Geenit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli täällä kun näitä foorumeita selailee, niin näkee usein puhuttaen geeneistä.

Eli miten geenit vaikuttavat lihasten kasvuun?

Toivon asiallisia vastauksia, tämä geenikysymys vaivannut jo pidemmän aikaa.

Kasvu vauhtiin, lihaksen muotoon, miten lihas reagoi mihinkin rasitukseen, lihaksen maksimaaliseen kokoon naturaalina..

Kaikkeen?

Kannattaa muistaa, että ne geenit vaikuttaa myös esim. siihen kuinka paljon rasitusta nivelet kestää. Vaikka lihat turpoaisikin helpolla ja lihasten malli olisi hyvä, niin siinä voi lopulta käydä kuten mulla eli kaikki paikat paukkuu vähitelleen paskaksi. Siinä on sitten vähän vaikeampi tulla isoksi tai vahvaksi kun kaikki nivelet sanoo itsensä irti. Muutenhan tossa tulikin jo paljon asioita mihin geenit vaikuttaa.

Geeni eli perintötekijä on biologisen informaation yksikkö, joka on tallentunut nukleiinihappoihin. Geeni voi esimerkiksi sisältää rakennusohjeet tietylle proteiinille. Näin geenien toiminta vaikuttaa perimmäisellä tavalla kaikkien eliöiden ulkoasuun ja ominaisuuksiin, joita myös ympäristötekijät muokkaavat.

Geenit pystyvät vaikuttamaan toisten geenien toimintaan ja toimimaan itsekin useassa eri toiminnossa.
Ihmisellä on 20 814 geeniä :)

Hmm näistä on jo tovi kun itse luin ja tutkiskelin et kaikkea ei voi muistaa - joku fiksumpi korjatkoon asiavirheet.

Mut ajatellaan nyt esimerkiksi ihmistä joka käy salilla ja miten ne geenit vaikuttaa:

1. Ensinnäkin geenit vaikuttaa jo siihen kokeeko ihminen urheilusta mielihyvää ja kuinka paljon. Urheiluhan voi toimia myös "koukuttavana" . Eli reenaaminen saa aikaan sen, että hormoonia (nimiä en ala kaivamaan) alkaa muodostua se kiinnittyy geenien valmistamaan proteiiniin ja siirtyy aivoihin jossa aivojen reseptorit lukevat sen mielihyväksi :)

2. Lihasten kasvu. Tietyillä ihmisillä on siis aktiivisemmat geenit ja säätelevät suotuisammin lihaksen kasvua.

3. Palautuminen

4. Voimansaanti

5. Lihaskestävyys

6. Stressihormoonien välitys (mitä enempi stressin aikana erittyy stressihormooneja sitä huonommat reenikulutukset)

7. kehittyminen

jne jne

Kaikki asiat mitä ihminen siis tekee liittyy geeniperimään. Geenit voi toki ja yleensä muuttavatkin "isältä pojalle" muotoaan eli lahjakkuudet eivät välttämättä menekään yks yhteen.

Vaikka juuri esimerkiksi voima on kiinni siitä, kuinka hyvin hermosto pystyy lihaksia hermottamaan. Eli kuinka suuren prosentin lihaksista hermot saavat supistumaan kerralla, on se kiinni geeneistä ja niiden välittämistä toimintakoodeista.

Nuo on ihan mielenkiintoisia juttuja ja tuosta ihmisen elimistön perimmäisen toiminnan ymmärtämisestä on hyvin paljon hyötyä ,kun haluaa ymmärtää sen miksi joskus reeni kulkee ja joskus taas ei. :)

BE sais selventää kun se näitä on viimeksi lukenut :)

Kannattaa muistaa, että ne geenit vaikuttaa myös esim. siihen kuinka paljon rasitusta nivelet kestää. Vaikka lihat turpoaisikin helpolla ja lihasten malli olisi hyvä, niin siinä voi lopulta käydä kuten mulla eli kaikki paikat paukkuu vähitelleen paskaksi. Siinä on sitten vähän vaikeampi tulla isoksi tai vahvaksi kun kaikki nivelet sanoo itsensä irti. Muutenhan tossa tulikin jo paljon asioita mihin geenit vaikuttaa.

Sairastatko jotain joka vaikuttaa ravinteiden imeytymiseen?

Sairastatko jotain joka vaikuttaa ravinteiden imeytymiseen?
En tietääkseni. Oon luonnostaan rakenteeltani todella siro eli enempi ektomorfi-tyylinen, vaikka pitkä en ole. Painoinkin kuntosaliharrastuksen alottaessa vain 46 kiloa ja siihen kun lyö lihasta päälle niin, että painoa on nyt yli 30 kiloa enempi suht kireessä kunnossa niin ohuet nivelet kuten polvet ja ranteet huutaa leipää. Lisäksi olin kärsinyt jo pidempään alaselkäkivuista ja mulla todettiin sellanen synnynäinen rakennevika selkärangassa kuin Spina Bifida. Olin vaan salilla paskonut sitä lisää tietämättäni koko asiasta ja nyt mulla on alin selkärangan nikama liukunut paikoiltaan 1,3cm ja kaksi välilevyä aivan paskana. Selän kanssa saan olla varovainen koko loppu elämäni. Uskon kuitenkin, että mulla on geenien suhteen todella huonot edellytykset esim. voimaharjoittelulle tai muutenkin lihaskuntoharjoittelulle juurikin niiden nivelten ja loukkantumisriskin takia. Liha tuntuu turpoovan suhteellisen helposti ja vielä pääosin hyvän mallisena. Rasvaakaan ei keräänny turhan paljoa helposti. Kuitenkaan mulla ei olisi varmaan koskaan elämässäni geenien takia mahdollisuutta 200kg penkkiin, koska fysiikka ei vaan yksinkertasesti enää kestä. Kyllähän näihin asioihin vaikuttaa muutkin kuin geenit esim. lihashuolto ja muut seikat, mutta uskon kuitenkin kohdallani geenien olevan aika suuri tekijä.

En tietääkseni. Oon luonnostaan rakenteeltani todella siro eli enempi ektomorfi-tyylinen, vaikka pitkä en ole. Painoinkin kuntosaliharrastuksen alottaessa vain 46 kiloa ja siihen kun lyö lihasta päälle niin, että painoa on nyt yli 30 kiloa enempi suht kireessä kunnossa niin ohuet nivelet kuten polvet ja ranteet huutaa leipää. Lisäksi olin kärsinyt jo pidempään alaselkäkivuista ja mulla todettiin sellanen synnynäinen rakennevika selkärangassa kuin Spina Bifida. Olin vaan salilla paskonut sitä lisää tietämättäni koko asiasta ja nyt mulla on alin selkärangan nikama liukunut paikoiltaan 1,3cm ja kaksi välilevyä aivan paskana. Selän kanssa saan olla varovainen koko loppu elämäni. Uskon kuitenkin, että mulla on geenien suhteen todella huonot edellytykset esim. voimaharjoittelulle tai muutenkin lihaskuntoharjoittelulle juurikin niiden nivelten ja loukkantumisriskin takia. Liha tuntuu turpoovan suhteellisen helposti ja vielä pääosin hyvän mallisena. Rasvaakaan ei keräänny turhan paljoa helposti. Kuitenkaan mulla ei olisi varmaan koskaan elämässäni geenien takia mahdollisuutta 200kg penkkiin, koska fysiikka ei vaan yksinkertasesti enää kestä. Kyllähän näihin asioihin vaikuttaa muutkin kuin geenit esim. lihashuolto ja muut seikat, mutta uskon kuitenkin kohdallani geenien olevan aika suuri tekijä.

No teikäläisen kohdalla todellakin on käynyt huono tuuri..

Oma mielipiteeni tohon isoksi kasvamiseen on, että se on todellakin lähtökohdista kiinni ( eli sun tapauksessa, et saa itestäs 130kg karjua vaikka kuinka haluaisit).

Toisaalta jokainen pystyy saamaan suhteellisesti paljon lihasmassaa ilman nivelten rikkomistakin. Se massan saaminen ei välttämättä vaadi kuitenkaan mitään järjettömiä rautamääriä. Eikä varmasti sitä 200kg penkkiä.

Ärsyttää vaan kuulla aina sitä samaa selitystä, että "ei mun geeneillä". Ne on useasti vain selityksiä tekemättömyydelle. Oikeen alkaa itkettämään kuinka paskat geenit meikäläisillä on. Itse voin sanoa ettei mun askellusvirheillä tulla maratoonariksi, mutta oikeasti se on lähinnä vaan siitä kiinni, paljonko on valmis panostamaan. Ei mua helkkari mikää juokseminen kiinnostakaan. :D

Eikä tätä ollu tarkotus kohdistaa ketään tiettyä kohtaan, kunhan nyt yleisesti avauduin.

Factors of Growth Potential

I see posts very frequently by guys that are just completely CLUELESS about the role genetics play in how one responds to training. These posts USUALLY come from one of two types of people. Guys with great genetics that have never had training partners that didn’t, or have never worked with a group of lifters over the long-term, and young guys that REALLY, REALLY want to believe that they can be the next Arnold, Yates, or Coleman.

Here are just SOME of the factors that ultimately determine how big and strong you get, and what paths are appropriate to get you there:

Cortisol output
Adrenaline output
Insulin output
insulin sensitivity
Thyroid output
Thyroid sensitivity
Testosterone production
Testosterone/hormone sensitivity
Testosterone to estrogen conversion
SHGB sensitivity
Testosterone to DHT conversion
Estrogen sensitivity
Growth Hormone output
Growth Hormone sensitivity
IGF output
IGF sensitivity
Digestive capability
Basic protein synthesis ability
Muscle fiber composition
Muscle fiber content
Motor unit recruitment/motor unit density
CNS output/CNS recovery
Hard wired stress response
Emotional states

ALL THESE FACTORS ARE ALL DETERMINED BY AN INDIVIUALS GENETICS. AND THEY DON’T VARY A LITTLE, THEY VARY A LOT. AND THERE ARE MANY, MANY MORE!

Take a guy that has very little fast twitch fibers, or just very little muscle fibers compared to the average person, or well above average person and this person is NEVER, NEVER going to have anywhere NEAR the growth potential of someone that has more fiber to begin with no matter HOW BIG they hypertrophy them.

Oh, just add steroids and the below average guy is even. WRONG again. In the Soviet Union where the state spent much time researching these issues, they determined that hormone (steroid) sensitivity varied as much as 2 to 4 times. Which means the response and thus results one guy might get from a gram of gear would take 4 grams for another person to achieve. And these were highly technical studies carried out with good controls. Not what a bunch of gym meatheads observed. YES, THAT IS genetics in action.

To say genetics only accounts for a small degree of the achieved results is just PLAIN FLAT OUT WRONG AND ANY GOOD STRENGTH COACH OR SPORTS PHYSIOLIGIST WILL TELL YOU THAT.

17 out of 22 IFFB pro’s had a genetic growth factor that is not found to any degree of the population.

This does NOT mean you cannot make great progress or build a great body, but it does mean that most just simply don’t have the potential to be top bodybuilders. And EVERYONE responds differently. I am not trying to rain on anyone’s parade, and potential can only be known in retrospect AFTER you have tried. But all these posts by guys saying genetics are not important and guys just use them as an excuse is pure BS

Iron Addict

No mulla kai on sit suht. hyvät geenit tohon lihaksen hankkimiseen, kun 2kk tullu 6kg painoa lisää, ja vielä enemmänkin voisin syödä.
Eikä mitään huomattavaa fläsää ole tullut.:rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mulla kai on sit suht. hyvät geenit tohon lihaksen hankkimiseen, kun 2kk tullu 6kg painoa lisää, ja vielä enemmänkin voisin syödä.
Eikä mitään huomattavaa fläsää ole tullut.:rock:

Ei toi kyllä kerro mistään muusta ku että oot uskaltanu syödä kunnolla. Monesti taas ne, jotka ei syö tarpeeksi, vetävät nopean johtopäätöksen ja luulevat omaavansa huonot geenit :E

No teikäläisen kohdalla todellakin on käynyt huono tuuri..

Oma mielipiteeni tohon isoksi kasvamiseen on, että se on todellakin lähtökohdista kiinni ( eli sun tapauksessa, et saa itestäs 130kg karjua vaikka kuinka haluaisit).

Toisaalta jokainen pystyy saamaan suhteellisesti paljon lihasmassaa ilman nivelten rikkomistakin. Se massan saaminen ei välttämättä vaadi kuitenkaan mitään järjettömiä rautamääriä. Eikä varmasti sitä 200kg penkkiä.

Ärsyttää vaan kuulla aina sitä samaa selitystä, että "ei mun geeneillä". Ne on useasti vain selityksiä tekemättömyydelle. Oikeen alkaa itkettämään kuinka paskat geenit meikäläisillä on. Itse voin sanoa ettei mun askellusvirheillä tulla maratoonariksi, mutta oikeasti se on lähinnä vaan siitä kiinni, paljonko on valmis panostamaan. Ei mua helkkari mikää juokseminen kiinnostakaan. :D

Eikä tätä ollu tarkotus kohdistaa ketään tiettyä kohtaan, kunhan nyt yleisesti avauduin.
Jep, liian usein kyllä syytellään niitä geenejä vaikka vika olisi jossain ihan muualla. Itse en kuitenkaan jaksanut koskaan manailla geenejäni ja tosta selkävammasta tietämättäni esim. kyykkäsinkin itseni ihan henkihieveriin kunnes kipu oli jo sietämätöntä ja sain vihdoin oikean diagnoosin. Yritin kuitenkin aina kaikkeni ja vieläkin treenailen sen mitä vaan pystyn. :) Huomasin kuitenkin aina, että liha mulla turpoo helpommin mitä esim. voimat kasvaa. Voima ei ole koskaan ollut kanssani eli sekin on varmasti mulla geeneistä suurimmaksi osaksi riippuvainen ettei lihasten hermotus ole mitään huippuluokkaa. Jossain vaiheessa alkoi kuitenkin noi loukkaantumiset ja luettuani nämä kaksi viestiä, aloin hieman miettimään/tutkimaan tota geenijuttua ja mihin kaikkeen ne oikeesti vaikuttaa:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2690104&postcount=1526
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2690436&postcount=1535

Tähän geenijuttuu haluan antaa vielä esimerkin. Huomatkaa, että yritän potkia perseelle niitä, jotka manailevat aina niitä huonoja geenejä ja näkevät treenaamisen ennen pitkää turhana.

Eräs kaverini aloitti lukion alussa, syystä tai toisesta, salilla käymisen. Kaveri oli silloin noin 50kg,,(173cm pitkä) oikea ektomorfi. Ainakin vaatteet päällä. Totuushan oli se, että sille 20km pyöräily ja koristreenit oli päivän ihan perusrutiini. Kunto ei siis ollut huonoimmasta päästä ja rasvat aika minimaaliset.

Abivuonna samainen kaveri painoi reilusti yli 100kg, perse ihan järjettömän kokoinen. Kukaan vanha tuttu ei tunnistanut. Kaikki tulokset saavutettiin hiton kovalla treenillä ja safkaamisella. Tätä nykyä 200kg syväkyykyt kuuluvat treeniin.

Tässä tapauksessa moni olisi voinut tuomita jo heti alkuun kaverin mahdollisuudet kehittyä siihen mitä on tänä päivänä. Ja varmaa jotkut naureskelivatkin, että ihan turhaa kuitenki. No toisin kävi.
Kovalla panostuksella sieltä saatiin kaivettua todella hyvää tulosta ihan muutamassa vuodessa.

Sitä voisi moni omien geeniensä manailija yllättyä, jos laittaisivat perusasiat kuntoon ja treenaisivat hampaat irvessä.

Tähän geenijuttuu haluan antaa vielä esimerkin. Huomatkaa, että yritän potkia perseelle niitä, jotka manailevat aina niitä huonoja geenejä ja näkevät treenaamisen ennen pitkää turhana.

Eräs kaverini aloitti lukion alussa, syystä tai toisesta, salilla käymisen. Kaveri oli silloin noin 50kg,,(173cm pitkä) oikea ektomorfi. Ainakin vaatteet päällä. Totuushan oli se, että sille 20km pyöräily ja koristreenit oli päivän ihan perusrutiini. Kunto ei siis ollut huonoimmasta päästä ja rasvat aika minimaaliset.

Abivuonna samainen kaveri painoi reilusti yli 100kg, perse ihan järjettömän kokoinen. Kukaan vanha tuttu ei tunnistanut. Kaikki tulokset saavutettiin hiton kovalla treenillä ja safkaamisella. Tätä nykyä 200kg syväkyykyt kuuluvat treeniin.

Tässä tapauksessa moni olisi voinut tuomita jo heti alkuun kaverin mahdollisuudet kehittyä siihen mitä on tänä päivänä. Ja varmaa jotkut naureskelivatkin, että ihan turhaa kuitenki. No toisin kävi.
Kovalla panostuksella sieltä saatiin kaivettua todella hyvää tulosta ihan muutamassa vuodessa.

Sitä voisi moni omien geeniensä manailija yllättyä, jos laittaisivat perusasiat kuntoon ja treenaisivat hampaat irvessä.

Minun mielestäni tuolla ei ole mitään tekemistä geenejen kanssa, kaveri kulutti paljon ja söi vähän, myöhemmin päinvastoin.

Itsekkin painoin muutama vuosi sitten 50 kiloa, nyt 85kg. Söin enemmän, treenasin ja lepäsin, that´s it. Ranteen ja nilkan ympärykset jotain 15cm, eli luihuluita ollaan, mutta esim. hanskaan on tullut 10cm lisää.

Omilla geeneillä on aina hyvä selittää huono kehittyminen :). Sillon kun itse aloitin punttaamisen ajattelin, että olen ihan surkea geeneiltäni ja manailin sitä. Nykyään olen eri mieltä, ainakin mitä lukenut esim. pakkiksella miten jotkut muut ovat kehittyneet ja vertaan sitä omaan kehitykseeni.
Kait huonoillakin geeneillä jokainen kehittyy kun vaan treenaa kovaa, eikä voivottele omia geenejä

Minun mielestäni tuolla ei ole mitään tekemistä geenejen kanssa, kaveri kulutti paljon ja söi vähän, myöhemmin päinvastoin.

Itsekkin painoin muutama vuosi sitten 50 kiloa, nyt 85kg. Söin enemmän, treenasin ja lepäsin, that´s it. Ranteen ja nilkan ympärykset jotain 15cm, eli luihuluita ollaan, mutta esim. hanskaan on tullut 10cm lisää.

Niin, enkö juuri hakenut sitä takaa? Joku voi väittää omaavansa huonot geenit, vaikka tosiasiassa kovalla panostamisella hän saisi niitä tuloksia hyvinkin. Selityksenä omalle heikkoudelle tai kehittymättömyydelle ns. huonot geenit on ihan paskapuhetta, ainakin tällä tasolla. Noi erot tulee vasta kun mennään kilpaurheiluun, ja sielläkin aika korkealle.

Niin, enkö juuri hakenut sitä takaa? Joku voi väittää omaavansa huonot geenit, vaikka tosiasiassa kovalla panostamisella hän saisi niitä tuloksia hyvinkin. Selityksenä omalle heikkoudelle tai kehittymättömyydelle ns. huonot geenit on ihan paskapuhetta, ainakin tällä tasolla. Noi erot tulee vasta kun mennään kilpaurheiluun, ja sielläkin aika korkealle.
Luulen ettei ketjun aloittaja halunnut tästä mitään taistelua omista geeneistä itkemisestä vaan ihan esimerkkejä siitä mihin ne geenit vaikuttaa. Näitä geenitaisteluja on kuitenkin käyty ihan tarpeeksi tällä foorumilla, joten mun mielestä tätä ketjua ei kannata sotkea sillä vaan jutella yleisesti siitä mihin ne geenit vaikuttaa. Täälläkään ei kuitenkaan kukaan ole valittanut omista geeneistään tai syyttänyt kehittymättömyydestä geenejä, vaikka totuus olisi vain treenin puutteessa/laadussa. Ellet nyt sitten mua siitä syytä? Itse ainakin toin vaan yhden uuden asian esille mihin geenit vaikuttaa ja mitä ei oltu vielä tässä ketjussa mainittu.

Meikäläinen on kyllä mr. Geneettinen Heikkous. Ekan kerran kun kokeilin murrosiässä penkkipunnerrusta, taisi 40 kg jäädä rinnalle. Sittemmin vuosien saatossa on tullut vähän salilla käytyäkin ja paino on kohonnut sieltä 60 kilon hujakoilta 90 kiloon, tulokset keskimäärin nelinkertaistuneet tai vähintäänkin triplaantuneet kaikissa liikkeissä (kyykky, penkki, rinnalleveto, maastanosto jne. jne.)

Eli kyllä treenillä saa paljon "anteeksi", mutta valtavasti enemmän työtä se vaatii luontaisesti hentorakenteiselta kuin sellaisilta "tykinkuula" - mallisilta tyypeiltä. Luonnostani olen pitkä ja hoikkaraajainen, ainoastaan hartiat on luontaisesti leveät itsellä, eli se "geneettinen ominaisuus" sentää on plussaa.

Summa summarum: järkevällä ja pitkäjänteisellä treenaamisella saa hyviä tuloksia aikaan, olipa se lähtötaso sitten millainen tahansa. Mutta enemmän se vaatii tähän hommaan luonnostaan lahjattomammilta.

Summa summarum: järkevällä ja pitkäjänteisellä treenaamisella saa hyviä tuloksia aikaan, olipa se lähtötaso sitten millainen tahansa. Mutta enemmän se vaatii tähän hommaan luonnostaan lahjattomammilta.

Näinhän se on. Osa saa tehdä kovasti töitä 100kg penkkiin, osalle se tulee satunnais treenillä.

Kaikki päässee geeniensä puolesta kovaan kuntoon, siitä eteenpäin on geeneistä kiinni :puntti:

Back
Ylös Bottom