Foam Rolling

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ironlife
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Semmonen kyssäri vielä tähän loppuun, että tykkääkö selkä siitä, että sitä hierotaan monta kertaa viikossa sellaisella OBH Nordican hierovalla penkkihärdellillä? Tommonen hierova penkinpäällinen on ollut meillä jo kauan mutta olen alkanut käyttään sitä vasta nyt lähiaikoina, kun se rentouttaa jumiselkää aika hyvin. Mietin vain että voiko sillä ''ylihieroa'' itseään? Hieromaan laite on aika hellävarainen, eli ainakaan liian kovakouraista hierontaa siitä ei voi saada irti.

Joskus olen lukenut, että venyttelystä/hieronnasta tulis pitää viikossa ainakin yks lepopäivä, jotta lihaskalvot ehtivät palautumaan(?). Tosin toi hieromalaite on ainakin mun mielestä sen verran hellä, että tuskin sillä mitään pahaa saa aikaseks.

Aika mielenkiintoinen väite. Itselleni kuulostaa ainakin aika vaikealta ajatusmallilta, että pitäisi pystyä palautumaan kehonhuollosta.

Totta. Pikkusen googlettelemalla löyty jotain (epäluotettavia?) tekstejä siitä, ettei sais venytellä liikaa. Hieronnasta löyty taas vähän kummankinlaisia mielipiteitä.

No ei se ainakaan mikään kauhean kallis sijoitus ole, vaikka et sitten siitä tykkäisikään. Jos tuntuu liian kovalta alussa, niin rullaile vaikka jotain jumppamattoa päälle. Itselläni hirvitti alussa viemäriputkella rullailla, mutta nyt se on se ainoa oikea. Once you go viemäriputki, you never go back!
Onkos viemäriputkissa paljon eroa? Ei mitään hajua noista. Tekis mieli hommata. On nimittäin yläselkä välillä niin jumissa..

EskimoEsa, ei kai niissä muuten, kuin halkaisijan suhteen. Itellä on pätkä 110mm ja 75mm putkea. 110mm pätkä jäi melkein käyttämättömäksi alun jälkeen. Joskus jyrään sillä kylkiä, jos on liian kivuliasta 75mm putkella, mutta lähes aina ja joka paikkaa rullaan 75mm putkella nykyään.

Olen ajatellut, että pitäisi kokeilla ihan levytangolla rullailla takareisiä, josko saisi jotain aikaiseksi. Tod.näk. asennan tangon voimahäkkiin sopivalle korkeudelle, siihen reisi päälle ja eikun hiissailemaan edes takaisin pitkin takareittä. Toinen vaihtoehto olisi pistää tankoon vaikka 15 tai 20kg kumitetut lätkät, tanko siis lattialla, sitten pikkulätkät toppareiksi, ettei viritys rullaa pois alta ja eikun takareisi siihen tangon päälle ja rullaamaan. Täytyy kokeilla, kumpi toimisi paremmin.

On ollut viemäriputkella yhtä tyhjän kanssa yrittää jyrätä takareisiä, ei tunnu missään ja olen varma, että takareiteni ovat jumissa, joten pitää vihdoin ottaa tuommoinen vähän kovempi tee-se-itse hierontakeino käyttöön, kun jostain luin tuosta, että toimisi. Tai no, kylläpä sen maalaisjärjellä tajuaa, että levytanko tarjoaa enemmän painetta lihaskalvolle, koska on ympärysmitaltaan niin paljon esim. 75mm viemäriputkea pienempi ja pinta täysin joustamaton.

Olen ajatellut, että pitäisi kokeilla ihan levytangolla rullailla takareisiä, josko saisi jotain aikaiseksi.
Tästä inspiroituneena kokeilin rullailla jalkaosastoa fatbarilla kahden steppilaudan välissä, toimi tolkuttoman hyvin! Steppilautojen päälle laitoin laitoin ohuen jumppamaton estämään tankon liukumista. Suosittelen kokeilemaan :)

Kannattaa hommata pesäpallo avuksi tohon rullailuun. Ite löydän ainakin selästä ja perseen alueelta (si-nivel ongelmat) semmosia kohtia mihin foam rollerilla ei pääse millään rullailemaan. Pesäpallo lattialle vaan, mies päälle ja jos ei tunnu tarpeeks kovalta niin painoa päälle tai pyytää muijaa / kaveria antamaan jalalla vähän painoa... joutunut pari kertaa käymään syvällä pain cave:ssa, mutta hyvältä tuntuu jälkeenpäin :)

Onkos tuossa rullauksessa mitään "sääntöjä"?
Eli kannattaako esim. edellisenä päivänä rullailla selkää jos on seuraavana päivänä selkäreeni?
Entä ennen/jälkeen reenin?
Entä jos selkä on jumissa edellisen päivän reenistä?
Itse rullailin jumi selän kanssa ja meni enemmän jumiin :face:

Joskus olen lukenut, että venyttelystä/hieronnasta tulis pitää viikossa ainakin yks lepopäivä, jotta lihaskalvot ehtivät palautumaan
Aika mielenkiintoinen väite. Itselleni kuulostaa ainakin aika vaikealta ajatusmallilta, että pitäisi pystyä palautumaan kehonhuollosta.

Ei tuo aivan tuulesta temmattu väite ole. Reilu urheiluhieronta voi vasta elimistölle melkein täysimittaista voimatreeniä rasitukseltaan. Eipä sillä, että monella olisi mahdollisuttaa sellaiseen päivittäin. Kuitenkin kaikki pehmytkudoksen käsittely rasittaa elimistöä jollakin tapaa, niin hyvässä kuin huonossa mielessä. Kehonhuolto pitää olla nimensä mukaisesti huoltoa ja palautumista auttavaa toimintaa. Jos jokin asia on hyvä, niin se ei välttämättä tarkoita, että enemmän on automaattisesti parempi.

Lisäksi tähän voisi vetää vielä aasinsillan, että jos jatkuvasti käyttää montaa eri palautumista edistävää keinoa, niin harjoittelusta saatu harjoitusärsyke voi heikentyä selvästi. Tämä taas johtaa vähemmän kuin optimaaliin kehitykseen. En nyt usko tämän olevan välttämättä keskiverto saliharrastajan tai urheilijan ongelma, mutta kuitenkin asia, joka kannattaa huomioida. Kisakaudella (jos sellaista on) kaikki keinot toki käyttöön, että on hyvässä tikissä seuraavaan koitokseen.

Olen pitänyt yleensä yhtä täyttä lepopäivää viikossa lihashuollosta, kuin treenistäkin. Tuntuu toimivan varsin hyvin. Siinä jää kuitenkin kuusi päivää aikaa tehdä kaikkea niin paljon kuin mieli tekee. Toki, jos joku paikka tuntuu tarvitsevan huomiota, niin sopivasti foam rollerin käyttöä ja venyttelyä tarpeen mukaan. Eli ei ole aivan kiveen hakattu sääntö.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Asiaa sivuten, löytyisiköhän tällaisia vempaimia jostain päin Suomea https://www.thestick.com/? Tuollaine "Stick" olisi kyllä täydellinen pohkeiden ja säärien hieromiseen, sillä itsellä ei ainakaan taito riitä rullailemaan noita pohkeita normaalilla putkella.

12e Prismassa on ainakin jotain foamrollereita.

En jaksa kaupoissa pyöriä, saako netistä mistään halpoja? Nuo jotkut vaahtomuovisetkin mitä nyt löytäny on jotain 30e. :S

e: prisman verkkokaupassa oli joku rulla muttei oikein vakuuttanut. tollasta nyt kahtelin, onkohan liian pieni? kuitenkin melko paksu kun olen :D

Tuttu fyssari neuvoi hommaamaan sellaisen skidien uimaputken. Hainkin sellaisen tyylikkäästi Tarjoustalosta, maksoi about neljä euroa. Olen käyttänyt sitä toistaiseksi aika vähän, mutta tuntuu kyllä toimivalta ja etuna siinä on, että se on muita foamrollereita pitempi. Voi käsitellä esim. molemmat takareidet yhtä aikaa.

Tuttu fyssari neuvoi hommaamaan sellaisen skidien uimaputken. Hainkin sellaisen tyylikkäästi Tarjoustalosta, maksoi about neljä euroa. Olen käyttänyt sitä toistaiseksi aika vähän, mutta tuntuu kyllä toimivalta ja etuna siinä on, että se on muita foamrollereita pitempi. Voi käsitellä esim. molemmat takareidet yhtä aikaa.

Kyllä toi mun Prisman rolleri riittää molemmille takareisille ihan hyvin kerralla. Viemäriputkea puolestaan voi ostaa juuri sopivan palan :D

Entäs jos ihan hyvin ei riitä? ;)

Itellä käytössä lähes päivittäin viemäriputki kyseiseen tarkoitukseen. Olihan se aluks aivan liian kova, mutta sen raakuuttahan voidaan esim. helpottaa, kun tukee muulla kropalla liikettä hiukan. Eli keventää voimaa, joka rullattavaan lihakseen kohdistuu. Suosittelisin suoraan vaan hakemaan heti sen kovan viemäriputken ja pikkuhiljaa laskee enemmän ja enemmän painoa rullattavalle lihakselle, kun se alkaa kestämään! Aika nopeasti kuitenkin rupee lihas tottuun ja lopulta menee myös sivureidet koko kehonpainolla.

Edit: niin ja mitä merkitystä kyseisen putken hinnalla on, kun se kerran on älyttömän toimiva ja merkityksellinen lihashuollon kannalta?! Ei tarvi montaa päivää edes pulloja kerätä, jotta muutaman euron saa kasaan! :hyvä:

Tuli tänään ensimmäistä kertaa rullailtua jollain perus patukalla, tarjolla ois ollu noita kovempiakin eri paksusia viemäriputkia, mutta aattelin kokeilla pehmeemmällä. Ennen treeniä rullailin reidet ja vähä pohkeitakin yritin jotenkin rullailla, toi kyllä ihan uutta puhtia treeniin, suosittelen. :hyvä:

Onko porukka kokeillu noita malleja joissa on nystyröitä? Aattelin jos sellasen hommais kotia ja salilla sitte rullailee niillä mitä sielä on tarjolla (ellei tuo nystyrä-malli osottautuisi täysin eeppiseksi jolloin se pitäisi ängetä väkisin salikassiin mukaan). Vai oisko se silee sittenkin se kaikkein paras?

Mietiskelinpä tässä tommosen putken hommaamista. Yhdessä gymlogissa sanotaan että kannattaa rullailla treeniä ennen, mutta mitenkäs treenin jälkeen? Ja kannattaako kipeitä lihaksia, esim. seuraavana päivänä treenistä rullailla??

Back
Ylös Bottom