• Supermass Nutrition SUPER WHEY ISOLATE, 650 g, Gingerbread -33%

Grappling porinaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JanneM
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä on normaali painoluokkasi ja montako raskaan sarjan ottelua sinulla on?
Heh. En ole kilpaurheilija enkä edes kamppailulajien harrastaja, joten kommenttini ei varmaan sopinut tähän ketjuun ollenkaan. Kavereiden kesken ollaan vaan otettu matsia koemielessä, painia ja nyrkkeilyä. Olen 75-kiloinen ja en kovin tiukassa kunnossa, joten jonkun kilon alempaan painoluokkaan pitäisi pyrkiä, jos alkaisi harrastamaan. Vastustajat ovat olleet isoimmillaan sellaisia satakiloisia. Hekin enimmäkseen ilman kamppailulajitaustaa. Yhtä painonsa puolesta varmaankin lähellä raskasta sarjaa olevaa kilpajudokaa vastaan olen paininut (n. 190 cm, normaalivartaloinen). Muiden kamppailulajien ukot ovat olleet vähän kevyempiä. En ole tosin ketään vaa'alla käyttänyt.

Tarkoitukseni ei ollut esittää, että olisin kova luu ketä tahansa isompikokoista vastaan. Niin harhainen en sentään ole :LOL: Pyrin vaan tuomaan esille sen, että koen isomman vastustajan hyvänä haasteena.

Supermass Nutrition GOOD NIGHT 1 kg Chocolate Dream -36%
Heh. En ole kilpaurheilija enkä edes kamppailulajien harrastaja, joten kommenttini ei varmaan sopinut tähän ketjuun ollenkaan. Kavereiden kesken ollaan vaan otettu matsia koemielessä, painia ja nyrkkeilyä. Olen 75-kiloinen ja en kovin tiukassa kunnossa, joten jonkun kilon alempaan painoluokkaan pitäisi pyrkiä, jos alkaisi harrastamaan. Vastustajat ovat olleet isoimmillaan sellaisia satakiloisia. Hekin enimmäkseen ilman kamppailulajitaustaa. Yhtä painonsa puolesta varmaankin lähellä raskasta sarjaa olevaa kilpajudokaa vastaan olen paininut (n. 190 cm, normaalivartaloinen). Muiden kamppailulajien ukot ovat olleet vähän kevyempiä. En ole tosin ketään vaa'alla käyttänyt.

Tarkoitukseni ei ollut esittää, että olisin kova luu ketä tahansa isompikokoista vastaan. Niin harhainen en sentään ole :LOL: Pyrin vaan tuomaan esille sen, että koen isomman vastustajan hyvänä haasteena.

Tossa tulee myös se mieleen, että jos häviää isommalleen, niin ei heti defenssin omaisesti ole niin jotta isommalle häviäminen ei ole huonoutta. Tottakai se on :D Painoluokat vaan antaa hyvän mahiksen piiloutua ajaukselta.

Rehellinen suhtautuminen on juurikin kohdata kaikki vastustajansa, tai vähintään tunnustaa sen paremmuus, ketä ei halua kohdata, koska tappio olisi niin todennäkönen.

Joulukuussa aloitin vääntämisen, sit oli vähän loukkaantumista mutta nyt taas päässyt treenaamaan. Olen kuluttanut niin paljon energiaa taputtamiseen että jo 4kiloa lähtenyt läskiä!

Nyt alkaa palautua noista treeneistä paljon paremmin, kaksi kertaa olen käynyt vääntämässä per viikko, sit vähän nekkaamista päälle. Puolustus on kehittynyt mutta hyökkäyksistä sparrissa voin vasta haaveilla... Kaipa tässä kehittyy vaikka ei siltä tunnukkaan?

Kertokaa omia kokemuksia, oliko alku kivikkoista vai ovatko kaikki muut vaan syntyneet ninjoiksi?

Joulukuussa aloitin vääntämisen, sit oli vähän loukkaantumista mutta nyt taas päässyt treenaamaan. Olen kuluttanut niin paljon energiaa taputtamiseen että jo 4kiloa lähtenyt läskiä!

Nyt alkaa palautua noista treeneistä paljon paremmin, kaksi kertaa olen käynyt vääntämässä per viikko, sit vähän nekkaamista päälle. Puolustus on kehittynyt mutta hyökkäyksistä sparrissa voin vasta haaveilla... Kaipa tässä kehittyy vaikka ei siltä tunnukkaan?

Kertokaa omia kokemuksia, oliko alku kivikkoista vai ovatko kaikki muut vaan syntyneet ninjoiksi?
Puolustuksen kehittyminen on jo merkki selvästä kehittymisestä. Yleensä aina ensin oppii puolustamaan ja sitten alkaa jossain kohtaa huomaamaan, että pystyy jo pitämään puoliaan sen verran hyvin, että voi alkaa kokeilla niitä hyökkäyksiäkin. Toki siinä sitten taitavamman kanssa joutuu ehkä taas olemaan hieman tavallista enemmän taputtavana osapuolena, kun avaa puolustustaan, mutta se on osa oppimisprosessia.
Alku on kivikkoista, mutta kehittyminen nopeaa, kun saa juonesta kiinni. Kehittymisen huomaa myös, kun pääsee välillä sparraamaan jonkun vielä itseä kokemattomamman kanssa.

Heh. En ole kilpaurheilija enkä edes kamppailulajien harrastaja, joten kommenttini ei varmaan sopinut tähän ketjuun ollenkaan. Kavereiden kesken ollaan vaan otettu matsia koemielessä, painia ja nyrkkeilyä.
...
Pyrin vaan tuomaan esille sen, että koen isomman vastustajan hyvänä haasteena.

Se on vähän eri asia, jos puhutaan kaverien kesken höntsäilystä tai sitten kilpasuorituksesta lajissa, jossa saa lyödä kanssapelaajan tajuttomaksi tai vääntää tältä polven sijoiltaan.

Se on vähän eri asia, jos puhutaan kaverien kesken höntsäilystä tai sitten kilpasuorituksesta lajissa, jossa saa lyödä kanssapelaajan tajuttomaksi tai vääntää tältä polven sijoiltaan.
Onhan se ihan eri asia. Kuvaamasi kaltaista lajia en lähtisikään harrastamaan, sen verran on tolkku tallella.

Treenaako Andy paljon graplingia? Kuitenkin aktiivisin ketjuun kirjoittaja.

Sulla on AndyS aika usein karrikoidusti semmoinen asenne, ettei saa kommentoida asiaa x jos ei ole sinä kilpaillut tai arvostella ottelijaa jos ei olisi valmis kehään hänen kanssaan jne.

Veikkaan, että siksi sitä kysellään vaikka nythän on keskusteltu lähinnä lajin kilpailujen järjestämisistä :)

Pakko lisätä vielä, että löytyy SM mitali BJJstä sen kummemmin tarkentamatta :david:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
M-Nutrition Pure Creatine 300 g -30%
En treenaa. Miten se liittyy mihinkään?

No kun kirjoitat räpling ketjun täyteen. Avaa vaikka uusi ketju eri lajien kilpailukeskusteluja varten.

Siis hetki. Oletko sitä mieltä, että grappling-keskustelussa ei saa puhua grappling-kilpailuista? :woot: Vai että niistä ei saa puhua, jos ei ole itse lajin harrastaja?

Koskeeko tämä myös esim. vapaaotteluketjuja niin että niissä ei saa puhua vapaaottelukilpailuista? Vai että niissä ei saa puhua vapaaottelukilpailuista, jos ei ole vapaaottelun harrastaja?

Avaatko hieman tätä näkemystäsi?

Hauska matsi:

Lukkopainin hyväntekeväisyysottelu KBT-kisoista 7.2.2015. Antti "Andy" Sariola on potkunyrkkeilyn Suomen mestari sarjassa -91kg. Saku Ronkainen puolestaan on vapaaottelun Suomen mestari sarjassa -56,7kg.

Olen tosiaan otellut tuon yhden matsin lukkopainissa enkä harjoitellut siihen yhtään.

Käytännössä treenasin lukkopainia yhden kesän muistaakseni vuonna 2000. Tuolloin lajia ei vielä kutsuttu lukkopainiksi, mount oli "vuori-asento" jne. mutta perusasiat olivat kuitenkin nykyisellään. Lisäksi olen harjoitellut mattopainia karaten ja houkutoryun parissa, mutta niissä opetuksen taso oli sen verran heikko, että tulosta ei oikein syntynyt vaan vain väännettiin ilman merkittävää kehitystä. (Huom. Ju-jutsu Oulun grappling-taso on nykyään noussut merkittävästi minun ajastani.) Viimeisistä painitreeneistä on yli 10 vuotta, ellei vapaaottelun pystypainia lasketa.

Tasoni on sellainen, että voitan lähes varmasti saman kokoisen täysin treenaamattoman henkilön, kun tiedän suunnilleen mitä kannattaisi hakea, mutta oikeita kilpagrapplereita vastaan ei ole pienintäkään mahdollisuutta.

En kuitenkaan näe, että tämä liittyisi mitenkään BJJ:n kilpailujärjestelyihin, eikä vähäinen painikokemukseni anna minulle siihen mitään erityistä auktoriteettia. Jos olisi kyse jostain painin teknisestä asiasta, miten joku käsilukko kannattaa tehdä, niin olen varmaan viimeinen henkilö siihen vastaamaan.

Siis hetki. Oletko sitä mieltä, että grappling-keskustelussa ei saa puhua grappling-kilpailuista? :woot: Vai että niistä ei saa puhua, jos ei ole itse lajin harrastaja?

Koskeeko tämä myös esim. vapaaotteluketjuja niin että niissä ei saa puhua vapaaottelukilpailuista? Vai että niissä ei saa puhua vapaaottelukilpailuista, jos ei ole vapaaottelun harrastaja?

Avaatko hieman tätä näkemystäsi?

En ole tätä mieltä ollenkaan, mutta siinä vaiheessa kun olet tehnyt samat pointtisi jääkiekkovertauksineen jo kymmeneen kertaan, voisi olla aika lopettaa kirjoittaminen. Toistat vaan itseäsi joka kerta kun keskusteluun ilmestyy joku uusi osapuoli. Sinun pointtisi on ymmärretty, sisäistetty ja pureskeltu jokaiselta kantilta, joten jos mitään uutta kulmaa ei ole niin eikö jo riittäisi.

Tärkeä video! Vaikka ei olisikaan yli 40 vuotias, hyvää asiaa.

Jos kisojen osallistujamääriä katsoo, niin BJJn tiuhempi tasoluokittelu on kyllä ollut selvästi onnistuneempi järjestelmä.

Täysin totta.

Voisiko tästä siis päätellä, että se kuitenkin selkeästi motivoi porukkaa kisaamaan, kun on mahdollisuus voittaa se valkovöiden SM.

Jos ADCC:ssä menee Pro:n, niin aika helppo on jo ilmoittautumislistojen perusteella nimetä top 5, ehkä järjestys on vaan arvoitus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom