Guardian: Miksi ruokamme tekee meistä lihavia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja badboys
  • Aloitettu Aloitettu
En oikein aiheesta tiedä, mutta teoriani on se että: kalori on kalori, mutta elimistö huomaa jos se syö pelkkää moskaa ja sitten sitä moskaa vaan haluaa enemmän..Kunnon muona, mikä sisältää tarpelliset ravintoaineet, taas lopettaa nälän tunteen...toinen teoria on se että kun ihminen on alunperin syntynyt juoksemaan savanneilla antiloppien perässä niin runsaat hiilihydraatit ovat kuin huumetta, samoin toki rasva..hmmm, tää ei ollut kovinkaan valaiseva posti, mutta voihan tätäkin pohtia..mutta mitä tarkoitin on se, että ihmisen elimistö ei toimi kuin joku nuclearwarheadin rakettipolttoaine...se ei ole ihan niin simppeliä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meneehän se yli kun elintarviketeollisuus lisää näitä koukuttavia aineita elintarvikkeisiin jotta helposti jää koukkuun, tietenki pitäähän sitä paskaa myyä ja syöttää suurimmalle osalle ihmisille koska muutenhan meillä loppuis ruoka maailmasta jos kaikki söis "aitoa" ruokaa. Jos itekin keksisin jonku jutun joka pitemmässä ajassa aiheuttais suurilla määrillä hallaa ihmiselle ja ihmiset kuitenkin "vapaa ehtoisesti" tätä harrastais niin ei mua kiinnostais vittuakaa ku käärisin sillä vitusti rahaa... maailma on julma paikka.

Itse olen sitä mieltä, että ihminen on itse vastuussa itsestään paitsi, jos hänellä on lapsia ja tällöin myös lapset ovat hänen vastuunsa alla. - -

Näh, yhdessä täällä eletään, halusi tai ei. Sinä maksat veroissasi minun sairastelujani, minä maksan veroissani sinun sairastelujasi. Ja vaikkei nyt mieti suoraan verojakaan, niin yhteiskunnan kokonaispottia vähentää suoraan heikompi työteho.

Vaikka yksilönvapautta ei kannata kaventaa kieltämällä sokeria, sopii sentään ohjata edes veroilla järkevämpiin elintapoihin. Makeisverossa voi olla teknisiä ongelmia, mutta noin periaatteessa kannatan. Ja varmaan aikanaan kielletään tupakkakin kokonaan, enkä jää kaipaamaan -- kestämme sellaisen määrän yksilönvapauden kaventamista.

Olisiko ihmisten kalorinsaanti ylittänyt kulutuksen ja siinä syy siihen miksi ovat läskejä? Eihän siinä tarvitse keskiverto Irman tai Ilmarin lihota kuin 3 kiloa vuodessa, niin kymmenessä vuodessa se on 30 kiloa, aika menee nopeasta. :)

Näh, yhdessä täällä eletään, halusi tai ei. Sinä maksat veroissasi minun sairastelujani, minä maksan veroissani sinun sairastelujasi. Ja vaikkei nyt mieti suoraan verojakaan, niin yhteiskunnan kokonaispottia vähentää suoraan heikompi työteho.

Vaikka yksilönvapautta ei kannata kaventaa kieltämällä sokeria, sopii sentään ohjata edes veroilla järkevämpiin elintapoihin. Makeisverossa voi olla teknisiä ongelmia, mutta noin periaatteessa kannatan. Ja varmaan aikanaan kielletään tupakkakin kokonaan, enkä jää kaipaamaan -- kestämme sellaisen määrän yksilönvapauden kaventamista.

Olet kyllä oikeassa, että se on terveiltäkin pois, kun aletaan hoitaa toisten 2.tyypin diabetesta tai jotain nivelvaivoja, jotka johtuvat huonoista elämäntavoista. Ja nuo antamasi esimerkit kyllä pitävät paikkaansa, en ikävöisi tupakkaa ja makeisvero olisi vain hyvästä (ei sekään koskisi itseäni ollenkaan). Tuollaisilla toimilla saisi vähän katettua terveydenhuoltokuluja ja muita vastaavia menoja - elleivät rahat mene jonnekkin etelä-Euroopan maahan. Silti en koe sitä enää mitenkään omaksi asiakseni mennä saarnaamaan yhtään kenellekään, että mikä ruoka on hyvästä ja mikä pahasta ellei mua pyydetä neuvomaan. Aivan sama oliko epäterveellisesti syövä tai pulleahko ihminen veljeni vai joku kadulla vastaantuleva.

Senkin olen tässä jo pari kertaa huomannut, että ihmiset eivät myöskään pysty noudattamaan antamiani ohjeita. On pari kertaa tosiaan pyydetty, että voinko auttaa heitä laihtumaan ja kirjoitin nopean ja helposti ymmärrettävän jutun, miten kannattaa alkaa laihduttamaan. Yksikään näistä tapauksista (3) ei noudattanut ohjeitani. Ihmisillä tuntuu olevan päässään jokin defenssikeino, jolla perustelevat herkuttelut "ei tämä yksi kerta nyt haittaa". Ja se on kyllä totta, mutta tuo yksi kerta saattaa olla viisi kertaa viikossa joku suklaapatukka tai vastaava ja silloin se alkaa jo haitata. Yhdyn myös tuohon kommenttiin, että ihmisten lihominen tapahtuu hitaasti. 3 kiloa vuodessa 10 vuoden ajan tekee 30 kiloa. Ja kolme kiloa vuodessa tosiaan on vain 2100kcal liikaa. Ei tuohon kovin montaa pizzaa + limua + karkkia + suklaata + sipsiä mahdu, jos alkaa vuosi tasolla miettimään.

Myös yhteiskunnan ajattelutavat muuttuvat, kun nykyään ei enää pieneen lihavuuteen kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Täm johtuu siitä, että on niin paljon muitakin lihavia ja lihavampia. Lihavuus on tullut niin arkipäiväksi, ettei sille enää edes tehdä mitään. Se mielletään normaaliksi...

Asiat, joita pitäisi korostaa ovat yksilönvastuu, tiedonhaku ja lähdekritiikki. Toisin sanoen ota vastuu siitä mitä itsellesi teet, hae tietoa asiasta ja tiedä kuka on tiedonlähteen takana. Jos muutamme lainsäädäntöä hoivaamaan kieltokulttuurilla joka ikistä idioottia, joka ajattelee kaiken sallitun olevan terveellistä (tai ei-haitallista), niin poistamme vapauden myös muilta nauttia elämän paheista kohtuudella. Elämässä on jumalauta muutakin kuin terveydenhuoltoon menevien verorahojen minimointi.

En siis selvästikään ole totaalikieltojen kannalla oikeastaan missään asiassa, mutta kalliiksi nuo paheet voisi minun puolestani tehdä

Toi tuli ihan puskista! Ja nyt kiroilen tääl mielessäni... Voi perkele sentään :(
Etkö ole yhtään ihmetellyt että miksi lisäravinteiden hinnat ovat niin paljon nousseet...

Tuo muuten hieno juttu tuo makeisvero, se ei koskisi protskuja jos ne olisi tarkoitettu syötäväksi jauhe muodossa mutta kun ne on tarkoitettu sekoittavaksi veteen niin ne on rinnastettu virvoitusjuomaksi :face:

Etkö ole yhtään ihmetellyt että miksi lisäravinteiden hinnat ovat niin paljon nousseet...

Tuo muuten hieno juttu tuo makeisvero, se ei koskisi protskuja jos ne olisi tarkoitettu syötäväksi jauhe muodossa mutta kun ne on tarkoitettu sekoittavaksi veteen niin ne on rinnastettu virvoitusjuomaksi :face:

Nykyinen makeisvero on jokseenkin täysi vitsi, eikä perustu sinänsä mihinkään järkevään muuttujaan. Veron ulkopuolelle jäävät muun muassa erilaiset suklaakeksit, suklaavohvelit ja kaakaojogurtit. Vero pitäisi muuttaa koskemaan tuotteiden sokeripitoisuuksia, koska liika sokeri on ongelman juuri ja ydin. Huomaahan sen jo lapsistakin, kun syödään sokerimunkkeja, sipsejä ja pieniä snäksejä pitkin päivää sekä juodaan sokerilimuja niin lihavaksihan siinä pamahtaa.

Eikä tuo makeisvero ole tutkimusten mukaan edes hillinnyt karkin mussuttamista. Lihavuus tulee maksamaan Suomelle tulevaisuudessa holtittomasti, ja täällä verotetaan heraa:david:

Asiat, joita pitäisi korostaa ovat yksilönvastuu, tiedonhaku ja lähdekritiikki. Toisin sanoen ota vastuu siitä mitä itsellesi teet, hae tietoa asiasta ja tiedä kuka on tiedonlähteen takana. Jos muutamme lainsäädäntöä hoivaamaan kieltokulttuurilla joka ikistä idioottia, joka ajattelee kaiken sallitun olevan terveellistä (tai ei-haitallista), niin poistamme vapauden myös muilta nauttia elämän paheista kohtuudella. Elämässä on jumalauta muutakin kuin terveydenhuoltoon menevien verorahojen minimointi.

En siis selvästikään ole totaalikieltojen kannalla oikeastaan missään asiassa, mutta kalliiksi nuo paheet voisi minun puolestani tehdä

Juu, totta tämäkin on.

Koulut nyt voisivat muutenkin opettaa ajattelemaan itse. En toisaalta tiedä miten sen tekisi: kouluopetuksemme on rankattu joillakin mittareilla maailman parhaaksikin, ja silti jotkus ihmiset uskovat terveysväitteet Iltalehdestä, toiset (samat?) lukevat horoskooppeja jne.

* * *

Makeisverosta: Eikö itsensä lihottaminen ole kuitenkin helpointa nimenomaan juomalla? Limonaadivero kai olisi järkevä, ja ohjaisi kulutusta nätisti, koska sokerittomia likimain samanmakuisia juomia on olemassa.

Tai sitten kielletään vaikka karkkipussit, joiden koko on yli 250 grammaa mutta alle kaksi kiloa. Nuo koothan ovat kovasti kasvaneet minun lapsuudestani.

Ja kuten esimerkki päivittäisistä liikakaloreista kääntäen osoittaa, ei kalorimäärää tarvitsisi paljonkaan vähentää, jotta nykyinen kilo lisää ylipainoa vuodessa -tahti kääntyisi nollatasoon.

Juu, totta tämäkin on.

Koulut nyt voisivat muutenkin opettaa ajattelemaan itse. En toisaalta tiedä miten sen tekisi: kouluopetuksemme on rankattu joillakin mittareilla maailman parhaaksikin, ja silti jotkus ihmiset uskovat terveysväitteet Iltalehdestä, toiset (samat?) lukevat horoskooppeja jne.

Olisin ikionnellinen kun edes energiatasapainon periaate käytäisiin terveystiedon tunnilla läpi ja opetettaisiin ihmiset laskemaan kalorit. En tosin ole varma onko tällaista opetusta jo olemassakin, mutta liikalihavuuden ollessa yhä suurempi ongelma en näe mitään syytä pitää ko. sivistystä pois perusopetuksesta. Tässä yhteydessä lienee kuitenkin syytä korostaa yksilönvastuuta ja sitä, että jos terveys ja painon kontrollointi ikinä yhtään kiinnostaa, niin netistä löytää parissa minuutissa apua

Energiatasapainon selittäminen terveystiedon tunnilla on yhtä hyödyllistä kuin lihassolujakaumasta puhuminen liikuntatunnilla kun mennään ekan kerran käymään kuntosalin puolella.

Energiatasapainon selittäminen terveystiedon tunnilla on yhtä hyödyllistä kuin lihassolujakaumasta puhuminen liikuntatunnilla kun mennään ekan kerran käymään kuntosalin puolella.

Itse myös mietin, että voi olla vähän turhaa paasausta yläasteikäisille, joita ei muutenkaan mikään kiinnosta. Pointti olisi kuitenkin se, että tajuttaisiin syy painonlaskuun eikä välttämättä hukuttaisi myöhemmin esim. iltapäivälehtien esittämien keinojen (liikunnan lisäys, karppaus, paasto, greippi- tai näkkileipädieetti yms) alle

Ehkä vähän huono vertaus. Ei se mun mielestä mitenkään monimutkanen asia oo selittää, että kun syödään enemmän ku kulutetaan, paino nousee ja kun syödään alle kulutuksen paino laskee. Sillä ei ole mitään väliä syötkö ne kalorit hampurilaisista vai kaalikeitosta, kummallakin on mahdollista lihota ja laihtua.

Jengi oppii vetää röökiä yläasteella ja sit siel keskusteltais energiatasapainosta. Jep jep :D Kohde yleisö ois varmaan aika innoissaan. Kyl noi asiat pitäs oppia kotona. Jos kotona syödään ranskalaisia päivästä toiseen ei se auta vaikka kouluissa ois sata ja yksi erilaista ruokavaihtoehtoa munattomasta munalliseen ja sen sellasta.

Jengi oppii vetää röökiä yläasteella ja sit siel keskusteltais energiatasapainosta. Jep jep :D Kohde yleisö ois varmaan aika innoissaan. Kyl noi asiat pitäs oppia kotona. Jos kotona syödään ranskalaisia päivästä toiseen ei se auta vaikka kouluissa ois sata ja yksi erilaista ruokavaihtoehtoa munattomasta munalliseen ja sen sellasta.

Täh? Meillä poltettiin kotona sisällä, juotiin viinaa (tai no, kiljua) paitsi että äiti on absolutisti, ja pluttanaa taloon tuleva vieras olisi kai ammuttu. Missähän minä olisin kasviksia lapsena nähnyt, jos ei olisi kouluruokaa?

Olisiko koulussa mahdollista vääntää rautalangasta millaiseen terveystietoon ei pidä luottaa? Tarkoitan jotain sentapaista, jossa esitettäisiin miten yhden pienen rottatutkimuksen perusteella yleistetään ja liioitellaan tulos ihmisiä koskevaksi merkittäväksi löydöksi. Paletaanikin on käyttänyt tuontapaista metodia joskus. (Ja epäonnistui -- yritti "todistaa" tomaatin vaaralliseksi, ja huomasi sitten että joku oli jo oikeasti tosissaan tehnyt sellaisenkin www-sivun...)

Ehkä vähän huono vertaus. Ei se mun mielestä mitenkään monimutkanen asia oo selittää, että kun syödään enemmän ku kulutetaan, paino nousee ja kun syödään alle kulutuksen paino laskee. Sillä ei ole mitään väliä syötkö ne kalorit hampurilaisista vai kaalikeitosta, kummallakin on mahdollista lihota ja laihtua.

En tiedä muista, mutta meillä käytiin noi asiat läpi terveystiedon tunneilla yläasteella. Muutenkin oli varsin kattavaa juttua ravinnosta suhteutettuna tuntimääriin. Ja kyllä sillä on väliä mistä ne kalorit ottaa.

Ei välttämättä monimutkainen asia mutta kuinka hyödyllistä se on että ruvetaan puhumaan kulutuksesta ja kulutuksen yli tai ali syömisestä. Harva ihminen kuitenkaan lihoo sen takia että syö tavallista ruokaa liian paljon. Tämän takia on vain helmpompaa sanoa että syö paljon kasviksia älä syö karkkia ja pullaa. Paperillahan sillä ei ole mitään merkitystä saako ne hiilarit karkkipussista vai riisistä, mutta käytännössä ero on täysin eri.

Vai kuinka monella menisi 250g (kuivapaino) keitettyä riisiä helpommin kuin 300g karkkipussi?

Ei välttämättä monimutkainen asia mutta kuinka hyödyllistä se on että ruvetaan puhumaan kulutuksesta ja kulutuksen yli tai ali syömisestä. Harva ihminen kuitenkaan lihoo sen takia että syö tavallista ruokaa liian paljon. Tämän takia on vain helmpompaa sanoa että syö paljon kasviksia älä syö karkkia ja pullaa. Paperillahan sillä ei ole mitään merkitystä saako ne hiilarit karkkipussista vai riisistä, mutta käytännössä ero on täysin eri.

Vai kuinka monella menisi 250g (kuivapaino) keitettyä riisiä helpommin kuin 300g karkkipussi?

Onhan tuo apinoilla testattu, kun kahdella apinaryhmällä kumpaisellakin on rajattomasti ruokaa, mutta toisella ryhmällä se on tervellistä apinoille tarkoitettua ravintoa, lähinnä kasvisperäistä ja toinen ryhmä saa kaiken glukoosisiirapilla höystettynä, niin glukoosiryhmä lihoo ja sairastuu ja normi ruokaa rajattomasti saava ryhmä pysyy normaalipainossa.

Suositut

Back
Ylös Bottom