Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
Vai olisiko kuitenkin niin, että Alonso on sekä nopea, että hyvä kehittämään autoa?

Miksi Rellu oli niin hyvä muutaman vuoden ja tippuu kymmenen sijaa, kun Alonso vaihtaa Mäkille.
Entä miksi Mäkki onkin yhtäkkiä Alonson ajamana huomattavasti parempi, kuin Kimin ajamana?

Toivottavasti olen väärässä. Mut näin äkkikseltään tekee sen johtopäätöksen, että Alonso vie autoa eteenpäin, Kimi ei.
Tästä syystä Mäkki vetää kovaa Alonson kanssa ja Ferrari taantuu Kimin kanssa.
 
Hieman tää alkaa kismittämään... McLaren ollut monta vuotta liki täysi susi, nyt kun Alonso siirtyi sinne, niin jopa on hiilikuitukotterolla nopeutta. Tosin ei liene parane heittää kirvestä kaivoon Ferrarin nopeuden kanssa, nyt he vaan joutuivat himmailemaan nopeuttaan ja Massa oli epäonnen soturi.

Renaultin päällikkö Briatore on jo nyt aivan ihmisraunio. Vituttaahan se, jos viime kauden huipulta putoaa noinkin alas...:D


vai osaisiko alonso vain kaikessa yksinkertaisuudessaan ajaa noita autoja:rolleyes:

ja mitä relluun tulee niin on todellakin briatorella olemista! veikataanko missä kilpailussa saa sydän kohtauksen:hyper:
 
Vai olisiko kuitenkin niin, että Alonso on sekä nopea, että hyvä kehittämään autoa?

Miksi Rellu oli niin hyvä muutaman vuoden ja tippuu kymmenen sijaa, kun Alonso vaihtaa Mäkille.
Entä miksi Mäkki onkin yhtäkkiä Alonson ajamana huomattavasti parempi, kuin Kimin ajamana?

Toivottavasti olen väärässä. Mut näin äkkikseltään tekee sen johtopäätöksen, että Alonso vie autoa eteenpäin, Kimi ei.
Tästä syystä Mäkki vetää kovaa Alonson kanssa ja Ferrari taantuu Kimin kanssa.


perhana olin minuutin hitaampi!!!!
mutta tuossa tuli asiaa
 
Jäi kyllä päällimmäiseksi mieleen Massan umpipaska kisa. Ei päässyt selkeästi nopeampana Hamiltonin ohi ja vielä murtui paineessa. Loppukisan nyki sitten Heidfeldin perässä täysin voimattomana. Jokuhan tuossa jo hyvin kiteyttikin Massan uskolliseksi aseenkantajaksi, joka on perusnopea mutta tähdeksi siitä ei ole. Olisipa ollut kiinnostavaa nähdä Alonso tai Räikkönen vastaavassa tilanteessa hiillostamassa Hamiltonia.
 
Jäi kyllä päällimmäiseksi mieleen Massan umpipaska kisa. Ei päässyt selkeästi nopeampana Hamiltonin ohi ja vielä murtui paineessa. Loppukisan nyki sitten Heidfeldin perässä täysin voimattomana. Jokuhan tuossa jo hyvin kiteyttikin Massan uskolliseksi aseenkantajaksi, joka on perusnopea mutta tähdeksi siitä ei ole. Olisipa ollut kiinnostavaa nähdä Alonso tai Räikkönen vastaavassa tilanteessa hiillostamassa Hamiltonia.

Jep, tuo on totta. Miettii, että kaveri lähtee paalupaikalta ja hänellä on allaan ehkä nopein auto, mitä tarjolla on. Noista asetelmista pitäs voittaa tai tulla ainakin toiseksi.

Ei edes mitään teknisiä ongelmia ja silti jää viidenneksi :eek:

Se moka oli aika amatööritason töppäilyä. Tais unohtua jarruttaminen.

Jos tästä esityksestä voi jotain johtopäätöksiä vetää, niin pää ei kestä / ei osaa ajaa muuta kuin aikaajokierroksia.
 
Yksi mikä tuli selväksi on se, että oli paljon fiksumpaa säästää Kimin konetta kuin laittaa uusi mylly autoon ja ottaa 10 lähtöruutua takkiin. Uudet kovemmat renkaat ja kierrosrajoitin aiheuttaa sen, ettei ohituksia juuri nähdä. Malesia on kuitenkin rata, joka on suunniteltu sellaiseksi että näillä autoilla voisi ohittaa. Voi olla tylsyyden huippu joku Barcelona tänä vuonna.
 
Yksi mikä tuli selväksi on se, että oli paljon fiksumpaa säästää Kimin konetta kuin laittaa uusi mylly autoon ja ottaa 10 lähtöruutua takkiin. Uudet kovemmat renkaat ja kierrosrajoitin aiheuttaa sen, ettei ohituksia juuri nähdä. Malesia on kuitenkin rata, joka on suunniteltu sellaiseksi että näillä autoilla voisi ohittaa. Voi olla tylsyyden huippu joku Barcelona tänä vuonna.

Toi on kyllä totta. Moottori on kuitenkin moottoriurheilussa yksi keskeinen suorituskyvyn mittari ja aika tyhmää, että se otetaan kuvioista pois melkeen kokonaan.

Ehkä näin saadaan tasasempi kärki, kuten nyt kummatkin McLarenit ja Ferrarit oli käytännössä yhtä nopeita. Toisaalta toi on vähän sääli, kun huippukuski huippuautolla ei pääse vähän hitaammista ohi, kun juuri sitä "huippunopeutta" tarvittas ohituksissa.

No tälläkin asialla on kai sitten hyvä ja huonot puolet.

+tasasempia kisoja
+rahaa säästyy
-moottorilla ei enää juurikaan merkitystä, kunhan kestää
-nopeamman kuskin + auton vaikea ohittaa hitaampaa autoa
 
Vai olisiko kuitenkin niin, että Alonso on sekä nopea, että hyvä kehittämään autoa?

Miksi Rellu oli niin hyvä muutaman vuoden ja tippuu kymmenen sijaa, kun Alonso vaihtaa Mäkille.
Entä miksi Mäkki onkin yhtäkkiä Alonson ajamana huomattavasti parempi, kuin Kimin ajamana?
Siinä vaiheessa kun kuski pujottautuu ekan kerran autoon sisään on sen luotettavuus ja nopeus jo ainakin 90%:sti kasassa. Tänä vuonna suurin osa suorituskyvystä tulee painonjakaumasta ja aerodynamiikasta, joiden suunnittelun suhteen kuskilla ei ole osaa eikä arpaa. Loput 10% tulee sitten säädöistä testatessa josta siitäkin ison osan hoitaa testikuskit. McLarenin ja Rellun tän vuoden autot oli jo hyvin pitkälle tehty siinä vaiheessa kun Alonso vaihtoi tallia. Jos auto ei olisi niin hyvä niin ei sillä rookie Hamilton noin hyvin pärjäisi.

McLaren oli huipulla yhdessä Ferrarin kanssa myös edellisenä jaksona kun kaikki ajoi kovilla Bridgestoneilla. Noiden aikojen kokemuksesta on varmasti ollut hyötyä tähän kauteen autoa suunniteltaessa. Renault ei selvinnyt yhtä hyvin renkaiden vaihdoksesta kuin McLaren - helppo selitys on Rellun viime kauteen loppunut hyvin läheinen yhteistyö Michelinin kanssa (= myös ranskalainen firma).
 
No tälläkin asialla on kai sitten hyvä ja huonot puolet.
+tasasempia kisoja
Millä tän perustelet? Ilman rajoitinta suoralla "huonompi" auto saa "paremman" auton kiinni sen minkä mutkissa jää. Eilisessä kisassa ajeli suurin osa autoista koko lailla yksinään.
 
Millä tän perustelet? Ilman rajoitinta suoralla "huonompi" auto saa "paremman" auton kiinni sen minkä mutkissa jää. Eilisessä kisassa ajeli suurin osa autoista koko lailla yksinään.

Ajatuksena se, että mitä enemmän kaikkea rajoitetaan, sitä pienempiä erot autojen välillä on ja sitä tasasempaa kilpailu on.

Esim. jos kaikki sallittas, niin budjetti ratkasis aika pitkälle sen, että kuka on nopein ja erot olis hirveitä (toki suunnittelutaitokin olis hyvin ratkaisevaa). Toisaalta, jos kaikilla olis ihan samat autot, niin kisat olis varsin tasaisia.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
No tälläkin asialla on kai sitten hyvä ja huonot puolet.

+rahaa säästyy
Mun rahaa ei ainakaan säästy yhtään!

Mun mielestä Formuloista voitais poistaa kaikki rajoitukset.
Auton ulkoiset muodot olisi jotenkin määritelty. Esim 4rengasta,max 2 neliömetriä siipeä. Polttomoottori ja voimansiirto takarenkaille ( ettei kukaan tee suihkumoottoria) jne.
 
Pertti 123 sanoi:
No tälläkin asialla on kai sitten hyvä ja huonot puolet.

+rahaa säästyy

Mun rahaa ei ainakaan säästy yhtään!

Mun mielestä Formuloista voitais poistaa kaikki rajoitukset.
Auton ulkoiset muodot olisi jotenkin määritelty. Esim 4rengasta,max 2 neliömetriä siipeä. Polttomoottori ja voimansiirto takarenkaille ( ettei kukaan tee suihkumoottoria) jne.

Aikaisemmin tässä ketjussa:

Tähän kaikkeen ei voi todeta, kuin sen, että pitäs olla sellanen Formula sarja, jossa autoja ei rajoiteta käytännössä ollenkaan.

Säännöt auton suhteen vois olla:

-polttomoottori
-jotku rajat auton mittojen suhteen
-veto renkaiden kautta
-polttoaine kaikilla sama (tämä ei ole välttämätön)


Nähtäs, mihin nykytekniikalla pystytään, kun ei olis turhia sääntöjä. Ketäänhän ei kiinnosta turvallisuus tai muu tekopyhä lässytys.

Kallista peliähän toi olis talleille, mutta sou not.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Toi rahan säästymis juttu epäilyttää mua kanssa. Jos sitä rahaa ei tartte laittaa koneeseen, niin sitten sitä voi ja pitää laittaa muihin osiin. Eli toi on vähän kyseenalaista. Onhan se mahdollista, että noi rajoitukset mahdollistaa vähän pienemmälläkin budjetilla jonkinlaisen pärjäämisen. Paha sanoa.
 
Mikä ihme kimillä mättää? Se on tehnyt samaa temppua vuosikaudet: alkukierrokset menee ok, mutta jos se jää jonoon, niin tokalla rengassetillä se nukahtaa ihan täysin ja jää yhtäkkiä puolen minuutin päähän tyypistä jonka perässä ajoi ekalla sarjalla. Vipalla rengassetillä sitten taas otti kiinni puoli sekuntia per kierros. Harmi vaan että Hamiltoni pääsi karkuun puolivälissä. Tässä asiassa Schumi oli omassa luokassaan, ei missään välissä antanut periksi tai herpaantunut ja siksi voitti kisoja huonoistakin lähtökohdista.

Nukahtaako Kimi kesken kisan vai mistä on kyse?? Ei kiinnosta?
 
Tämä nyt on tämmöistä ulkopuolisten amatöörien arvailua mutta mitäpä täällä muutakaan voi tehdä :) McLaren on muutamalla muullakin kaudella ollut suht nopea kauden alussa mutta sen jälkeen on vauhti taantunut (lue muut kehittyneet nopeammin), Ferrari taas yleensä on ollut hyvä kehittämään kauden aikana autoaan. Edelleenkään en tuohon malesian kisaan paljoa pistä painoarvoa tallien nopeutta vertaillessa.

Uskon että Ferrari on taas vahvoilla ensi viikonloppuna mikäli uusia ongelmia ei tule ja Massa pysyy viivojen välissä. Alonsoa auttaa myös se että Hamilton on laitettu selvästi kakkoskuskiksi ja pystyy auttamaan paljon enemmän kuin Massa Kimiä, tai eiköhän niitä tallimääräyksiä ala sieltäkin kohta tulemaan jos piste-eroa alkaa tulla useampi kymmenen pistettä.

Dopeyn kanssa samaa mieltä siitä että ei Alonsolla ole juuri mitään osaa uuteen autoon, Macin uusi malli oli varmaan jo 98% valmis ennen kuin Fernando pääsi ensimmäistä kertaa sen rattiin.
 
Mikä ihme kimillä mättää? Se on tehnyt samaa temppua vuosikaudet: alkukierrokset menee ok, mutta jos se jää jonoon, niin tokalla rengassetillä se nukahtaa ihan täysin ja jää yhtäkkiä puolen minuutin päähän tyypistä jonka perässä ajoi ekalla sarjalla. Vipalla rengassetillä sitten taas otti kiinni puoli sekuntia per kierros. Harmi vaan että Hamiltoni pääsi karkuun puolivälissä. Tässä asiassa Schumi oli omassa luokassaan, ei missään välissä antanut periksi tai herpaantunut ja siksi voitti kisoja huonoistakin lähtökohdista.

Nukahtaako Kimi kesken kisan vai mistä on kyse?? Ei kiinnosta?

MTV3 sanoi:
Ferrari-autot hankkivat Malesian GP-kisaan hyvät lähtöruudut ajamalla aika-ajossa hieman kevyemmällä polttoainekuormalla kuin kovin kilpakumppani McLaren. Kilpailun startissa painavammat McLaren-autot pääsivät kuitenkin Ferrarien edelle kaksoisjohtoon.

- Käytimme aika-ajossa kilpakumppaneitamme aggressiivisempaa taktiikkaa. Kilpailun lähtö pilasi tällaisen taktiikan, sillä olimme raskaammalla bensakuormalla ajavien takana, Ferrarin kisataktikko Luca Baldisserri selvitti.

Ferrari joutui McLarenien takana ollessaan muuttamaan polttoainetaktiikkaansa tankkaamalla enemmän ensimmäisellä varikkokäynnillä.

- Meidän täytyi laittaa hieman painavampi auto toiselle vedolle, Baldisserri vahvisti.

Tuo selittänee asiaa.
 
Tänään eräs kaveri kyllä höpisi että kimi olisi joutunut ajamaan pitkän aikaa alitehoisella autolla ettei kone leviä. Vasta lopussa oli sitten saanut pistää kaikki hepat käyttöön ja silloin oli juuri ottanut hamiltonin kiinni hetkessä. Jossain netissä varmaan tästäkin sitten lukee tarkemmin.
 
Tänään eräs kaveri kyllä höpisi että kimi olisi joutunut ajamaan pitkän aikaa alitehoisella autolla ettei kone leviä. Vasta lopussa oli sitten saanut pistää kaikki hepat käyttöön ja silloin oli juuri ottanut hamiltonin kiinni hetkessä. Jossain netissä varmaan tästäkin sitten lukee tarkemmin.


No eikös lähtökohta koko kisaan ollut tuo alitehoinen kone. Lopussa ainakin Mika Salo kommentoi, että ei Kimi aja kovempaa vaan Hamilton hiljempaa, eli jos tuo pitää paikkansa, niin tuskin ovat nostaneet tehoja lopussa.
 
Tänään eräs kaveri kyllä höpisi että kimi olisi joutunut ajamaan pitkän aikaa alitehoisella autolla ettei kone leviä. Vasta lopussa oli sitten saanut pistää kaikki hepat käyttöön ja silloin oli juuri ottanut hamiltonin kiinni hetkessä. Jossain netissä varmaan tästäkin sitten lukee tarkemmin.
Voi pitää paikkaansa. Kimi on ainakin kovasti toitottanut, ettei sillä moottorilla pystynyt taistelemaan voitosta. Kolmas sijakin oli todella hyvä saavutus.

Ymmärrän jos Ferrari ei halua kovasti mainostaa moottorin vaikutusta kisan lopputulokseen. Ne tietää, että auto on nopea, ja se riittää.

Ensi kisassa marssijärjestys palautuu normaaliksi

Edit: kierrosajoista sen nyt ainakin näkisi
Ja hamiltonilla oli fyysisiä ongelmia kisan loppupuolella (juomat olivat vähissä yms)
 
Olisi kylla aika viileeta, jos nuo kaikki saannot poistettaisiin, miksi tuo rengasmaara pitaisi edes jattaa neljaan? Sita voi vaan kuvitella, millaisia monstereita nykypaivana tuotaisiin kun olisi Tyrellit ja Brabhamit yhdistettyna nykytekniikkaan..

Tyrell:
315px-Tyrell_6_wheels.jpg


Brabham:
315px-Brabham_fancar.jpg


Lisaa lukemista esim. http://www.search.com/reference/History_of_Formula_One
 

Suositut

Back
Ylös Bottom