Formula1 - 2014

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moelane
  • Aloitettu Aloitettu
Ainut hyvä puoli mitä tältä kaudelta sopii odottaa. Toivottavasti näemme taas moottoririkkoja ja muita tekniikan aiheuttamia keskeytyksiä. Liian monta vuotta ollut liian tasaista.
 
Autosportissa on kiinnostava ketju tämän vuoden kisastrategioista:
  • bensaa voi säästää joko kisan alussa, koko matkan, tai vasta lopussa; näistä luultavasti paras vaihtoehto on säästää alkuvaiheessa enemmän - jos kisaan mahtuu ajelua turva-auton takana, niin lopun voi päästää täysillä
  • DRS:ään voi käyttää bensan säästöön - jos voitosta ajaa kaksi autoa, kannattaa olla se jälkimmäinen ja säästää suorilla DRS:n avulla bensaa johtoauton takana ihan viime kierroksille asti, vaikka pääsisikin ohi aikaisemmin
  • tästä erikoistapauksena on kierroksella ohitettavat - voi olla hyvä idea olla ohittamatta jos ei tarvitse ja käyttää hitaampaa autoa tuulenhalkojana - mitenköhän reagoidaan jos ei johtoauto halua ohittaa autoa, jolle näytetään sinisiä?
  • jarrujärjestestelmissä on isoja eroja autojen välillä, joten ohittaminen jarrutuksissa tulee olemaan todella helppoa alkukaudesta
 
Autosportissa on kiinnostava ketju tämän vuoden kisastrategioista:
  • bensaa voi säästää joko kisan alussa, koko matkan, tai vasta lopussa; näistä luultavasti paras vaihtoehto on säästää alkuvaiheessa enemmän - jos kisaan mahtuu ajelua turva-auton takana, niin lopun voi päästää täysillä
  • DRS:ään voi käyttää bensan säästöön - jos voitosta ajaa kaksi autoa, kannattaa olla se jälkimmäinen ja säästää suorilla DRS:n avulla bensaa johtoauton takana ihan viime kierroksille asti, vaikka pääsisikin ohi aikaisemmin
  • tästä erikoistapauksena on kierroksella ohitettavat - voi olla hyvä idea olla ohittamatta jos ei tarvitse ja käyttää hitaampaa autoa tuulenhalkojana - mitenköhän reagoidaan jos ei johtoauto halua ohittaa autoa, jolle näytetään sinisiä?
  • jarrujärjestestelmissä on isoja eroja autojen välillä, joten ohittaminen jarrutuksissa tulee olemaan todella helppoa alkukaudesta

Kärjessä on varmasti sen verran tiukkaa että kukaan kärkikuski ei todellakaan halua ajaa kenenkään takana jonka kierrosaika on n.4 sekuntia hitaampi
 
Jos bensa on vähissä, mutta on puoli kierrosta johdossa, niin mikä ettei. Ja voihan sitä saada kierroksella kiinni toisen Mersumoottorisen auton, joka on ensin hajottanut etusiiven ekaan mutkaan ja sitten ajanut liian lujaa varikkosuoralla, kun on käynyt siiven vaihtamassa. Jos vaikka tallikaverin saa kiinni, niin ilman muuta kannattaa toinen uhrata ajamaan bensapiippuun, niin että ykköskuski ajaa laimeilla seoksilla perässä.
 
^
En minäkään kyllä näe tilannetta, jossa kannattaisi jäädä kierroksella ohitettavan taakse. Kyllä sitä polttoainetta säästää jo siinä riittävästi, jos tiputtaa kierrosaikoja vaikka sen 3 sekuntia. Joka on jo äärinmäisen kova pudotus kierrosajoissa. Tuskin saa enää suurta hyötyä tiputtamalla vielä sekunnin ja ajamalla jonkun maksukuskin perässä kiinni riskeemalla koko kisan, kun se maksukuski tekee pienen virheen.
 
Ei sen kierroksella ohitettavan tartte olla Chilton tai Kobayashi. Jos oma tallikaveri sössii jotain, niin on harkinnan arvoista uhrata hänen kisansa toisen kuskin hyödyksi. Bensansäästön vaikutus kierrosaikoihin oli Bahrainissa parin sekunnin luokkaa, joten täysiä ajavan auton peesauksella voisi olla iso merkitys.
 
Kun ajat toisen perässä niin silloin downforce vähenee ja renkaat kuluu paljo enemmän. Voit säästää bensassa mutta renkaiden kulutus kasvaa. Tilanne +-0
 
Eiköhän noi tallien inssit laske noita tilanteita niin paljon, että tietävät kannattaako tehdä ja jos kannattaa niin missä tilanteessa. Paha sanoa täältä kotisohvalta, kun ei tiedä kaikkia faktoja mikä vaikuttaa mihinkin ja mikä on auton sen hektinen kunto jne.
 
Kun ajat toisen perässä niin silloin downforce vähenee ja renkaat kuluu paljo enemmän. Voit säästää bensassa mutta renkaiden kulutus kasvaa. Tilanne +-0
Tänä vuonna tuo rengaskulu ei välttämättä olee niin iso rangaistus kuin aiemmin, koska renkaat ovat kovemmat ja mutkanopeudet ovat pudonneet. Autot ovat silti kierrosajoissa lähes yhtä nopeita, sillä suorilla mennään paljon viimevuotista lujempaa silloin kun ei tarvitse säästää bensaa.
 
Eiköhän noi tallien inssit laske noita tilanteita niin paljon, että tietävät kannattaako tehdä ja jos kannattaa niin missä tilanteessa. Paha sanoa täältä kotisohvalta, kun ei tiedä kaikkia faktoja mikä vaikuttaa mihinkin ja mikä on auton sen hektinen kunto jne.
Autosport spekuloi tänään, että jos Mersut on ylivoimaisia, niin Rosbergin kannattaa suosiolla hävitä aika-ajo Hamiltonille, säästää bensaa juurikin tuolla yllämainitulla DRS-kikalla ajamalla Hamiltonin perässä melkein loppuun asti, ja kaasutella sitten täydellä teholla ohi ja karkuun lopussa.
 
1 Perez Force India 1m35.570s
2 Alonso Ferrari 1m35.634s +0.064
3 Ricciardo Red Bull 1m35.743s +0.173
4 Massa Williams 1m36.692s +1.122
5 Button McLaren 1m36.901s +1.331
6 Bianchi Marussia 1m38.198s +2.628
7 Hamilton Mercedes 1m39.041s +3.471
8 Vergne Toro Rosso 1m39.636s +4.066
9 Gutierrez Sauber 1m39.976s +4.406
10 Maldonado Lotus 1m41.613s +6.043
11 Ericsson Caterham 1m42.516s +6.946

Tämän hetkinen tilanne. En usko että tuosta red bullista tarvitsisi kummoisesti olla huolissaan että ei kärjessä olisi mahdollisuuksia olla :P
 
Eipä taida red bullilla nyt onnistua mikään. Ainakin tällä kaudella saadaan eri mestari! Vähän sentään vaihtelua. Toivottavasti kuitenkin tulisi tasainen kausi, eikä joku talli dominoisi mielin määrin.
 
Helvatan tyylikäs! Yks hienoimpia formulavärityksiä. Eikä dikkinokka näytä yhtään niin pahalta ku FEFEn imuri tai Lotuksen difallia-keula.

1819623-max994x592.webp
 
viikonloppuna se taas alkaa, joko on streamit etsittyinä?
 
Back
Ylös Bottom