Gallup: N niinkuin naapuri

Originally posted by PF-boi
Mun mielestä Halmeen kirjassa kerrotaan hyvin miten tämä asia on mennyt loukkaavaksi... naapuri sana ei ole loukkaava mutta siitä on tehty loukkaava sana koska kaikki käyttää sitä semmoisissa paikoissa että "mustat" ovat ottaneet siitä halveksittavan sanan... lukekaan ihmeessä kaikki se halmee kirja taisi olla se jälkimmäinen eli Tuomiopäivä siinä on asiaa kerrakseen... :whip:
Heh, Halmehan on hyvä referenssi puhuttaessa korrektista puhetavasta :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by AKV
Kaipa sitä on maailmassa suurempiakin syntejä kuin sanan "naapuri" käyttö. Mutta jos se jotakuta loukkaa, niin jättää sitten käyttämättä. Tilanteesta ja henkilöstähän se riippuu.

Niin, voi kun asia olisikin vain tuolla lailla eli vain moraalisen vastuun varassa. Pat vii hääv tis ting koolt sananvapaus täällä Suomessa. Se tarkoittaa sitä, että sanomisistaan voi joutua vastaamaan oikeudessa. :(

Originally posted by PF-boi
Tony Halmeelta lainattu kommentti: Jumala armahtaa minä en!

[OFFTOPIC]

Ja Toni Halme lainasi tuon taas muistaakseni Nixonilta. Nopeasti googlettamalla en löytänyt tarkempaa viitettä mutta muistan satavarmasti lukeneeni tuon jostakin Nixonia lainaavasta tekstistä. Tonilta olisi reilua laittaa kanssa omaan tunnariinsa lähdeviite. "God Forgives, I Don't"

[/OFFTOPIC]

Originally posted by billy_boy
Itseasiassa lainaus Jumala armahtaa, minä en tulee epäsuorasti Rambo III:sta. Jossa mainitaan että Jumala armahtaa Rambo ei!!

[RAUTALANKAA]
Nixon oli pressa tammikuusta 1969 -> Elokuu 1974 (Watergate). Rambo III taas tuli levitykseen 1988. Ramboon on siis lainattu Nixonia. Aina tulee käyttää alkuperäistälähdettä. Toki en voi olla varma ettei Nixon taas lainannut lausetta muualta.
[/RAUTALANKAA]

Taisto.
Tottapuhut, mutta tarkoitin vain, että uskon Tonin lainanneen tuon kyseisen lauseen elokuvasta ennemmin kuin Nixonilta.

Eipä siitä enempää...

Tästä samasta asiasta olen joskus aikasemminki tapellut. Edelleen sama kanta:

naapuri ei ole suomenkielessä mitenkään loukkaava ilmaus ja sitä pitäisi pystyä käyttämään. Osa kuitenkin tuntuu ottavan sen loukkauksena, koska vähän vastaavat sanat saattavat muissa kielissä olla haukkumasanoja. Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että me asutaan Suomessa ja täällä puhutaan suomea. Ja tänne muuttavien pitäisi kunnioittaa tätä meidän kieltä niin paljon, etteivät alkaisi keksimään suomen kielen sanoille uusia merkityksiä. Siis niiden ketkä on puhuneet suomea syntymästään lähtien pitäisi pystyä päättämään mitä suomen kielen sanat tarkoittavat. En minä itsekkään oleta, että muuttaessani toiseen maahan voisin alkaa kertomaan sen maan asukkaille, mitä heidän kielensä sanat tarkoittavat.

Olenpa kuullut jonkun tummaihoisen sanoneen että sana naapuri ei sinänsä haittaa, vaan tapa jolla se sanotaan merkitsee. Toisaalta, pakkoko sitä sanaa on käyttää? Eri asia jos tahallaan haluaa ärsyttää.. :rolleyes:

Eskimo on eskimo ja naapuri on naapuri, se on selvä peli.

Okei, nimitys ON loukkaava jos se ketä nimitetään ottaa sen loukkaavana. Mikä ei muuten TODELLAKAAN tarkota ettei kellään ois oikeutta käyttää sitä nimitystä. Neekerit on neekereitä vaikkei ne haluis et niitä sanotaan siksi. Mäki oon ihminen vaikken haluis et mua sanotaan sellaseks ja mieskin oon vaikka ne on molemmat aika loukkaavia nimityksiä.

Niin. Eikös ameriikassa käytetä edelleen neekereistä sanaa negro(muiden ohella), joka suomentuu mielestäni neekeriksi. Eri asia ja loukkaava taas on nigger eli "nekru"

Originally posted by kilkkinen
Niin. Eikös ameriikassa käytetä edelleen neekereistä sanaa negro(muiden ohella), joka suomentuu mielestäni neekeriksi. Eri asia ja loukkaava taas on nigger eli "nekru"
Sähän voit mennä Amerikkaan huutelemaan johonkin lähiöihin "negro, negro!" ja kokeilla, loukkaantuuko ne. Vai sä.

Originally posted by baarikello
Niin, voi kun asia olisikin vain tuolla lailla eli vain moraalisen vastuun varassa. Pat vii hääv tis ting koolt sananvapaus täällä Suomessa. Se tarkoittaa sitä, että sanomisistaan voi joutua vastaamaan oikeudessa. :(

Joo. Mutta niinhän se on että vapauksiin kuuluu osana vastuu. Muuallakin kuin Suomessa. ;)

Originally posted by kilkkinen
huutelemaan lähiöihin ???? ei ole tapana ollut.
Jaahas, olisi taas pitänyt laittaa ;) loppuun. Se oli vaan tosiaan yksi esimerkki kokeilla onko negro loukkavaa amerikan "neekerin" mielestä. :rolleyes:

Kysymyksiä!

naapuri = Lakupekka?
Vähemmän neekerit mestitsit ja mulatit = Mokkamuna?

Valkoinen mies = Ainoa Oikea!

:worship:

:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom