Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
Jaah, pitänee katsoa klippi vielä viidennentoista kerran. Minusta se näytti niin pitkältä sladilta, että epäilin vedon olevan loppupäässä jo hyvinkin päällä.

Eipä taida kukaan meidän iloksemme säätää jarrubalanssia perspuolelle. Ja moottorijarrutuskin hoidettaneen luistokytkimellä pois häiritsemästä.

Katsoin itsekin uudestaan, kyllähän se heilahtaa siinä puolimatkassa sen verran että siinä varmaan päätti jatkaa kevyellä kaasulla sladia. :)

Ymmärsit hiukan väärin tuon viittaukseni jarrubalanssiin. En toki tarkoittanut että sen tarvitsisi olla yli 50% taakse, vaan takapainoisella tarkoitin sitä että ankaralla jarrutuksella vielä sisäänkäännettäessä (trail-braking) sen perän saa irti. Tähän riittävään balanssiin siis viittasin.

Ja eihän moottorijarrutus nyt ole millään lailla negatiivinen ja häiritsevä asia. Se on takajarruja säästävä ja kovissa nopeuksissa jarrutehoa lisäävä tekijä kun jarruissa ei riitä jerkku (ja levyjen lämpötila) jarruttamaan heti maksimiteholla.
Ja sekin vielä että moottorijarrutus mahdollistaa jarrubalanssin viemisen enemmän eteen, tällöin voi valita jarruttaako turvallisen etupainoisesti pelkällä jarrulla vaiko moottorijarrun kanssa kaikillä pyörillä.


EDIT: Korjataan nyt vielä, kyttäsin silmä kovana ja mun mielestä kärry on vaan nelipyöräluisussa eikä siinä kaasua käytetä.

Hienoa spekulointia kyllä ;)
 
Ymmärsit hiukan väärin tuon viittaukseni jarrubalanssiin. En toki tarkoittanut että sen tarvitsisi olla yli 50% taakse, vaan takapainoisella tarkoitin sitä että ankaralla jarrutuksella vielä sisäänkäännettäessä (trail-braking) sen perän saa irti. Tähän riittävään balanssiin siis viittasin.

Ja eihän moottorijarrutus nyt ole millään lailla negatiivinen ja häiritsevä asia. Se on takajarruja säästävä ja kovissa nopeuksissa jarrutehoa lisäävä tekijä kun jarruissa ei riitä jerkku (ja levyjen lämpötila) jarruttamaan heti maksimiteholla.

Technicalities, technicalities... : )
Valitettava fakta on se, että autot ei enää kulje sladissa juuri muuten kuin käsistä karatessaan. Vielä noin 10 vuotta sitten pieni luisto oli melkein maailman tapa ajaa mutkat lävitse. Olisin kovasti elektronisten apujen karsimisen puolella. Tulee niitä tahattomia luistojakin hiukan enemmän kun lipsauttaa vahingossa väärän pykälän sisään tai vaihtaa alas liian aikaisin. Nykyään se ei taida olla mitenkään mahdollista, vai onko? Häkähän sen onnistui Monzassa vielä tekemään, mutta sen jälkeen vastaavat vaihtovirheet ovat olleet harvemmassa. Tai ehkä kuskit on vaan niin hyviä nykyään? : )

-k
 
Talla hetkellahan muuten loytyy autoiluluokkia joissa vedetaan kovempia kierrosaikoja kuin formuloilla, en kuolemaksenikaan muista mika oli se kaverini heittama referenssilinkki, Nurburingissa kuitenkin ajoivat ainakin.
.

Tenttaappas sitä kaverias, itse kun olen ollut siinä uskossa että Formulat ovat nopein luokka radalla. Wikipediakin kertoo että Nurburgringin nopein aika olisi Michael Schumacherin 1.29.468 vuodelta 2004.

Edit. Edellisessä kisassa Hamilton ajoi muistaakseni nopeimman kierroksensa juuri ensimmäisen stopin jälkeen, lopussa sen kierrokset olivatkin sitten about sekunttia hitaampia. Suosittelen jo moneen kertaan mainittua www.f1.comin liveseurantaa josta voi siis katsoa suoraan kaikkien kuskien kierrosajat, erot jne.
 
veikkaan että mestaruustaisto menee räikkönen vs. massa taisteluksi. hämää vähän ku joutuu jotain jämä lähetyksii kattoo, no saapahan ainakin itse hehkuttajien kuningasta kuunnella..

Taitaa olla, ettei Massan pojalla vati kestä painetta:)
Viime kaudella ei ollu paineita, ku Schumi oli selkee ykköskuski.
Tällä kaudella Massalla on mahdollisuus taistella maailmanmestaruudesta, jos polla kestää paineet.
Räikkönen vie Massaa ku pässiä narussa.
Veikkaan että Räkä vastaan Alonso ja mitä tekee Hamilton.
Voi tuoda oman mausteensa soppaan.
 
Huhujen mukaan Räikkösen Ferrarin kone oli rajoitettu 17500rpm Malesian GP:ssä. Eli noin 75 hevosvoimaa tasoitusta muille.

eilen Keke Rosberg kerto, et sitä ois rajotettu jopa 1000rpm..
antaa aika paljon tasotusta..paljonko lie hevosissa..

edit. ei siis mulle henk.kohtaisesti, vaan Tv:stä kuulin :D
 
Melko suorassa suhteessa kierroslukuun jonka maksimi on 19000. Ja sillä lukemalla nykykoneet antavat jotain 750-800 ilmeisesti.

no joo.. jos oletuksena ois toi 19000rpm, ni sitä ois otettu pois 1500rpm.
Ja maalaismatematiikalla se ois n. 75hp.
tosi ei iha suoraan verranollinen kierrosluvun vähennykseen.?
 
tosi ei iha suoraan verranollinen kierrosluvun vähennykseen.?

No ei koska vääntökäyrä ei ole tasainen. Yläpäästään se lähtee laskuun jossain vaiheessa koska kone ei saa enää riittävästi ilmaa.

Tehohan on kierrosnopeus minuutissa * (Pii/30) * vääntömomentti ko. kierrosluvulla.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
No ei koska vääntökäyrä ei ole tasainen. Yläpäästään se lähtee laskuun jossain vaiheessa koska kone ei saa enää riittävästi ilmaa.

Tehohan on kierrosnopeus minuutissa * (Pii/30) * vääntömomentti ko. kierrosluvulla.

ois mielenkiintosta tietää paljon noissa koneissa on vääntöä.
Muistaakseni noissa koneissa ei oo vauhtipyörää ollenkaan, jolla vääntöä saadaan aikaan. (ainaki joskus oli näin, jos muistan oikein)
 
Muistaakseni noissa koneissa ei oo vauhtipyörää ollenkaan, jolla vääntöä saadaan aikaan. (ainaki joskus oli näin, jos muistan oikein)

Vauhtipyörään saadaan talletettua liike-energiaa jota tarvitaan koneen käymiseen, tosin kilpa-autoissa se menisi periaatteessa hukkaan koska talletettua energiaa ei saa käytettyä koska jatkuvasti joko kiihdytetään tai jarrutetaan.
Ja F1:sen moottorihan ei sitä 8 sylinterisenä tarvitse koska aina kun jokin mäntä on puristustahdissa, toinen on työtahdissa.

Äkkiä laskettuna jos F1:sen kone tuottaa 800hv @ 19000r/min niin vääntö olisi 300Nm. Veikkaan että alemmilla kierrosluvuilla se on jossain 400 pintaan mutta se on ihan mun veikkaus :)
 
Mikä ihme kimillä mättää? Se on tehnyt samaa temppua vuosikaudet: alkukierrokset menee ok, mutta jos se jää jonoon, niin tokalla rengassetillä se nukahtaa ihan täysin ja jää yhtäkkiä puolen minuutin päähän tyypistä jonka perässä ajoi ekalla sarjalla.

No niin, Räkä tunnusti itsekin ettei ollut motivaatiota ajella vajailla tehoilla. Tää on niitä juttuja jotka erottaa maailmanmestarit muusta kansasta. Olishan se toinen sija ollut täysin otettavissa.
 
No niin, Räkä tunnusti itsekin ettei ollut motivaatiota ajella vajailla tehoilla. Tää on niitä juttuja jotka erottaa maailmanmestarit muusta kansasta. Olishan se toinen sija ollut täysin otettavissa.
Höpö höpö.
Kilpaillaan voitosta tai ei kilpailla ollenkaan!

Sitäpaitsi Räkä sanoi myös että kaikk oli muuten hyvin mutta suoranopeus ei riittänyt.
Lopussa Hamilton hiljensi,Räkä ei saanut sitä kiinni.
 
Linkkiä kiitos?
Ai mää vai?

http://www.iltalehti.fi/formulat/200704115971222_fo.shtml
iltalehti sanoi:
Räikkönen myöntää, että Malesian moottoriongelmat veivät myös parhaan terän motivaatiosta.

- Moottoriongelmien takia jouduimme tekemään kompromisseja kompromissien jälkeen. Pelasimme koko ajan varman päälle.

- Haluan aina taistella voitosta. Sen takia sisälläni tuntui vähän tyhjältä ja olin pettynyt, kun jouduin ajamaan vain päästäkseni maaliin. Se oli kuin jalkapallopeli, jossa joukkue yrittää pelata 0-0-tasapeliä, Räikkönen avautui.
 
No missä tuossa sanotaan että Kimi ajeli hitaammin kuin olisi pystynyt. Johan tuonne aiemmin postasin että Kimille laitettiin reilummin bensaa keskimmäiselle vedolle ja vauhti hyytyi sen vuoksi.

Onko tarkoituksena väen väkisin löytää Kimin suorituksesta syitä "vain" kolmanteen sijaan?
 
No missä tuossa sanotaan että Kimi ajeli hitaammin kuin olisi pystynyt. Johan tuonne aiemmin postasin että Kimille laitettiin reilummin bensaa keskimmäiselle vedolle ja vauhti hyytyi sen vuoksi.
Onko linkkiä?
Kimi ajoi 4 kierrosta pidemmän "stintin" kuin Hamilton, sekö mielestäsi selittää Räikkösen aivan vitun hitaan vauhdin? Edit: nojoo, taisi Räkä jäädä ruuhkaan ekan stopin jälkeen.
http://www.paddocktalk.com/news/htm...le=article&sid=52213&newlang=&topic=8&catid=0

Onko tarkoituksena väen väkisin löytää Kimin suorituksesta syitä "vain" kolmanteen sijaan?
Onko tarkoituksena puolustaa keskinkertaista ajoa millä keinoin hyvänsä?
 
Onkohan ollut ihan kunnon yritystäkin kun ferrarit ja larenit kärjessä?

Bahrainin GP:n perjantain 1. harjoituksen nopeimmat ajat:
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1.33,162 21 kierrosta
2. Felipe Massa Ferrari + 0,517 17
3. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 0,948 17
4. Fernando Alonso McLaren-Mercedes + 0,999 15
5. Jarno Trulli Toyota + 1,734 26
6. Nick Heidfeld BMW + 1,914 30
7. Robert Kubica BMW + 2,086 24
8. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso -Ferrari + 2,130 23
9. Nico Rosberg Williams-Toyota + 2,213 19
10. Alexander Wurz Williams-Toyota + 2,236 20
11. Jenson Button Honda + 2,283 24
12. Heikki Kovalainen Renault + 2,312 21
13. Ralf Schumacher Toyota + 2,411 24
14. Giancarlo Fisichella Renault + 2,535 17
15. Scott Speed Toro Rosso -Ferrari + 2,564 22
16. Takuma Sato Super Aguri-Honda + 2,694 15
17. Rubens Barrichello Honda + 2,749 20
18. Anthony Davidson Super Aguri-Honda + 3,081 6
19. Mark Webber Red Bull-Renault + 3,321 18
20. David Coulthard Red Bull-Renault + 3,351 7
21. Adrian Sutil Spyker-Ferrari + 3,922 27
22. Christijan Albers Spyker-Ferrari + 5,096 29
 

Suositut

Back
Ylös Bottom