Frisbeegolf

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja plank
  • Aloitettu Aloitettu
Miten sen nyt ottaa, kun koko talvi on tullut heitettyä. On siellä paljon kesäisempi keli kuin pari viikkoa sitten, joten kai se on sitten se kesäkausikin avattu :). Eikä lähtenyt mitenkään hassummin käyntiin, toissapäivänä napsahti kauden ensimmäinen holari.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ohan tuo kausi avattu jo kauan sitten :) ens viikonloppuna olis tarkotus lähtee kalajoelle hiekkasärkkien rata kiertää ja samalla reissulla nivalan kenttä. Heittoon on tullu talven aikana joku 10-15m lisää pituutta :)
 
Kyllä tuo kaunis keli pakottaa lähtemään jo tänään Laajavuoreen ja mä mitään midaria tilannu, ku draiverin. Äitienpäiväkahvit ja -pekonit nautittu ja kortit saatu, kissakin hammasti ruusujen lehdet. Hyvin joutaa :D
 
Pari kuukautta sitten tuli alotettua tämäkin harrastus kaverin painostuksesta ja siitä lähtien on tullut käytyäkin 3-5 kertaa viikossa heittelemässä. On kyllä magee laji täytyy myöntää! [emoji4]
 
Koko talvi tuli heitettyä. 1.5v takana tätä lajia. Tavoitteena vuoden 2017 amatöörien SM-kisat jonkinlaisella menestyksellä. Tämä kausi vielä kierrellään rennosti viikkokisoja ja ensi kesänä lisenssin kanssa ns. "oikeita kisoja." Tänään kun kävin mutsin luona niin tuli otettua bägi mukaan ja treenattua draivia hiekkatieltä pellolle :D Alkaa hiljalleen napsumaan heitoissa se 100m raja kohtuu mukavasti.
 
Kukaan käyny Kreikassa heittämässä? Viikolla 15 pitäs lähtä lomalle Rodokselle ja ajattelin josko avais kauden siellä :D :D

pitää vaan ensiksi opetella huutamaan kreikaksi fore :D
 
Jos vielä parin vuoden päästä harrastat lajia, niin muisteleppa mitä olet kirjoitellut. Harva asia fribassa vituttaa niin paljoa kuin niskaan heittelijät. Jos sulla on kauhea kiire, niin kysyt ihan kohteliaasti että sopiiko mennä ohi. Varsinkin isot poolit etenevät hitaasti ja varmasti päästävät nopeammat ohitse.

Mitä tulee kiekon osumaan, niin kyllä siinä on huonolla tuurilla sairaalareissu edessä. Itse näin tapauksen missä jamppa sai kiekon suoraan silmäkulmaansa ja siihen tuli kyllä melkoinen vekki. Siinä jäi kierros kesken kun piti lähteä naama yltäpäältä veressä tikattavaksi. Yksi kännykän lasikin on mennyt rikki kiekon osuttua laukkuun, minkä taskussa puhelin oli.
 
Mä näin talissa aikoinaan, kun joltain karkas kiekko taivaalle. Ei edes huutanut varoitusta ja siitä heppu joka sai kiekon niskaan tipahti ja verta tuli niin perkeleesti. Sairaalaan joutui tikattavaksi.
 
Ymmärrän, jos etäisyys on vaikka parikyt metriä. Mut vaikka joku 100+ metriä, ni mä en sillä kiekolla osu ketään naamaan, vaikka saisin 500 yritystä :D.
Menee ihan helvetin pitkään yks rata, jos jotkut löntystää 10 min per joka piste. Ei mulle ongelma, ku voin edetä vaa nopeesti, ja päästää ohi porukkaa yms.
En vaan pidä tollasest hifistelystä, ni en ymmärrä. Nytki meni 2.5h 19 pisteen radassa. Ei muuten toikaa haittais, mut tuli todella pimeetä lopulta, eikä nähny enää tarpeeks. Kaveri heitti joskus suoraan ottaan ton muovikiekon, eikä se kyl miltään tuntunu. En koe ollenkaan tarpeelliseks pelätä ainakaan.

Sulla on paskat kiekot tai kaveris ei osaa heittää. Pitemmälle lentävissä drivereissa on hemmetin terävät reunat.
 
Niitä kiekkoja on kolmenlaista laatua. Putterit on pehmeitä ja paksureunaisia. Niillä tuskin saa vahinkoa aikaan. Toisessa ääripäässä on tosi teräväreunaiset ja kovat driverit, jotka tosissaan sattuu vaikkei tulis edes niin kovaa. Väliin jää kasa erilaisia midrange kiekkoja.

Säännöt ja käytännöt on syystä. Vahinkoja yritetään minimoida, tuskin kukaan tahallaan halua porukkaa vahingoittaa.
 
Harva asia fribassa vituttaa niin paljoa kuin niskaan heittelijät. Jos sulla on kauhea kiire, niin kysyt ihan kohteliaasti että sopiiko mennä ohi. Varsinkin isot poolit etenevät hitaasti ja varmasti päästävät nopeammat ohitse.

Säännöt ja käytännöt on syystä. Vahinkoja yritetään minimoida, tuskin kukaan tahallaan halua porukkaa vahingoittaa.
¨

Jep. Yleensä tulee aina annettua nopeammille tietä. Kyseessähän ei ole mikään kiireisen miehen laji, ja usein niitä heittoja joutuu oikeasti pähkäilemään tovin jos toisenkin kuin shakissa konsanaan (no okei, on olemassa 30 sekunnin sääntö eli ei nyt ihan koko päivää mietitä). 18-väyläisen kiertämiseen saa hyvinkin pari tuntia aikaa varata, jos ei ole yksin liikenteessä.

Jos väylällä on mittaa 200 metriä, niin en paheksu vaikka takaa tuleva porukka avaukset heittäisi kun itse on korilla. Mutta jo 100-metrisellä väylällä harrastelijoillakin avaukset saattavat kantaa korille tai sen välittömään läheisyyten. Yritä siinä sitten keskittyä puttailuun kun takaa ropisee kiekkoja.

Ja draiveri tosiaan voi tehä pahaa jälkeä osuessaan. En toki ottais riskejä heittävänä enkä vastaanottavana osapuolena minkään kiekkojen suhteen.
 
Jtn kympin kiekkoja kuulemma. Ei meist kukaan osaa heittää juurikaan, mut toi oli sillon joskus omaa syytä varmastikki. Mä jaksan kyl oottaa, jos jollain vähän kestää yms. mut mua ärsytti se, ku joskus vuosii sit joku alko kitiseen jtn, ku ei voi kuulemma heittää, ennen ku ollaan jossain kilsan päässä. Esimerkki tilanne: mä läpäsen jo esteen, ja haluun viel vähän treenata vaikka puttaamista tjs. 250m päässä, ja satojen puiden takana on joku muu esteen aivan alkupäässä. Se ei kenenkään elämää voi kaataa, jos jään johki korin lähistölle hetkeks treenaan. Jos se onnistuu sielt mua frisbeellä osuun, ni kannan vastuun omista vaurioistani. Luonnollisesti :D. Se frisbeekään ei kuitenkaan tuu sielt valon nopeutta. Kai mä nyt saan ite päättää, otanko tollasen ''riskin''. Sillon ku osu päähän toi kiekko, ni etäisyys oli muutama kymmen metriä. Haluun nähä, ku joku heittää 250m pikkumetän yli mua naamaan. Lupaan seistä paikallani.

Juu en mä yöuniani näistä ''huolenaiheista'' menetä. Tulee vaan semmonen fiilis, että jos jtn sääntöjä on(järkeviä tai ei), ni joillain tulee joku pakonomanen tarve helvetilliseen hifistelyyn, jotta tuntevat ittensä tärkeemmiks. Löytyy joka lajeista näitä, jotka alkaa kitiseen pienimmästäki jutusta, vaikka aivan varmasti tajuaa, ettei aihetta kitinälle ole. Semmonen ''menkää vittuun täält, meikä omistaa tän radan'' asenne.

Näihin sun kommenttien lihavoituihin kohtiin pakko kommentoida. Itse en ole mikään lajin aktiiviharrastaja, mutta jonkun parikymmentä kertaa lienee tänä kesänä tullut käytyä heittämässä. Viime kesänä en muistaakseni käynyt kertaakaan ja sitä edellisinä parina kesänä on harrastus aloitettu. En siis treenaa kierroksella veren maku suussa ja manaa jokaista epäonnistunutta puuhun heittoa, MUTTA...

Itse näen asian niin, että lajissa kuin lajissa on tietyt säännöt tai etiketti, miksi sitä nyt halutaankaan kutsua, jostakin tietystä syystä. Frisbeegolffissa etiketti nyt vain on muodostunut sellaiseksi, että kun ollaan kierroksella tai jollakin tietyllä väylällä niin on kohteliasta odottaa edellisten poistumista väylältä ennen omaa heittoaan. Olen edelle kirjoittaneiden kanssa samaa mieltä siitä, että pitkillä väylillä avauksen voi kyllä heittää vaikka edellinen porukka vielä väylällä olisikin jos/kun tietää, että oma kiekko jää riittävän etäälle edellisestä porukasta. Itse pyrin näilä väylillä aina jotenkin seuraaville viestittämään, että voivat jo heittää jos tilanne on sellainnen. Tällöin sitä myös osaa vähän seurata talaa tulevien heittoja.

Ja kyllä, se, että sä jäät sinne keskelle väylää treenailemaan putteja, kun seuraava porukka on odottamasssa vuoroon, nimenomaan haittaa. Tuosta sun kirjoituksesta suorastaan huokuu toi ''menkää vittuun täält, meikä omistaa tän radan'' -asenne jota jälkimmäisessä viestissäsi kerrot muilla olevan. Se, että jäät keskelle kierrosta neppailemaan putteja, kertoo nimenomaan sun itsekkyydestä ja siitä, että SINÄ et ota huomioon toisia omalla toimiannallasi. Juuri tämä: "Kai mä nyt saan ite päättää, otanko tollasen ''riskin''." EI, et saa!

Tilanne ei ole millään muotoa yhtä kuolettava kuin ampumaradalla, mutta et sä voi sielläkään sanoa, että kai mä nyt saan itse päättää ottanko sen riskin mennä katsomaan taulua vaikka toiset vielä ampuukin. Pointti on siinä, että sä häiritset niiden tekemistä ja harrastamista, jotka ovat siinä määrin fiksuja että ottavat huomioon SINUT ja ne säänöt ja etiketit joita tuolla fribaradalla toivotaan noudatettavan. Et tunnu käsittävän, että siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että joku tosiaan heittää sua pikkumetsän yli 250m naamaan, se kenestä tuntuu pahalta ja kenen "vika" tuo on, on itseasiassa se heittäjä. Et sinä. Todennäköisesti heittäjästä tuntuisi pahalta kun on tahattomasta aiheuttanut sulla jonkun vamman/haavan tai vähintäänkin kipua. Olkoonkin, että sä itsekkäästi ehkä tällaisen tilanteeseen haluaisitkin nähdä.
 
Lioottelu on silti liiottelua. En mä ees tiedä, mikä lajin etiketti on. Oletuksena, että se on tollanen, mitä mainitsin. En mä keskelle rataa jää mitään kikkaileen, vaan 5-10 metriä korista. Oon myös tietonen mun ympäristöstä, ja valmiina väistään sen kiekon, jos se matkaa nitten sadan puun läpi maagisesti mun luo. Seuraavat heittäjät jossain hevon vitun perseessä, ja hyvin kaukana musta. Mun koko ''valitus'' tästä jutusta oli täysin turha alunperinki, mut valitin silti, koska oon eri mieltä. Ei seksuaalista merkitystä, ku ei oo mikään todellinen ongelma tuolla ikinä, ku sen kerran vuoteen käyn. Sen tasan kerran joku valitti, ja silki oli vaan menkat erittäin selkeesti.

Etiketti on semmoinen, että se edellä menevä pooli heiluttelee takaa tulevalle kädellä että nyt saa heittää. Poolit etenee ripeästi ja ei jää märehtimään esim. korille puttitreenin parissa.

Kaikilla fiksuilla radoilla on erikseen alue missä voi treenata puttailua.

Jos haluaa käyttäytyä kuin idiootti niin ei kannata eksyä radalle ruuhka-aikaan.
 
Liittynyt
18.9.2020
Viestejä
2 537
Kaupunki
The pits of Utumno
Oisko vinkkejä tohon ''hammer'' heittoon, ettei lähe ihan minne sattuu? Aika monil alottelijoilla(joka itsekki olen), ja kavereilla se lähtee vispaan ihan vituralle ja tippuu 5 metrin päähän. Tuo kaiken järjen mukaan johtuu siitä, ettei se kiekko lähe ollenkaan suorassa/vaakana kädestä. Itellä ei käy noin ikinä. Mulla lähtee helposti niinku koko kiekko liian vinoon, ja pitkittyy liikaa se haluttu oikealle kääntyminen mikä lopussa tapahtuu(oikealla kädellä kun heitän). Välillä tullu myös vahingossa jtn ihmeen pro heittoja, missä kiekko kääntyy ilmassa kahteen eri suuntaan :unsure:. Eilen tuli oma enkka täs uudessa(käytännössä voi sanoo, et alotin tänä kesänä lajia vähän kokeileen, ja nyt n. 5 kertaa käyny) lajissa. +12 20-väyläsellä radalla(par 3-4, 100-300m väylät). Aiemmat 3-4 kertaa onnistuin jotenki samaan joka kerta saman +15.
 
Viimeksi muokattu:
Oisko vinkkejä tohon ''hammer'' heittoon, ettei lähe ihan minne sattuu? Aika monil alottelijoilla(joka itsekki olen), ja kavereilla se lähtee vispaan ihan vituralle ja tippuu 5 metrin päähän. Tuo kaiken järjen mukaan johtuu siitä, ettei se kiekko lähe ollenkaan suorassa/vaakana kädestä. Itellä ei käy noin ikinä. Mulla lähtee helposti niinku koko kiekko liian vinoon, ja pitkittyy liikaa se haluttu oikealle kääntyminen mikä lopussa tapahtuu(oikealla kädellä kun heitän). Välillä tullu myös vahingossa jtn ihmeen pro heittoja, missä kiekko kääntyy ilmassa kahteen eri suuntaan :unsure:. Eilen tuli oma enkka täs uudessa(käytännössä voi sanoo, et alotin tänä kesänä lajia vähän kokeileen, ja nyt n. 5 kertaa käyny) lajissa. +12 20-väyläsellä radalla(par 3-4, 100-300m väylät). Aiemmat 3-4 kertaa onnistuin jotenki samaan joka kerta saman +15.
Hyvä tapa on kuvata oma heitto ja katsoa jälkikäteen hidastettuna. Siitä jo monesti saattaa nähdä mikä on pielessä tai kysyä muilta mielipidettä.

Upsi on tekniikaltaan hyvin samanlainen pallon heittoon nähden.

Tässä nyt on aika hyvä ja kompakti video tekniikkaan liittyen, heittokulman hallinta ja oikeanlainen kiekko on myös tärkeitä pointteja.


View: https://youtu.be/FDItZI_7Emk
 
Hyvä tapa on kuvata oma heitto ja katsoa jälkikäteen hidastettuna. Siitä jo monesti saattaa nähdä mikä on pielessä tai kysyä muilta mielipidettä.

Upsi on tekniikaltaan hyvin samanlainen pallon heittoon nähden.

Tässä nyt on aika hyvä ja kompakti video tekniikkaan liittyen, heittokulman hallinta ja oikeanlainen kiekko on myös tärkeitä pointteja.


View: https://youtu.be/FDItZI_7Emk

Pysy eilen paljo paremmin kontrollissa kiekko. Autto että ohjasin toisella kädellä kiekkoa vähäsen. Parilla korilla vedin nolot mokat putatessa yms. mut vaikuttais siltä että jos kaikki tähdet on kohillaan ni joku reilusti alle +10 tulos on itelle teoriassa mahdollinen. Yllättävän suuri kehitys lyhyessä ajassa. Heitin aiemmin aina pelkästään ''rystyheitolla'', mikä lienee suurin selitys jollekki +30 tuloksille aiemmin :d. Nyt vedän hammerilla melkeen aina, ku saan sillä helvetisti pidemmälle. Jokku kakarat yritti eilen muuten pöllii meikän kiekon :LOL:. Eka väylä, ja yhtäkkii kiekko oli vaa kadonnut. Onneks jotkut kunniallisemmat kansalaiset tuli huomauttaan varkaista. Mielenkiintosta touhuu.
 
Pysy eilen paljo paremmin kontrollissa kiekko. Autto että ohjasin toisella kädellä kiekkoa vähäsen. Parilla korilla vedin nolot mokat putatessa yms. mut vaikuttais siltä että jos kaikki tähdet on kohillaan ni joku reilusti alle +10 tulos on itelle teoriassa mahdollinen. Yllättävän suuri kehitys lyhyessä ajassa. Heitin aiemmin aina pelkästään ''rystyheitolla'', mikä lienee suurin selitys jollekki +30 tuloksille aiemmin :d. Nyt vedän hammerilla melkeen aina, ku saan sillä helvetisti pidemmälle. Jokku kakarat yritti eilen muuten pöllii meikän kiekon :LOL:. Eka väylä, ja yhtäkkii kiekko oli vaa kadonnut. Onneks jotkut kunniallisemmat kansalaiset tuli huomauttaan varkaista. Mielenkiintosta touhuu.
Joo monenlaisia heittoja kannattaa opetella, pelatessa tulee paljon paikkoja joista ei rystyllä pääse pois ja on väyliä missä kämmen on parempi valinta. Mulla on kämmen vielä hakusessa, mutta alkanut sitäkin paljon heittelemään viimeaikoina.
 
Kuukauden treenillä nyt vedetty Puolarmaari 0 tuloksella.
Kuinka usein käyt heittämässä? Ihan hyvä tulos omasta mielestäni, mä en edes ole pelannut omaa 9-väyläistä kotirataa par tulokseen. +3 on ennätys.

Kaveri joka on enemmän ehtinyt käydä heittämässä pelaa jo ihan hyvää -4 tulosta. Samaan aikaan ollaan kuitenkin laji aloitettu vuosi sitten keväällä.
 
Back
Ylös Bottom