- Liittynyt
- 24.2.2004
- Viestejä
- 3 933
- Ikä
- 44
Jaah, pitänee katsoa klippi vielä viidennentoista kerran. Minusta se näytti niin pitkältä sladilta, että epäilin vedon olevan loppupäässä jo hyvinkin päällä.
Eipä taida kukaan meidän iloksemme säätää jarrubalanssia perspuolelle. Ja moottorijarrutuskin hoidettaneen luistokytkimellä pois häiritsemästä.
Katsoin itsekin uudestaan, kyllähän se heilahtaa siinä puolimatkassa sen verran että siinä varmaan päätti jatkaa kevyellä kaasulla sladia.
![Smile :) :)](/smilies/smile.png)
Ymmärsit hiukan väärin tuon viittaukseni jarrubalanssiin. En toki tarkoittanut että sen tarvitsisi olla yli 50% taakse, vaan takapainoisella tarkoitin sitä että ankaralla jarrutuksella vielä sisäänkäännettäessä (trail-braking) sen perän saa irti. Tähän riittävään balanssiin siis viittasin.
Ja eihän moottorijarrutus nyt ole millään lailla negatiivinen ja häiritsevä asia. Se on takajarruja säästävä ja kovissa nopeuksissa jarrutehoa lisäävä tekijä kun jarruissa ei riitä jerkku (ja levyjen lämpötila) jarruttamaan heti maksimiteholla.
Ja sekin vielä että moottorijarrutus mahdollistaa jarrubalanssin viemisen enemmän eteen, tällöin voi valita jarruttaako turvallisen etupainoisesti pelkällä jarrulla vaiko moottorijarrun kanssa kaikillä pyörillä.
EDIT: Korjataan nyt vielä, kyttäsin silmä kovana ja mun mielestä kärry on vaan nelipyöräluisussa eikä siinä kaasua käytetä.
Hienoa spekulointia kyllä ;)