Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä Kimi ja Ferrari vie tämän kisan sen verran vakuuttavaa vauhti muihin verrattuna,
mutta katsellaan aika-ajot ym. ensin..
Renault ei oikeen taho löytää kadonnutta vauhtia ei sitten millään... viimevuoden nopein kierros oli 1.31,353 saa nähdä päästäänkö kuinka lähelle..
 
Bahrainin GP:n perjantain 1. harjoituksen nopeimmat ajat:
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1.33,162 21 kierrosta
2. Felipe Massa Ferrari + 0,517 17
3. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 0,948 17
4. Fernando Alonso McLaren-Mercedes + 0,999 15
5. Jarno Trulli Toyota + 1,734 26
6. Nick Heidfeld BMW + 1,914 30
7. Robert Kubica BMW + 2,086 24
8. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso -Ferrari + 2,130 23
9. Nico Rosberg Williams-Toyota + 2,213 19
10. Alexander Wurz Williams-Toyota + 2,236 20
11. Jenson Button Honda + 2,283 24
12. Heikki Kovalainen Renault + 2,312 21
13. Ralf Schumacher Toyota + 2,411 24
14. Giancarlo Fisichella Renault + 2,535 17
15. Scott Speed Toro Rosso -Ferrari + 2,564 22
16. Takuma Sato Super Aguri-Honda + 2,694 15
17. Rubens Barrichello Honda + 2,749 20
18. Anthony Davidson Super Aguri-Honda + 3,081 6
19. Mark Webber Red Bull-Renault + 3,321 18
20. David Coulthard Red Bull-Renault + 3,351 7
21. Adrian Sutil Spyker-Ferrari + 3,922 27
22. Christijan Albers Spyker-Ferrari + 5,096 29
 
Höh no eihän tuo kerro siitä ettei Kimi olisi täysiä ajanut, yrittihän Kimi ajaa Hamiltonia kiinni mutta kierrokset loppuivat kesken.

No siis. Hommahan meni niin että kimi ajoi ensin Hamiltonin perseessä. Molemmat kävi varikolla ja otti about samat määrät bensaa, taas ajettiin ja kimi jäi sen 7 sekuntia. Sitten taas tankattiin ja kimi otti Hamiltonin etumatkan kiinni. Mua vaan ihmetyttää mikä siinä keksimmäisellä jaksolla mätti, nimittäin erilaiset bensamäärät sitä ei selitä vaikka kuinka yrittäisitte niin väittää. Kimin juuttuminen ruuhkaan olisi jo parempi selitys.

Ferrarin on näköjään pitänyt viime kisan fiaskon ( ;) ) jälkeen päästä näyttämään. Tai sitten ne on oikeasti sekunnilla muista nopeampia.
 
Jos ette huomanneet, kimi jäi ensimmäisen stoppinsa jälkeen suoraan fisichellan taakse, joka pysyi edessä muistaakseni vain kierroksen vähemmän kuin hamilton tuli varikolle. Fisico taisi tuossa välissä ajella 1-1,5 sek hitaampia kierroksia kuin kärki. Ja toisekseen hamiltoin sai ajaa useamman kierroksen kevyellä autolla ennen kuin tuli varikolle.

Ja sitäpaitsi, erot rengasarjojen välillä voivat olla todella suuret. Ainahan kuskit puhuvat kuinka "ensimmäisen stintin sarja toimi", jne. Ei tiedä kyllä formuloista mitään jos ei tätä ymmärrä. Esim. Hamiltonin viimeinen sarja loppui aivan kesken, siksi kimi sai sen kiinni.

Ja mikä sitten selittää massan jäämisen 5. sijalle, jonkin vitun heidefeldin taakse? Vaikka ajeli 4/5 kisasta sen takana ei päässyt ohitse. Ei siis ajanut kimiä nopeampaa vaikka auto oli paljon parempi.


Keke Rosberg: Räikkösen suoritus Malesiassa jäi vaille arvostusta
Julkaistu 11.04.2007 23:06 (päivitetty 23:15)

MTV3:n formula yksi -asiantuntija Keke Rosberg uskoo Ferrarin olevan yhä McLarenia edellä MM-sarjassa - huolimatta siitä, että McLaren juhli Malesian GP:ssä kaksoisvoittoa viime sunnuntaina.

Rosbergin mielestä Ferrari vähätteli Kimi Räikkösen auton moottorivaurion vaikutusta Kuala Lumpurin lähistöllä ajetussa kisassa. Rosberg ylistääkin Räikkösen kolmatta sijaa loistavaksi torjuntavoitoksi.

- Kyllä minä henkilökohtaisesti oikein pahoitin mieleni Kimin puolesta, koska Kimin kolmas sija Malesiassa oli fantastinen suoritus, joka minun mielestäni ainakaan Suomessa ei saanut sitä tarvittavaa arvostusta, Rosberg huomauttaa.

- Sääntöjä muutettiin viikolla, se varmasti muutti Ferrarin kilpailukykyä varsinkin auton pohjan osalta. Sen lisäksi Kimillä oli vioittunut moottori, josta meille on sanottu, että hän ajoi kisassa 200 kierrosta vähemmillä kierroksilla minuutissa. Minä en usko sitä, koska 200 kierroksella ei säästetä mitään moottoria. Silloin kun on kysymys noin suuresta ongelmasta kuin mitä hänellä olevinaan oli, ne kierrokset putoavat kyllä ainakin 500, jopa 1000, kappaletta minuutissa, Rosberg selvittää MTV3:lle.

Keke Rosberg uskoo, että tallien voimasuhteet palautuvat Ferrarille suotuisaksi seuraavassa GP:ssä Bahrainin Sakhirissa ensi sunnuntaina.

- Odotan, että me näemme ihan eri lailla iskukykyisen Kimin Bahrainissa. Me olemme nähneet Bahrainin testeistä, että Ferrari oli täysin ylivoimainen täällä. Ainoaksi kysymysmerkiksi minulle jää auton pohja, että saadaanko se toimimaan siihen mennessä, Rosberg pohtii.

- Jos McLaren oli työlukuna sanotaan sekunnin Ferraria perässä ennen Malesian kisaa, on se nyt tällä hetkellä vielä 4-5 kymmenystä perässä. Näin minä arvioisin tilanteen, Rosberg lausuu vuoden 1982 maailmanmestarin kokemuksella.

(MTV3)
 
No siis. Hommahan meni niin että kimi ajoi ensin Hamiltonin perseessä. Molemmat kävi varikolla ja otti about samat määrät bensaa, taas ajettiin ja kimi jäi sen 7 sekuntia. Sitten taas tankattiin ja kimi otti Hamiltonin etumatkan kiinni. Mua vaan ihmetyttää mikä siinä keksimmäisellä jaksolla mätti, nimittäin erilaiset bensamäärät sitä ei selitä vaikka kuinka yrittäisitte niin väittää. Kimin juuttuminen ruuhkaan olisi jo parempi selitys.

Eroahan noilla bensataktiikoilla oli sen verran, että Kimi tuli ekalla stopilla 2 kierrosta ennen Hamiltonia, ja ajoi sitten niillä bensoilla 3 kierrosta vielä Hamiltonin toisen stopin jälkeen. Kokonaisero siis 5 kierrosta.
Stoppinsa jälkeen Kimi tosiaan ajoi Fisicon perässä kierroksesta 5 kierrosta, jos en väärin laskenut. Tänä aikana ero Hamiltoniin seuraavasti.
Stopin jälkeen 30.631, kierros tästä (hamilton tulee sisään) 27.851, kierros tästä (Hamiltonin koko stoppi näkyy ajassa) 6.078, kierros tästä 8.25, kierros tästä 9.768 (Fisico tuli sisään). Tämänkin jälkeen Kimi toki jää vielä lisää Hamiltonille, mutta aika paljon kerkesi Fisico tehdä töitä Mclarenin hyväksi tuossa, toki tuossa näkyy myös se about pari sekkaa pidempi Ferrari stoppi, jonka takia Kimi sitten jäi Fisicon taakse.
 
429339.jpg

Scott Speedille vähän keskaria:hyper:
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Esim. Hamiltonin viimeinen sarja loppui aivan kesken, siksi kimi sai sen kiinni.

No en nyt sanoisi noinkaan. Sillä jos vertaa esim Hamiltonin 5 viimeistä kierrosta ennen toista stoppia, ja koko kisan 5 viimeistä kierroista, niin keskiarvoinen aika ero on alta 2 kymmenystä. Ja erona näillä stinteillä oli, että viimeisellä oli käytössä kovempi seos, kun muutoin koko kisa oli ajettu pehmeämmällä. Ja toki noista laskuista on jätetty pois varikollemenokierros.
Ja Hamilton ajoi myös tuon stintin nopeimmat kierrokset siihen loppuun. Rupesi poika vain varmistelemaan liian aikaisin, ja sen takia päästi Kimin takaisin kuvioihin.
Muutoin tuossa lopussa näkyi se vain se oikea nopeusero, joka oli Kimin ja Hamiltonin välillä.

P.S. Sikäli aika outoa, että Kimi oli ainoa kuski Mäkiltä tai Ferkulta, joka teki nopeimman kierroksensa juuri ennen varikkostoppia. Kaikki muut tekivät nopeimman kierroksena heti stopin jälkeisellä kierroksella.
 
Onkos täällä monilla se Max kanava ostettu? Mun oli pakko ostaa, kun Kyllösen selostuksia ei jaksa kuunnella, ja formulat on kuitenkin sellanen semi kiinnostava aihe:rock:

Itse veikkaan MM lopputuloksiksi:

Räikkönen
Alonso
Hamilton

Uskomaton tuo Lewis Hamilton kuskina, mutta on siinä autoki tärkeessä roolissa, ei se pallilla ois jos ajais vaikka Hondaa:)
 
Onkos täällä monilla se Max kanava ostettu? Mun oli pakko ostaa, kun Kyllösen selostuksia ei jaksa kuunnella, ja formulat on kuitenkin sellanen semi kiinnostava aihe:rock:

Itse veikkaan MM lopputuloksiksi:

Räikkönen
Alonso
Hamilton

Uskomaton tuo Lewis Hamilton kuskina, mutta on siinä autoki tärkeessä roolissa, ei se pallilla ois jos ajais vaikka Hondaa:)
Pakkoha se oli ostaa,formuloista ei neuvotella. Räikkönen tulee kyllä lyömää Massan ja Hamiltonin, mutta Fernandon kanssa tulee tiukkaa.
 
Pakko ihmetellä Hamiltonin suorituksia. Nyt toiseen ruutuun, eikä kovin kaukana Massasta.
 
Ensimmäistä kertaa oikeastaan Häkkisen aikojen jälkeen on alkanut kiinnostamaan nuo formulat. Hommasinpa tuon Maxinkin, tosin en kokonaan F1:n vuoksi. Onhan se aika erikoisen hieno tilanne, että suomalainen ajaa legendaarisellla Maranellon orilla ja astuu kaikkien aikojen F1-kuskin valtaviin saappaisiin. Vahvasti uskon, että Kimi vie tällä kaudella mestaruuden. Ferrarilla ei ole tunnetusti karsastettu tallimääräyksiä ja kun Kimi vielä rökittää Massan pariin kertaan, niin sen jälkeen kaikki tehdään vain Kimin eduksi.

Kovalaisen tilanne kyllä arveluttaa. Toivottavasti huomenna ajaa hyvän kisan, nimittäin muuten saattaa lähtölaskenta alkaa:(
 

Suositut

Back
Ylös Bottom