Gallup: N niinkuin naapuri

Tosi tarinaa ala-asteelta 80-luvulta. Näin sanottiin kirjaimissa, jotka kiersivät luokkahuoneen katonrajaa. Nyt sitten sanotaan että ko. sana on väärin, hyi hyi.

Opetusministeriö, niin makaa kuin petaa.

Kuinka monella oli näin N kirjaimen kohdalla?

t.ei eritysemmin rasisti

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hesarin artikkeli naapuri-sanasta. Itse henkilökohtaisesti en pidä naapuri-sanaa mitenkään huonona, jos joku sen yhdistää joihinkin viidakkorosvoihin, niin minkäs teet. Itse en kuitenkaan ole käyttänyt, kun sanaa naapuri, joka kuvaa vain ihmisen ihon väriä.

Yläasteen äidinkielen opettajani suositteli naapuri -sanan välttämistä ja tarjosi vaihtoehdoksi "värivammaista"...

:rolleyes:

ja ilmeisesti oli vielä tosissaan.

naapuri on naapuri. Muut sanat ovat mielestäni vielä rasistisempia, naapuri on perinteistä suomea.

On minulle joskus huomautettu, että pitäisi käyttää sanaa afro-amerikkalainen. Voi viulu, jos somalialainen tulee suomeen niin miten tämä amerikka siihen liittyy?

Sanan sisältö ei tee siitä asiallista. Jos neekerit kokevat sanan loukkaavana, on se myös sitä, vaikka se tarkottaisikin mustaa mikä sinänsä on totta. Aasialaisia sanotaan vinosilmiksi ja luiskaotsiksi, sinänsä totta, mutta eivät silti korrekteja. Meistä en tiedä mitään hyviä asiattomia ilmauksia, paitsi Kiinassa länsimaalaisia taidetaan sanoa isoneniksi, mikä taas totta, mutta ei silti korrekti.
naapuri-sana on siksikin vaikeampi kuin nuo esimerkit koska se yhdistetään rotua tarkoittavaan sanaan. En itsekään tosin haluaisi tulla kutsutuksi homoksi lajini perusteella.

Originally posted by Phat
Sanan sisältö ei tee siitä asiallista. Jos neekerit kokevat sanan loukkaavana, on se myös sitä, vaikka se tarkottaisikin mustaa mikä sinänsä on totta. Aasialaisia sanotaan vinosilmiksi ja luiskaotsiksi, sinänsä totta, mutta eivät silti korrekteja. Meistä en tiedä mitään hyviä asiattomia ilmauksia, paitsi Kiinassa länsimaalaisia taidetaan sanoa isoneniksi, mikä taas totta, mutta ei silti korrekti.
naapuri-sana on siksikin vaikeampi kuin nuo esimerkit koska se yhdistetään rotua tarkoittavaan sanaan. En itsekään tosin haluaisi tulla kutsutuksi homoksi lajini perusteella.

Huvittavaa tossa on lähinnä se, että korrekti ilmaus on nykyään musta.

Originally posted by Zonked
Huvittavaa tossa on lähinnä se, että korrekti ilmaus on nykyään musta.
Niinpä. Mutta mitä me ollaan mitään sanomaan, kyseessä melkoisen subjektiivinen asia.

Originally posted by Zonked
No, sanahan tulee latinasta ja tarkoittaa 'musta'. Eli se on synonyymi nykyiselle korrektille ilmaisulle.
Mitenkä mä muistan jostain lukeneeni tai kuulleeni että se tarkottaisi orjaa... :confused:

Originally posted by irakinmiäs
Tosi tarinaa ala-asteelta 80-luvulta. Näin sanottiin kirjaimissa, jotka kiersivät luokkahuoneen katonrajaa. Nyt sitten sanotaan että ko. sana on väärin, hyi hyi.

Opetusministeriö, niin makaa kuin petaa.

Kuinka monella oli näin N kirjaimen kohdalla?

t.ei eritysemmin rasisti

Sanassahan ei sinänsä ole mitään loukkaavaa. Sille on vaan tullut outo negatiivinen paino...

Ei kai mikään sana ole rasistinen itsessään vaan se riippuu sanojan arvolatauksesta sanalle ja tilanteesta jossa sitä käytetään.

Mikään asia ei saa myöskään olla niin tabu ettei sille saisi nauraa, joten kyllä minä nauran yhtälailla neekerivitseille, mustalaisvitseille kuin valkolaisvitseille tai vaikkapa Hurri / Ryssä vitseille.

Rasismi on kuitenkin tekoja ja asenteita.

Originally posted by Jortsu
Mitenkä mä muistan jostain lukeneeni tai kuulleeni että se tarkottaisi orjaa... :confused:

Mä luin siitä joskus oikein jonkun artikkelin, mutten muista mistä. Mutta kuitenkin jotain osviittaa antaa varmaan nämä Latinankieliset sanat:

niger = musta

nigricolor = mustaihoinen

Kaipa sitä on maailmassa suurempiakin syntejä kuin sanan "naapuri" käyttö. Mutta jos se jotakuta loukkaa, niin jättää sitten käyttämättä. Tilanteesta ja henkilöstähän se riippuu.

naapuri (lat. niger = musta), nimitys jota käytettiin ennen kaikista ns. mustaihoisista.

Vanhan tietosanakirjan mukaan rotutuntomerkit:
-Levittää omituista vastenmielistä hajua
-Raajat hoikat, käsivarret pitkät
-Nenä leveä ja litteä
-Tukka villamaisen kähärä
-Pystyvät äkillisiin, suuriin voimanponnistuksiin, mutta eivät kykene pitkäaikaiseen, sitkeyttä kestävään työhön.

Lisääkin olisi löytynyt, mutta enpä jaksanut enempää kirjoittaa.
Mutta tohon kuvaukseen vastaavaa tyyppiä voi mun mielestä ainakin sanoa neekeriksi, koska lukeehan se tietosanakirjassa!

Originally posted by taisto
naapuri on naapuri. Muut sanat ovat mielestäni vielä rasistisempia, naapuri on perinteistä suomea.

On minulle joskus huomautettu, että pitäisi käyttää sanaa afro-amerikkalainen. Voi viulu, jos somalialainen tulee suomeen niin miten tämä amerikka siihen liittyy?

Afro-suomalainen? :D ->:david:

Originally posted by billy_boy

Vanhan tietosanakirjan mukaan rotutuntomerkit:
-Levittää omituista vastenmielistä hajua
-Raajat hoikat, käsivarret pitkät
jne. jne.

LOL, ja vielä nykyään jaksetaan nitistä jostain "oikeasta" ja "korrektista" sanamuodosta. :itku:

Originally posted by Phat
En itsekään tosin haluaisi tulla kutsutuksi homoksi lajini perusteella.

Niin ja homo-sapiens oli alun perin nimenomaan naapuri, joka tuli afrikasta. Neandertaali oli valkoihoinen ja kuoli sukupuuttoon homo-sapienssin levittäytyessä pohjoiseen.

Mun mielestä Halmeen kirjassa kerrotaan hyvin miten tämä asia on mennyt loukkaavaksi... naapuri sana ei ole loukkaava mutta siitä on tehty loukkaava sana koska kaikki käyttää sitä semmoisissa paikoissa että "mustat" ovat ottaneet siitä halveksittavan sanan... lukekaan ihmeessä kaikki se halmee kirja taisi olla se jälkimmäinen eli Tuomiopäivä siinä on asiaa kerrakseen... :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom