Formula1 - 2014

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moelane
  • Aloitettu Aloitettu
Niin en minäkään tuota saa päässäni niin pyöriteltyä että turbo spoolaisi lämpöenergiasta. Virtaushan sen turbiinin saa pyörimään, oletettavasti ihan yhtä kovasti oli se pakokaasu sitten kylmää tahi kuumaa?

No kyllä turbon alkuperäinen energianlähde on moottorin tuottama lämpöenergia, joka pakoputkistossa synnyttää paine-eron josta aiheutuu liike-energiaa. Jos insinööri tasolle laskeudutaan niin virallisesti turbo toimii lämpöenergialla ja näin myös MGU-H kerää virtaa lämpöenergian avulla.

Perinteisesssä mäntämoottorissakin sylinterissä polttoaineen palamisessa vapautuva lämpö nostaa kaasun lämpötilaa, ja kaasu laajenee noin nelinkertaiseksi joka aiheuttaa painetta sylinteriin ja se taas saa männän liikkumaan ja kampiakselin pyörimään ja niin edelleen.. Eli mäntämoottorikin toimii alun perin lämpöenergialla ei liike-energialla. Lämpöenergia muuttuu eri vaiheiden jälkeen liike-energiaksi mutta ei se tarkota että auto toimis liike-energialla.
 
No kyllä turbon alkuperäinen energianlähde on moottorin tuottama lämpöenergia, joka pakoputkistossa synnyttää paine-eron josta aiheutuu liike-energiaa. Jos insinööri tasolle laskeudutaan niin virallisesti turbo toimii lämpöenergialla ja näin myös MGU-H kerää virtaa lämpöenergian avulla.

Perinteisesssä mäntämoottorissakin sylinterissä polttoaineen palamisessa vapautuva lämpö nostaa kaasun lämpötilaa, ja kaasu laajenee noin nelinkertaiseksi joka aiheuttaa painetta sylinteriin ja se taas saa männän liikkumaan ja kampiakselin pyörimään ja niin edelleen.. Eli mäntämoottorikin toimii alun perin lämpöenergialla ei liike-energialla. Lämpöenergia muuttuu eri vaiheiden jälkeen liike-energiaksi mutta ei se tarkota että auto toimis liike-energialla.

Insinööreihin ei ole uskomista… Lämpötilan nousu tilavuuden pysyessä samana aiheuttaa painetta, paine pyrkii purkautumaan saaden aikaan männän liikkumisen tilavuuden kasvamiseksi. Missään kohtaan lämpöenergia ei muutu liike-energiaksi, korjatkaa jos olen väärässä lukiofysiikasta kun on hetki aikaa.
 
RB :llä on pahoja ongelmia nyt. Jospa ne sais nuo ylikuumenemis ongelmat kuosiin ennen bahrainin testejä. Tai sitte vain RedBull RB10 ;)
 
[Image];4468113 sanoi:
Lämpötilan nousu tilavuuden pysyessä samana aiheuttaa painetta, paine pyrkii purkautumaan saaden aikaan männän liikkumisen tilavuuden kasvamiseksi. Missään kohtaan lämpöenergia ei muutu liike-energiaksi, korjatkaa jos olen väärässä lukiofysiikasta kun on hetki aikaa.

No mitäs tuossa "lämpötila-paine-mäntä liikkeelle" ketjussa tapahtuu, jos ei lämpöenergian muuttuminen männän liike-energiaksi?
 
No mitäs tuossa "lämpötila-paine-mäntä liikkeelle" ketjussa tapahtuu, jos ei lämpöenergian muuttuminen männän liike-energiaksi?

Saattaa olla että olen väärässä, mutta muistelisin seuraavaa: Kaasun lämpotilan nousu aiheuttaa kaasun laajenemisen ja lämpötilanousun. Kun tilavuutta pidetään vakiona laajenemista ei tapahdu, jolloin paine kasvaa.
 
[Image];4468188 sanoi:
Saattaa olla että olen väärässä, mutta muistelisin seuraavaa: Kaasun lämpotilan nousu aiheuttaa kaasun laajenemisen ja lämpötilanousun. Kun tilavuutta pidetään vakiona laajenemista ei tapahdu, jolloin paine kasvaa.

Niin, et ole väärässä, JOS tilavuus pysyy vakiona niin laajeneva kaasu tietenkin nostaa painetta. Mutta moottorissa se nousevan lämpötilan laajentaman kaasun aiheuttama nouseva paine pääsee työntämään mäntää, joka muuttaa sen polttoaineen lämpöenergian liike-energiaksi..

Enkö minä nyt ymmärrä mitä sinä et ymmärrä vai mikä tässä nyt on vaikeaa? :confused:
 
Ei perkele, miten tässä jaksaa ootella maaliskuun puoleenväliin kauden alkua.. Tuntuu, että nyt tulee mielenkiintoinen ja moottoririkkojen täyteinen kausi. Eniten odotan kuitenkin RB:n valtakauden päättymistä.
 
Niin, et ole väärässä, JOS tilavuus pysyy vakiona niin laajeneva kaasu tietenkin nostaa painetta. Mutta moottorissa se nousevan lämpötilan laajentaman kaasun aiheuttama nouseva paine pääsee työntämään mäntää, joka muuttaa sen polttoaineen lämpöenergian liike-energiaksi..

Enkö minä nyt ymmärrä mitä sinä et ymmärrä vai mikä tässä nyt on vaikeaa? :confused:

Itse lähinnä haen sitä että lämpöenergian nousu mahdollistaa kaasun laajenemisen, tilavuuden pysyessä hetkellisesti vakiona räjähdysmäisesti laajeneva kaasu aiheuttaa nousevan paineen ja sitä kautta männän liikkumisen. Mutta lämpöenergia ei muutu liike-energiaksi...
 
[Image];4468311 sanoi:
Mutta lämpöenergia ei muutu liike-energiaksi...

No mikä sitten muuttuu liike-energiaksi? Se painekkin mitä siellä hetkellisesti vakiossa tilavuudessa kasvaa on kumminkin pohjimmiltaan sitä lämpöenergiaa..
 
On olemassa myös vekotin mikä muuntaa lämpöenergiaa suoraan sähköksi, sovelluksena tais olla markkinoilla ainakin joku nuotiolla toimiva kännykänlaturi yms. mutta tuolla tuskin saadaan sellaisia tehoja mitä noissa formuloissa tarvitaan eli tuossa viitataan varmaankin turboon kytkettyyn sähkömoottori/muuntaja-hässäkkään. Sinäänsä ihan fiksu systeemi, että tuolla samalla vekottimella saavat pyöräytettyä turboon kierroksia ja näin turboviiveen minimoitua.
 
"F1-kausituotteen hinta 89,95 euroa" Hinta nousee vuosi vuodelta. Ei hirveemmin Gp2/3-kisat kiinnosta joten sisältöä ei kuitenkaan saa enempää. :S
 
Aika hurjia huhuja Autosportin palstalla ja BBC:llä:

Rellun konetta ei ole ilmeisesti penkitetty tarpeeksi autoa vastaavissa olosuhteissa (jossa siis lohko on osa kantavaa runkoa). Motti asennettiin autoon vasta testien alkuun, ja siinä vehje tärisee niin pahasti, ettei energian talteenottosysteemi toimi. Turbolta akkuun energiaa keräävä systeemi on olennainen osa myös jäähdytystä, joten ongelmat aiheuttavat myös ylikuumenemista - pahiten tietysti Red Bullissa, minkä Newey on taas paketoinut aerodynamiikan ehdoilla. Koko motti pitäisi suunnitella uusiksi kampiakselista lähtien - korjauksen aika arvio vie kesälle, mikä taas sotii vastaan luokittelusääntöjä. Siihen asti pitää koneita käyttää niin matalilla tehoilla, että 107% sääntö voi jäädä Rellun talleilta haaveeksi.

Hirveä pulla kävi Williamsilla ja Räikkösellä, jos huhuissa on perää.
 
Aika hurjia huhuja Autosportin palstalla ja BBC:llä:

Rellun konetta ei ole ilmeisesti penkitetty tarpeeksi autoa vastaavissa olosuhteissa (jossa siis lohko on osa kantavaa runkoa). Motti asennettiin autoon vasta testien alkuun, ja siinä vehje tärisee niin pahasti, ettei energian talteenottosysteemi toimi. Turbolta akkuun energiaa keräävä systeemi on olennainen osa myös jäähdytystä, joten ongelmat aiheuttavat myös ylikuumenemista - pahiten tietysti Red Bullissa, minkä Newey on taas paketoinut aerodynamiikan ehdoilla. Koko motti pitäisi suunnitella uusiksi kampiakselista lähtien - korjauksen aika arvio vie kesälle, mikä taas sotii vastaan luokittelusääntöjä. Siihen asti pitää koneita käyttää niin matalilla tehoilla, että 107% sääntö voi jäädä Rellun talleilta haaveeksi.

Hirveä pulla kävi Williamsilla ja Räikkösellä, jos huhuissa on perää.

Mistä Dopey tollasta foorumi ketjua löysit? :)
 
...suhteuta se baarireissun hintaan, joka viihdyttää sinua kuusi tuntia, niin ei tunnu niin suolaiselle.

Joo ei se hinnasta jää silti kiinni ettenkö maksaisi ja katsoisi tätä kautta.

Aika hurja tuo Dopey :n huhu. Jospa tuo ei nyt ihan täysin paikkaansa pitävä olisi.
 
Back
Ylös Bottom