Flunssan jälkeen treenaamaan

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En löytänyt vielä threadia kyseisestä aiheesta mutta jos sattuu jo olemaan pahoittelen jo etukäteen.
Mutta itselläni tuli mieleen että miten kannattaisi aloittaa taas treeni pitkän sairastelun jälkeen. Tai paremmin sanottuna miten pääsisi nopeiten siihen samaan vanhaan kuntoon suht nopeasti?
Itse olen lähes koko kesän ollut on/off kipeänä ja viimeiset 5 viikkoa on mennyt aikalailla sängyn pohjalla ja se alkaa aainakin jo painossa näkyä jossei muualla. 7 kiloa on lähtenyt ja lihakset siinä sivussa. Joten jos porukalla olisi hyviä vinkkejä miten kannattaisi aloittaa. Samanlaista kovaa treeniä taas vaiko kevyempi alku ja siitä pikkuhiljaa koventamaan? (lähinnä v*tuttaa painon lähtö ja tuloksien tippuminen pohjaan ja olisi mukava päästä taas samaan kuntoon missä oli ennen) Ja samaan hengenvetoon voisi kysäistä (vaikkei välttämättä tänne kuulu) miten porukka pitää itsensä terveenä näin flunssa kaudella? Enemmän vitamiineja yms.?? Kiitos jo etukäteen vastauksista ja jos aiheesta on jo ollut juttua pahoitteluni!

toi oli muuten hyvä thereadi. mäkään en oo löytäny mitään tästä aiheesta. itekki oon ollu vähän väliä kipeenä ja haluaisin taas päästä reenaa kunnolla ja entisee kuntoo niiku enne mut oon myös intissä et sekin rajottaa jotenkin et miten voin hyödyntää tätä näin

Ja samaan hengenvetoon voisi kysäistä (vaikkei välttämättä tänne kuulu) miten porukka pitää itsensä terveenä näin flunssa kaudella? Enemmän vitamiineja yms.?? Kiitos jo etukäteen vastauksista ja jos aiheesta on jo ollut juttua pahoitteluni!

Itse ainakin olen mieltänyt tärkeimmäksi osatekijäksi vaatetuksen. Tuulisella säällä jo nyt ohut pipo päähän; pään kautta haihtuu yllättävän paljon ihmiskehon lämmöstä (en nyt uskalla tähän alkaa mitään prosenttilukuja heittää). Kaulaa ei missään nimessä paljaaksi, varsinkaan talvella. Kaulahuivi on tähän hyvä väline, mikäli ei omista korkeakauluksisia takkeja. Sisällä tykkään olla avojaloin, mutta monesti pidän jonkinlaisia sisätossuja tai -sandaaleita jaloissa, jotta jalkapohjat eivät kylmety lattiaa vasten.

Kehoitan näin syksyn tullessa miettimään omaa vaatetusta.

Käsihygienia on aika ykkönen. Pese kädet aina, kun menet työpaikalle toimistoon (jos olet toimistossa töissä) tai kun menet kotiin. Älä siirrä sormea nenästä suuhun (kaivat kuitenkin). Yski käden selkäpuolelle tai kyynärtaipeeseen. Älä ronklaa silmiä, nenää, suuta jos edellisestä käsien pesusta on kulunut yli puoli tuntia.

Itse suosittelen myös valion gefilustuotteita. Sillon kun asuin vielä porukoilla, meillä juotiin gefilusmaitoa. Niihin aikoihin oma vastustuskykyni oli jopa mystinen, muut perheenjäsenet saattoivat olla viikkoja vuorotellen kipeänä kun taas minä porskutin terveenä :D Muutettuani omilleni, loppui gefilustuotteet ja alkoi myös sairastelu. Nyt olen taas ruvennut käyttämään gefilustuotteita (esim. maitorahka + gefilusmehukeittoa) päivittäin ja olen taas terve vaikka emäntä tai muut ympärillä olevat olisi flunssassa.

Piiitkän flunssan jälkeen suosittelen aloittamaan esim. 1-jakoisella 3x viikossa tehden ensimmäiset viikot hieman pidempää sarjaa vaikka 10-15 toistoa ja tästä lyhentäen pikkuhiljaa. Siinä punttitreenin sivussa sitten kuntoa kohottavaa reipasta mutta ei liian uuvuttavaa aerobista pari kolme kertaa vk 30-60min/kerta. Sitten kuukauden-parin "sisäänajon" jälkeen paluu normaaliin ohjelmaan. Yllättävän nopeasti keho palautuu lihasmuistin vuoksi.
Mitä terveenä pysymiseen tulee, niin onhan niitä konsteja mitä on hyvä noudattaa, mutta joskus se flunssa vaan tulee ja sille ei voi mitään. Elämässä kun sattuu ja tapahtuu.
Itekin oon tämän vuoden puolella sairastellut valtavasti ja nyt vielä loukkasin olkapäänikin joten kehittävät kovat treenit on olleet jäissä vähän väliä. Kuitenkin 9 vuoden treenikokemuksella moiset pikkuseikat eivät lannista, vaikka vituttaakin. Lihaksia ehtii bodata koko loppuelämän!;)

Itsellä käytössä kaikenmaailman vitamiinit ja lisäravinteet mutta toissaviikolla flunssassa ja nyt sama juttu... Että näköjään tulee kun tulee.

Täältä ääni Gefilus-tuotteille. Aikaisemmin sain aina flunssatartunnan, jos joku perheestä/koulusta/työpaikalta oli kipeä. Perustahti oli 2-3 kunnon flunssaa vuodessa plus siihen päälle pienimuotoiset kurkkukivut ja nuhat.
Nyt ei ole kolmeen vuoteen ollut flunssaa, ei edes noita kurkkukipuja ja pikku köhiä. Mietittyäni asiaa totesin, että ainoa mitä olen elämäntavoissani muuttanut on Gefilus-mehun juominen. 2 litran tölkkiä 5 hedelmää mehua viikossa. Se oli ainakin aikoinaan niistä ainoa hyvänmakuinen.
Melkoinen määrä kertynyt pitämättömiä sairauslomiakin viimeisen kolmen vuoden aikana...

intissä se on vähän erijuttu. aina ei saa noita gefilus tuotteita jatkuvasti jos oot kipeenä tai aina mitään c-vitamiineja :S

Vähän offtopiccia - onko saleillanne annettu jotain ohjeita sikainfluenssan varalta? Löytyykö esim. magnesian vierestä käsidesipullo?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itelläni olen huomannut säännöllisen D- ja C-vitamiinikuurin auttaneen (D:tä 125ug ja C:tä 500mg päivittäin). Yksi flunssan poikanen oli tulossa "kuurin" alkupuolella, mutta sekin meni ohi muutamien päivien aivastelun ja nenän vuotamisen jälkeen. Yleensä mulla on flunssat kestäneet ainakin viikon ja silloinkin kurkkukipu, yskä ja poskiontelontulehdus ovat olleet enemmänkin sääntö kuin poikkeus...

Maitohappobakteereita olen myös ajoittain syönyt jos on ollut hiukankaan uhkaa että voisi flunssaa olla tulossa (perheen sisällä flunssaa tms). Tarttis varmaan ostaa noita Gefilus-mehuja itellekin säännölliseen tahtiin kuten Gill aiemmin mainitsi tekevänsä.

L-Glutamiinin olen myös huomannut auttavan flunssalta suojautumisessa. Parempi tässäkin että tulisi säännöllisesti otettua, ei pelkästään siinä vaiheessa kun tauti iskee päälle (+reenien yhteydessä tietty).

Lisäksi koitan syödä säännöllisen epäsäännöllisesti valkosipulia ja chiliä ruuan yhteydessä (onneksi satun tykkäämään molemmista ruoka-aineista). Käsittääkseni niillä on molemmilla suotuisia vaikutuksia terveyteen, ainakin ensin mainitulla.

Mielestäni monipuolinen ruokavalio on tehokkain tapa. Itse käytän toki ravintolisiä, mutta hyvin maltillisesti - en siis silloin kun ei todellakaan ole tarvetta. C-vitamiinin runsaan saannin on todettu vähentävän flunssan- ja tulehdussairauden oireita, mutta esim. itse C-vitamiinin saanto flunssan aikana pitäisi olla aika kova 2000 mg esim ja itselläni tämä auttaa. C-vitamiineistä ja ravinteista sen verran, että aina parempi, jos saat ne ravinnosta silloin ne taitavat parhaiten imeytyäkin, kuin vain jossakin "Kova biologinen arvo, uskomaton pumppi [1] ja volyymin lisäys[2]. Lisäksi on todettu, että [3]..."

[1] Höpöhöpö
[2] lisää höpöhöpöä
[3] uskomattomasti lisää höpöhöpöä

Proteos puhuu asia, L-Glutamiini tosiaan auttaa, tämän olen huomannut käytännössä itsekin. Samoin Eki, sillä ei muuten lihakset ja kroppa kuumana tee kylmä veto kovin hyvääkään. :)

L-Glutamiini on mullakin luultavasti toiminut, ei ollut pitkään aikaan flunssaa paitsi viime viikolla sitten iski. Eilen oli jo melkolailla ohi, tänään kävin sitten salilla, ihan hyvin treeni meni paitsi flunssan jäljiltä sai puolet ottaa painoista leuanvedossa pois ja meinas kokoajan hengästyttää ja hinkua :S Olis vielä voinu kyllä tämän päivän pitää taukoa mutta oli niin löysä olo että oli pakko lähtä :)

Mulla on ehkäpä, varmaankin, luulisin, auttanut aina se etten ole ylipukeutunu --> kroppa kehittää jonkinlaisen immuniteettisuojan näitä heikompia pöpöjä vastaan.

Kuinka kauan porukka pitää taukoa salista jonku tietyn pituisen kipeenä olon jälkeen. Olin vajaa 2vkoa kipeenä ja sitte 3 päivää terveenä ja 4. menin treenaamaan ja kuumehan se sieltä nousi. Tällä hetkellä käytännössä 3. viikko kipeenä vaikkakin en enää sängyssä tarvii maata vaan pääsee koneellekkin.

Kuinka kauan porukka pitää taukoa salista jonku tietyn pituisen kipeenä olon jälkeen. Olin vajaa 2vkoa kipeenä ja sitte 3 päivää terveenä ja 4. menin treenaamaan ja kuumehan se sieltä nousi. Tällä hetkellä käytännössä 3. viikko kipeenä vaikkakin en enää sängyssä tarvii maata vaan pääsee koneellekkin.
Itse pidän nyrkkisääntönä, että yhtä monta päivää taukoa, kun on ollut kipeäkin. Yleensä en ole kipeä enempää kuin max. viikon ajan, joten ei teetä tuskaa olla pari viikkoa sykkimättä (yhteensä). Järkeä voi tietty käyttää ja tunnustella onko ihan oikeasti hyvä olo. Toinen sääntö mulla on se, että jos joudun arpomaan menenkö vai en, niin sillon tiedän että ei kannata mennä.

Itse opin kantapään kautta, mutta se on sitten taas eri tarina.

EDIT:

intissä se on vähän erijuttu. aina ei saa noita gefilus tuotteita jatkuvasti jos oot kipeenä tai aina mitään c-vitamiineja :S
Siellähän sitä c-vitamiinia vasta saikin, kun jos oli kipeä niin mustikkakeittoa sai juua niin että joka tuutista tulee ulos sen jälkeen. Muutenkin kuin kipeänä, niin oli paljon hedelmiä tarjolla.

Nyt kun on vajaa 3 viikkoa kipeenä ollu ja 4. päivä terveenä ja olo mitä loistavin ni se että olisi tässä vielä reilut 2 viikkoa tekemättä mitään tuntuu vähän turhan pitkältä ajalta :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom