Originally posted by AKV
Oletat nyt, että ihmiset ajattelisivat itsekkäästi sekä itsensä ETTÄ toisten parhaaksi? Aika mielenkiintoinen näkemys. Empiirinen todistusaineisto kautta ihmiskunnan historian kun kertoo että ihmiset eivät pelkän moraalisen "pakon" avulla ajattele kestävällä tavalla niin että koko yhteiskunta siitä hyötyisi tai edes pystyisi toimimaan kunnolla.
Aloitetaan nyt siitä, että se porukka, yhteiskunta, ihmiskunta tai mikä tahansa yhteisö koostuu yksilöistä. Ja jokainen yksilö päättää itse, mikä on hänen elämänsä kannalta edullista. No, silloinhan ihmisen kannattaa tehdä sellaisia valintoja, että ne kestävät eivätkä ole ristiriidassa omien arvojen kanssa. Esimerkiksi: Sinun ei kannata tappaa muita, koska muut saavat tällöin luvan tappaa sinut. Sinun ei kannata ryöstää muita, koska muut saavat luvan ryöstää sinut. Sinun ei kannata puhua paskaa, koska muut saavat luvan puhua paskaa sinusta.
Ihminen ei vielä kykene tekemään kaikkia valintojaan kestävästi, mutta ehkä se päivä vielä joskus koittaa. Mutta ei niin kauan, kun vallassa on epäitsekkyyttä ihannoiva hallinto.
Kautta maailmanhistorian on myös huomattu se, että ihminen mieluummin elää kuin kuolee. Tämä arvo pitäisi vain siirtää pienempiin asioihin. Matka on aika pitkä vielä, mutta kun vastuuta siirretään muille, ei se ainakaan lyhene.
Lait ovat välttämättömiä. Sinä puhut "holhouksesta", minä näen asian kaikkien oikeuksien turvaamisen kannalta.
Kyllä, lait ovat välttämättömiä. Mutta eivät kaikki nykyiset lait.
Ai että paskanpuhumisella ei pärjää pidemmän päälle? Suosittelen tutustumista poliittiseen historiaan.
Toivon, että olet itse tutustunut myös poliittiseen historiaan. Tarkoitat kai näillä paskanpuhumisen menestystarinoilla esimerkiksi Hitleriä?:D Huomaa, että sanoin pidemmän päälle. Johan se nähtiin eduskuntavaaleissa jälleen kerran, että sillä pärjää, mutta ei varmasti pidemmän päälle. Kyllä se elämä opettaa Annelillekin.
Baarikello, multa alkaa jo suoraan sanottuna puhti loppua. Katsotaan kuitenkin jos vielä vähän jaksais.
Vielä pari pakkotoistoa tulee varmasti:
Tee niin kuin toivoisit itsellesikin tehtävän = itsekkyys.
Tee niin kuin et haluaisi itsellesi tehtävän = epäitsekkyys.
Saa valita.