Frisbeegolf

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja plank
  • Aloitettu Aloitettu
Hauska laji! Pelattua tulee noin 3-4 kertaa viikossa jos sinne radalle jaksaa jäädä odottamaan...

Tottahan se on, että tuollainen turha hifistely vie oikeasti sitä tehokasta peliaikaa sekä itseltä että muilta. Ja laukun (+ n. 100 kiekon) kantamisen ymmärrän siinä vaiheessa kun taidot on sillä tasolla, että niillä kiekoilla ja niiden ominaisuuksilla on oikeasti virkaa. Muuten tuo on kyllä suhteellisen turhaa ns. vouhotusta jota valitettavasti mahtuu joka lajiin. Voihan se toki olla, että aloittelijatkin ostavat noita ja heittävät sitten kiekkoja hukkaan sen 10 kappaletta per kierros, tällöin noille laukuille ja kiekoille varmasti on tarvetta...

Joka tapauksessa on nähtävissä (valitettavasti) tässäkin lajissa sellainen rentouden katoaminen verrattuna muutaman vuoden takaiseen. Porukka on tosissaan kaikkien etikettien, hiljaisuuden ja muiden asioiden kanssa mikä on suhteellisen valitettavaa. Siihen päälle sitten snobbailu (ns. turha lämmittely ihmisellä jolla heitossa ei ole edes repäisyä) joka vie muiden aikaa niin alkaa kieltämättä ottamaan hermoon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkäs se sun elämää häiritsee jos jollakin on hieman isompi valikoima kiekkoja bägissään? Ylempänä vielä ihmettelit kun jotkut jopa lämmittelee lihaksiaan ennen heittämistä eli toisin sanoen ehkäisee vammoja? Sulla on kyllä pienet ja hieman omituiset murheet.

Ehkä tuo häiritseminen oli huono sanavalinta ja puhuisin ennemminkin että huvittaa siinä missä salillakin yksi tyyppi joka käytti vetoremmejä pystypunnerruksessa käsipainoilla. Jos siitä häiriötä pitää väkisin pitää kaivaa niin meneehän siihen kiekon valkkaamiseen aikaa. Tuo ajanhukka nyt ei kummoinen ole ja siksi se onkin enemmänkin huvittavaa.

Jos lämmitellä ja venytellä pitää niin sen vois tehdä odottaessaan heittovuoroan, eikä vasta siinä heittopaikalla heittovuoronsa aikana kun jengi odottaa omia heittovuorojaan, mutta ei. Ensiksi seurataan kun kaverit heittää, sitten kun tulee omavuoro niin aletaan vasta valkkaamaan kiekkoa ja lun kiekko on löytynyt niin alkaa ylävartalon ja käsien pyörittely ja kuivaharjoitteluvetojen tekeminen.
 
Toi on kyllä ihan totta, juuri nämä "kuivavetäjät" on raskaimpia kun 2-3min reenataan vetoa ja sitten kun se lähtee niin toteutus on täysin erilainen. Kiekkojen määrä ja bägi taas ovat aivan täysin omia valintoja, itse olen käynyt noin 35 kertaa heittämässä (eli täysi aloittelija) ja siitä huolimatta kannan pidemmällä ei-puistoradalla noin 15-20 kiekkoa mukana joista tosin heitän 99% heitoista 5-6 kiekolla riippuen väylästä, etäisyydestä ja kelistä.
 
Porukka on tosissaan kaikkien etikettien, hiljaisuuden ja muiden asioiden kanssa mikä on suhteellisen valitettavaa.

Eli sinun mielestä on valitettavaa kun annetaan pelikaverille keskittymisrauha? Itse pelaan paljon mieluummin näiden "tosikkojen" kuin meluavan apinalauman kanssa. Jos johonkin suuntaan toivoisi frisbeegolffin kehittyvän, niin se olisi juuri tämä sinun kammoamasi ammatillisempi suunta. Niitä möliseviä kaljaporukoita on katsottu jo ihan tarpeeksi kauan.
 
Yhen kerran jotkut tampiot ohikulkevat känniset turistit tulivat Laajavuoren aloitusväylälle ja heittivät kiekot takaisin kielloista huolimatta... No eihän se nyt maailmaa kaada, mutta joku roti sentään :D
 
Nuo kaljakassien kanssa kulkevat heittäjät ovat kyllä valitettavan tuttu näky varsinkin pienillä radoilla jotka sijaitsevat kävelyetäisyydellä kaupungista. Esimerkkinä Jyväskylän Tuomiojärven rata. Lähes joka väylällä näkyy maassa kaljatölkkejä sekä joskus jopa rikottuja lasipulloja. Jos sitä kaljaa pitää kitata jopa kiessin aikana niin voisi edes ne tyhjät tölkit kantaa pois kun jaksavat ne täytenä kantaa radalle.
 
Eli sinun mielestä on valitettavaa kun annetaan pelikaverille keskittymisrauha? Itse pelaan paljon mieluummin näiden "tosikkojen" kuin meluavan apinalauman kanssa. Jos johonkin suuntaan toivoisi frisbeegolffin kehittyvän, niin se olisi juuri tämä sinun kammoamasi ammatillisempi suunta. Niitä möliseviä kaljaporukoita on katsottu jo ihan tarpeeksi kauan.

Niin, sitten vois tehdä kentistä maksulliset ja pistää green feen hinnaksi se 70 €. Loppuis se rentous ja sais pelata niiden muiden nipojen "ammattilaisten" kanssa tiukan pukeutumiskoodin ymsp:n kanssa mitä oikeassa golffissa harrastetaan.

Mun mielestä tässä lajissa on parasta rentous ja se, että voi kauniina kesäpäivänä mennä kavereiden kanssa rennosti heittelemään ja vaikka ottaa siinä pari kaljaa samassa. Tosin pitäisi ihmisillä olla sen verran järkeä päässä ettei niitä hylsyjä jätetä sinne radalle.

Se, että sä tulet vaatimaan täyttä hiljaisuutta metsään rakennetulle ilmaiselle radalle on sama kuin menisit lenkkipolulle ja alkaisit treenaamaan startteja ja samalla vaatisit muita lenkkeilijöitä olemaan hiljaa, koska puhuminen häiritsee keskittymistäsi.
 
Mä olen varmaan sellainen "nipo ammattilainen", muta minunkin mielestäni yleisillä ilmaisilla radoilla pitää saada harrastaa kuten haluaa, kunhan pelaa turvallisesti eikä jätä romua jälkeensä. Jos joku heittää selkään, annan palautteen, mutta muuten jokainen tyylillään.

Virallisissa SFL:n ja PDGA:n kilpailuissa sitten tietenkin tiukasti sääntöjen mukaan.
 
Kyllä tuo bägi väkisin kasvaa, kun mukana on ylivaakaa, alivakaa ja suoraan lentävät draiverit, muutamat eri lähestymiskiekot ja puttereita ainakin 2-4 (mukavampaa ottaa alkuun tuntumaa/treenata kun ei jokaisen putin jälkeen tarvitse hakea takaisin). Luottomalleja yleensä pari, jotta mahdollisen hukkaamisen takia ei mene kierros pilalle :D Vakioradoilla pärjää pienelläkin kun suunnilleen tietää mitä kiekkoja käyttää jos ei ihan karsea myrsky ole.
 
Kyllä tuo bägi väkisin kasvaa, kun mukana on ylivaakaa, alivakaa ja suoraan lentävät draiverit, muutamat eri lähestymiskiekot ja puttereita ainakin 2-4 (mukavampaa ottaa alkuun tuntumaa/treenata kun ei jokaisen putin jälkeen tarvitse hakea takaisin). Luottomalleja yleensä pari, jotta mahdollisen hukkaamisen takia ei mene kierros pilalle :D Vakioradoilla pärjää pienelläkin kun suunnilleen tietää mitä kiekkoja käyttää jos ei ihan karsea myrsky ole.

Ja sitten se vasta kasvaakin kun lähtee kunnolla kisaamaan. Kisareissuilla on aina mukana ainakin pari bägillistä kiekkoja, varsinkin jos lähtee oudolle radalle ulkomaille kisaamaan. Pitää olla joka kiekosta 2-3 varakappaletta ja vaikka mitä vaihtoehtoja. =)
 
Ja sitten se vasta kasvaakin kun lähtee kunnolla kisaamaan. Kisareissuilla on aina mukana ainakin pari bägillistä kiekkoja, varsinkin jos lähtee oudolle radalle ulkomaille kisaamaan. Pitää olla joka kiekosta 2-3 varakappaletta ja vaikka mitä vaihtoehtoja. =)

Onneks ei ainakaan vielä taidot riitä moiseen :D
 
Löyty frisbeegolf foorumilta. Kuka myöntää, pakko olla pakkislainen. :lol2:

Pitäisi saada draiviin nopeutta lisää. Harrastan voimanostoa, joten voima ei ole ongelma, mutta tuntuu että vauhtia ei ole tarpeeksi. Olen juuri saanut korjattua vedon suoraksi ja saan kiekon lähtemään vähän matalampana. Draiverit paukkuvat sinne 80-90m väliin lätystä riippuen. Pitäisikö vain vähentää voimaa ja keskittyä enemmän räväkkään ja nopeaan vetoon?
 
Ihan mukavaa puuhaa. Taidan mennä siihen lajia oikeasti harrastavien vihaamaan kaljottelijaporukkaan, vaikka itse tuossa porukassa en juurikaan kaljaa (kentillä) juo. Kaverit tykkää poltella ja juoda heittelyn ohessa, joten kai meikäläinenkin niihin lukeutuu. Kehitystä ei ole ensimmäisen kesän jälkeen juurikaan tapahtunut, mutta toisaalta en ole kyllä harjoitellutkaan. Kunhan kelit on hyvät, kiekko pysyy väylällä ja tulos on lähellä paria, niin mielenkiinto pysyy yllä.

Tuon on myös ihan kelpoa palauttavaa liikuntaa tällaiselle istumatyötä tekevälle voimaharrastajalle. Toki radan tulee olla pitkä ja maastoinen. Välillä itse asiassa tuntuukin, että tuo on enemmän ulkoilua kuin itse lajin harrastamista.
 
Toi on kyllä ihan totta, juuri nämä "kuivavetäjät" on raskaimpia kun 2-3min reenataan vetoa ja sitten kun se lähtee niin toteutus on täysin erilainen. Kiekkojen määrä ja bägi taas ovat aivan täysin omia valintoja, itse olen käynyt noin 35 kertaa heittämässä (eli täysi aloittelija) ja siitä huolimatta kannan pidemmällä ei-puistoradalla noin 15-20 kiekkoa mukana joista tosin heitän 99% heitoista 5-6 kiekolla riippuen väylästä, etäisyydestä ja kelistä.

Heh, itse olen just päinvastainen. Mulla monesti mukava kolme kiekkoo, ihan vaan kädessä. Saappaat jalassa jos on vähän kostea nurtsi. Yleensä kuivavetäjät katsoo nenänvartta pitkin jos kysyy et voiks heittää välissä jos kiertää yksin. Nyt lentää 100m suoraan aika helposti ja onnistuneen avauksen jälkeen saa kuivavetäjät kyttäillä:D

Viime kesä meni reisille. Tänä kesänä tullu heitettyä toukokuusta asti ja nyt kesälomalla 5-6krt viikos. "Huippuheittäjän" opastuksella kiekko lähti yhtäkkiä kulkemaan. Yhteens mul on varmaan 8 kiekkoa, mut kolmella heittää: putteri, fairway- ja distance driver. Viime kerroilla vasta lähteny 9 nopeuksinen distance kulkemaa. Putterilla heitän johki 40 metriin kun se lentää suoraa ja tarkasti. Ei tapa yli. Oon jättäny kämmenheitotki pois kun rystyltä saa annukkaa paljon tarkemmin. Tosta venyttelystä, itse pakko venytellä/lämmitellä ennen ku lähtee heittää, muuten hajoo olkapää. Mut ei joka tiillä! Teen sen koton tai ennen ku lähden kiertää.
 
"Huippuheittäjän" opastuksella kiekko lähti yhtäkkiä kulkemaan.
Tässä lajissa oppii tosi nopeasti kun vaan seuraa ja pelaa parempiensa kanssa. Itse olen päässyt kisoissa heittämään muutamia kertoja esimerkiksi Schusterickin, Locastron, Nybon ja kaikkien kovien suomalaisten kanssa ja kyllä melkein joka kerta jää jotain uutta aina korvan taa.
 
Jes, tulipa testattua tänään Laajavuoren pro talvirata, olipahan ihan hauska kierros :) Ihan hirveillä pakkasilla ei varmaan tulisi lähdettyä, mutta pari pakkasastetta ja suht vähän lunta on jees!
 
Jes, tulipa testattua tänään Laajavuoren pro talvirata, olipahan ihan hauska kierros :) Ihan hirveillä pakkasilla ei varmaan tulisi lähdettyä, mutta pari pakkasastetta ja suht vähän lunta on jees!

Itsekkin pari kertaa käynyt Laajavuoressa tänä talvena. Viikkokisoja myös ilmeisesti järjestetään läpi talven joten mukaan vaan :)
 
Jes, tulipa testattua tänään Laajavuoren pro talvirata, olipahan ihan hauska kierros :) Ihan hirveillä pakkasilla ei varmaan tulisi lähdettyä, mutta pari pakkasastetta ja suht vähän lunta on jees!

Mitenkäs tämä eroaa kesän radasta? Muutamaan kertaan kesällä tullut kierrettyä suhteellisen heikoin tuloksin, niin kannattaako talvella lähteä edes yrittämään? :D
 
Joko on kesäkausi korkattu?! Ite ajattelin käydä tänään kentällä (tai koulun pihassa jos siellä on korit paikoillaan) harjoittelemassa pitkän talvitauon jälkeen ja jos huomenna lähtis kiertämään Laajavuorta :) Äitienpäivän kunniaksi voisin tilata itelleni uuden Ladyline midarin, vanha alkaa olla jo aika kärsinyt.
 
Back
Ylös Bottom