LA) ja sitten hyvälaatuisilla hiilareilla tasataan kalorit sopivaksi. Ei sen tartte olla sen vaikeampaa peruskeijon tasolla.
Tuohon hormoniasiaan liittyen asioista voidaan toki tehdä myös vaikeita. Pelkkä rasvasolu erittää pitkälti sataa erilaista hormonia (en muista lähdettä tähän hätään), joten se on itsestään selvää, että yhdellä (tai edes kolmella) tekijällä ei voi olla dominoivaa vaikutusta. Sitten kun tähän lyödään vielä esim. transporttereiden polymorfiat, niin huomataan, että niitä muuttuija alkaa olla universumin tasolla kohta tuhansia.
Ihan kuriositeettina, minkälainen on Archey ja Paletaani teidän mielestä optimaalinen ruokavalio makro- ja mikrotasolla? Nutriakin saa vastata