Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyi kyllä; siellä oli related news kohdassa
http://www.autosport.com/news/report.php/id/57706

"The FIA has abandoned plans to make Formula One cars wider next year and ditched a move to slick tyres, according to the latest batch of rule changes."

Eli ei ihan takaisin.

Mitä vit.. paska homma:curs:.
Enpä tainut huomannut tuota juttua silloin.
Ja tuo slicksien paluu(mitä ei näköjään tapahdu) oli jo vanha uutinen mutta, mainitsin uudestaan sen takia kun kuulosti niin kivalta tuon TC:n poistumisen kanssa.
 
Tähän kaikkeen ei voi todeta, kuin sen, että pitäs olla sellanen Formula sarja, jossa autoja ei rajoiteta käytännössä ollenkaan.

Säännöt auton suhteen vois olla:

-polttomoottori
-jotku rajat auton mittojen suhteen
-veto renkaiden kautta
-polttoaine kaikilla sama (tämä ei ole välttämätön)


Nähtäs, mihin nykytekniikalla pystytään, kun ei olis turhia sääntöjä. Ketäänhän ei kiinnosta turvallisuus tai muu tekopyhä lässytys.

Kallista peliähän toi olis talleille, mutta sou not.
 
Tähän kaikkeen ei voi todeta, kuin sen, että pitäs olla sellanen Formula sarja, jossa autoja ei rajoiteta käytännössä ollenkaan.

Säännöt auton suhteen vois olla:

-polttomoottori
-jotku rajat auton mittojen suhteen
-veto renkaiden kautta
-polttoaine kaikilla sama (tämä ei ole välttämätön)


Nähtäs, mihin nykytekniikalla pystytään, kun ei olis turhia sääntöjä. Ketäänhän ei kiinnosta turvallisuus tai muu tekopyhä lässytys.

Kallista peliähän toi olis talleille, mutta sou not.

missään ei ole rataa jolla noilla autoilla pystyis ajamaan jos yhtään turvallisuus kiinnostaa. pahiten tuossa kusee se että tolla menolla tallien kesken olisi niin radikaalit erot että kukaan ei jaksaisi seurata pitkään koko sarjaa. eikä olisi taloudellisesti kannattavaa. kieltämättä olisi mielenkiintoista nähdä mihin pystyttäisiin muttei valitettavasti onnistu nykymaailmassa.

on muuten yksi laji joka täyttää antamasi ehdot. DRAG RACING :rock:
 
Onkohan mahdollista, että joskus hamassa tulevaisuudessa äfykkösiä ajettaisiin Suomessa..?

Taitaapi Räikkönen voittaa myös Malesiassa. Ja mestaruuskin tältä kaudelta on melko todennäköinen.
 
Onkohan mahdollista, että joskus hamassa tulevaisuudessa äfykkösiä ajettaisiin Suomessa..?

Taitaapi Räikkönen voittaa myös Malesiassa. Ja mestaruuskin tältä kaudelta on melko todennäköinen.

jos rata täyttää standardit ja on eclestonen mielestä raha/pr mielessä kannattavaa ajaa suomessa niin kyllä.
 
No tuohan on täysin selvää.
Kysymys haki sitä, että löytyykö Suomesta joskus rataa, joka täyttää nuo standardit.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
No tuohan on täysin selvää.
Kysymys haki sitä, että löytyykö Suomesta joskus rataa, joka täyttää nuo standardit.
Ei tule löytymään. Jos katsoo mitä näitten uusien ratojen tekeminen on maksanut, minne F1 on saatu niin business case Suomessa vaatisi jonkun Erkon harrastusmielessä laittamaan satoja miljoonia tiskiin ilman toivoakaan niiden saamisesta joskus takaisin.

Vaikka jostain rahat löytyisikin niin Suomeen on kertakaikkisen mahdotonta toteuttaa tuollaista rataprojektia, koska rata pitää toteuttaa niin kauas asutuksesta ettei kukaan jaksa vääntäytyä paikalle katsomaan kisoja. 5km säteellä radasta ei voi olla yhtään tönöä koska muuten asukkaat valittavat korkeimpaan oikeuteen asti että yhtenä viikonloppuna vuodessa on liikaa meteliä. Ja jos lähellä ei ole yhtään asukasta niin sitten radan sijaintipaikassa asuu kolmetoista keltavinokaskoppaimmua, jotka on suojeltu uhanalainen biodiversiteettiassetti.

Jos ei olisi tätä ilmastonmuutosta niin kisat kannattaisi anoa Pohjanlahdelle. Rata aurattais jäälle ja laitettais formuloihin nastarenkaat alle. Ois turvallista pöläyttää Agurilla lumipenkkaan...
 
missään ei ole rataa jolla noilla autoilla pystyis ajamaan jos yhtään turvallisuus kiinnostaa. pahiten tuossa kusee se että tolla menolla tallien kesken olisi niin radikaalit erot että kukaan ei jaksaisi seurata pitkään koko sarjaa. eikä olisi taloudellisesti kannattavaa. kieltämättä olisi mielenkiintoista nähdä mihin pystyttäisiin muttei valitettavasti onnistu nykymaailmassa.

on muuten yksi laji joka täyttää antamasi ehdot. DRAG RACING :rock:

Oikeestaan mä olisin kohtuu tyytyväinen, jos joku tekis mainos ym. mielessä tutkielman siitä millanen auto pystyttäs tekemään.

Tietysti formula tallit ei varmaan tohon lähtis, koska se olis huonoa mainosta F1 sarjalle, koska se auto sais F1:set näyttämään aika säälittäviltä.

Mutta jos jotku yritykset, jotka ei ole mukana F1 sarjassa päättäs tehdä tollasen auton ja sitten palkattas joku vapaaehtoinen kuski ajamaan sillä vaikka jollain modernilla ja mahdollisimman turvallisella radalla. Olis kiva nähdä, millaseen aikaan kellot pysähtys.

Tottakai tajuan, että tossa ei olis mitään järkeä ja se vaatis vuosien suunnittelun ja varmaan miljardiluokan panostuksen, jos siitä autosta haluttas oikeasti niin nopea, kuin mahdollista.

Joku öljy Sheikki vois rahottaa tollasen projektin :D

Jos nyky autot saa mutkissa sen 4 g:tä, niin tollanen auto vois saada jotain 6:n tai 7:n paikkeilla ja huiput radasta riippuen ehkä jotain 400 km/h tietämillä.

Mutta ei tästä sen enempää, koska ketään ei varmaan kiinnosta :D
 
Vaikka jostain rahat löytyisikin niin Suomeen on kertakaikkisen mahdotonta toteuttaa tuollaista rataprojektia, koska rata pitää toteuttaa niin kauas asutuksesta ettei kukaan jaksa vääntäytyä paikalle katsomaan kisoja.

Onhan muuallakin ratoja jotka ovat asutuksesta kaukana, ja toisekseen kenellä jäisi kisamatka sen takia tekemättä että joutuu ajamaan 20km kaupungista poispäin? Suomi on kuitenkin niin pieni maa että "kauas" ei rataa saa tehtyä jollei sitä jonnekkin tunturille rakenna. Ja jos kerran jengiä ajaa satoja kilometrejä katsomaan kun Toyota pöristelee mannerheimin tiellä niin miksei sitten kisaa katsomaan.

Realistisesti ajateltuna on todella kaukaa haettua että suomessa ikinä formuloita ajettaisiin.
 
Jos nyky autot saa mutkissa sen 4 g:tä, niin tollanen auto vois saada jotain 6:n tai 7:n paikkeilla ja huiput radasta riippuen ehkä jotain 400 km/h tietämillä.

Eiks niillä ollu Tyrrellissä (?) joskus sellaiset erilliset puhaltimet, millä ne sai downforcen aika järkyttäväksi ?

Eli tekniikkaa kun sais käyttää vapaasti, niin luulen, että noi sivuttaiskiihtyvyydet vois olla aikamoisia, useakertaisia nykyisiin :eek:
 
Eiks niillä ollu Tyrrellissä (?) joskus sellaiset erilliset puhaltimet, millä ne sai downforcen aika järkyttäväksi ?

Eli tekniikkaa kun sais käyttää vapaasti, niin luulen, että noi sivuttaiskiihtyvyydet vois olla aikamoisia, useakertaisia nykyisiin :eek:

Maaefektiautot olis kovia vehkeitä venturi tunneleineen, jos sellaset pohjat sallittas. Alipainetta voi toki lisätä myös "imurilla":

Brabham-Alfa Romeo BT46B

b1.jpg


faq1.jpg


2001_Goodwood_Festival_of_Speed_Brabham_BT46B_Fan_car.jpg


EDIT: jos muistan oikein, niin tuo auto oli mukana yhdessä kisassa, ja arvatkaa voittiko :D

Oli ylivoimainen ja imuri kiellettiin heti kisan jälkeen.
 
Haha, muistan että Tyrellit oli ihan paskoja neppiksessä. Aina piti nepata Brahamilla tai Mclarenilla...
 
Maaefektiautot olis kovia vehkeitä venturi tunneleineen, jos sellaset pohjat sallittas. Alipainetta voi toki lisätä myös "imurilla":

Brabham-Alfa Romeo BT46B

EDIT: jos muistan oikein, niin tuo auto oli mukana yhdessä kisassa, ja arvatkaa voittiko :D

Oli ylivoimainen ja imuri kiellettiin heti kisan jälkeen.

Joo... Brabham se oli.
Tyrrell tais olla se 6 pyöränen hirviö.....

Toi on hivenen sama systeemi, kuin CVT-vaihteisto, joka tyhmyyksissään iskettiin Williamsiin kiinni, kun Williams oli muutoinkin siihin aikaan aivan ylivoimainen.... ei kerinnyt testejä pidemmälle se vaihteisto, kun se kiellettiin ja sääntöihin lisättiin 'portaallinen' vaihteisto... tosin nykyään ne taitaa vaihtaa aikas portaattomasti portaita... noin käytännössä :D
 
Onhan muuallakin ratoja jotka ovat asutuksesta kaukana, ja toisekseen kenellä jäisi kisamatka sen takia tekemättä että joutuu ajamaan 20km kaupungista poispäin?
Minkä suomalaisen kaupungiksi kutsuttavan paikan keskustasta 20km päässä on tarpeeksi tyhjää? Keimola kaatui naapurialueiden asukkaiden vastustukseen, Ahvenistolla on vuosikymmeniä riidelty rata-alueesta, jne.

Aika turhaa tästä on riidellä koska missään tapauksessa ei ykköset aja Suomessa ikinä. Ollaan iloisia edes MM-rallista.
 
Tottakai tajuan, että tossa ei olis mitään järkeä ja se vaatis vuosien suunnittelun ja varmaan miljardiluokan panostuksen, jos siitä autosta haluttas oikeasti niin nopea, kuin mahdollista.
Itse asiassa ei ole mitenkään järjettömän kallista tehdä auto, joka on paljon, paljon nopeampi kuin nykyisen F1 ajokit. Viimeiset 25 vuotta kaikki sääntömuutokset on tähdänneet autojen hidastamiseen etenkin mutkissa.

Kuten täällä jo todettiin niin helmat ja maaefekti-imuri (= ilmaiset) peliin ja konehuoneeseen joku muutaman tuhannen hp:n turbokone. Jos kerran joku pikkufirma Koenigsegg pystyy ottamaan katuautosta 1000 heppaa niin ei pitäisi olla ongelma. Luistonesto lienee hyvä idea ja liimasliksit myös että rakkineen saa liikkeelle. Loppu on sitten painon pudotusta mikä on helppoa kuin heinänteko jos koko vehje tehdään hiilikuidusta.

Ongelmana lienee kuskin etsiminen, sillä ihminen ei pysy tajuissaan saavutettavissa olevilla G-voimilla ja jos pysyy niin vehkeen laatuun pitää olla aika hyvin luottoa koska henki lähtee kerrasta jos peli karkaa käsistä.

Muistaakseni CART-sarjassa piti yksi ovaalikisa muutama vuosi takaperin perua kun kuskeilla pimeni silmissä uudella radalla. Siellä sentään kaikki ajavat samanlaisilla autoilla joten homma oli vain laskuvirhe auton suunnittelussa.
 
Itse asiassa ei ole mitenkään järjettömän kallista tehdä auto, joka on paljon, paljon nopeampi kuin nykyisen F1 ajokit. Viimeiset 25 vuotta kaikki sääntömuutokset on tähdänneet autojen hidastamiseen etenkin mutkissa.

Kuten täällä jo todettiin niin helmat ja maaefekti-imuri (= ilmaiset) peliin ja konehuoneeseen joku muutaman tuhannen hp:n turbokone. Jos kerran joku pikkufirma Koenigsegg pystyy ottamaan katuautosta 1000 heppaa niin ei pitäisi olla ongelma. Luistonesto lienee hyvä idea ja liimasliksit myös että rakkineen saa liikkeelle. Loppu on sitten painon pudotusta mikä on helppoa kuin heinänteko jos koko vehje tehdään hiilikuidusta.

Ongelmana lienee kuskin etsiminen, sillä ihminen ei pysy tajuissaan saavutettavissa olevilla G-voimilla ja jos pysyy niin vehkeen laatuun pitää olla aika hyvin luottoa koska henki lähtee kerrasta jos peli karkaa käsistä.

Muistaakseni CART-sarjassa piti yksi ovaalikisa muutama vuosi takaperin perua kun kuskeilla pimeni silmissä uudella radalla. Siellä sentään kaikki ajavat samanlaisilla autoilla joten homma oli vain laskuvirhe auton suunnittelussa.


Olishan toi "halpaa" jollekkin F1 tallille (tai vastaavalle), mutta ei ne ikinä suostus siihen. Jos jotku F1 ulkopuoliset tekis homman, niin aika kallista siitä tulis.

F1 talli tai vastaava sais ehkä 90% suorituskyvyn lisäyksestä halvalla. Jos totta puhutaan, niin tuo riittäs näyttämään sen, mihin pystytään.

Ne viimeiset 10% vaatis sitten rahaa paljon, mutta olishan se hienoa, jos joku tekis edes tollasen "90% auton".

Säännöillä on tosiaan rajoitettu niin paljon, että olis helppoa vain rakentaa auto, johon iskis ne perus jutut, mitä on kielletty. Eli juuri nuo renkaat, turbo, maaefekti jne.

En oikein jaksa uskoa tota muuallakin esitettyä juttua siitä, että kuski ei kestäs noita g voimia. Nehän ei tule pystysuunnassa, vaan horisontaalisesti, eli veri ei pakkaudu päähän tai jalkoihin (kuten hävittäjissä).

Toki koko kisan mittasen pätkän jaksaminen olis varmaan raskasta, mutta sehän riittää, että demotaan aika-ajo kierros.

Kuskin löytäminen olis varmasti helppoa. Kuka ei haluais kokeilla tollasta autoa? Ok, voi olla, että moni ei haluais, mutta varmasti löytyy monta, jotka haluais päästä rattiin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom