Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa muistaa, että ne geenit vaikuttaa myös esim. siihen kuinka paljon rasitusta nivelet kestää. Vaikka lihat turpoaisikin helpolla ja lihasten malli olisi hyvä, niin siinä voi lopulta käydä kuten mulla eli kaikki paikat paukkuu vähitelleen paskaksi. Siinä on sitten vähän vaikeampi tulla isoksi tai vahvaksi kun kaikki nivelet sanoo itsensä irti. Muutenhan tossa tulikin jo paljon asioita mihin geenit vaikuttaa.
En tietääkseni. Oon luonnostaan rakenteeltani todella siro eli enempi ektomorfi-tyylinen, vaikka pitkä en ole. Painoinkin kuntosaliharrastuksen alottaessa vain 46 kiloa ja siihen kun lyö lihasta päälle niin, että painoa on nyt yli 30 kiloa enempi suht kireessä kunnossa niin ohuet nivelet kuten polvet ja ranteet huutaa leipää. Lisäksi olin kärsinyt jo pidempään alaselkäkivuista ja mulla todettiin sellanen synnynäinen rakennevika selkärangassa kuin Spina Bifida. Olin vaan salilla paskonut sitä lisää tietämättäni koko asiasta ja nyt mulla on alin selkärangan nikama liukunut paikoiltaan 1,3cm ja kaksi välilevyä aivan paskana. Selän kanssa saan olla varovainen koko loppu elämäni. Uskon kuitenkin, että mulla on geenien suhteen todella huonot edellytykset esim. voimaharjoittelulle tai muutenkin lihaskuntoharjoittelulle juurikin niiden nivelten ja loukkantumisriskin takia. Liha tuntuu turpoovan suhteellisen helposti ja vielä pääosin hyvän mallisena. Rasvaakaan ei keräänny turhan paljoa helposti. Kuitenkaan mulla ei olisi varmaan koskaan elämässäni geenien takia mahdollisuutta 200kg penkkiin, koska fysiikka ei vaan yksinkertasesti enää kestä. Kyllähän näihin asioihin vaikuttaa muutkin kuin geenit esim. lihashuolto ja muut seikat, mutta uskon kuitenkin kohdallani geenien olevan aika suuri tekijä.Sairastatko jotain joka vaikuttaa ravinteiden imeytymiseen?
En tietääkseni. Oon luonnostaan rakenteeltani todella siro eli enempi ektomorfi-tyylinen, vaikka pitkä en ole. Painoinkin kuntosaliharrastuksen alottaessa vain 46 kiloa ja siihen kun lyö lihasta päälle niin, että painoa on nyt yli 30 kiloa enempi suht kireessä kunnossa niin ohuet nivelet kuten polvet ja ranteet huutaa leipää. Lisäksi olin kärsinyt jo pidempään alaselkäkivuista ja mulla todettiin sellanen synnynäinen rakennevika selkärangassa kuin Spina Bifida. Olin vaan salilla paskonut sitä lisää tietämättäni koko asiasta ja nyt mulla on alin selkärangan nikama liukunut paikoiltaan 1,3cm ja kaksi välilevyä aivan paskana. Selän kanssa saan olla varovainen koko loppu elämäni. Uskon kuitenkin, että mulla on geenien suhteen todella huonot edellytykset esim. voimaharjoittelulle tai muutenkin lihaskuntoharjoittelulle juurikin niiden nivelten ja loukkantumisriskin takia. Liha tuntuu turpoovan suhteellisen helposti ja vielä pääosin hyvän mallisena. Rasvaakaan ei keräänny turhan paljoa helposti. Kuitenkaan mulla ei olisi varmaan koskaan elämässäni geenien takia mahdollisuutta 200kg penkkiin, koska fysiikka ei vaan yksinkertasesti enää kestä. Kyllähän näihin asioihin vaikuttaa muutkin kuin geenit esim. lihashuolto ja muut seikat, mutta uskon kuitenkin kohdallani geenien olevan aika suuri tekijä.
No mulla kai on sit suht. hyvät geenit tohon lihaksen hankkimiseen, kun 2kk tullu 6kg painoa lisää, ja vielä enemmänkin voisin syödä.
Eikä mitään huomattavaa fläsää ole tullut.
Jep, liian usein kyllä syytellään niitä geenejä vaikka vika olisi jossain ihan muualla. Itse en kuitenkaan jaksanut koskaan manailla geenejäni ja tosta selkävammasta tietämättäni esim. kyykkäsinkin itseni ihan henkihieveriin kunnes kipu oli jo sietämätöntä ja sain vihdoin oikean diagnoosin. Yritin kuitenkin aina kaikkeni ja vieläkin treenailen sen mitä vaan pystyn. Huomasin kuitenkin aina, että liha mulla turpoo helpommin mitä esim. voimat kasvaa. Voima ei ole koskaan ollut kanssani eli sekin on varmasti mulla geeneistä suurimmaksi osaksi riippuvainen ettei lihasten hermotus ole mitään huippuluokkaa. Jossain vaiheessa alkoi kuitenkin noi loukkaantumiset ja luettuani nämä kaksi viestiä, aloin hieman miettimään/tutkimaan tota geenijuttua ja mihin kaikkeen ne oikeesti vaikuttaa:No teikäläisen kohdalla todellakin on käynyt huono tuuri..
Oma mielipiteeni tohon isoksi kasvamiseen on, että se on todellakin lähtökohdista kiinni ( eli sun tapauksessa, et saa itestäs 130kg karjua vaikka kuinka haluaisit).
Toisaalta jokainen pystyy saamaan suhteellisesti paljon lihasmassaa ilman nivelten rikkomistakin. Se massan saaminen ei välttämättä vaadi kuitenkaan mitään järjettömiä rautamääriä. Eikä varmasti sitä 200kg penkkiä.
Ärsyttää vaan kuulla aina sitä samaa selitystä, että "ei mun geeneillä". Ne on useasti vain selityksiä tekemättömyydelle. Oikeen alkaa itkettämään kuinka paskat geenit meikäläisillä on. Itse voin sanoa ettei mun askellusvirheillä tulla maratoonariksi, mutta oikeasti se on lähinnä vaan siitä kiinni, paljonko on valmis panostamaan. Ei mua helkkari mikää juokseminen kiinnostakaan. :D
Eikä tätä ollu tarkotus kohdistaa ketään tiettyä kohtaan, kunhan nyt yleisesti avauduin.
Tähän geenijuttuu haluan antaa vielä esimerkin. Huomatkaa, että yritän potkia perseelle niitä, jotka manailevat aina niitä huonoja geenejä ja näkevät treenaamisen ennen pitkää turhana.
Eräs kaverini aloitti lukion alussa, syystä tai toisesta, salilla käymisen. Kaveri oli silloin noin 50kg,,(173cm pitkä) oikea ektomorfi. Ainakin vaatteet päällä. Totuushan oli se, että sille 20km pyöräily ja koristreenit oli päivän ihan perusrutiini. Kunto ei siis ollut huonoimmasta päästä ja rasvat aika minimaaliset.
Abivuonna samainen kaveri painoi reilusti yli 100kg, perse ihan järjettömän kokoinen. Kukaan vanha tuttu ei tunnistanut. Kaikki tulokset saavutettiin hiton kovalla treenillä ja safkaamisella. Tätä nykyä 200kg syväkyykyt kuuluvat treeniin.
Tässä tapauksessa moni olisi voinut tuomita jo heti alkuun kaverin mahdollisuudet kehittyä siihen mitä on tänä päivänä. Ja varmaa jotkut naureskelivatkin, että ihan turhaa kuitenki. No toisin kävi.
Kovalla panostuksella sieltä saatiin kaivettua todella hyvää tulosta ihan muutamassa vuodessa.
Sitä voisi moni omien geeniensä manailija yllättyä, jos laittaisivat perusasiat kuntoon ja treenaisivat hampaat irvessä.
Omilla geeneillä on aina hyvä selittää huono kehittyminen . Sillon kun itse aloitin punttaamisen ajattelin, että olen ihan surkea geeneiltäni ja manailin sitä. Nykyään olen eri mieltä, ainakin mitä lukenut esim. pakkiksella miten jotkut muut ovat kehittyneet ja vertaan sitä omaan kehitykseeni.Tähän geenijuttuu haluan antaa vielä esimerkin. Huomatkaa, että yritän potkia perseelle niitä, jotka manailevat aina niitä huonoja geenejä ja näkevät treenaamisen ennen pitkää turhana.
Kait huonoillakin geeneillä jokainen kehittyy kun vaan treenaa kovaa, eikä voivottele omia geenejä
Minun mielestäni tuolla ei ole mitään tekemistä geenejen kanssa, kaveri kulutti paljon ja söi vähän, myöhemmin päinvastoin.
Itsekkin painoin muutama vuosi sitten 50 kiloa, nyt 85kg. Söin enemmän, treenasin ja lepäsin, that´s it. Ranteen ja nilkan ympärykset jotain 15cm, eli luihuluita ollaan, mutta esim. hanskaan on tullut 10cm lisää.
Luulen ettei ketjun aloittaja halunnut tästä mitään taistelua omista geeneistä itkemisestä vaan ihan esimerkkejä siitä mihin ne geenit vaikuttaa. Näitä geenitaisteluja on kuitenkin käyty ihan tarpeeksi tällä foorumilla, joten mun mielestä tätä ketjua ei kannata sotkea sillä vaan jutella yleisesti siitä mihin ne geenit vaikuttaa. Täälläkään ei kuitenkaan kukaan ole valittanut omista geeneistään tai syyttänyt kehittymättömyydestä geenejä, vaikka totuus olisi vain treenin puutteessa/laadussa. Ellet nyt sitten mua siitä syytä? Itse ainakin toin vaan yhden uuden asian esille mihin geenit vaikuttaa ja mitä ei oltu vielä tässä ketjussa mainittu.Niin, enkö juuri hakenut sitä takaa? Joku voi väittää omaavansa huonot geenit, vaikka tosiasiassa kovalla panostamisella hän saisi niitä tuloksia hyvinkin. Selityksenä omalle heikkoudelle tai kehittymättömyydelle ns. huonot geenit on ihan paskapuhetta, ainakin tällä tasolla. Noi erot tulee vasta kun mennään kilpaurheiluun, ja sielläkin aika korkealle.
Summa summarum: järkevällä ja pitkäjänteisellä treenaamisella saa hyviä tuloksia aikaan, olipa se lähtötaso sitten millainen tahansa. Mutta enemmän se vaatii tähän hommaan luonnostaan lahjattomammilta.