Gallup. Käytätkö sykemittaria?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin tuollaista tiedustella porukoilta. Samaan syssyyn voisi laittaa hieman leposykkeitä, max sykkeitä, yms huomioita.

Itsellä on tuollainen Polarin perusmallien perusmalli. Hyvin on pelannut ja lenkkikaverina aina mukana. Mielenkiintoista miten alussa huomasi juosseensa liian kovaa. Syke nousi turhan helposti tuonne +150.

Maximia en ole testannut, mutta veikkaisin, että 200 tulee kohtuullisen 'helposti'
Leposyke on ollut tuossa 52-54 (mitattu seuraavasti: aamulla noussut sängystä, laittanut remmit kiinni ja takaisin vaateriin).

Tuollaista peruskunto juoksua tulee tehtyä n.3krt/vko

Sykemittari täältäkin löytyy, polarin a3-mallia.
Maksimisyke jossain 210 paikkeilla ja leposyke n. 45
Kyllähän siitä aika reilusti hyötyä on ollu varsinkin PK-lenkeillä kun huomasi, että sykkeet oli melkein 10 lyöntiä liian korkeita.

Kerran koulun kuntotestissä pulssi oli jotain 205< Vaikka maksimysyke olisi jotain 196 minun ikäisellä.

Kusimato sanoi:
Kerran koulun kuntotestissä pulssi oli jotain 205< Vaikka maksimysyke olisi jotain 196 minun ikäisellä.

Miten niin maksimi 196? Jos nyt lasketaan sillä yleisellä kaavalla eli 220-ikä, niin ihan normaaliltahan toi näyttää. Ja sitä paitsi ihmiset ovat erilaisia. samanaikäisillä ihmisillä maksimisykeessä voi olla vaikka viidenkympin heitto.

Mulla on Polarin M52:n, ihan ok omaan käyttöön mut töitä varten täytynee hankkia uusi. Joku niistä mitkä saa koneeseen kiinni, että voi asiakkaille näyttää grafiikkaa yms...

Leposyke on siinä 46-48 välillä, sairaalassa joskus 2v sitten oli pitkän aikaa 42-43 kun täti mittaili sillä lapputestikone-jutulla.

Olen sykemittarin orja... :hyper: Käytän aina aerobisessa, oli se sitten juoksua, soutua, pyöräilyä tms. Käytössä on hyvät ja huonot puolensa: on hyvä seurata sykettä, koska siitä usein huomaa herkästi mahdollisen ylikunnon/väsymyksen/liikarasituksen... On lisäks ihan terveellistä treenata eri sykealueilla, ei aina tartte vetää sata lasissa. Huono puoli on ainakin mulla mittarin addiktiivinen seuraaminen; jos olen suunnitellut tekeväni treenin tietyillä sykkeillä, on vaikea sit antaa periksi ja keventää jos tuntuu väsyneeltä... :rolleyes: Hölmöä... :(

Maksimia ei oo testattu, eipä se yleensäkään hirmu korkealle nouse. Eräällä steppitunnilla oli 170 lasissa, maksimi kai tosta jonkun verran korkeampi. Leposykettä mittasin yks ilta, menin vaan lattialle makaamaan mittarin kera ja hetken kuluttua laski tasolle 33-34.

Malli on joku Polarin perussysteemi (M21), ihan riittävä mulle.

Olin tossa bodypumpissa ja syke hipoi siellä 190:ssä vähän liian usein.. Tuli huono olo välillä.

Kaloreita kului 400kcal tunnin aikana, huh! :)

Perusmittari mullakin, Polar A5.

On tosi kätevä laite!

Joo kyllä löytyy.
Leposyke huitelee jossain 50 tienoilla ja maksimissaan oon kyykkäsarjassa päässy 170. Niin ja kaloreita palaa tunnin reenissä mittarin mukaan keskimäärin se 600kcal.

Mullakin on sellanen polarin karvalakkimalli.. näyttää jopa sykkeen :D

Lepo syke siellä 48-54 ja oikein huippuja ei oo tullut vedettyä sen mittarin kera...

Mittasin leposykkeen viime viikon maanantaina silleen, että laitoin sormet tuohon käden päälle -tiiätte kyllä mitä tarkotan- ja mittasin 15 sekunnin sydämenlyönnit ja kerroin neljällä... sain tulokseks 88 lyöntiä/minuutti! :hyper: en sitten tiiä pitääkö tuo paikkansa...

Tuo kyllä saatto johtua siitä, että ylikunto oli todella lähellä.
Vuosi sitten tuolla menetelmällä sain tulokseksi 68...

Pexi87 sanoi:
Mittasin leposykkeen viime viikon maanantaina silleen, että laitoin sormet tuohon käden päälle -tiiätte kyllä mitä tarkotan- ja mittasin 15 sekunnin sydämenlyönnit ja kerroin neljällä... sain tulokseks 88 lyöntiä/minuutti! :hyper: en sitten tiiä pitääkö tuo paikkansa...

Mihin aikaan mittasit? Päivällä/illalla on kovempi syke kuin heti aamulla. kohtuullisen kovalta tuo syke vaikuttaa. Aamu taitaa olla paras aika mitata, koska tuolloin tulokset ovat mahdollisimman vertailukelpoisia.

omien kokemusten perusteella:
Kun kädestä mittailet niin laske 30s syke. tuossa 15s sykkeessä jos aloittaa hiukan liian aikaisin ja lopettaa hiukan myöhässä niin tulos on 2 * 4 = 8 liikalyöntiä mittauksessa. tuolla 30s mitattuna se on maksimissaan 4 (kunhan vaan pysyt laskuissa perässä :D)

Mittari on. Herätyskellona oiva.

Polarin perussetti löytyy. Ihan helmi vehe. Maksimit saanu sulkapallossa 197. Mut oli kyl aika HC-pelikerta. Lepo paukkuu siinä n. 50 tienoilla. Se kalorimittauskin on ihan mielenkiintosta. Lauantaina hakkasin 45 minuuttii tennistä ja mittari näytti 640 kcal. Eikä ollu vielä raivopelaamista. Mut ilmeisen tehokasta liikuntaa kuitenkin.

Suunnon metron löytyy kädestä. 196 kovin syke mitä saanut HIIT:ssä aikaan. Leposyke pyörinee tuossa 50 tienoilla. Ei ole kyllä kertaakaan tullut mitattua heti heräämisen jälkeen. Tai no, mittari on heti heräämisen jälkeen tullut laitettua, mutta kiire lenkille niin ei ole paljon ehtinyt mittailemaan. Pitänee tuossa ensi viikolla testata kun alkaa uus HIIT sykli.

Juu omistan sykemittarin ja käytänkin sitä usein! Usein mittaan sykkeen ennenkuin päätän lähdenkö salille vai en. Myös salilla mittari on mukana silloin tällöin. Maksimisykettä oon kokeillu kerran "tosissaan" eli päälle 1,5kilometrin korkeudessa juoksemalla 11-kerroksisen hotellin portaita. Tais olla 208 mikä sieltä tuli lukemaksi.

Pexi87 sanoi:

Tuo kyllä saatto johtua siitä, että ylikunto oli todella lähellä.
Vuosi sitten tuolla menetelmällä sain tulokseksi 68...

Joo, ihan vaan mainitakseni, tänä aamuna syke oli 64, eli kaikki on varmaan ok...

Omistaisinki sykemittarin.. olisi kätevää mennä lenkille. Eiköhän se minun ostoslistalle päätynyt, ei ne varmaan kauhea kalliita ole?

Leposyke jossain 55 paikkeilla ja maksimit 200 tienoilla. Aerobiset tulee yleensä tehtyä alueella 130-145 (rasvanpolttomielessä), toki joskus on kiva intervalleilla vähän korotella. Eli siis omistan sykemittarin ja pyrin sitä aina aerobista tehdessä käyttämään, kätevä vekotin!!

Polari on omassa ranteessanikin ja sauvakävely on huomattavasti motivoituneempaa kun saa lenkin jälkeen nörtteillä ja kirjata ylös keskisykkeen & poltetut kalorit / rasvan osuus.

NP sanoi:
Omistaisinki sykemittarin.. olisi kätevää mennä lenkille. Eiköhän se minun ostoslistalle päätynyt, ei ne varmaan kauhea kalliita ole?

100 eurosta ylöspäin taitaa olla Polarin mallit.

Back
Ylös Bottom