Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
Kuskien ja katsojien kuolleisuus saataisi ainakin tuollaisilla superautoilla nousemaan.
 
Luultavasti jos tehtäs vapaasti auto, niin siinä olis 4 rengasta. 4 pientä edessä oli käsittääkseni lähinnä ilmanvastuksen vähentämiseksi ja noin pienet renkaat ylikuumenee helposti. Vaikea tietysti taviksen tiedoilla sanoa, että kannattaako 6 rengasta vai ei.

Sanotaan nyt, että autossa olis 4 rengasta. Auto olisi leveä mahdollisimman suuren mekaanisen pidon saamiseksi ja mahdollisimman suuren pohjan saamiseksi autoon.

Sitten imuri persuksiin. Siivet olis leveät ja isot. Etusiipi hyvin lähellä maata (maaefekti). Siivet olis nopeuden mukaan säätyvät, eli suoralla ilmanvastusta ja downforcea vähemmän, kun jarruun tai rattiin kosketaan, siivet vaihtaa taas asento (tai aerodynaamiset pinnat).

Tietokone autossa voisi myös opetella radan tai sille voitas syöttää tiedot siitä. Siten se tietäs missä mennään ja siivet vois ennakoida käännökset ja jarrutukset (eli kulmaa muutettas juuri ennen, kuin kuskin oletetaan tekevän jotain, mihin tarvitaan lisää downforcea). Näiden kanssa voisi toki tulla ongelmia, eli sitä pitoa ei oliskaan yllättävissä tilanteissa kun pitää esim äkisti kääntää autoa ohituksessa.

Aktiivijousitus, luistonesto, ajonvakautus, ABS jne jne

Moottori olis ehkä joku 3 tai 4 litranen v8 tai v10 kahdella turboahtimella. Aika-ajo moottorista 2000 hevosvoimaa ja kisakoneesta vaikka 1500 heppaa.

Renkaat luonnollisesti leveät slicksit.

Eroja joita ei huomaa ulkoapäin on esim se, että nykyään rajoitetaan materiaaleja joita moottorin ja muiden komponenttien rakentamisessa saa käyttää, että ei olis niin kallista. Sitten minimipaino on rajotettu ja joitain asioita, jotka vaikuttaa auton painopisteen korkeuteen. Eli auto olis kevyt ja painopiste olis matalemmalla, kuin nyky autoissa.

Jos polttoaineet olis vapaat, niin tehoja saatas ihan älyttömästi. Autot kyllä puskee sitten aikamoista myrkkyä pakoputkista.

Tätä viestiä voisi jatkaa loputtomiin...
 
Mun mielestä autot saisi pysyä muuten ennallaan, mutta luistonestot, starttiavut ja muut ajamista helpottavat avut pois. Tulisi lähdöistä ja ajosta yleensä aika paljon mielenkiintoisempaa ja kuskit pääsisi vähän isompaan rooliin.
 
Formuloissahan suurin 'ongelma' on juurikin nuo renkaat, kun niiden aerodynamiikka ei ole kovin kehuttava. 4 pienen renkaan sijaan voisi sitten olla erinlaisia etusiivekkeita joilla ongelmaa kierretaan, lahinna juuri tuo innovaatioiden salliminen olisi se siisti juttu jos saantoja hollattaisiin.

Talla hetkellahan muuten loytyy autoiluluokkia joissa vedetaan kovempia kierrosaikoja kuin formuloilla, en kuolemaksenikaan muista mika oli se kaverini heittama referenssilinkki, Nurburingissa kuitenkin ajoivat ainakin.

Jos saannot sitten vapautettaisiin niin jaisikin lahinna se kysymys, etta mika tekee formulasta formulan? Olisiko se totisesti vain se 'kuninkuusluokka', eli parasta mita tekniikalla voidaan kehittaa, vai olisiko niissa oltava jokin piirre, joka autoista tekee formuloita?

No, en ihan varauksettomasti kannata noita saantojen poistamisia, olisi aika tylsaa kun joku 3 tallia ajaisi kilpaa, eli nopeuksien kasvua vastaan sitten valikoima pienenisi, ja lisaksi juurikin tuo turvallisuuden olennainen vaheneminen, ei tama nyt kuitenkaan keskiaikaa sentaan ole, ei pahemmin hurrata kun joku kuski paasee hengestaan.
 
Formuloissahan suurin 'ongelma' on juurikin nuo renkaat, kun niiden aerodynamiikka ei ole kovin kehuttava. 4 pienen renkaan sijaan voisi sitten olla erinlaisia etusiivekkeita joilla ongelmaa kierretaan, lahinna juuri tuo innovaatioiden salliminen olisi se siisti juttu jos saantoja hollattaisiin.

Talla hetkellahan muuten loytyy autoiluluokkia joissa vedetaan kovempia kierrosaikoja kuin formuloilla, en kuolemaksenikaan muista mika oli se kaverini heittama referenssilinkki, Nurburingissa kuitenkin ajoivat ainakin.

Jos saannot sitten vapautettaisiin niin jaisikin lahinna se kysymys, etta mika tekee formulasta formulan? Olisiko se totisesti vain se 'kuninkuusluokka', eli parasta mita tekniikalla voidaan kehittaa, vai olisiko niissa oltava jokin piirre, joka autoista tekee formuloita?

No, en ihan varauksettomasti kannata noita saantojen poistamisia, olisi aika tylsaa kun joku 3 tallia ajaisi kilpaa, eli nopeuksien kasvua vastaan sitten valikoima pienenisi, ja lisaksi juurikin tuo turvallisuuden olennainen vaheneminen, ei tama nyt kuitenkaan keskiaikaa sentaan ole, ei pahemmin hurrata kun joku kuski paasee hengestaan.


Kyllähän suurin ongelma mun mielestä on just toi innovatiivisuuden täydellinen pois kitkeminen. Kaikki suuremmat edistyaskeleet kielletään heti (vähän ehkä liioiteltuna).

Kun olen jotain alan kirjoja lukenut, niin trendi on ollut ainakin 30 vuotta se, että insinöörit keksii ja FIA kieltää.

Kyllä F1:sten pitäs olla planeetan nopeimpia autoja radalla, ainakin mun mielestä.

Mua kiinnostaa kovasti, että mitkä autot on nopeampia kuin formulat? Tarkoitatko siis GP rataa vai pohjoisen lenkkiä (siellähän ei ole aikoihin ajettu F1:llä).

Turvallisuus olis ongelma, mutta mun puolesta laji sais olla vähän vaarallisempi, kuin se nyt on. Tietysti mun mielipide ei paljoakaan merkitse :D

Kisoista tulis ehkä tylsiä, koska harva pysyis mukana tollasessa touhussa. Auton kehittelyyn voisi nimittäin kaataa loputtomasti rahaa ja sille sais jopa jotain vastinetta.

Mua ainakin kiinnostaa noi autot laitteina niin paljon, että toivois niiden olevan mielenkiintoisia (lue kehittyneitä ja vapaasti suunniteltuja). Mutta oikeasti nyky systeemi lienee paras tai ainakin lähellä sitä.
 
Formuloissahan suurin 'ongelma' on juurikin nuo renkaat, kun niiden aerodynamiikka ei ole kovin kehuttava.

Ratkaisu:

2007_Caparo_T11.jpg


Tuo on Caparo T1. Kuulemma mutkissa 3 g:tä (maksimi downforce asetuksilla) ja katulaillinen (ei ehkä Suomessa :D ).

http://www.supercars.net/cars/3376.html
 
Katos, siinä mentiin se mulsannen (tms) suora ilman shikaaneja. Ihmettelinkin miksi se noin kauan kestää :D

Hirvittävä teho tuohon autoon. F1:siin verrattuna tuossa ei ole jarruja ollenkaan :lol2:
 
Huh, siinäpä ei juuri armoa tunnettu. Näissä vanhemmissa videoissa kaverit näyttää paahtavan ihan tuurilla menemään, esim. Vatanen Pike's Peakillä, kun autot ei meinaa millään pysyä näpeissä. On ihan hyvä juttu, että F1:ssä homma siirtyy taas enemmän kuskin harteille.

Tämä seuraava lienee jo nähtykin moneen otteeseen, mutta kyllä vain jaksaa aina ihmetellä, että miten jollain on pokkaa. Tästä voisi yksi nuorempi brassi ottaa vähän ajamisen mallia:

http://www.youtube.com/watch?v=9yNJOSntzE4
 
Tuli tosta videosta mieleen tapaus jostain 15+ vuoden takaa. Tapahtumapaikkana Lohjan Lehmijärvi. Faijan kaverin perhe majaili siellä, tämän faijan kaverin poika sitten on about samoissa vuosissa kuin minäkin ja harrasteli silloin motocrossia ja jokamiesluokkaan tais olla just menossa, isänsä kanssa omasi ainakin pienen kulmauksen pumpustaan moottoriurheilulle.
No, meikäläisellä oli pahin mahdollinen uhmaikä tai jotain menossa ja olin kovaa selittänyt olevani kova jätkä ja sen sellaista, niin pwnasivat sitten menneisyyden meikäläisen aika kunnolla.

Siinä näiden naapurissa asui nimittäin rallia ajava hemmo, joten puhelinsoiton saattelemana laitettiin se kovuus sitten vähän testiin, eli 5-pistevöihin kiinni ralliautoon ja sinne metsäteille pelkääjän paikalle. Voin vaan kuvitella ilmettäni kun auto menee "tuhatta ja sataa" sivuluisussa, kuskin vetäessä toisella kädellä syöpäkäärylettä, toisen käden hoitaessa vaihteiden vaihtelua ratin vipattaessa vapaana.

Oli kuulemma pienimuotoista väripakoa päässyt kasvoihin käymään kun niin kalpealta vaikutin ulos tullessa. Sain kuulla kuittia hiljaisesta pojasta monta vuotta.
 
Kun tohon kyytiin pääsis (jos siis olis 2 paikkanen tollanen), niin sen jälkeen vois kuolla tyytyväisenä ;) :D

Ei, tuohon kyytiin ei taitaisi uskaltaa. Ainakin täytyisi ehdottomasti käydä tiristämässä rakko kunnolla tyhjäksi ennen kyytiä...

Mistä kuljettaja saa nuotteja reitille, vai veteleekö täysin ulkomuistista? Veikkaan jälkimmäistä, ei siinä mitään, tuossa vauhdissa nuotitkin taitaisivat tulla jälkijunassa...
 
Ooh! Luistonesto pois HETI! Toi ohitus on upea.

Ei tuohon tarvita edes vetoluistoneston poistamista, tarpeeksi taakse säädetty jarrubalanssi tai härski moottorijarrutus sisäänkäännettäessä riittää.

Viikonloppunahan nähtiin viimeksi mitä tapahtuu kun kantti ei riitä, massa ajoi suoraksi. Toki tuossa on tosi iso riski pyörähtää, myönnetään.


Maleasiakin on niitä ainoita ratoja millä on oikeasti vielä mahdollista ohittaa, sen totesi Kimikin useaan otteeseen viikonlopun aikana. Vaan Massa viritti kämminsä jälkeen vanhan laulun "tällä radalla on vaikea ohittaa" :lol2:
 
Ei tuohon tarvita edes vetoluistoneston poistamista, tarpeeksi taakse säädetty jarrubalanssi tai härski moottorijarrutus sisäänkäännettäessä riittää.

Jaah, pitänee katsoa klippi vielä viidennentoista kerran. Minusta se näytti niin pitkältä sladilta, että epäilin vedon olevan loppupäässä jo hyvinkin päällä.

Eipä taida kukaan meidän iloksemme säätää jarrubalanssia perspuolelle. Ja moottorijarrutuskin hoidettaneen luistokytkimellä pois häiritsemästä.

-k
 
Back
Ylös Bottom