Frisbeegolf

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja plank
  • Aloitettu Aloitettu
Soitan jos numero, palautan boxiin jos nimi ja boxi löytyy, muuten pidän itse ja pari tiettyä väylää lähiseudulla missä ne on hyvä sitten hävittää seuraavan löydettäväksi
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikki mitä mulle on soiteltu omista löydetyistä lätyistä oon antanu nykyään pitää. Vähän turhan paljon säätöä ruveta sopimaan noutoja jonnekin.

Ykkösvaihtoehto aina löytöboksi. Kakkosena koiteltu vähän kysellä vastaantulevilta, että puuttuuko kiekko. Jos ei oo yhteystietoja, niin en minä varmaan ottais edes mukaani, mutta jos otan, niin sitten soittelen ja järkkään kiekon kelle kuuluu. Tai nakkaan viestin paikalliseen fabo-ryhmään.

Itelleni en oo löytökiekkoja ottanu. Kiekkoja niin paljon omastakin takaa ja kaupasta saa lisää, ettei mua kiinnosta noita löytökiekkoja juuri itelleni lipastaa.
 
Kaikki mitä mulle on soiteltu omista löydetyistä lätyistä oon antanu nykyään pitää. Vähän turhan paljon säätöä ruveta sopimaan noutoja jonnekin.

Ykkösvaihtoehto aina löytöboksi. Kakkosena koiteltu vähän kysellä vastaantulevilta, että puuttuuko kiekko. Jos ei oo yhteystietoja, niin en minä varmaan ottais edes mukaani, mutta jos otan, niin sitten soittelen ja järkkään kiekon kelle kuuluu. Tai nakkaan viestin paikalliseen fabo-ryhmään.

Itelleni en oo löytökiekkoja ottanu. Kiekkoja niin paljon omastakin takaa ja kaupasta saa lisää, ettei mua kiinnosta noita löytökiekkoja juuri itelleni lipastaa.
Paljoista kiekoista tuli mieleen, että tää on ainoo laji ikinä missä oon sortunu jonkun sortin välineurheiluun. Alussa oli vakaumus, et heitän ikuisesti yhel kiekol oikeesti :d. Nyt tulee ostettua melkeenpä joka kuukaus pari kiekkoa. Mut lentää niin erilailla kiekot, ni ei oo ehkä niin välineurheilua kuitenkaan. Keräilijätyyppiä oon kyl myös aina ollu, ja nytki oon haalinu mahollisimman erilaisia, & kummallisia kiekkoja bagiin. Viimesimmät hankinnat: Tern, Flick, & Vulcan. Flicki on varmaan kova upsikiekko statsien perusteella. Eikä välineurheilu väärin sinällään oo, mut ite yleensä pitäydyn ihan minimissä.
 
Itsekin ostin pari uutta kiekkoa pitkästä aikaa, oli meinaan -60% lähimarketissa ni ajattelin et tohon hintaan ei haittaa vaik laittais kiertoon jos ei sovi itselleni. Meil aika usein kun tulee "uusi harrastaja" kaveripiiriin ni kasataan hänelle sellanen 10+ kiekon starttipaketti
 
Suhteellisen edullisia noi kuitenkin on, etenkin näin talvella. Ja menee helposti eteenpäin vielä. Kallimpaa on matkustaminen tässä lajissa kun radat harvoin on julkisten varrella ja bensahinnat mitä sattuu ja kilsoja tulee helposti.

Mut toki meillä on pieni maa ja valtavasti ratoja, niin vaikka jenkeissä on melkein 10 kertaa enemmän ratoja niin siellä on sairaat välimatkat. Saattaa olla 500km parin radan välillä kun meillä on 500km säteellä Etelä-Suomessa, en edes osaa laskea kuinka monta rataa.
 
Itsekin ostin pari uutta kiekkoa pitkästä aikaa, oli meinaan -60% lähimarketissa ni ajattelin et tohon hintaan ei haittaa vaik laittais kiertoon jos ei sovi itselleni. Meil aika usein kun tulee "uusi harrastaja" kaveripiiriin ni kasataan hänelle sellanen 10+ kiekon starttipaketti
Jees, eli perus Aerobie Epicit sun muut, ni ei lähetä hurjasteleen heti. Minkälaista kiekkoa suosittelisitte heittäjälle, jolla on todella paha taipumus kääntää rannetta foressa? Kaverin faija välillä meiän messissä ja ei vaan pysty heittää ilman tota, vaikka kuinka yritän neuvoa ettei muuta käden asentoa lopussa. Kiekko ns. lentää jonkun matkaa kyllä, mut toi aiheuttaa niin pahaa vapinaa kuitenki, että kiekko kuolee yleensä tiukasti vasuriin. Hakee vielä vahvasti taittaen ylhäältä alas heiton, mikä ei ainakaan yhtää auta tohon. Heitto lähtee myös sen verran veltosti, et heittäis jollain vähemmän voimaa vaativilla, eikä 10+ speed drivereilla. Tänään hän sai heiton toimiin vähän paremmin, kun veti ylivakaalla/neutraalilla putterilla(Harp). Sama vapina yms. tapahtu, mut kiekon vakaus jeesas heiton takas urilleen. En tiiä onko toikaan välttämättä järkevä tapa oppia heittään, mut lenti ainaki paremmin.

Henk. koht en heittäny alussa millään muilla ku drivereilla, ja itekki vasta nyt oon alkanu puttereita/midareita vähän käyttään myös. Sillä erotuksella, että ite sain ne driverit kyllä lentään hyvin heti, vaikka skippasin ns. hitaammilla kiekoilla heittelyn. Voi olla, että heiton pituus jopa snadisti tippunu mitä alottaessa, mut kontrolli kasvanu selkeesti.
 
Mä en kyl lähtis kiekkoa suosittelee selkeästi väärälle heittotyylille. Muuten se vähentää painetta opetella heittää oikein jos joku kiekko sadasta lentääkin melkeen hyvin.

Saattaisin lähtee neuvoo et kuvittelee miten heittää palloa, siin on jo lähtökohdin paljon oikein mut toki sekään ei nyt ihan noin helppoa ole. YouTube on kyl ollut hyvä opettaja ja vielä parempi se että jaksaa mennä joskus vaan kentälle harjoittelee eikä niinkuin itse et eka 2v aina suoraan radalle ja radalta pois. Kummasti kehittyi sit kuitenkin erilailla ns. Urheilukenttä vedoissa.
 
Taisin kysyä joskus jtn muoveihin liittyvää jo, mut suositteko mitä muovia, miksi, & huomaatteko kuinka suuria eroja näissä? Entäs kiekon paino? Mulla 95% kiekoista 172-175g, ja & Championia vitusti. Toi muovi/paino tuntuu vaan käteen järeimmältä, joka luo ns. tarkkuuden tunteen. Star muovia löytyy 1 kiekko(melkeen kevyin mahollinen Mamba tyyliin 148g tjs.), & Gstarina oli Corvette. Mamba kunnon heittopussi, mut varmaan painonsa vuoks pääosin. Corvette tuntu kyllä hyvin erilaiselta VS Champin kiekot. Sai flipattua tosi kätevästi ihan kunnon hyssestäki, vaikka on 14 speed driveri, & turnia vaan kohtuulliset -2. Tollanen pehmee, taipuva muovi tuntuu silti jotenki vähän epäilyttävältä kädessä. Vähän siltä ettei se voi lentää yhtä pitkälle, koska leikkais tuulta huonommin tjs. Champit hyviä kesällä, mut noi menee tooooosi jäykiksi kylmällä. Kantsisko noi Stareja sun muitaki hommata?
 
Taisin kysyä joskus jtn muoveihin liittyvää jo, mut suositteko mitä muovia, miksi, & huomaatteko kuinka suuria eroja näissä? Entäs kiekon paino? Mulla 95% kiekoista 172-175g, ja & Championia vitusti. Toi muovi/paino tuntuu vaan käteen järeimmältä, joka luo ns. tarkkuuden tunteen. Star muovia löytyy 1 kiekko(melkeen kevyin mahollinen Mamba tyyliin 148g tjs.), & Gstarina oli Corvette. Mamba kunnon heittopussi, mut varmaan painonsa vuoks pääosin. Corvette tuntu kyllä hyvin erilaiselta VS Champin kiekot. Sai flipattua tosi kätevästi ihan kunnon hyssestäki, vaikka on 14 speed driveri, & turnia vaan kohtuulliset -2. Tollanen pehmee, taipuva muovi tuntuu silti jotenki vähän epäilyttävältä kädessä. Vähän siltä ettei se voi lentää yhtä pitkälle, koska leikkais tuulta huonommin tjs. Champit hyviä kesällä, mut noi menee tooooosi jäykiksi kylmällä. Kantsisko noi Stareja sun muitaki hommata?
Star muovit ei kulu niin nopeaa, joten pitävät vakautensa pidempään.
 
Mulla ei ole mitään suosikkimuovia, muutenkin mixed bagi, eli löytyy varmaan 4 eri valmistajan kiekkoja. Uusina kiekkoina oon varmaan valkannut vähän turhan kevyitä, tai siis, olis kiva olla jossain tallissa, ja saada ilmaiseksi vaikka 30 eri dessua eri paino ja muoviyhdistelmillä, ja rauhassa ottaa tuntumaa onko jossakin yhdistelmässä sitten isoakin eroa. Ehkä ainut mitä tulee mieleen, on että tykkään ns. pehmeistä puttereista.
 
Star-muovi ja muiden valmistajien vastaavat on itelle aika optimeja gripin ja vakauden suhteen kotimaan kesässä. Jenkeissä, kun on paljon lämpimämpää, tuppaavat minusta heittään enemmän Championia ja noita muita vieläkin kovempia, mutta minusta noi on turhan kovia ja liukkaita perus kotimaan kosteassa +15 asteen kesäsäässä.
 
Star muovit ei kulu niin nopeaa, joten pitävät vakautensa pidempään.
Champion vissiin pitää vieläki paremmin. Satoja heittoja Champ dessulla takana, joista vitusti upsejaki. Ei yhtikäs mitään kulumaa havaittavissa. Ainakaan paloja irronnut yms. siis. Ihan ku ois vähän turnia ehkä alkanu löytyy enemmän, mut mene ja tiedä.

Mulla ei ole mitään suosikkimuovia, muutenkin mixed bagi, eli löytyy varmaan 4 eri valmistajan kiekkoja. Uusina kiekkoina oon varmaan valkannut vähän turhan kevyitä, tai siis, olis kiva olla jossain tallissa, ja saada ilmaiseksi vaikka 30 eri dessua eri paino ja muoviyhdistelmillä, ja rauhassa ottaa tuntumaa onko jossakin yhdistelmässä sitten isoakin eroa. Ehkä ainut mitä tulee mieleen, on että tykkään ns. pehmeistä puttereista.
Tarkistin omat, ja 10 eri valmistajaa 😌. Eniten Innovaa & Discmaniaa. Kiinnostuin kyl Discraftista nyt, ku ekan noiden kiekon(Flick) hommasin itelleni. Oli superluotettava heittää. Pari Star kiekkoa oli kuulemma kaveri ostanu lahjaks mulle, ni katotaan miten lentää. Firebird & Dessu. Pari kertaa tota Deseä tesmannu star-muovisena, ja ei tehny oikeen vaikutusta. Tuntu joltain geneeriseltä alivakaalta kiekolta VS oma Champ dessu, joka on ihan kingi esim. foreflexiin, ja hyvin uniikin tuntunen. Mut emt. Kallistun vähän siihen tässäki et käyttäjässä 99% ajasta vika. Jos yrität jtn temppua, mihin tietty kiekko ei vaan taivu hyvin, ni vituikshan se helposti menee. Tai heittää samoilla luottokiekoilla liikaa, ni tottuu niihin, eikä osaa ennakoida miten joku toinen lentää.
 
Niin ja kuten sivu tai kaksi sitten, voiko oikeastaan edes puhuu luottokiekoista jos jopa saman mallin eri erissä on hitosti eroa. Siinä mielessä olen hiukan sitä mieltä että turha hifistely gearin kanssa on perus harrastajan tasolla hiukan huvittavaa. Jos jopa täysin saman kiekon saa seuraava vuosi lentämään täysin erilailla, niin 7g kevennys tai nano tason muoviero tuntuu... vähäpätöiseltä. Asialta joka hiotaan kuntoon kun harrastus muuttuu elinkeinoksi.
 
niin 7g kevennys tai nano tason muoviero tuntuu... vähäpätöiseltä.
Todettakoon, että tämmöisen amatöörinkin kädellä 175g driveri ja 167-168g driveri lentää tyypillisesti huomattavasti eri tavalla. Miten flippaa suoraksi, miten kestää tuulta jne.

Mistä syystä itellä on tota Shrykeä, joka oma "luotto"driveri, useampaa eri painoa bägissä. Tyynellä kiva piiskoa noita vähän kevyempiä, kun suoristavat vähän rennommalla vedolla ja lentävät mukavan ässän. Vastatuuliin taas mukavampi heittää painavampia, kun voi luottaa, etteivät kippaa kovinkaan herkästi yli.
 
Todettakoon, että tämmöisen amatöörinkin kädellä 175g driveri ja 167-168g driveri lentää tyypillisesti huomattavasti eri tavalla. Miten flippaa suoraksi, miten kestää tuulta jne.

Mistä syystä itellä on tota Shrykeä, joka oma "luotto"driveri, useampaa eri painoa bägissä. Tyynellä kiva piiskoa noita vähän kevyempiä, kun suoristavat vähän rennommalla vedolla ja lentävät mukavan ässän. Vastatuuliin taas mukavampi heittää painavampia, kun voi luottaa, etteivät kippaa kovinkaan herkästi yli.
Ite hävitin oman Shrykeni joskus talven aikana :/. 2 päivää kerkesin heittää tyyliin, ja flippas max painosena/champpinaki aika kiitettävästi. Mikä on hyvä. Tulee vaan helvetin pitkä suora liuku tollasilla kiekoilla, mihin en oo ite ehkä täysin tottunu. Pituuteen ideaalia salee. Sellanen ''Käännyppä jo, teit pointtisi selväksi!'' efekti. Shryken ilmotettu -1 turn tossa muovissaki aika bullshittiä. Aion ite hommata enemmän alivakaampia kiekkoja bagiin nyt. Champ Vulcan ollu pirun hyvä, mitä yhen kierroksen kerenny tesmaa.
 
Niin ja kuten sivu tai kaksi sitten, voiko oikeastaan edes puhuu luottokiekoista jos jopa saman mallin eri erissä on hitosti eroa. Siinä mielessä olen hiukan sitä mieltä että turha hifistely gearin kanssa on perus harrastajan tasolla hiukan huvittavaa. Jos jopa täysin saman kiekon saa seuraava vuosi lentämään täysin erilailla, niin 7g kevennys tai nano tason muoviero tuntuu... vähäpätöiseltä. Asialta joka hiotaan kuntoon kun harrastus muuttuu elinkeinoksi.
Näinpä. Eri kiekkojen testailu on vaan jännää. Siihen se pitkälti mulla perustuu tässä.
 
Onks jätkät saanu holareita, ja jos, ni kuinka monta ja kauan kesti? Tänään tuli oma eka ihan videolleki, mut oli sen verran simppeli väylä, etten kyllä hyppiny riemusta. Tomahawkilla, eli tyylipisteet sentään 🫠. Ketjut kilissy, tai sylkeny ulos ehkä 4-5x tota ennen. Jotkut pelaa 30 vuotta, eikä saa yhtäkään. Joku toinen vetää joka vuos useemman.
 
täs on vähän eri koulukuntaa, jotkut heittää puolet repusta lyhyille väylille ja laskee kaikki mitkä menee, ja sit lasketaan myös kaikki neppiväylät kans koulun pihoilta. Ei kai siinä sinällään väärää ole, ite laskenut vain aina sen ekan heiton vaikka joskus heitänkin useamman avauksen.
 
täs on vähän eri koulukuntaa, jotkut heittää puolet repusta lyhyille väylille ja laskee kaikki mitkä menee, ja sit lasketaan myös kaikki neppiväylät kans koulun pihoilta. Ei kai siinä sinällään väärää ole, ite laskenut vain aina sen ekan heiton vaikka joskus heitänkin useamman avauksen.
Joo samaa miettiny, ja toi yleensä jätetään videoilta mainitsematta. ''Yritys 100.'' Joku on varmaan sitäki mieltä, että ellei tapahtunu kisassa ni ei erikoinen suoritus. Ite laskisin silti kaikki mitkä ei oo ollenkaan itsestäänselvyyksiä. Suurin osa kokopitkien ratojen väylistä ei oo mitenkään itsestäänselvyyksiä, eli kelpais kyl itelle. Ite heitän kyllä lähes poikkeuksetta aina yli yhen kiekon silti. Lasken sit vaan pisteet sille avaukselle. Loput on treeniä, ja/tai erilaisten heittojen kokeilua.
 
Back
Ylös Bottom