Girya, kahvakuulatreenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spolk
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mulla on 12kg, 16kg ja 20kg niin minkä pallon ostan seuraavaksi? Toinen 16 vai 20 vai yksi 24kg?

Tuohan ja riippuu hyvin pitkälle siitä, minkälaista treeniä tulet vetämään. Jos ostat toisen 20 kiloisen, saat käyttöösi melko paljon haastavia kahden kuulan liikkeitä. Näihin kuuluvat mm. kahden kuulan työntö, tempaus, long cycle (murhaava liike!), pystypunnerrus, etukyykky jne. Näistä saa myös reilusti eri variaatioita.

Jos taas haluat treenata enemmänkin voimapainotteisesti, suosittelen ostamaan isompaa kuulaa. Itselläni on seuraavaksi hankintalistalla toinen 24 kiloinen kuula nimenomaan siksi että kahden kuulan liikkeet tuntuvat varsin houkuttelevilta.

Ei missään nimessä 12 kiloista. Se on liian kevyt miehelle. Minä sanoisin, että 20 kiloinen olisi sulle hyvä. Ei sillä heti tuulimyllyä pysty tekemään, mutta ei ole alussa tarvettakaan. Turkkilaisen ylösnousunkin voi alkuun tehdä puolikkaana. 12 kiloisella ei saa mitään tuntumaa liikkeisiin ja tekniikka ei varmasti mene oikein. Kuulassa pitää olla vastusta, jotta se "pakottaa" käyttämään lantiota esim. heilautuksissa. Kevyttä kuulaa nakkelee olkapäillä ja käsillä vaikka luulee tekevänsä oikein.

Toisaalta raskaalla kuulalla ei ikinä opi tekemään riittävän rennosti, jotta pystyisi tekemään girevoy sport tyylisiä pitkiä sarjoja. Kyllä se 12/16 kiloinenkin alkaa opettaa lantion käyttöä, kun sarjojen pituudet ovat riittäviä. Oikea kuulan paino riippuu ihan tavoitteista.

Toisaalta raskaalla kuulalla ei ikinä opi tekemään riittävän rennosti, jotta pystyisi tekemään girevoy sport tyylisiä pitkiä sarjoja. Kyllä se 12/16 kiloinenkin alkaa opettaa lantion käyttöä, kun sarjojen pituudet ovat riittäviä. Oikea kuulan paino riippuu ihan tavoitteista.
Totta tietysti tämäkin.

Mikähän se kysyjän tavoite on? Parempi kunto tietysti, mutta mitäs muuta?

Yksinkertaisesti enemmän voimaa ja lihasta! :)
Mutta en tee kaikkea reeniä kahvakuulilla, mukana toimii myös levytangot ja muut paino härpäkkeet.

Yksinkertaisesti enemmän voimaa ja lihasta! :)
Mutta en tee kaikkea reeniä kahvakuulilla, mukana toimii myös levytangot ja muut paino härpäkkeet.

Karkeasti yksinkertaistaen: jos ostat toisen 20kg kuulan, pystyt treenaamaan monipuolisemmin uusia (ja haastavia) liikkeitä. Jos taas hommaat uuden 24 kiloisen, jatkat tekemällä samoja liikkeitä kun tähänkin asti mutta raskaammalla painolla. Jos sulla on säännöllisesti treenissä mukana myös levytangot yms härpäkkeet, suosittelisin että ostat sen toisen kakskymppisen.

Hommasin kanssa kotikäyttöön kuulan. Mikä olisi hyvä liike rinnalle? Nyt teen kahdenkäden heilautuksia, yhdenkäden heilautuksia, tempauksia, pystypunnerrusta, turkkilaisia ja "kahdeksikko pöyräytyksiä". Oisko tohon jotain hyviä liikkeitä lisää? Yksi kuula toistaiseksi käytössä.

Hommasin kanssa kotikäyttöön kuulan. Mikä olisi hyvä liike rinnalle? Nyt teen kahdenkäden heilautuksia, yhdenkäden heilautuksia, tempauksia, pystypunnerrusta, turkkilaisia ja "kahdeksikko pöyräytyksiä". Oisko tohon jotain hyviä liikkeitä lisää? Yksi kuula toistaiseksi käytössä.

Ota vatsalihasliike settiin mukaan, eli normi-istumaannousuja kuula painona sylissä. Auts ;)

Ota vatsalihasliike settiin mukaan, eli normi-istumaannousuja kuula painona sylissä. Auts ;)

Täytyy kokeilla. Eikö noi turkkilaiset korvaa vatsoja? Nousen siis ilman käsien apua istuma-asentoon. Kiitos kuitenkin vinkistä.

Edit. Miksi muuten kahdenkäden heilautus on raskaampi, kuin yhdenkäden? Minulla ainakin syke nousee kahdenkäden swingissä korkeammalle, vaikka teen sen ensin.

Armeijassa opin seuraavanlaisen hyvän vatsalihasliikkeen (keskivartalon oikeastaan) kahvakuulalla: Otetaan kuula käsiin kuten istumaannousussakin, mutta noustaan kokonaan seisomaan lopuksi. Eli Eli keinautetaan kroppaa alkuasennossa hieman taaksepäin, jalkoja kohottaen, sitten ponnistetaan seisomaan vartalo suorana - keskittyen vatsan, kylkien sekä selän jännittämiseen.

RautaPerse: -Johtuisiko siitä, että kahden käden hailautuksissa osallistuu enempi lihaksia tekemään työtä ja tätä kautta hengitys ja verenkierotelimistö joutuu kovemmalle työlle. Yhden käden versiossa sitten yksittäiset lihat joutuvat kovemmalle työlle, esim. keskikropassa kuin kahden käden heilautuksissa. Itselläkin tuntuu olevan noin, joten tuolla tavoin olen tuon itselleni järkeillyt.

"Miksi muuten kahdenkäden heilautus on raskaampi, kuin yhdenkäden? Minulla ainakin syke nousee kahdenkäden swingissä korkeammalle"

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuinka paljon muuten te teettä comboja kahvakuulalla vai teettäkö te ns. yhden liikkeen kerralla? Ja jos teettä erilaisia comboja niin millaisia teettä?

Itsellä ainakin aluksi aika meni pitkälti noiden liikkeiden opetteluun ja tekniikan hiomiseen, mutta nykyään teen mielelläni erilaisia combojakin. Eli esimerkiksi rinnalleveto, punnerrus, turkkilaisen push-up:n lasku ja nousu ja siitä sitten takaisin aloituspisteeseen.

Kuinka paljon muuten te teettä comboja kahvakuulalla vai teettäkö te ns. yhden liikkeen kerralla? Ja jos teettä erilaisia comboja niin millaisia teettä?

Itsellä ainakin aluksi aika meni pitkälti noiden liikkeiden opetteluun ja tekniikan hiomiseen, mutta nykyään teen mielelläni erilaisia combojakin. Eli esimerkiksi rinnalleveto, punnerrus, turkkilaisen push-up:n lasku ja nousu ja siitä sitten takaisin aloituspisteeseen.
Mä oon tehnyt mm. seuraavia komboja:
  • lattiapunnerrus & kulmasoutu (vaihtoehtoisesti myös leuanveto)
  • kahden käden heilautus & etukyykky (kaksi kuulaa molemmissa liikkeissä)
  • yhden käden heilautus & yhden käden high pull & yhden käden tempaus.

Tossa viimeisessä oon tehnyt 5 toistoa jokaista liikettä tauotta per käsi ja sitten vaihto. Muissa komboissa oon yleensä tehnyt 10 toistoa per liike.

Viimeksi muokattu:
Onko kukaan treenannut "tosissaan" noita girevoy sport-tyylisiä suorituksia? Minkälaisia tuloksia olette saaneet ja löytyykö hyviä tekniikkavinkkejä? :)

Lähinnä tarkoitan tempausta ja kahden kuulan työntöä aikaa vastaan. Itse olen jonkin verran tuota tempausta tehnyt yhdellä 24kg kuulalla mutta nyt vasta alkanut treenailla 2x24kg työntöä. Voin sanoa että on aika saatanallinen liike! Periaatteessa noiden kuulien pukkaaminen suorille käsille on helppo rasti mutta kun alkaa vääntämään pidempää sarjaa niin käy hyvin äkkiä huonosti. Itselläni on 10 toiston jälkeen sykkeet about 180 pinnassa ja kädet tärisee nii perkeleesti. Sitten voi miettiä että kisasuorituksessa on 10min aikaa ja suomessa parhaat työntelee sellaista 100 toistoa...

