No laitetaan vaikka Helsinki-Vantaan lentokentän lähellä olevalle pellolle, siellä ei varmaan kukaan pystyisi metelistäkään valittamaan?
Sepangin rata on parin kivenheiton päässä Kuala Lumpur International Airportista. Otin tuon KLIA-matkapaketin, eli vetelen täältä kotikulmilta ensin metallilintujen pesälle ja sieltä sitten puolestaan kahdella sukkulabussilla radalle.
Ensimmäinen sukkulabussi vie kohtaan josta menee linnut aika läheltä ohi, ei nyt suoraan ylitse mutta kuitenkin. Sitä on oltu katsomassa myös mm. Bangkokissa molemmilla kentillä ja Hki-Vantaalla miten nuo koneet siitä hiuslatvoja hipoen nousevat. Mukava jylläävä voiman tunne, sellainen leppoisa myrsky.
No, sitten siinä kun odoteltiin sitä seuraavaa bussia niin alkoi ensimmäiset harjoitukset. Kuului todella selvästi sinne asti ne äänet, rupesin miettimään että eikös tästä nyt sitten olekaan kuin pari metriä paikalle? Olin väärässä.
Olin edellisenä päivänä tuolla KLCC (Petronasin tuplatornien kupeessa oleva ostari) parkissa visitoimassa kun BMW siellä esitteli toimintaansa (Petronas on sponssi heillä), ja oli siellä sitten ihan vormulakin jota joku nuori kyky sitten esitteli ihan ajossa. Revitteli niin paljon kun siinä nyt saattoi, eikä tuo nyt mitenkään ihmeelliseltä tuntunut. Se lentokonemelu tuntui paljon kovemmalta.
No, kun siellä bussissa oli aikansa homehtunut ja lopulta perille pääsi siitä meluvallin yli kiipeämään niin VOI HYVÄ HELVETTI SITÄ METELIÄ. Tuli äitiä ikävä, kun korvatulpat jäivät toisen kameralaukun taskuun. Ajattelin että kaipa tähän tottuu kun en "fiksuna" ole aiemminkaan tulppia juuri käyttänyt vaikka on ollut mitä meteliä.
Ei, ei tottunut. 5min myöhemmin oli pakko lähteä etsimään tulppia.
Kun oli ajot sitten melkein päättymässä, olin jo ehtinyt unohtaa miten paljon sitä melua lähtikään, ja kävellessäni pois nappasin tulpat irti ennen kuin olin meluvallin toisella puolella. Välitön kipu tuntui korvissa niin rajusti, että oli pakko peittää käsin nuo kuuloaistimet.
Tämän kokemuksen perusteella väittäisin, että Hki-Vantaan kupeessa ajettavat kisat saisivat tolkuttomat määrät valituksia melusaasteesta. Mutta eipä kai tuon väliä, kun ei niitä kisoja Suomeen koskaan tuotaisi kuitenkaan, euroopassa on kisoja jo niin monet ja Suomi on pieni läntti jossain tuntemattomassa paikassa.