Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
Minkä suomalaisen kaupungiksi kutsuttavan paikan keskustasta 20km päässä on tarpeeksi tyhjää? Keimola kaatui naapurialueiden asukkaiden vastustukseen, Ahvenistolla on vuosikymmeniä riidelty rata-alueesta, jne.

Aika turhaa tästä on riidellä koska missään tapauksessa ei ykköset aja Suomessa ikinä. Ollaan iloisia edes MM-rallista.

No laitetaan vaikka Helsinki-Vantaan lentokentän lähellä olevalle pellolle, siellä ei varmaan kukaan pystyisi metelistäkään valittamaan? :)
 
Lavangon crossirata on lentokentän kiitoradan vieressä, joitain hyppyreitä on höylätty matalaksi koska pyörien äänet kuulemma kuuluvat lähistölle :D Ne lentokoneethan ei tietenkään mitään ääntä pidä ei...
 
F1-autojen pohjamuutokset puntariin
03.04.2007 13:42

Australian GP:n jälkeen kohua nostatti F1-autojen pohjan taipuminen. Huomio kohdistui aluksi Ferrarin pohjaan, mutta sittemmin kävi ilmi, että muutkin tallit olivat hankkineet aerodynaamista hyötyä sääntöjen rajamailla olevilla pohjaratkaisuilla.

Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti kohun seurauksena tiukentavansa autojen pohjamittauksia. Ainakin Renault'n tekninen johtaja Bob Bell uskoo pohjan jäykentymisen vaikuttavan suorituskykyyn.

- On varsin mahdollista, että autojen väliseen suorituskykyhierarkiaan vaikuttaa se, kuinka hyvin tallit ovat reagoineet FIA:n viimeviikkoiseen sääntöselvennykseen. Olen varma, että pohjan uudenlaiset testaamiskäytännöt aiheuttavat hankaluuksia kaikille talleille, Bell sanoi.

FIA vaatii, ettei pohja saa taipua 5 millimetriä enempää, kun siihen kohdistetaan 500 Newtonin suuruinen pystysuuntainen voima. Kovassa vauhdissa ylöspäin taipuva pohja antaa aerodynaamista hyötyä parantaen siten auton suoranopeutta.

(MTV3)
 
Lavangon crossirata on lentokentän kiitoradan vieressä, joitain hyppyreitä on höylätty matalaksi koska pyörien äänet kuulemma kuuluvat lähistölle :D Ne lentokoneethan ei tietenkään mitään ääntä pidä ei...

Kovin vaikuttaa olevan subjektiivista, mitä ihmiset pitävät melusaasteena ja mitä ei. Kun tenava pörrää mopollaan pihamaalla, on naapurilla naama punaisena, mutta ruohonleikkurin pärinä ei sitten jostain syystä häiritsekään yhtään (nimim. Kokemusta on). :D
 
No laitetaan vaikka Helsinki-Vantaan lentokentän lähellä olevalle pellolle, siellä ei varmaan kukaan pystyisi metelistäkään valittamaan? :)
Tsekkaas kartasta missä Keimola oli?
 
En oikein jaksa uskoa tota muuallakin esitettyä juttua siitä, että kuski ei kestäs noita g voimia. Nehän ei tule pystysuunnassa, vaan horisontaalisesti, eli veri ei pakkaudu päähän tai jalkoihin (kuten hävittäjissä).
Ei kaikki mutkat ole tasaisia. Aika monet muutkin kuin Indyn ovaalinmutka on kallistettu sisäänpäin ja sitten on notkoissa olevia tyyliin Eau Rouge. Lisäksi varmaan joku raja aivoilla on horisontaalisten G-voimien siedollekin. Eikä näitä tule pelkästään mutkissa, sillä tuollainen auton kuskin kypärä voisi olla aika painava kun jostain 400km/h nopeudesta löis jarrut kiinni...
 
Ei kaikki mutkat ole tasaisia. Aika monet muutkin kuin Indyn ovaalinmutka on kallistettu sisäänpäin ja sitten on notkoissa olevia tyyliin Eau Rouge. Lisäksi varmaan joku raja aivoilla on horisontaalisten G-voimien siedollekin. Eikä näitä tule pelkästään mutkissa, sillä tuollainen auton kuskin kypärä voisi olla aika painava kun jostain 400km/h nopeudesta löis jarrut kiinni...

Ovaaleilla ajetaan useita sekunteja niitä kallistettuja mutkia. Formuloissa ne kovat G voimat kestää ehkä jotain 0,5-1,5 sekkaa per mutka ja niitä hitaitakin mutkia on paljon, joissa G voimat on aika vähäiset. Tosi harvoin niitä mutkia on kallistettu merkittävästi F1 radoilla.

Toki tollaisen auton kanssa voisi olla tarpeellista kehittää kuskille joku niskatuki tai vastaava, joka helpottaa olemista. Tai johan niillä on niskatuki, mutta en tiedä, onko siitä apua muun, kuin törmäyksen yhteydessä (tuskin hirveesti). Nyt täytyy tietysti erottaa sekin, että ajetaanko tolla autolla vain se show kierros vai kokonainen kisa.
 
noniin, Todt on vahvistanut ettei räikkösen konetta vaihdeta. (MTV3)
Kimi joutuu kuitenkin ajamaan alennetuilla kierrosluvuilla mikä tuskin on on ongelma muiden kuin massan suhteen. Jospa nyt vihdoin selviää herrojen todellinen ero :)
 
Vähän ihmetyttää, jos ajavat tosiaan alennetuilla kierrosluvuilla = alennetuilla tehoilla. Vapaissa harjoitukissa kerrottiin huhusta, jonka mukaan Kimin autossa olis 50 kaakkia vähemmän, kuin jos olis tuore mylly kehissä.

Jos toi pitää paikkansa, niin kyllä taitaa ainakin Massa viedä Kimiä.
 
Voipi olla samaa suuntausta muillakin kun kaikilla on kone toista viikonloppua käytössä. 50 hummaa lienee liioittelua silti, se olisi varmaan 1,5 sekuntia kierroksella. Voihan sitä tietty säädellä kisan tilanteiden mukaan sitten.
Noissahan kannattaa kusettaa mielin määrin niin menee Larenin taktiikka sekaisin.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Onboard-pätkissä kuului monessa kohtaa kun Räkän auton rajoitin alkoi hakata vaikka jarrutukseen oli matkaa reilusti. Ei hätää, antaa Massan viedä tämän kisan kunhan Ihmisapina pysyy takana. Bahrainiin taas tuore mylly kiinni ja ylivoimainen voitto.
 
Voipi olla samaa suuntausta muillakin kun kaikilla on kone toista viikonloppua käytössä. 50 hummaa lienee liioittelua silti, se olisi varmaan 1,5 sekuntia kierroksella. Voihan sitä tietty säädellä kisan tilanteiden mukaan sitten.
Noissahan kannattaa kusettaa mielin määrin niin menee Larenin taktiikka sekaisin.

Jep 50 hepoa varmaan liioteltu ja voivat varmaan säätää kierros maksimia. Mutta jos uskoo kaiken, mitä kertovat, niin aika pelleilyltä toi vaikuttaa. Toisaalta parhaitenhan ne tietää mitä tekevät :arvi:

Varmaan siellä on inssit laskenu ja simuloinu minkä kerkee...

Ei voi kun toivoa, että Kimi saa ajaa autolla, joka on käytännössä yhtä hyvä kuin Massankin auto.
 
No laitetaan vaikka Helsinki-Vantaan lentokentän lähellä olevalle pellolle, siellä ei varmaan kukaan pystyisi metelistäkään valittamaan? :)

Sepangin rata on parin kivenheiton päässä Kuala Lumpur International Airportista. Otin tuon KLIA-matkapaketin, eli vetelen täältä kotikulmilta ensin metallilintujen pesälle ja sieltä sitten puolestaan kahdella sukkulabussilla radalle.

Ensimmäinen sukkulabussi vie kohtaan josta menee linnut aika läheltä ohi, ei nyt suoraan ylitse mutta kuitenkin. Sitä on oltu katsomassa myös mm. Bangkokissa molemmilla kentillä ja Hki-Vantaalla miten nuo koneet siitä hiuslatvoja hipoen nousevat. Mukava jylläävä voiman tunne, sellainen leppoisa myrsky.

No, sitten siinä kun odoteltiin sitä seuraavaa bussia niin alkoi ensimmäiset harjoitukset. Kuului todella selvästi sinne asti ne äänet, rupesin miettimään että eikös tästä nyt sitten olekaan kuin pari metriä paikalle? Olin väärässä.

Olin edellisenä päivänä tuolla KLCC (Petronasin tuplatornien kupeessa oleva ostari) parkissa visitoimassa kun BMW siellä esitteli toimintaansa (Petronas on sponssi heillä), ja oli siellä sitten ihan vormulakin jota joku nuori kyky sitten esitteli ihan ajossa. Revitteli niin paljon kun siinä nyt saattoi, eikä tuo nyt mitenkään ihmeelliseltä tuntunut. Se lentokonemelu tuntui paljon kovemmalta.

No, kun siellä bussissa oli aikansa homehtunut ja lopulta perille pääsi siitä meluvallin yli kiipeämään niin VOI HYVÄ HELVETTI SITÄ METELIÄ. Tuli äitiä ikävä, kun korvatulpat jäivät toisen kameralaukun taskuun. Ajattelin että kaipa tähän tottuu kun en "fiksuna" ole aiemminkaan tulppia juuri käyttänyt vaikka on ollut mitä meteliä.
Ei, ei tottunut. 5min myöhemmin oli pakko lähteä etsimään tulppia.

Kun oli ajot sitten melkein päättymässä, olin jo ehtinyt unohtaa miten paljon sitä melua lähtikään, ja kävellessäni pois nappasin tulpat irti ennen kuin olin meluvallin toisella puolella. Välitön kipu tuntui korvissa niin rajusti, että oli pakko peittää käsin nuo kuuloaistimet.

Tämän kokemuksen perusteella väittäisin, että Hki-Vantaan kupeessa ajettavat kisat saisivat tolkuttomat määrät valituksia melusaasteesta. Mutta eipä kai tuon väliä, kun ei niitä kisoja Suomeen koskaan tuotaisi kuitenkaan, euroopassa on kisoja jo niin monet ja Suomi on pieni läntti jossain tuntemattomassa paikassa.
 
Onboard-pätkissä kuului monessa kohtaa kun Räkän auton rajoitin alkoi hakata vaikka jarrutukseen oli matkaa reilusti. Ei hätää, antaa Massan viedä tämän kisan kunhan Ihmisapina pysyy takana. Bahrainiin taas tuore mylly kiinni ja ylivoimainen voitto.

Mitä tekemistä tuolla rajoittimeen hakkaamisella on minkään kanssa? Sitäpaitsi tuskin oli rajoitin vaan joku imusarjan resonanssi tjsp. joka kuulostaa rajoittimelta.
 
Niin voishan sitä kuvitella, että Räikkösellä on sellaset välitykset, että ei hakkaa rajoittimeen, vaikka jengoja oliskin rajoitettu.
 
joo ei se kyllä rajoitin välttämättä ole joka ääntelee!

en halua maalailla piruja seinille, mutta sellainen kutina on persiissä että räikkösen poikaa viedään sunnuntaina 6-0 ja sijoitus on keskeytys tai 8 huonompi

itse olen noita mclaren faneja henkeen ja vereen:rolleyes:
heikki ajaa kuudenneksi ja alonso voittaa, massa 2.
sori pojat, mutta näin käy:D
 
Ok, tuosta rajoittimen äänestä en tiedä mitään, mutta kierrokset ei Räkän autossa nousseet enää tuon "rutinan" jälkeen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom