Grillikausi alkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DoDo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huomasin että Honkkari myy Smokey Mountain Cookerista kiinankopiota hintaan 49€. Pisti silmään että halpiksessa oli muuten kaikki samat osat mutta siitä puuttu ilmanottoaukot kokonaan. En uskaltanut ostaa vaikka mieli teki, säästän rahaa aitoon.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Oli Lucifer nimensä veroinen. Meinasi toimittaa grillaajan eilen arkkuun. Vikavirtasuoja napsahti alas ja grilli oikarissa. Muutama noita onkin jo takuuseen viety, mutta tänään otin rahat takaisin. En suosittele enää kys. grilliä. Suorastaan hengenvaarallinen kapistus näköjään.

Jahka muutto koittaa, niin pallogrilliin lienee tyytyminen. Tänä kesänä olen oppinut sitäkin arvostamaan. Yhtä hyvää sisäfilettä en ole kaasulla tehtynä vielä maistanut. Weberin pallogrillit vaikuttavat kyllä jämeriltä. Joku se 57 cm tai sitten se tosi iso. Ei varmasti tartte enää grilliä vaihtaa ja tuosta ei sähköiskua saa kun ukkosella grillaamalla.

Huppelta saa kyllä hyviä vinkkejä. Neuvoisin kuitenkin kokeilemaan konjakin kanssa Riedelin tulppaanilasia. Maistuu ihan eri tavaralta sen jälkeen.

Ollaan nyt muutamia kertoja päästy kokeilemaan Weberin sähköistä pyöritintä. Broilerista tuli todella "mehukas". Pyörivässä liikkeessä nesteet eivät valu lihasta pois. Grillissä saa nyt muutenkin tehtyä kerralla safkaa jo isommalle porukalle. Pojan synttäreillä oli 2,3 kg possua tuossa vartaassa.

Weberpyoritin.jpg

Hiili-/brikettigrilli tottakai.. Tosin Weber sitä kannattaa pallogrilliksikin ostaa, eikä leikkiä noilla paskarimpuloilla.

Mitä vikaa on 20yhteisvaluutan palloissa?
Ainut minkä huomannut ettei se saa ilmaa riittävästi kansi kiinni, Se ratkeaa näppärästi jättämättä kannen raolleen. Nopsaan tulevat ruuat edelleen käräytän halbis rillillä ja hiilillä. Ruostuuvat kahdessa/kolmessa kesässä mutta marketista saa uusia.

Beer-can-chickenille, ribseille, tms. isommille könteille sitten on weberin 22 tuumainen.

Aloitin kotona grillikauden tänään, vaikka olen pallogrillilla grillannut työmaalla hangessa kylpytakki päällä talven ympäri. On taas ollut ohikulkijoilla ihmeteltävää, naapureita kun ei onneksi ole. Kaasugrilli oli harkinnassa tappavan Lucifer sähkögrillin jälkeen, mutta päädyin sittenkin taas sähkögrilliin. Mukulan kannalta turvallisempi vaihtoehto tuo sähkögrilli, kun saa automaattisulakeesta virrat pois varmasti. Hommasin tuollaisen Opan "kesäkeittiön" muurikkapannulla ja lisäksi erillisen sähkösavustimen. Huppe kovasti tuota kehui ja ei turhaan. Grilli vaikutti oikein hyvältä ja tuo sähkösavustin vasta pätevä peli onkin. Nyt siellä on lammasta koeajossa. Hetken päästä saa maistiaiset.

full

Hewitsonin Miss Harry on muuten oiva valinta grilliruoan kaveriksi, tai minkä vaan muunkin! :thumbs:
Inska ymmärtää selkesti hyvän päälle. Tosin sen olenkin tiennyt jo monta vuotta.

Olen savustinta ostamassa, mutta en edes ajatellut sähkökäyttöistä. Onko se siis hyvä? Taidan ostaa siinä tapauksessa sellasen.

Tuo ostamani Muurikan sähkösavustin on ainakin ensikokemuksen perusteella asiallinen. Ennen kaikkea se on helppo ja mutkaton käyttää; ei tarvitse vahtia lämpötilaa ja arvuutella koska on kypsä. Mukana tuli sellainen suuntaa-antava taulukko, jossa on eri lihoille/kalalla kypsymisajat eri painojen mukaan. Lampaan kohdalla ainakin piti hyvin paikkansa mutta muuta en ole vielä kokellut. Toimi hyvin pikkupakkasessa ja melko kovassa tuulessakin. Itse ostin pienemmän mallin yhdellä ritilällä, mutta tarjolla on myös kahdella ritilällä varustettu hieman isompi malli. Materiaaleiltaan savustin on laadukas, eli rosteria. Ensimmäisen käyttökerran jälkeen tosin jo huomasi miten savu "sotkee" peltipinnat sisältä, mutta sille ei mitään voi. Heti vaan irrotettavat osat pesuveteen liukenemaan ja astianpesukoneeseen pesuun. Ajattelin korvata tuon puisen kahvan "luukussa" muovilla niin kestää paremmin konepesua. Verrattuna puulla savustamiseen, savun aromi oli ehkä aavistuksen miedompi, mikä saattoi johtua taas lastun määrästä ja laadusta. Tai en ole kyllä kokeillut koskaan savustaa lammasta ennen tätä. Kokeilen viikonloppuna kalalla. Uskallan kuitenkin suositella tuollaista. Sen verran tuo savua alkuvaiheessa välillä tuprauttaa, että kerrostalon parvekkeella käyttö on siinä rajoilla että ottaako naapurit kierroksia. Itseänihän tuo ei kiinnosta, koska naapurit on varsinaisia kyyliä ja en yritä saada niistä kavereita. Ei savua paljoa tule, mutta kyllä sen haistaa.

Olen savustinta ostamassa, mutta en edes ajatellut sähkökäyttöistä. Onko se siis hyvä? Taidan ostaa siinä tapauksessa sellasen.

Itse en noista sähkövempeleistä grilleinä ole koskaan oikein välittänyt mutta savustaessa menee paremmin kuin hyvin, jopa paremmin kuin perinteinen laatikko. Näissä kun se savustettava on joka tapauksessa tulelta ym. "piilossa" niin sehän on se ja sama millä ne lastut siellä laatikon pohjalla lämmittää. Ei se ruoka huomaa eroa siinä, onko lastut lämmitetty vastuksella vaiko tulella. Sähkösavustimessa vaan on se hyvä puoli, että lämpötilan saa juuri sopivaksi eikä laatikon pohja nokeudu ulkopuolelta (=pysyy puhtaana eikä tarvitse käytön jälkeen varoa joka paikkaa ettei sotke sillä noella).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos molemmille neuvoista. Nyt tiedän, että ostan sähkösavustimen. Luulen, että se yhden kerroksen pienempi riittää. Ylimmässä kerroksessa asun ja annetaan muillekin asukkaille hyvä aromi. Niinkuin Turhapurokin aikoinaan jo opetti...

kyllä se kuule ihan liiterestä halkoo grilliin ja itse metallist tehty savustus pönttö jonne lohta tulemaan :kuola:

ja makkaroista AIVAN totaalisen ylivoimainen minun makuuni on ukkopekka :kuola:

innolla odotan tämän vuoden grilli kautta kieli pitkällä.täältä hyviä lisä herkkuja grillaukseen tullut bongattua

Veikkaisin että perinteinen savustuspönttö on parempi kuin sähkövempele, jos vaan pystyt perinteistä pönttöä käyttämään. Mulla on ihan yksinkertainen savustuspönttö jossa irrotettava ritilä johon kala tulee, sen alle sitten purut ja sokerit ja pönttö avotulelle. Itse savustamalla saa kyllä parasta mahdollista kalaruokaa ja hintakin jää aika järkeväksi.

Itse en kyllä näe eroa lämmitystavalla, paitsi että sähköllä saadaan tasaisempi lämpö ja savustus on vaivattomampaa. Ei tässä sentään kiukaista puhuta :D Tulella savustettaessa tietenkin hommassa on oma hohtonsa, mutta maun kannalta en usko että lämmitystavalla on merkitystä. Käytännössä sähkösavustimessa on lisäksi vain sähkövastus savustimen pohjalla.

Kaasugrillisuosituksia?

Tarttis suosituksia / bongauksia kaasugrillistä. Vaatimuksena fiksu ulkonäkö, joka mielestäni käsittää sen, ettei huonoksi ja rumaksi meneviä puuosia, eikä mitään Cadillacin näköistä maantielaivaa. 2-3-polttiminen riittänee. Lisäksi pitäis pystyä puhdistamaan polttamalla ja sais pysyä hyvänä useemman vuoden ulkosäilytyksessä.

Weberin olemassaolo on tiedostettu, mutta hinta tuntuu aika pahalta. Q -sarjalainen on ihan siedettävissä hinnoissa, mutta ei ihan liikaa herätä luottamusta. Lisävarusteetkin toisivat euron jos toisenkin hintaan.

Haaveissa tietenkin tämä:

product_thumb.php

Mikähän tuo kuvan pönttö mahtaa olla? EDIT: Selvitin jo itse:
http://www.finnishdesignshop.fi/pihapuutarha-grillit-kaasugrilli-p-2265.html
Mieluummin panostaan Grillissä laatuun kuin tyyliin ja tunnettuun muotoilijaan.

Sähkösavustin ja kaasugrilli ovat itselleni semmoisia välttämättömiä pahoja. Molempien hankkiminen on toki perusteltua. Kaasugrillillä saa helposti tehtyä esim. isolle sakille grillisapuskaa ja sähkösavustimella savustus on helppoa sekä nopeaa. Kuitenkin ainoa oikea grilli on Weberin pallogrilli ja savustin vaikkapa amerikkalaistyylinen bbq-smoker.

Itse annan ääneni kaasugrilleistä toki tälle:
P1010675.jpg

Ja maltan tuskin odottaa että saan kaivettua tämän hangesta, tällä hetkellä päällä on noin 160cm lunta:
P1010946.jpg

Weberin kasaamisessa muuten vierähtää tovi, sekä muutama bissekin:
P1010673.jpg

Kattelin Luciferin sivuja ja siellä oli Lucifer Dunite-pönttö. Näyttää samalle kuin toi Huppen pönttö. Onkohan toi tahdasvalmisteinen toimiva? Googlesta löytyi pari vuotta vanha mainos, missä hinta oli alle 100e. Epäilen, että tohon rahaan saisi kunnollista.

Weberin hiiligrilli olisi jo hankittu, jos saisi grillata hiilillä. Kaasugrilliäkään ei varmaan saisi käyttää, mutta taloyhtiössä on sovittu, että kaasulla saa grillata kattoterasseilla. Mitenköhän vakuutusyhtiö suhtautuu tähän?

Weberin e-210 Classic ois 440€ + parila + suojapeite.

Bauhausissa oli jötkäleen kokoinen Landmann 299€, mutta siinäkään ei ole parilaa. Muutenkin taitaa olla 4+1:llä polttimolla enemmänkin suurperheellisten malli.

Huppe, ei vaan voi hyväksyä terdelle mitään tälläisiä:

0179.jpg

Parin talven jälkeen varmaan aika rapea....

Minulla on ollut pari kesää tuo Weberin perusmalli E-210. Tuokin on ollut aivan loistava kampe. Kasaus oli helppo ja puhdistus vielä helpompaa.. Yleinen laatuvaikutelma on tuossa ollut oikein mainio. Genesis ja muut kalliimmat sarjat ovat tietysti vielä parempia, mutta tuossa mielestäni hinta-laatu oikein loistava.

Normaali tarjoushinta on ollut joka kesä noin 400:n euron tuntumassa. Tietysti jos tarvitsee isomman kannattaa valita 3-polttiminen malli.

Back
Ylös Bottom