Guardian: Miksi ruokamme tekee meistä lihavia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja badboys
  • Aloitettu Aloitettu
Pelkkä rasvasolu erittää pitkälti sataa erilaista hormonia (en muista lähdettä tähän hätään), joten se on itsestään selvää, että yhdellä (tai edes kolmella) tekijällä ei voi olla dominoivaa vaikutusta. - -

Eipäs ole itsestäänselvää. Voi noista hormoneista silti 5% vastata 95% käytännössä merkittävistä vaikutuksissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan kuriositeettina, minkälainen on Archey ja Paletaani teidän mielestä optimaalinen ruokavalio makro- ja mikrotasolla? Nutriakin saa vastata :)

Sellainen, joka vastaa kyseisen henkilön yksilöllisiin vaatimuksiin JA on tälle vaivatonta noudattaa ;) Toisin sanoen, optimaalinen ruokavalio on jokaiselle hieman erilainen ja tulee koostaa yksilöllisten tavoitteiden, eettisten mieltymysten ja elämäntilanteen mukaan. Maailman Terveellisin Ruokavaliokin voi olla huono, mikäli sitä ei syystä tai toisesta pysty noudattamaan (esim. jotain helvetinmoisia allergioita).

Yleisesti väestötasolla pidän Michael Pollanin tiivistelmää aika huippuna:

"Eat food. Not too much. Mostly plants"

Tähän sisältyy paljon viisautta, kuten se että monet marketeista löytyvät einekset eivät periaatteessa ole edes Ruokaa[SUP]TM[/SUP]. Kaikessa tulee säilyttää kohtuus ja rehusta/hedelmistä löytyy paljon välttämättömiä ravinteita. Laadukkaat liha- ja maitotuotteetkin voivat olla jees mutta pääpaino kannattaa säilyttää siellä kasvikunnan puolella.

Selitäppäs miten hormonitasapaino voisi vinksahtaa jos kaikki muu ihmisen elintavoissa on kunnossa,eikä sairasta mitään perinnöllistä.
Kuitenkin lihavat naiset jotka eivät harrasta liikuntaa ja syövät mitä tahansa eivät voi tulla raskaaksi tai miksi nuorilla alle kaksikymppisillä miehillä on manboobsit ja jopa tarvetta korvaushoitohin tai miksi lihavilla/huonokuntoisilla ihmisillä on melko usein kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Tuossa alempana listailtiin jo syitä. En halua takertua nyt yhteen juttuun, mutta vastaan kun kysyttiin. Siis varmasti elintavat vaikuttavat, mutta tuossa mallissa mun käsityksen mukaan ei käsitellä hormonihäiriöitä seurauksena vaan eräänä syynä (tai yhtenä ainakin) joidenkin ihmisten lihavuudelle. Esim. hypotyreoosipotilaat, joilla paino tuntuu nousevan, vaikkei mitään söisi. Mutta ei takerruta, piismään :D

Timo Kettunen sanoi:
Itsehän lähden ruokavalion suunnittelussa siitä, että ensin ruoan laatu kuntoon. Sitten protskujen määrä kuntoon, sitten välttämättömien rasvahappojen saanti kuntoon (ALA ja LA) ja sitten hyvälaatuisilla hiilareilla tasataan kalorit sopivaksi. Ei sen tartte olla sen vaikeampaa peruskeijon tasolla.

Tuohon hormoniasiaan liittyen asioista voidaan toki tehdä myös vaikeita. Pelkkä rasvasolu erittää pitkälti sataa erilaista hormonia (en muista lähdettä tähän hätään), joten se on itsestään selvää, että yhdellä (tai edes kolmella) tekijällä ei voi olla dominoivaa vaikutusta. Sitten kun tähän lyödään vielä esim. transporttereiden polymorfiat, niin huomataan, että niitä muuttuija alkaa olla universumin tasolla kohta tuhansia.

Ihan kuriositeettina, minkälainen on Archey ja Paletaani teidän mielestä optimaalinen ruokavalio makro- ja mikrotasolla? Nutriakin saa vastata :)

Joo, treenaavalla proteiinimäärät tarkemmassa syynissä :)
Fiksusti ajateltu!

Timo Kettunen sanoi:
Mistä sinä olet Archey keksinyt tuon 1/3? En ota tässä yhteydessä kantaa arvon oikeellisuuteen, mutta perustele jos väität jotain. Ei sun tartte kaivaa mitään tiedeartikkelia tähän tueksi, mutta johonkin sä kai uskomuksesti perustat? Ymmärrän kyllä Paletaanin kannan, että tieteellä perustellaan kaikki. Niin pyrin itsekin tekemään loppujen lopuksi. Toisaalta ymmärrän myös Archeyn kannan napata joitain lukuja ja perustella sillä itselleen miksi joku on hyvä.