Noilla venäläisillä tämä liike on kyllä hallussa:
World Champion Ivan Denisov jerks two 24kg Kettlebells (uskomattomat 93 toistoa 3 minuutissa!)
Sergei Ratsinski seminar in Kuusamo, Finland 3.1.2009 (seminaarissa näytetään vähän mallia tekniikasta...)

Onko kukaan treenannut "tosissaan" noita girevoy sport-tyylisiä suorituksia? Minkälaisia tuloksia olette saaneet ja löytyykö hyviä tekniikkavinkkejä? :)

Lähinnä tarkoitan tempausta ja kahden kuulan työntöä aikaa vastaan. Itse olen jonkin verran tuota tempausta tehnyt yhdellä 24kg kuulalla mutta nyt vasta alkanut treenailla 2x24kg työntöä. Voin sanoa että on aika saatanallinen liike! Periaatteessa noiden kuulien pukkaaminen suorille käsille on helppo rasti mutta kun alkaa vääntämään pidempää sarjaa niin käy hyvin äkkiä huonosti. Itselläni on 10 toiston jälkeen sykkeet about 180 pinnassa ja kädet tärisee nii perkeleesti. Sitten voi miettiä että kisasuorituksessa on 10min aikaa ja suomessa parhaat työntelee sellaista 100 toistoa...

World Champion Ivan Denisov jerks two 24kg Kettlebells (uskomattomat 93 toistoa 3 minuutissa!)
Sergei Ratsinski seminar in Kuusamo, Finland 3.1.2009 (seminaarissa näytetään vähän mallia tekniikasta...)

Mä kokeilin muutama vuosi sitten jonkin aikaa. Paras tulos taisi 17 kiloisilla kuulilla olla 110 työntöä 10 minuutissa ja tempauksia jotain 70-80 per käsi. Tempauksista ei oikein meinannut tulla mitään kun lähti aina nahkat käsistä vaikka tekniikka olikin mun mielestä kunnossa. Oikeilla kisakuulilla olisi voinut olla vähän helpompaa.

Mä kokeilin muutama vuosi sitten jonkin aikaa. Paras tulos taisi 17 kiloisilla kuulilla olla 110 työntöä 10 minuutissa ja tempauksia jotain 70-80 per käsi. Tempauksista ei oikein meinannut tulla mitään kun lähti aina nahkat käsistä vaikka tekniikka olikin mun mielestä kunnossa. Oikeilla kisakuulilla olisi voinut olla vähän helpompaa.

Jep, kyllä ne kisakuulat on hieman helpompia käsitellä. Oliko sulla jotain erityistä treeniohjelmaa tuohon työntöön?

Itselläni on tällä hetkellä tempauksessa tullut otettua 24kg kuulalla 40 toistoa/käsi mutta aina loppuu forkusta puhti kesken. 16kg kuulalla on tullut riehuttua sen verran että kaverin kanssa kisatessa vedin itseni kuoleman porteille ja tempauksia kertyi 10 minuutissa reilut 200.

Työnnössä on tekniikka niin perseestä että noilla kahdella 24 kiloisella en varmasti saa edes 20 toistoa. Jotenkin pitäisi oppia tekemään se täysin jaloilla rasittamatta liikaa käsiä ja samaan aikaan räkki pitäisi hioa sellaiseen kuosiin että voi oikeasti hieman hengähtää toistojen välissä.

Jep, kyllä ne kisakuulat on hieman helpompia käsitellä. Oliko sulla jotain erityistä treeniohjelmaa tuohon työntöön?

En nyt kyllä oikein tarkkaan muista. Treenasin muistaakseni ma,ke ja pe. Yhtenä päivänä työntö ja yhden käden työntö, toisena tempaus ja etuheilautus ja kolmantena tempaus ja työntö.

Työntöä tein 1-4 sarjaa. Yleensä juuri jotain 3 sarjaa. Treenasin aikaa mitaten, pyrin lisäämään aina jotain parikymmentä sekuntia edellisen viikon sarjaan pitäen tahdin samana. Välillä vähän vaihtelin tahtia. Kerran tai pari kuussa otin vain yhden sarjan ja kokeilin maksimia. En nyt kyl mitään kovin hyviä neuvoja osaa antaa, kun en kovin kauaa lajia ees reenannut.

Lopetin kun huomasin että voimat vaan tippuu, kun en tehnyt muuta kuin noita liikkeitä. Olisi pitänyt lisäksi edes kerran viikossa tai kahdessa käydä salilla, mutta en jaksanut. Ja voimien tippumisella tarkoitan sitä, että esim. pystypunnerrus kuulalla kävi vaikeammaksi vaikka toistomäärät työnnössä kasvoikin. Kaikki kyykyt ja mavet ja muut nyt heikkeni vielä enemmän.

Työntöä tein 1-4 sarjaa. Yleensä juuri jotain 3 sarjaa. Treenasin aikaa mitaten, pyrin lisäämään aina jotain parikymmentä sekuntia edellisen viikon sarjaan pitäen tahdin samana. Välillä vähän vaihtelin tahtia. Kerran tai pari kuussa otin vain yhden sarjan ja kokeilin maksimia. En nyt kyl mitään kovin hyviä neuvoja osaa antaa, kun en kovin kauaa lajia ees reenannut.

Kuulostaa kyllä ihan pätevältä systeemiltä. Itse lasken noita toistoja ja pyrin aina tekemään enemmän kuin edellisellä kerralla. Tahtia ei saa oikein pysymään ja välillä pitää yrittää hengähtää. Jalathan tuossa on myös aika nopeasti hapoilla kun koko ajan pitää olla hieman hankalassa asennossa. Tarkoittanee sitä että siinäkin on paljon hiomista.

Lopetin kun huomasin että voimat vaan tippuu, kun en tehnyt muuta kuin noita liikkeitä. Olisi pitänyt lisäksi edes kerran viikossa tai kahdessa käydä salilla, mutta en jaksanut. Ja voimien tippumisella tarkoitan sitä, että esim. pystypunnerrus kuulalla kävi vaikeammaksi vaikka toistomäärät työnnössä kasvoikin. Kaikki kyykyt ja mavet ja muut nyt heikkeni vielä enemmän.

Itse treenailen näin dieetillä keskimäärin joka toinen päivä salilla ja joka toinen päivä kahvakuulaa kämpillä. Toistaiseksi toiminut ihan hyvin eikä voimatasot ole päässeet tippumaan. Oikeastaan kun salillakin tulee tehtyä voima- ja painonnostotyylisiä treenejä, ovat jopa hiukan nousseet.

Hoksasin tuon girevoy sport-treenin tähän kaiken muun kaveriksi ja ajattelin että tässähän olisi kevät aikaa treenailla koviin lukemiin :)

Kolme vuotta olen treenaillut ja kisaillut niin tosissaan kuin nyt perheellinen pystyy :) 24kg:lla työnnöissä enkka 70 ja tempauksessa 120 eli ei mitään kummoisia tuloksia vielä mutta eipä tässä ole kiire.

Sen verran minussa on stalkkerin vikaa, että jos nimimerkin marks taakse kätkeytyy se keneksi luulen, sulta vois löytyä noita tekniikkavinkkejä vähän joka lähtöön :) Ootkohan tulossa tänä keväänä Ouluun pitämään leiriä?

Sen verran minussa on stalkkerin vikaa, että jos nimimerkin marks taakse kätkeytyy se keneksi luulen, sulta vois löytyä noita tekniikkavinkkejä vähän joka lähtöön :) Ootkohan tulossa tänä keväänä Ouluun pitämään leiriä?

:)

Ei ole ainakaan sovittu vielä Oulun leiristä.

Työnnöissä aika monilla aluksi se käsien asento kahvoissa ja sitten voiman välittäminen jaloista kyynärvarsiin on haaste, vaikka voimaa/kuntoa löytyisikin. Kun niissä pääsee eteenpäin niin tulokset pomppaavat kummasti. Varsinkin käsien asento vaikuttaa pikkujutulta mutta pitkissä sarjoissa tai isoilla painoilla merkitys korostuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom