- Liittynyt
- 11.4.2011
- Viestejä
- 3 385
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin en minäkään tuota saa päässäni niin pyöriteltyä että turbo spoolaisi lämpöenergiasta. Virtaushan sen turbiinin saa pyörimään, oletettavasti ihan yhtä kovasti oli se pakokaasu sitten kylmää tahi kuumaa?
No kyllä turbon alkuperäinen energianlähde on moottorin tuottama lämpöenergia, joka pakoputkistossa synnyttää paine-eron josta aiheutuu liike-energiaa. Jos insinööri tasolle laskeudutaan niin virallisesti turbo toimii lämpöenergialla ja näin myös MGU-H kerää virtaa lämpöenergian avulla.
Perinteisesssä mäntämoottorissakin sylinterissä polttoaineen palamisessa vapautuva lämpö nostaa kaasun lämpötilaa, ja kaasu laajenee noin nelinkertaiseksi joka aiheuttaa painetta sylinteriin ja se taas saa männän liikkumaan ja kampiakselin pyörimään ja niin edelleen.. Eli mäntämoottorikin toimii alun perin lämpöenergialla ei liike-energialla. Lämpöenergia muuttuu eri vaiheiden jälkeen liike-energiaksi mutta ei se tarkota että auto toimis liike-energialla.
[Image];4468113 sanoi:Lämpötilan nousu tilavuuden pysyessä samana aiheuttaa painetta, paine pyrkii purkautumaan saaden aikaan männän liikkumisen tilavuuden kasvamiseksi. Missään kohtaan lämpöenergia ei muutu liike-energiaksi, korjatkaa jos olen väärässä lukiofysiikasta kun on hetki aikaa.
No mitäs tuossa "lämpötila-paine-mäntä liikkeelle" ketjussa tapahtuu, jos ei lämpöenergian muuttuminen männän liike-energiaksi?
[Image];4468188 sanoi:Saattaa olla että olen väärässä, mutta muistelisin seuraavaa: Kaasun lämpotilan nousu aiheuttaa kaasun laajenemisen ja lämpötilanousun. Kun tilavuutta pidetään vakiona laajenemista ei tapahdu, jolloin paine kasvaa.

Niin, et ole väärässä, JOS tilavuus pysyy vakiona niin laajeneva kaasu tietenkin nostaa painetta. Mutta moottorissa se nousevan lämpötilan laajentaman kaasun aiheuttama nouseva paine pääsee työntämään mäntää, joka muuttaa sen polttoaineen lämpöenergian liike-energiaksi..
Enkö minä nyt ymmärrä mitä sinä et ymmärrä vai mikä tässä nyt on vaikeaa?![]()
[Image];4468311 sanoi:Mutta lämpöenergia ei muutu liike-energiaksi...
No mikä sitten muuttuu liike-energiaksi? Se painekkin mitä siellä hetkellisesti vakiossa tilavuudessa kasvaa on kumminkin pohjimmiltaan sitä lämpöenergiaa..
^^ on aika suolanen hinta
Aika hurjia huhuja Autosportin palstalla ja BBC:llä:
Rellun konetta ei ole ilmeisesti penkitetty tarpeeksi autoa vastaavissa olosuhteissa (jossa siis lohko on osa kantavaa runkoa). Motti asennettiin autoon vasta testien alkuun, ja siinä vehje tärisee niin pahasti, ettei energian talteenottosysteemi toimi. Turbolta akkuun energiaa keräävä systeemi on olennainen osa myös jäähdytystä, joten ongelmat aiheuttavat myös ylikuumenemista - pahiten tietysti Red Bullissa, minkä Newey on taas paketoinut aerodynamiikan ehdoilla. Koko motti pitäisi suunnitella uusiksi kampiakselista lähtien - korjauksen aika arvio vie kesälle, mikä taas sotii vastaan luokittelusääntöjä. Siihen asti pitää koneita käyttää niin matalilla tehoilla, että 107% sääntö voi jäädä Rellun talleilta haaveeksi.
Hirveä pulla kävi Williamsilla ja Räikkösellä, jos huhuissa on perää.

...suhteuta se baarireissun hintaan, joka viihdyttää sinua kuusi tuntia, niin ei tunnu niin suolaiselle.
http://www.bbc.com/sport/0/formula1/25984458Mistä Dopey tollasta foorumi ketjua löysit?![]()