Tuo 1/3 tyydyttämättömiä ja nimenomaan eläinrasvoja perustui jo 80-luvulla tehtyyn seurantatutkimukseen jossa todettiin että tuolla suhteella koehenkilöiden anrogeenitasot tasot olivat korkeimillaan. Heti kun eläinrasvojen määrää pienennettin suhteessa kasviölyperäisiin tasot laskivat ja tuossa tukimuksessa todettiin tuon 1# suhteen hyötyjen koskevan ainakin miehiä, naisilla yhtäkorkeita vasteita ei havaittu.

Timo Kettunen sanoi:

Mahdollisimman käsittelemätöntä kotona tehtyä ruokaa.*

Makrot on mulla proteiinia +2g/painokilo, 20-28% rasvaa ja loput hiilihydraatteja.

Proteiinit: kanaa, vähärasvaista punaista lihaa, kalaa, maitotuotteita(luonnonjugurtti,rahka,juustot), papuja, heraisolaatti/BCAA.
Hiilihydratit: riisi, peruna pavut, kokojyväleipä, puurot, mysli(ei mielellään edes tummaa pastaa, joskus menee vaihtelun vuoksi), sekä vihannekset ja hedelmät.
Rasva:Maitotuotteet, kala/kalaöljykapselit, liha, pähkinät/siemenet, oliiviiöljy/oliivit, tummasuklaa

Sellainen, joka vastaa kyseisen henkilön yksilöllisiin vaatimuksiin JA on tälle vaivatonta noudattaa ;) Toisin sanoen, optimaalinen ruokavalio on jokaiselle hieman erilainen ja tulee koostaa yksilöllisten tavoitteiden, eettisten mieltymysten ja elämäntilanteen mukaan. Maailman Terveellisin Ruokavaliokin voi olla huono, mikäli sitä ei syystä tai toisesta pysty noudattamaan (esim. jotain helvetinmoisia allergioita).

Yleisesti väestötasolla pidän Michael Pollanin tiivistelmää aika huippuna:

"Eat food. Not too much. Mostly plants"

Tähän sisältyy paljon viisautta, kuten se että monet marketeista löytyvät einekset eivät periaatteessa ole edes Ruokaa[SUP]TM[/SUP]. Kaikessa tulee säilyttää kohtuus ja rehusta/hedelmistä löytyy paljon välttämättömiä ravinteita. Laadukkaat liha- ja maitotuotteetkin voivat olla jees mutta pääpaino kannattaa säilyttää siellä kasvikunnan puolella.

Just näin. Sä muotoilit sen paremmin kuin minä.

Tuo 1/3 tyydyttämättömiä ja nimenomaan eläinrasvoja perustui jo 80-luvulla tehtyyn seurantatutkimukseen jossa todettiin että tuolla suhteella koehenkilöiden anrogeenitasot tasot olivat korkeimillaan. Heti kun eläinrasvojen määrää pienennettin suhteessa kasviölyperäisiin tasot laskivat ja tuossa tukimuksessa todettiin tuon 1# suhteen hyötyjen koskevan ainakin miehiä, naisilla yhtäkorkeita vasteita ei havaittu.

Mahdollisimman käsittelemätöntä kotona tehtyä ruokaa.*

Makrot on mulla proteiinia +2g/painokilo, 20-28% rasvaa ja loput hiilihydraatteja.

Proteiinit: kanaa, vähärasvaista punaista lihaa, kalaa, maitotuotteita(luonnonjugurtti,rahka,juustot), papuja, heraisolaatti/BCAA.
Hiilihydratit: riisi, peruna pavut, kokojyväleipä, puurot, mysli(ei mielellään edes tummaa pastaa, joskus menee vaihtelun vuoksi), sekä vihannekset ja hedelmät.
Rasva:Maitotuotteet, kala/kalaöljykapselit, liha, pähkinät/siemenet, oliiviiöljy/oliivit, tummasuklaa

Ei sulla linkkiä tuohon tutkimukseen ole? Sun ruokavalio ei nyt juurikaan heitä mun perusruokavaliomallista (mulla tulee hiilareita myös kvinoasta ja kaurahiutaleista), tosin asiakkaiden kohdalla joutuu säätämään aina tapauskohtaisesti.

Hemmetin hyvää tekstiä, mutta saisko vielä näistä pienistä ratkaisuista vähän tarkennusta? :)

No nyt kun luin vähän vähemmän väsyneenä ton tekstin, niin ei se nyt niin hyvää kielellisesti ollut, mutta kiitos silti :) Vaikea sanoa mikä näistä seuraavista toimii oikeasti (ja tämä listahan on kaikkea muuta kuin kattava), mutta suluissa mun mielipide:

• Kookosöljyn lisääminen ruokavalioon (jonkinlainen merkitys).
  • Muovituotteiden mikrotuksen ja niissä ruoan säilytyksen välttäminen (pieni merkitys).
  • Säilykkeiden käytön minimointi (jonkinlainen merkitys).
  • Puhtaan ja prosessoimattoman ruoan käyttö (jonkinlainen merkitys).
  • Liiallinen lisäaineiden välttäminen, aspartaamia vedän vain protskujauheessa ja mehut steviaa (jonkinlainen merkitys).
  • Luonnossa/puhtaassa ilmassa liikkuminen, eli salilta välillä pois (jonkinlainen merkitys).
  • Riittävä levon määrä (suuri merkitys).
  • Immuunisupressiota aiheuttavien ruoka-aineiden välttäminen (suuri merkitys).
  • Stressin välttäminen, eli elämästä nauttiminen ja liiallisen kurin välttäminen niin ruoka-, kuin treeniasioissa (suuri merkitys).
  • Siirtyminen semiluonnonkosmetiikkaan (erittäin suuri merkitys).

Varsinkin tuo viimeinen kohta muutti ulkonäön ja olon aivan erilaiseksi. Siirryin käyttämään Bulldogin kosmetiikkaa ja kahden viikon päästä parta kasvoi ihan eri tahtiin. En meinannut uskoa sitä, mutta niin vain kävi. Kyseinen firma ei käytä parabeeneja tai muutakaan "haitallista" kamaa tuotteissaan. Ja mikä parasta, tuotteet ovat melko edullisia esim. feeluniquessa.

Haluaisin lisätä tähän vielä diindolyylimetaanin ja kalsium D-glukaraatin käytön. Nämä tuotteet poistavat teoriassa ksenoestrogeeneja ja tasapainottavat sukupuolihormonien suhdetta. Näitä tuotteita on myynnissä muun muassa Poliquinilla ja Biosignature-dudeille. Koska myyn erästä näitä sisältävää valmistetta myös omassa verkkokaupassani, niin en mainosta tässä yhteydessä enempää. Tiede ei oikein tue tämän matskun käyttöä, mutta kokemukset vievät tässä tapauksessa tiedettä 100-0. Uskonkin, että varsinkin dimin kohdalla tiede löytää tämän molekyylin vielä oikeasti. Tuotteen hyödyt tulevat enemmän esiin naisten keskuudessa, joten eipä siitä tässä ketjussa sen enempää :)

Niin ja testotasoista sen verran, että mikään lisäravinne tai elämäntaparatkaisu ei mun mielestä korvaa helvetin kovaa treeniä raskailla perusliikkeillä tehtyinä. Eli kyykky, mave ja penkki riittää, ja vaimo kiittää... ;)

Siirryin käyttämään Bulldogin kosmetiikkaa ja kahden viikon päästä parta kasvoi ihan eri tahtiin. En meinannut uskoa sitä, mutta niin vain kävi. Kyseinen firma ei käytä parabeeneja tai muutakaan "haitallista" kamaa tuotteissaan. Ja mikä parasta, tuotteet ovat melko edullisia esim. feeluniquessa.

öhöm? Nyt on mennyt mulla jotain ohi. Mitä ovat semiluonnonkosmetiikkatuotteet ja miten ne muka voivat vaikuttaa? Kevyt vastaus riittää herätit vain mielenkiintoni :)

öhöm? Nyt on mennyt mulla jotain ohi. Mitä ovat semiluonnonkosmetiikkatuotteet ja miten ne muka voivat vaikuttaa? Kevyt vastaus riittää herätit vain mielenkiintoni :)

Semiluonnonkosmetiikalla tarkoitan näitä turhia lisäaineita (parabeeneja, natriumlauryylisulfaattia, keinotekoisia väriaineita, synteettisiä hajusteita), eläinperäisiä aineita ja/tai elimistölle haitallisia aineita välttäviä kosmetiikkatuotteita. Tuotteita ei myöskään ole testattu eläimillä ja ympäristön kuormitusta pyritään välttämään valmistusprosessissa. Aito luonnontuote on siis joku puhdas kookosöljy faceen, mutta esim. nuo Bulldogin tuotteet ovat teollisia valmisteita. Eli semiluonnonkosmetiikkaa :)

Ja miten se vaikuttaa? No, ihosta imeytyy ihan helvetisti kaikkea skeidaa elimistöön + naamaan jää paljon kaikkea ympäristön JA kosmetiikan scheissea. Nyt kun naamaa ei enää kyllästetä parabeeneilla ja muilla synteettisillä matskuilla, se alkaa voida paremmin (ja naaman kautta tapahtuva elimistön vierasainekyllästys vähenee). Yhden teorian mukaanhan nimenoman kosmetiikka (ja naamalle laitettu) on iso syyllinen esim. syöpien lisääntyvyydessä ja ihmiskunnan hormonihäiriöissä. En nyt väitä, että nämä ovat avain onneen ja autuaaksi tekevä asia, mutta jokainen voi toki miettiä miten pienillä asioilla omaa (ja ehkä ympäristön) hyvinvointia voisi parantaa.

Tuosta voi katsoa, että nämä tuotteet eivät ole todellakaan kalliita. Jos vertaa vaikka Shiseidoon (20-30 e / purkki), jota olen myös kokeillut, ovat nämä vähintään yhtä tehokkaita. Ja eivät lisää elimistön estrogeenitasoja. Näyttävätköhän nämä nykypojat niin neideiltä siksi, että käyttävät niin paljon trendikosmetiikkaa? Mene ja tiedä.

Vähän tekis mieli väittää vastaan tuohon, että luonnonkosmetiikkaan siirtyminen nostais merkittävästi testotasoja. Ainaki pitää kysästä, että kuinka runsasta niiden käyttö sulla oikein on? Iholle jätettävistä aineista ei tuu mieleen ku naamarasva ja huulirasva (luotan siihen, että et meikkaa). Itekki oon parabeeneista ym. luettuani ostanu markettien tarjonnistaki löytyviä LV:tä, Erisania tai Naturelia ja uskon, että niillä on pitkässä juoksussa minimaalinen merkitys, muttaettä parissa viikossa lisääntyvää parrankasvua, aikamoine väite.

(Sen enempää lukematta ketjua) Kannattaa muuten kosmetiikkaa ostaessa pitää mielessä, että luomukosmetiikkatuotteet voivat sisältää ihan mitä vaan. Sille ei oo mitään säädöksiä millanen kosmetiikkatuotteen pitää olla, et sitä voidaan kutsua luomuksi, joten periaatteessa joka ikiseen purkkiin nyttenkin vois laittaa vihreän tekstin "Luomu".

Mistäs Kettunen hankkii edullisesti tuota kvinoaa?

Vähän tekis mieli väittää vastaan tuohon, että luonnonkosmetiikkaan siirtyminen nostais merkittävästi testotasoja. Ainaki pitää kysästä, että kuinka runsasta niiden käyttö sulla oikein on? Iholle jätettävistä aineista ei tuu mieleen ku naamarasva ja huulirasva (luotan siihen, että et meikkaa). Itekki oon parabeeneista ym. luettuani ostanu markettien tarjonnistaki löytyviä LV:tä, Erisania tai Naturelia ja uskon, että niillä on pitkässä juoksussa minimaalinen merkitys, muttaettä parissa viikossa lisääntyvää parrankasvua, aikamoine väite.

Väitä ihmeessä, sehän on näiden foorumien suola. Ehkäpä mulla oli kropassa vaan liigaa estrogeeneja tjsp, mutta valehtelematta parrankasvu lisääntyi. Ei mulla ole mitään myyntidiilejä minkään kosmetiikkafirman kanssa, että sen takia hehkuttaisin :) Voihan se olla, että olen poikkeusyksilö ja muilla ei tapahdu mitään merkittäviä muutoksia. Tällaisia havaintoja olen itse tehnyt ja löytyyhän tuosta periaatteessa toimivaa teoriaakin taustalta. Nii ja mitä kosmetiikkaa käytän? Kosteusvoide, after shave, parranajogeeli, kasvojenpesuaine ja -kuorinta-aine. Meikkaankin vain silloin kun leikin goottia. Eli en koskaan.

(Sen enempää lukematta ketjua) Kannattaa muuten kosmetiikkaa ostaessa pitää mielessä, että luomukosmetiikkatuotteet voivat sisältää ihan mitä vaan. Sille ei oo mitään säädöksiä millanen kosmetiikkatuotteen pitää olla, et sitä voidaan kutsua luomuksi, joten periaatteessa joka ikiseen purkkiin nyttenkin vois laittaa vihreän tekstin "Luomu".

Joo, varmaan näin on. Itsehän en varsinaisesti ole kosmetiikkaa ajatellen tuon luomu-brändin perässä, eli en edellytä sitä purkin kyljestä. Itse käytän vain tuon yhden valmistajan tuotteita, ja ainakin sen sivuilta löytyvät tuoteselosteet mitä kaikkea purkeista löytyy. Jos paljastuu, että nuo INCI:t ovat kusetusta, niin sitten cry me a river ja uutta valmistajaa kehiin. Menee kyllä tää kosmetiikka jo aika rankasti ohi tän ketjun aiheen (perustakaa joku uusi ketju jos ei ole niin jatketaan siellä).

Mistäs Kettunen hankkii edullisesti tuota kvinoaa?

Ostan ihan marketista, edullisuudesta en tiedä.

Suositut

Back
Ylös Bottom