• Supermass Nutrition SUPER WHEY ISOLATE, 650 g, Gingerbread -33%

Grappling porinaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JanneM
  • Aloitettu Aloitettu
Tampion kanssa kyllä ainakin osittain samaa mieltä. Myös se voisi riittää että ottelija saisi halutessaan osallistua ylemmän vyöluokan sarjoihin. Tämä asia ei silti nyt varmaan täällä vääntämällä muutu, kun lajin suuret suuntaviivat vedetään jossain kaukana meren takaa.

Edit: Koen kuitenkin vyöluokka järjestelmän hyväksi puoleksi sen, että kisa mahdollisuuksia suurinpiirtein oman tasoisia vastaan on runsaasti ja tämä madaltaa itsestään osallistumis kynnystä.

Supermass Nutrition GOOD NIGHT 1 kg Chocolate Dream -36%
Tampion kanssa kyllä ainakin osittain samaa mieltä. Myös se voisi riittää että ottelija saisi halutessaan osallistua ylemmän vyöluokan sarjoihin. Tämä asia ei silti nyt varmaan täällä vääntämällä muutu, kun lajin suuret suuntaviivat vedetään jossain kaukana meren takaa.

Edit: Koen kuitenkin vyöluokka järjestelmän hyväksi puoleksi sen, että kisa mahdollisuuksia suurinpiirtein oman tasoisia vastaan on runsaasti ja tämä madaltaa itsestään osallistumis kynnystä.
Tuo on ihan totta ja toki se on hyvä, että eritasoisille on omia kisojaan. Kyse onkin lienee siitä, että onko tarpeen esim. olympialaisissa tehdä lajiin erikseen "huonompien" sarja, josta sitten myös voittaisi olympiamitalleja. Karrikoitu esimerkki toki, kun bjj ei ole olympialaji, eikä tällä meiningillä sitä tule olemaankaan, mutta pointti lähinnä liittyi noihin arvokisoihin. Onhan sitä perinteisissä olympialajeissakin kisoja kaikentasoisille, mutta sitten kun halutaan lähteä arvokisamitaleja metsästämään, niin sinne pitää ensin ansaita paikka ja siellä taso on sen mukaista.

Kuten jo aiemmassa viestissä totesin, niin ei ole tarkoitus vähätellä kenenkään saavutuksia tjms. vaan toivoisin vilpittömästi lajille kehitystä ja menestystä. Sitten jos päättävien tahojen tavoitteenakaan ei ole ikinä nousta yhtä arvostetuksi huippu-urheiluksi kuin esim. paini ja judo, niin se on sitten eri asia. Tällä hetkellä lajin hienoutta ja saavutuksia osaa arvostaa jokseenkin vain lajin harrastajat.

Olen tänäänkin nähnyt seuroilta sen tyyppistä uutisointia, että "Seuramme ottelija NN osallistui viikonloppuna pidettyihin Brasilialaisen Jujutsun NoGi SM-kilpailuihin ja otteli sarjassaan -76,2kg hopealle. Onnea NN:lle!"

Eihän tuosta edes voi tietää mistä vyösarjasta on kyse. Ja ilman muuta siitä tulee jokaiselle joka ei lajin kilpailujärjestelmää tunne, se kuva että tämä NN on nyt Suomen toiseksi paras alle 76,2kg ottelija tai ainakin ihan kärkeä. Vaikka kyseessä voi olla valkovöinen aloittelija eikä edes sadan parhaan joukossa.

Voishan nuo alemmat vyöt periaatteessa eriyttää vaikka Finnish cup-nimellä tms. mikä käytäisiin samana päivänä. Itsellä asian kanssa ei ole hirveästi ongelmaa, mutta onhan se vammaista ihan oikeasti, että huudellaan suomenmestaruuksista, jos ne on saavutettu muualla kuin elitessä.

En mäkään ole 2x Suomen mestari, vaikka purppurat pari kertaa voitinkin. Otin nyt puolen vuoden sisään 2x SM-kisaa, joista tuloksena 3x pronssi. Ennemmin sanoisin olevani 3x SM-3, kuin 2x SM-1.

Muutan mielipidettäni: Lisää painoluokkia, vyösarjoja ja ikäluokkasarjoja (Masters) niin mullakin voi olla joskus mahdollisuus olla Suomen mestari!

Masters 2,3, alle 89,5Kg, sinivöisten kahden stripen, polviltaan aloittavien Suomen mestari 2019! --> Suomen mestari 2019 omassa luokassaan --> Suomen mestari 2019!

Eikös ADCC:n järjestelmä ole ihan hyvä? Beginnerit, Intermediate (tän vois melkein tiputtaa pois ja käytännössä näin kai aika usein käykin), ja Pro?

Varsinkin pienen painosarjan suomenmestari on vähän hassu käsite, mestari omassa "huonossa" joukossaan?
Ja kyllä, joku painonsa pieneen sarjaan vetänyt kaveri voi olla hyvinkin pätevä, mutta heidän ei ehkä kuuluisikaan olla pienessä sarjassa kuin pienen hetken, niin että mestaruus ja dominanssi on selvillä.
Osittainhan sen näin meneekin, muttei aina.

Omasta mielestäni paras ratkaisu olisi ns. avoin SM-sarja, jossa painoluokat heitettäisiin kuikkaan ja oteltaisiin mestaruustittelistä. Painoluokat jopa kasikympistä lähtien on kuitenkin vähän veteen piirrettyjä viivoja ja joku taitava kasikympin kaveri voi hyvinkin yllättää/voittaa raskassarjalaisen. Sandbagging, tahaton tai tahallinen, ei olisi enää ongelma ja voittaja olisi oikeasti Suomen mestari. SM-kisoissa kaikille lanteille vaikka pinkkivyö takkia kiinni pitämään ja eikun painimaan!

Sä naurat kaverille joka haluaa suomeen 30 suomenmestaria, mutta et ymmärrä miksi joku saattaa hymyillä, kun samassa virkkeessä itse haluat kymmenen eri mestaria samaan lajiin täysin samoilla argumenteilla? Mulle on ihan se ja sama onko sarjoja miten paljon ja millä systeemillä, mutta kyllähän tollanen epäjohdonmukasuus käy jo hermoille :D

Ymmärrän kyllä pointtisi painoluokista, mutta kärjistettään vähän tilannetta. Olisit aina halunnut harrastaa ja kilpailla nyrkkeilyssä, mutta olisit ruumiinrakenteelta hintelä ja vaikka noin 150 cm pitkä. Nyrkkeilyssä ei olisi minkäänlaisia painoluokkia, niin olisiko sinusta mukava mennä ottelemaan 100-130kg ja 190-210cm pitkiä kavereita vastaan?

Itse ainakin näen painoluokat enemmän niin, että ne on monille sellaisia haasteita. Eli haluaa saavuttaa juuri parhaan tuloksen jossakin tietyssä painossa. On kyse nyrkkeilystä, kädenväännöstä, voimanostosta tai mistä tahansa lajista missä on painoluokat. Ja jos olet erittäin lahjakas pystyt haastamaan myös painoluokkaa ylempiä kilpailijoita joka on aina hienoa.

Enkä itse ainakaan saa kauhean suurta voiton riemua, jos nostan vähän enemmän penkistä kuin kaverini joka painaa 52kg tai jos tunnen, että sparrissa pärjäsin paremmin noin 10kg keveämpää kaveria vastaan. Sit taas kun sparrissa pärjää 10kg painavamman kanssa ok, tuntuu se hyvältä. Ja sehän se ärsyttävintä kun tulee 10kg keveämpi kaveri vastaan jota vastaan on ihan huutavassa hukassa. =D

M-Nutrition Pure Creatine 300 g -30%
Ymmärrän kyllä pointtisi painoluokista, mutta kärjistettään vähän tilannetta. Olisit aina halunnut harrastaa ja kilpailla nyrkkeilyssä, mutta olisit ruumiinrakenteelta hintelä ja vaikka noin 150 cm pitkä. Nyrkkeilyssä ei olisi minkäänlaisia painoluokkia, niin olisiko sinusta mukava mennä ottelemaan 100-130kg ja 190-210cm pitkiä kavereita vastaan?

Ittellä ei oikeestaan oo ees hirveetä ongelmaa painoluokkien kanssa. Hyvä vaan että motivoi jengiä urheilemaan mahollisimman monipuolisesti ja tuo mageita matseja tekniikan korostuessa kun ei voi koolla jyrätä.

Mutta sitten taas tykkään ite pelata koripalloa kesäsin paljonkin. Oon 180cm ja lihava. Ei mikään optimaali fysiikka koripalloon kun kädetkin on vielä lyhyet. Silti tykkään pelata omalla tasollani. En vaadi että mun fyysisten rajotteiden takia pitäs olla sarja lihaville ja lyhyille pelaajille, missä mä pärjäisin ja voisin voittaa juttuja paremmin kuin avoimessa sarjassa. Enhän mäkään pelaa korista 210cm uheilullisten jäbien kanssa kun en pärjää niille. Ja silti nautin lajista ja harrastan sitä kivasti.

Ite suosin ehkä enemmän ajattelutapaa missä urheilussa on divareita, jossa samantasoset kohtaa välittämättä siitä miten ne on samantasosia. Ja sitten lajin huiput on sen näkösiä kun ne on lajin vaatimusten mukaa. Koripalloa pelaa enemmän porukkaa, kuin esim harrastaa brassijujutsua, vaikka lähes kaikki koripallon huiput on pitkiä ja isoja miehiä.

Oletko sitä mieltä, että jos ilmottaisit olevasi judossa "oman sarjasi" mestari vuodelta 2008, siitä saisi niin laji-ihmiset kuin ulkopuolisetkin oikean käsityksen?
Jos asioita ilmoittaa hämärästi on se silloin hämärää. Järjestelmässä itsessään ei ole mitään hämärää.

Tämä on se asia mitä mä ajan takaa. Se, että BJJ:ssa ja Judossa järjestetään alemmillekkin vöille Suomenmestaruus (ihanmitävaan) kisoja on vaan pelkästään hyvä juttu. Myös lajiväen piirissä on ihan yleisesti paheksuttavaa mikäli joku ei tarkenna tasoluokkiaan tai antaa tahalleen ymmärtää olevansa jotain muuta kun on.

Selvennettynä siis
Järjestelmä hyvä
Ihminen välillä paha

Minä ainakin olen niin tyhmä/itsesuojeluvaistoa vailla, että aina kun tulee mahdollisuus painia tai nyrkkeillä jonkun isokokoisen kaverin kanssa, niin otan haasteen vastaan - vaikka olenkin tällainen hukkapätkä (hinteläksi ei sentään voi haukkua). Jos saan aikaiseksi tasapäisen matsin isomman körmyn kanssa, niin onhan se aina palkitsevaa.

Minä ainakin olen niin tyhmä/itsesuojeluvaistoa vailla, että aina kun tulee mahdollisuus painia tai nyrkkeillä jonkun isokokoisen kaverin kanssa, niin otan haasteen vastaan - vaikka olenkin tällainen hukkapätkä (hinteläksi ei sentään voi haukkua). Jos saan aikaiseksi tasapäisen matsin isomman körmyn kanssa, niin onhan se aina palkitsevaa.

Mikä on normaali painoluokkasi ja montako raskaan sarjan ottelua sinulla on?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom