glutamiinin hyödyt???

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
43
Elikkä olen pitkään miettinyt glutamiinin ostoa muiden ravinteiden(palkkari, kreatiini, vitamiinit, kalaöljyt) lisäksi, mutta mietityttää kovasti sen hyödyt? Onko esim. palautumisen kannalta mitään hyötyä? Kokemuksia....???

Varmasti se jonki verran auttaa palautumisessa, itellä ei oo vielä käytännön kokemusta kun oon käyttäny vasta viikon ajan.

Käytän myös sen takii että immuunijärjestelmä toimis paremmin, kun glutahan vissiin tappaa kans bakteereita tjsp. Oon sen verta helposti kipeytyvä että on mukava tietää ettei glutamiinitasot pääse liian alas treenin jälkeen kun tulee siemailtua glutaa palkkarissa.

Treenaan 2-jakoisella ja glutamiini on osoittautunut taivaan lahjaksi palautumiselle, etenkin nyt kun olen dieetillä. Otan noin 20-30g päivässä.

Itse ostaisin glutaa ennemmin kuin esim. kreaa.
Mutta toisaalta jos treenaa vaikka yli viikon kierrolla (4-5 jakoinen) niin en tiedä tarviiko tuohon palautumisen nopeuttajaa.

Itse en siihen rahojani lyö. On ollut niin paljon juttua puolesta ja vastaan ettei oikeen tiedä mitä uskoa. Ehkä sit joskus myöhemmin.

Lihaksissa suurin osa sen sisältämistä aminohapoista on glutamiinia, ja kova treeni kuluttaa glutamiinivarastoja aikalailla. Itselläni ainakin palautuminen on paljon nopeampaa, kun mukana on glutamiinit (5g ennen reeniä ja 10g treenin jälkeen). Tämän huomaa mm. vähäisempänä lihaskipuna treeniä seuraavana aamuna.

Itse otin 2.3.2005 glutamiinin käyttöön, annostus on ollut suunnilleen palautumisjuomassa ja välipäivinä illalla 3-4 tl. Tuntuu kyllä että palautuminen on ollut parempaa ja en ole ollut kertaakaan kipeänä sen jälkeen, ei tässä kyllä ole vielä kuin 1.5 kuukautta mennyt mutta kuitenkin. 2-jakoisella treenaan ja alkuvuodesta ehdin 2 kertaa olla flunssassa, ylimääräisiä välipäiviäkin piti ottaa kun oli niin rikki edellisestä treenistä, niitäkään ei ole enää tarvinnut. Voi toki olla placeboa ja sattumaa, mutta testaillaan nyt purkin loputtua ilman glutamiinia treenausta niin näkee millainen on muutos.

itellä on HT-R palkkarissa 100 grammaa jauhetta sisältää:
• 50 g heraproteiinia
• 10 g kreatiinia
• 10 g glutamiinia
• 28 g hiilihydraattia
tuota olen litkinyt ja hyvin on palautunu.

Glutamiini on elimistössä hyvin tärkeä aminohappo. Se vaikuttaa proteiinisynteesiin ja se ehkäisee lihaskudoksen vaurioitumista sekä sillä on myös kasvuhormonin tuotantoa kohottava vaikutus. Glutamiinipitoisuus laskee merkittävästi treenin jälkeen ja pysyy alhaisena pitkään ellei tankkausta suoriteta.

Tämä tarkoittaa sitä, että painoharjoittelun ankaruus saa typpeä kuljettavan glutamiinin kulumaan pois lihaskudoksesta. Glutamiinitason laskulla on katabolinen vaikutus lihakseen. Glutamiinilisä on erittäin tarpeellinen jatkuvan glutamiinipitoisuuden ylläpitämiseksi.

Auttaa palautumaan stressistä esim. rankasta harjoittelusta, leikkauksesta, palovammoista. Se ylläpitää immuunijärjestelmän toimivuutta ja ylläpitää myös optimi soluhydraatiota ja volyymia.

Pari kiloa olen glutaa syönyt, enkä ole huomannut saavani siitä mitään hyötyä. En aio siihen enää €urojani laittaa.

Väitetyistä eduista yleisin on ilmeisesti vastustuskyvyn paraneminen. Olen aikuisiällä (siis 18-30-v) ollut kuumeessa kolme kertaa, vain viimeisimmän kerran aikana söin muistaakseni glutaa. Koska muutenkin sairastelen noin vähän, en pidä itselleni tarpeellisena minkään ns. elämää tukevan ja oletettavasti hirmu kovasti vastustuskykyä lisäävän lisäravinteen syömistä (niinno ehkä vitamiinilisiä voitaisiin semmoisena pitää, niitä olen ottanut suunnilleen 21-v lähtien :nolo: ).

Olisiko jollain linkkiä riippumattomiin akateemisiin tutkimuksiin glutamiinista? Mieluiten saisi olla kyseessä tutkimus, jossa koekaniineina on ollut terveitä punttireenareita (ok, muutkin aktiiviurheilijat kelpaavat nippanappa). Anteeksi vain Pro-Pain, mutta postauksesi näyttää kuin suoraan lisäravinnefirman mainoksesta kopioidulta. Itse luotan akateemisiin tutkimuksiin edes hieman (jos ovat pätevästi tehtyjä ja riippumattomia, eivät firmojen rahoittamia), lisäravinnefirmojen myyntipuheisiin en yhtään.

iivili sanoi:
Pari kiloa olen glutaa syönyt, enkä ole huomannut saavani siitä mitään hyötyä. En aio siihen enää €urojani laittaa.

Sama juttu. Mitään näkyvää hyötyä en siitä saanut, joka ei kyllä välttämättä sinällään vielä kerro aineen toimivuudesta. Toistaiseksi tilanne on se, että glutamiinille ei enää opiskelijan lompakosta pennit riitä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
iivili sanoi:

Väitetyistä eduista yleisin on ilmeisesti vastustuskyvyn paraneminen. Olen aikuisiällä (siis 18-30-v) ollut kuumeessa kolme kertaa, vain viimeisimmän kerran aikana söin muistaakseni glutaa. Koska muutenkin sairastelen noin vähän, en pidä itselleni tarpeellisena minkään ns. elämää tukevan ja oletettavasti hirmu kovasti vastustuskykyä lisäävän lisäravinteen syömistä (niinno ehkä vitamiinilisiä voitaisiin semmoisena pitää, niitä olen ottanut suunnilleen 21-v lähtien :nolo: ).

Olisiko jollain linkkiä riippumattomiin akateemisiin tutkimuksiin glutamiinista? Mieluiten saisi olla kyseessä tutkimus, jossa koekaniineina on ollut terveitä punttireenareita (ok, muutkin aktiiviurheilijat kelpaavat nippanappa). Anteeksi vain Pro-Pain, mutta postauksesi näyttää kuin suoraan lisäravinnefirman mainoksesta kopioidulta. Itse luotan akateemisiin tutkimuksiin edes hieman (jos ovat pätevästi tehtyjä ja riippumattomia, eivät firmojen rahoittamia), lisäravinnefirmojen myyntipuheisiin en yhtään.

Veikkaan, että sulla on ruokailu muuten niin hyvin mallilla ja monipuolinen, että saat glutamiinitkin(?) mahdollisesti jo itse kiinteästä ruuasta hyvin, ja elimistö toimii varsin tasapainossa.

Mutta jos on hiukankin ykspuoleisella ruokavaliolla liikenteessä, niin silloin glutamiinista on varmasti hyötyä.

Omakohtainen kokemus: glutamiinista on hyötyä. Täytyy kuitenkin muistaa että kaikki lisäravinteet eivät toimi kaikilla. Kokeilemalla löytää itselleen sopivat lisäravinteet.

Kerran kuussahan tästä aiheesta on tavattu peistä taittaa, joten kannattaa katsoa ne aikaisemmatkin keskustelut. Niissä muistaakseni lainailin eräitä ravitsemusasiantuntijoita ja tieteellisten glutamiinitutkimusten yhteenvetoa. Glutamiinista on suurina annoksina havaittu olevan hyötyä sairaalapotilaille, mutta lihaksia tai voimia kasvattavia vaikutuksia ei urheilijoilla ole havaittu. Glutamiinia on siinä määrin ravinnossa, ettei muutaman lisägramman suplementaatio ole kovin perusteltua. Voihan siitä jonkinsortin lisäimmuniteettia saada, tai sitten ei.

No enpä ole minäkään mitään hyötyä glutasta huomannut. Joten kalliiseen hintaan nähden en sitä ole erikseen ottanut. Jauhoista tulee otetutta proteiinia kuitnekin ihan hyvä määrä, että eiköhän sitä glutamiinia tule jo sitäkinkautta. Vitamiinit on ainakin itellä paljon tärkeämmässä asemassa terveenä säilymiseen nähden. Niiden poisjättämisen huomaa kyllä.

En niinkään palautumisessa ole apua huomannut. Mutta kun otan glutaa myös ennen reeniä 5g, niin sen huomasin jo ekalla kerralla että sen ansiosta tulee aivan järkyttävä pumppi lihakseen jota reenaa. Tuon ansiosta reenit on maistunu paljon paremmin!

muffy sanoi:
Itse en siihen rahojani lyö. On ollut niin paljon juttua puolesta ja vastaan ettei oikeen tiedä mitä uskoa. Ehkä sit joskus myöhemmin.
ite testasin, mulle ei mitään vaikutusta, mutta kannattaa kokeilla, joillakinhan se tosian voi toimiakin.
Jy_ri sanoi:
En niinkään palautumisessa ole apua huomannut. Mutta kun otan glutaa myös ennen reeniä 5g, niin sen huomasin jo ekalla kerralla että sen ansiosta tulee aivan järkyttävä pumppi lihakseen jota reenaa. Tuon ansiosta reenit on maistunu paljon paremmin!
ite otin ennen ja jälkeen reenin ja vielä illalla, vaikutus 0, hyvä että kuitenkin jotkut tästä hyötyvät.

jännä homma muuten, otin tuota glutaa krean kanssa niin krea ei toiminut yhtään(yleensä siis toimii), en kyllä usko että tuo gluta voi mitenkään blokata krean vaikutusta mutta jännä yhteen sattuma silti :)

iivili sanoi:
Olisiko jollain linkkiä riippumattomiin akateemisiin tutkimuksiin glutamiinista? Mieluiten saisi olla kyseessä tutkimus, jossa koekaniineina on ollut terveitä punttireenareita (ok, muutkin aktiiviurheilijat kelpaavat nippanappa).

Mä olin näköjää taannoin lyöny jotai tiivistystä aiheesta eräässä toisessa keskustelusäikeessä, katotaan osaanko linkittää oikein;

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=434866&postcount=40

Suosittelen glutamiinin käyttöä jos on herkkä saamaan flunssia. Mulla on olut pari flunssaa vuodessa vähintään, joista toinen yleensä sänkyynkaataja. Kun aloin käyttämään glutamiinia ei yhtään kertaa ollut flunssaa. Pidin viikon treenitauon ja en käyttänyt glutaa sinä aikana. No se tauko venyi siitten, kun sain hirvittävän flunssan.

VelttoV sanoi:
Suosittelen glutamiinin käyttöä jos on herkkä saamaan flunssia. Mulla on olut pari flunssaa vuodessa vähintään, joista toinen yleensä sänkyynkaataja. Kun aloin käyttämään glutamiinia ei yhtään kertaa ollut flunssaa. Pidin viikon treenitauon ja en käyttänyt glutaa sinä aikana. No se tauko venyi siitten, kun sain hirvittävän flunssan.
Minusta tuo kertoo juuri siitä, että glutaa ei kannattaisi vetää, jos elimistö sairastuu heti kun sen käytön lopettaa. Jotenkin helppoa markkinoida mitä tahansa mömmöä vastustuskyvyn parantamiseksi.

/IMHO

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom